Permalänk

Skärmen slocknar slår av

Hoppas på hjälp......
Så här ser datorn ut Eller byggd....
ASUS ROG Strix B550-F Gaming
Ryzen7 3800xt
2x16gb ram
M2.980 pro ssd
ASUS ROG Strix 4070ti..
Windows 11 home
PSU:n är på 850watt

Problemet som rubriken säger skärmen slocknar helt utan förvarning. Kan ske även när jag spelar mitt i spelet slocknar skärmen.
Har kollat alla kontakter så de sitter som de ska. Bios uppdaterad. Har kollat så att skärmsläckare inte är på..
Har installerat om windows.
Skärmen kan slockna efter 20minuter efter uppstart eller efter 2-4 timmar ... Tempen på cpu:n ej över70 grader.

Börjar bli smått galen..
Ideer??

// Tomas

Permalänk
Medlem

Långskott, det är inte så att du har en Ikea Markus-stol?

Permalänk
Medlem

Provat med annan kabel och annat uttag från grafikkort och på skärmen?

Permalänk

Har provat... Köpt ny kabel...
Skärmen har bara en ingång

Permalänk
Medlem

Ansluter du med HDMI eller DisplayPort? Vad är det för skärm?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Display port
Msi G273Q

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Långskott, det är inte så att du har en Ikea Markus-stol?

Nop

Permalänk
Medlem

Hur får du igång den igen efter den slocknat?

Permalänk

Reset knappen... Eller av och på knappen

Permalänk
Medlem

Kan du starta skärmen bara eller måste du starta om datorn, när skärmen släcks?.. kolla på skärmens inställningar, så att du inte har något där som skulle kunna orsaka det i så fall.

Edit: har du provat skärmen någon annanstans så att man kan utesluta att det är skärmen det är fel och det är datorn man ska fokusera på, men du kanske är 100% säker att det är datorn? eller testat med en annan skärm och om det gör samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk

Jag kan inte (bara) starta skärmen utan jag måste starta om datorn.
Jag har endast en dator. Jag ska låna en skärm av en granne .

Men jag tror att det är skärmen som slår av för att datorn meddelar att en otillåten avstängning har skett..

Jag fundera om det kan vara grafikkortet...

Permalänk
Medlem

meddelandet en otillåten avstängning låter som att datorn krashat

Permalänk

Ja fast jag resettar ju så jag vet inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

meddelandet en otillåten avstängning låter som att datorn krashat

Det meddelandet dyker ju upp pga att han slår av datorn med resetknappen eller strömbrytaren, inte för att skärmen dör.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Hör du fortfarande ljud när skärmen slocknat?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Långskott, det är inte så att du har en Ikea Markus-stol?

Vad har det för betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Vad har det för betydelse?

https://www.sweclockers.com/nyhet/36331-ikea-stol-kan-fa-skar...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Hör du fortfarande ljud när skärmen slocknat?

Ljudet försvinner också..... Upptäckte jag nyss .....

Kan det vara windows 11 har ju nyss uppdaterat från 10... Kan det vara det???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomviking:

Ljudet försvinner också..... Upptäckte jag nyss .....

Kan det vara windows 11 har ju nyss uppdaterat från 10... Kan det vara det???

Att ljudet försvinner också betyder troligtvis att hela datorn hänger sig och har ingenting med skärmen att göra. Som att säga att man inte ser längre när man dör. Det kan vara grafikkortet eller dess drivrutiner. Låter konstigt att windows 11 skulle orsaka det.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Jag tror inte heller att det är windows.. Jag funderar också om det kan vara nätagget. Varför.?? Hur ska jag förklara ???

Jo... Problemen tror jag börja när jag uppdatera till windows 11 att när jag surfa på någon hemsida så kunde den blinka till svart men när jag spela så kunde spelet blinka till och sedan försvann ratten, den sluta bara att fungera då drog jag ut usb:n och tillbaka så fungera den (ratten)

Psu:n är::Corsair RM850e 850W ATX 3.0

Jag har Ratt och pedaler + en mikrofon usbhögtalare en extra usbpanel (Farming) en gammal usbmus

Jag tycke ju att strömmen borde räcka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomviking:

Jag tror inte heller att det är windows.. Jag funderar också om det kan vara nätagget. Varför.?? Hur ska jag förklara ???

Jo... Problemen tror jag börja när jag uppdatera till windows 11 att när jag surfa på någon hemsida så kunde den blinka till svart men när jag spela så kunde spelet blinka till och sedan försvann ratten, den sluta bara att fungera då drog jag ut usb:n och tillbaka så fungera den (ratten)

Psu:n är::Corsair RM850e 850W ATX 3.0

Jag har Ratt och pedaler + en mikrofon usbhögtalare en extra usbpanel (Farming) en gammal usbmus

Jag tycke ju att strömmen borde räcka..

Hejsan

Kan vara drivrutinsrelaterat med tanke på bytet av OS? Testa dra ner senaste drivrutiner och lägg in, kan hjälpa, ta iaf hem gpu och chipsetdrivare. Hjälper inte det hade jag jag nog testa blåsa disken och ominstallera Win 11 och samtluga drivare.

Glhf!

Permalänk

Jag har gjort allt detta installerat om windows nya grafikdrivisar allt .. uppdaterat bios.... hmmm...

Permalänk
Medlem

Måste vara tygversionen.

Permalänk
Medlem

Har du anslutit något nytt med USB? Testa kör med allt utan mus och tangentbord inkopplat.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Inget nytt har kopplats in.. Har nu testat med bara musen och tangentbordet. Det tog ca:2tim så svartna skärmen och inget spelande.. surfade lite då.... Detta var på förmiddagen igår Tisdag.. Starta om.. koppla in de flesta usb grejerna hittills efter 4 tim inget har hänt..

Mysteriet fortsätter........