Hjälp en okunnig att felsöka (orange lampa på mobo)

Permalänk

Hjälp en okunnig att felsöka (orange lampa på mobo)

Hej!

Har precis byggt ihop en dator för första gången på minst tio år. När jag startat upp datorn verkar en del orangea lampor på moderkortet (ASRock X370 Taichi) lysa. Dels en till höger om PCI-E-porten högst upp där grafikkortet är monterat. Dessutom ser det ut att lysa några orangea lampor just till vänster om SATA-kontakterna som 2,5"-SSD:erna är kopplade till.

Märker ingenting konstigt med datorn. Har testat spela en del och det fungerar utan problem. Tyckte dock att det såg lite skumt ut och googlade därför lite. Hittade då att det kunde bero på strömförsörjningen - kan jag ha monterat ett för dåligt/svagt nätagg sett till övriga komponenter? Känner mig dock tveksam till det då jag ändå gjort en del efterforskningar och ett 650W-agg borde räcka, eller?

Samtliga delar är köpta begagnade och det handlar om följande delar:

CPU: AMD Ryzen 9 3900XT med en Arctic Freezer 33 TR
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB), CL16 / 3200 MHz / DDR4 SDRAM
GPU: Sapphire Radeon Nitro+ 6700XT 12GB
MOBO: ASRock X370 Taichi
M2 SSD: Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW / 500GB / PCIe Gen3 x4 NVMe
SATA SSD-enheter: 4 st. Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB
PSU: EVGA SuperNOVA 650 PG, 80 Plus GOLD 650W

Är detta normal eller är det något jag borde felsöka? Hur börjar jag i så fall? Har tyvärr inga övriga delar att testa med. Har som sagt inte skruvat i en dator på säkert minst tio år och känner mig lite off.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara RGB-belysningen på moderkortet?
Verkar som att det sitter en del LEDs vid chipset som lyser "på" sata-portarna, samt ett par vid översta PCIe-slotten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Det är inte bara RGB-belysningen på moderkortet?
Verkar som att det sitter en del LEDs vid chipset som lyer "på" sata-portarna, samt ett par vid översta PCIe-slotten

Jag funderade på det - men tyckte att det var för fult för att kunna vara det och började därför googla. Men ja, det kanske bara är jag som ogillar RGB och började nojja, kanske är helt normalt.

Tar dock gärna mer input och någon kan bekräfta/dementera den teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jag funderade på det - men tyckte att det var för fult för att kunna vara det och började därför googla. Men ja, det kanske bara är jag som ogillar RGB och började nojja, kanske är helt normalt.

Tar dock gärna mer input och någon kan bekräfta/dementera den teorin.

kan du ta en bild och ladda upp på hur det ser ut?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Du kanske kan prova att ladda ner Asrocks programvara för att kontrollera deras RGB, och stänga av skräpet Denna video visar hur du stänger av en LED om den lyser när datorn är avstängd? (S5 power off LED) https://www.youtube.com/watch?v=duEhMvApHJc

Permalänk

Har fortsatt Googla och blir mer och mer säker på att de till vänster om SATA-portarna bara är vanlig belysning. Skulle såklart ha kollat runt mer innan jag postade här. Fortfarande lite osäker på den till höger om PCI-E porten?

Skrivet av Selmalagerlöf:

kan du ta en bild och ladda upp på hur det ser ut?

https://imgur.com/a/82tvSfs

Bortse från min hemska kabeldragning till GPUn och SSD:erna haha.

Skrivet av mc68000:

Du kanske kan prova att ladda ner Asrocks programvara för att kontrollera deras RGB, och stänga av skräpet Denna video visar hur du stänger av en LED om den lyser när datorn är avstängd? (S5 power off LED) https://www.youtube.com/watch?v=duEhMvApHJc

Ska kolla på det där, tack!

Permalänk

Den här tråden var nog onödig, efter att ha sökt runt mer känner jag mig rätt säker på att det bara är vanlig belysning (dumstrut på, haha). Känns även som att datorn fungerar för bra för att det skulle vara något större problem med den. Blev bara lite nojjig efter första bygget på lång tid och efter min första googling som tydde på att det skulle kunna vara något med strömförsörjningen/liknande.

Tack till er som hjälpte till i alla fall. 😊