Gartner: 2023 sämsta året hittills för PC-industrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

En laptop är ju inte riktigt samma produkt idag som för 10 år sen.

Tyvärr har väl precis så det är? Idag har många Windows-laptops blivit lika fördummade som en 12" MacBook från 2015. En Lenovo Yoga 13 från 2012 eller en Asus ZenBook från samma år är inte helt olik dagens maskiner (bortsett från USB-C och färre dedikerade portar).

Gillade laptops som Lenovo Thinkpad Carbon X1, Dell XPS 13 och HP Envy x360, men önskar att de behållit tangentbordslayout (hur kan man plocka bort funktionsknapparna?) och portar (ofta enbart USB-C/Thunderbolt kvar). Nu har snarare MacBook Pro fler användbara portar än valfri Thinkpad.

Tycker delvis att Windows-laptops verkar ha stannat i utvecklingen, när flertalet maskiner enbart erbjuder 1920x1080-skärmar.

Hade önskat större utbud på eGPU-lösningar efter att bandbredden ökat.

Permalänk
Medlem

Tycker det går att hitta bra priser för det mesta om man inte skall klå grannens nya gaming dator.

Det jag stör mig mest på är moderkort som blivit snordyra. Men köpte ett b760 för 1100:- med hela fyra st. Ram slots nyligen som jag är extremt nöjd med men känns som ett undantag när jag letade.

Permalänk
Medlem

Som man bäddar får man ligga.
Har försökt kolla på en uppdatering av laptop då den gamla börjar vara lite slö (troligen SSD:n som åldrats) men det finns väldigt lite på marknaden, och de som finns kostar mer än dubbelt så mycket.

Hur svårt ska det vara att ta fram en passiv laptop så man slipper stekta lår och tjut-fläkt, med vettig batteritid så den är bärbar och gärna bakgrundsbelyst tangentbord?
detta fanns innan pandemin för ca 5000:- men nu tycks de kosta skjortan, i den mån de finns. Eller såklart, vara en fördunant chromebook som inte ens har stöd för vanliga program...nej tack.

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint att byta ut mitt 1080ti...det enda antika komponenter i mitt annars helt nybyggda dator. Det tar emot dock, något som har mer kräm i är man inte bredd att betala och så vill man inte ha något sämre eller lite bättre än 1080ti. Den blir kvar i några år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora skaran gör typ inte ett skit lokalt på deras datorer. Det är webbtjänster för allt, för varje år utnyttjar folk mer datakraft totalt i alla dessa webbtjänster. Men det påverkar ej deras lokala datorer som de kan behålla.

Kvar är skaran gamers och de som jobbar med större mängd data lokalt. När precis "varenda kotte" har ett par datorer idag, så blir det så att andelen minskas som använder dem för att göra något större teknisk.

Går man tillbaka till 1994. Så kanske det var 2st i en skolklass på 30 st elever som hade en dator hemma. Dessa med datorer var nördar.
Idag så har väl varenda elev ett par datorer, tro tusan att andelen procentuellt som gräver sig ner i datateknik och utnyttjar mycket datakraft blir väldigt låg.

Så jag håller med om att bland sveriges 10 miljoner användare så klarar de sig de flesta säkert av att göra 99% av allt de vill på deras egen dator, de kanske inte får den fps som de helst skulle vilja ha, eller få vänta lite länge, men det går.
Bland oss som jobbar med datateknik så är dagens datorer lite som att jobba med en 386a. Det vi vill göra går inte göra, vi får begränsa oss och göra ett resultat som inte håller den detaljnivån som vi helst skulle vilja ha.

Datorer i hemmet är inte så vanligt som du tror. Om det finns rör det sig oftast om laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Dyra prylar som inte presterat för aktuell prisnivå. Man får hoppas att 2024 inte blir likadant.
Mvh Paul

Moderkort, cpuer, gpuer, ram (ddr5), skärmar. allt var dyrare 2022 än 2023. kan inte hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Vilken profession värd namnet behöver den..

En CF-port däremot!

Berätta, vilka hyfsat nya produkter använder CF? Nyfiken ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa PC. Mestadels för spel. I övrigt klarar jag mig med en telefon.

Men sedan ser jag en massa jämförelser på youtube och blir lite besviken. Tycker inte att det är alls stor skillnad mellan en lite äldre maskin och en ny dyr spel-pc. Högre fps och RT tycker jag inte är värt det höga priset om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

nej det är inte sämsta året. pandemin kom, techbolagen blev bekväma med den höga försäljningen när alla satt inne, nu kommer 2024 och de skriver av det som en förlust. bolag måste sluta standarder för hur de möter vinster/förluster.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

nej det är inte sämsta året. pandemin kom, techbolagen blev bekväma med den höga försäljningen när alla satt inne, nu kommer 2024 och de skriver av det som en förlust. bolag måste sluta standarder för hur de möter vinster/förluster.

?

"enligt Statista har försäljningen inte varit så här låg – 242 miljoner datorer – sedan 2006"

Permalänk
Medlem

Finns säkert många orsaker, tex:

Datorer håller avsevärt längre nuförtiden pga. att de är kraftfullare, i huvudsak pga övergången till ssd men också andra prestandaförbättringar, grafiken, cpu'erna så klart samt att tillverkarna blivit lite generösare med ram. Även en arbetslaptop kan hålla/duga ca 5-6 år nu, tidigare var det vanligt att byta ca vartannat eller vart tredje år.

Prestanda datorer för spel har blivit svindyra, mycket pga GPUerna, konsollerna tar nog över mer och mer även på spelmarknaden.

Folk håller väl också i plånboken pga allt elände senaste åren, Covid, krig, räntorna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min gamla Thinkpad har kombinerad CF-port och PCMCIA

Sticker PCMCIA ut ovanligt långt eller är det nån slags NES-laddning?

Har på tal om en gammal netBook med dubbla SD-portar. Den moderne fotografens dröm!

Skrivet av Marcsod:

Berätta, vilka hyfsat nya produkter använder CF? Nyfiken ...

Vilka hyfsat nya mojänger använder fullstora SD-kort?

(Tror du missade lite kontext.) Det hela var hursomhelst inte särkilt allvarligt avsett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint