Ny mobil med vass kamera, ska ersätta en Oneplus 6t..

Permalänk
Medlem

Ny mobil med vass kamera, ska ersätta en Oneplus 6t..

Har idag en OnePlus6T, bästa mobilen jag haft. Fungerar nästan perfekt fortfarande, trots åldern men är dags att pensionera den nu.
Primära anledningarna till pensioneringen är:
1. Vill ha en riktigt bra kamera.
2. Vill ha regelbundna säkerhets/system uppdateringar från tillverkaren.
3. Batteriet har tappat väl mkt av sin ursprungliga kapacitet.

Så att fokus ligger alltså på kameran. Men vill såklart att mobilen ska vara trevlig, rakt igenom. Helst vattentät och tålig. Spelar aldrig spel på mobilen men vill såklart att den ska kännas rapp och vill kunna ta bra bilder, snabbt och enkelt.
Har aldrig haft en Iphone och aldrig kännt mig minsta intresserad heller, så Apple produkterna kan vi lämna utanför den här tråden.

Håller på och plöjer igenom olika tester nu, har tittat en del på OnePlus 11 och Google Pixel 8 Pro såhär långt. Samsung Galaxy S23 Ultra ska jag också läsa på om (trots att jag inte känner så starkt för Samsung).

Någon mer tillverkare/modell jag bör överväga? Asus? Sony?
Nåt jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Samsung S24 kommer visas i övermorgon. Hade haft ögonen på den isåfall

Permalänk
Medlem

Om det inte är akut, så verkar ju S24 vara i antågande. Ska du ändå köpa en Ultra så är det kanske surt att betala så dyrt för något som snart är förra modellen. Alternativt kanske hitta en deal på S23'an (om den nu blir aktuell för dig) när S24 kommit.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Har idag en OnePlus6T, bästa mobilen jag haft. Fungerar nästan perfekt fortfarande, trots åldern men är dags att pensionera den nu.
Primära anledningarna till pensioneringen är:
1. Vill ha en riktigt bra kamera.
2. Vill ha regelbundna säkerhets/system uppdateringar från tillverkaren.
3. Batteriet har tappat väl mkt av sin ursprungliga kapacitet.

Så att fokus ligger alltså på kameran. Men vill såklart att mobilen ska vara trevlig, rakt igenom. Helst vattentät och tålig. Spelar aldrig spel på mobilen men vill såklart att den ska kännas rapp och vill kunna ta bra bilder, snabbt och enkelt.
Har aldrig haft en Iphone och aldrig kännt mig minsta intresserad heller, så Apple produkterna kan vi lämna utanför den här tråden.

Håller på och plöjer igenom olika tester nu, har tittat en del på OnePlus 11 och Google Pixel 8 Pro såhär långt. Samsung Galaxy S23 Ultra ska jag också läsa på om (trots att jag inte känner så starkt för Samsung).

Någon mer tillverkare/modell jag bör överväga? Asus? Sony?
Nåt jag bör tänka på?

Sony har bara två års uppdatering, hade jag vetat om det hade jag aldrig tagit en Sony Xperia 1V även om det är en bra telefon.

Hade kört hårt på en Google Pixel 8 Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av h9mpe:

Samsung S24 kommer visas i övermorgon. Hade haft ögonen på den isåfall

Såg nyss prislappen på en S23, tyckte den var lite väl hög.. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Om det inte är akut, så verkar ju S24 vara i antågande. Ska du ändå köpa en Ultra så är det kanske surt att betala så dyrt för något som snart är förra modellen. Alternativt kanske hitta en deal på S23'an (om den nu blir aktuell för dig) när S24 kommit.

En deal på S23 är lockande, i nuläget tycker jag den är väl dyr och S24 lär inte bli billigare.. 🙂

Permalänk

Google Pixel!

7, 7A, 8, 8 Pro.

Väldigt bra kamera. https://www.androidcentral.com/phones/mkbhd-blind-camera-test...

Bra pris, långa uppdateringar, ren Android. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla lite på Xiaomi, finns ett bra forum att kolla igenom nedan.

https://swedroid.se/forum/forums/xiaomi.407/

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Mitt tips är att kolla lite på Xiaomi, finns ett bra forum att kolla igenom nedan.

https://swedroid.se/forum/forums/xiaomi.407/

Vad är det för tips? Kolla lite på en hel tillverkare? Om alla skulle komma med ett sånt tips skulle man få kolla igenom alla telefoner på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Sony har bara två års uppdatering, hade jag vetat om det hade jag aldrig tagit en Sony Xperia 1V även om det är en bra telefon.

Hade kört hårt på en Google Pixel 8 Pro.

Ojdå, ja där föll Sony bort hårt!
Pixel 8 Pro ligger allt bättre till dock 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Ojdå, ja där föll Sony bort hårt!
Pixel 8 Pro ligger allt bättre till dock 👍

Ja, tyvärr.. en redig miss utav mig att köpa den.
Japp, helt rätt med Pixel 8 Pro. Det är den jag hade kört på alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Pixel för foto och iPhone för video (och allt annat hehe, utom pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli99:

Google Pixel!

7, 7A, 8, 8 Pro.

Väldigt bra kamera. https://www.androidcentral.com/phones/mkbhd-blind-camera-test...

Bra pris, långa uppdateringar, ren Android. Rekommenderas!

Bra test! 🙂

Permalänk
Medlem

OnePlus 12 är lanserad, känns mkt intressant! Står mellan en OnePlus 12 och Google Pixel 8 Pro. Lutar mot en OnePlus 12 faktiskt.. Någon som har några tankar kring dessa lurar?

Permalänk
Medlem

Om man säger så här, det inte så svårt att överglänsa kamera-sensorn och kamera-appen i OnePlus 6t. I princip vilken nyare telefon som helst har bättre förutsättningar. Min morsa fick en 6t av mig som hon tar bilder på barnen, så jag vet hur kass den är på att fånga ungar i det vilda.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om man säger så här, det inte så svårt att överglänsa kamera-sensorn och kamera-appen i OnePlus 6t. I princip vilken nyare telefon som helst har bättre förutsättningar. Min morsa fick en 6t av mig som hon tar bilder på barnen, så jag vet hur kass den är på att fånga ungar i det vilda.

Såklart att det inte är svårt att överglänsa kameran i en 6T, det är en bra nog gammal telefon..
Det som är intressantare är hur kameran i OnePlus 12 står sig mot Pixel 8 Pro... 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Såklart att det inte är svårt att överglänsa kameran i en 6T, det är en bra nog gammal telefon..
Det som är intressantare är hur kameran i OnePlus 12 står sig mot Pixel 8 Pro... 🙂

OnePlus 12 vs Pixel 8 Pro Camera test

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Oneplus är väl bloatat med Oppo mjukvara nuförtiden, så det bör man ha i åtanke.
Sen är ju alla nyare pixel telefoner bäst på photo, och de är väl uppe där med Samsung på antal år med uppdateringar också.

Skulle jag köpa ny telefon idag skulle det utan tvekan vara en Pixeltelefon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av machiavelli99:

Google Pixel!

7, 7A, 8, 8 Pro.

Väldigt bra kamera. https://www.androidcentral.com/phones/mkbhd-blind-camera-test...

Bra pris, långa uppdateringar, ren Android. Rekommenderas!

Håller med om pixel 8 pro. Men det där testet skulle jag inte gå på om jag ville ha en bra kamera. Kameran som överexponerar och förstärker färgerna in absurdum har en tendens att vinna de där publika omröstningarna. Ok, ska man bara ha bilden till sin instagram så är det perfekt, men vill man göra efterarbeten så är testet efterblivet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3