Vad har hänt med Telia senaste veckan/veckorna?

Permalänk
Medlem

Nu krånglar det igen. Down detector hat rapporter om fel med.

Har bindningstid fram till april sen byter jag igen. Telia är är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nu krånglar det igen. Down detector hat rapporter om fel med.

Har bindningstid fram till april sen byter jag igen. Telia är är dyrt.

Inga problem här. Sitter på Telia fiber, dock ej Telia DNS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri

Hade för några år sedan Telia innan jag bytte till Bahnhof och det var vid ett flertal tillfällen då som jag hade problem med Telia's DNS.

Bytte till Google DNS och det fungerade betydligt bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade för några år sedan Telia innan jag bytte till Bahnhof och det var vid ett flertal tillfällen då som jag hade problem med Telia's DNS.

Bytte till Google DNS och det fungerade betydligt bättre.

Hur byter jag? Krånglar varje kväll nu. Har en Asus mesh router med 3 puckar

Hittade i min router hur man ändrade till Googles. Nu fungerar internet direkt.. hoppas det håller.

Permalänk

Jag testade att byta till googles-DNS och nu funkar det utan problem. Något verkar vara vajs med Telias-DNS som händer på kvällarna kring klockan 20.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Skrivet av EvilRutger:

Jag testade att byta till googles-DNS och nu funkar det utan problem. Något verkar vara vajs med Telias-DNS som händer på kvällarna kring klockan 20.

Stämmer. Deras DNS har varit kass i över en vecka nu. Om någon fortfarande behöver hjälp med att byta dns så skickar jag en länk här. Använder cloudflares dns

https://imgur.com/LfHorsJ

Permalänk
Skrivet av Scrooge McDuck:

Stämmer. Deras DNS har varit kass i över en vecka nu. Om någon fortfarande behöver hjälp med att byta dns så skickar jag en länk här. Använder cloudflares dns

https://imgur.com/LfHorsJ

Vad är skillnaden mot Google? Någon som är bättre på något?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge McDuck:

Stämmer. Deras DNS har varit kass i över en vecka nu. Om någon fortfarande behöver hjälp med att byta dns så skickar jag en länk här. Använder cloudflares dns

https://imgur.com/LfHorsJ

En rimligare lösning är att man ändrar dns i sin router så slipper man konfigurera om alla klienter man har på nätverket (förutsatt att det går då)

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Vad är skillnaden mot Google? Någon som är bättre på något?

Typ samma shit ingen större skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows