lämna tillbaka laptop efter 30 dagar

Permalänk
Medlem

lämna tillbaka laptop efter 30 dagar

hej jag köpte en laptop ifrån inet.se och ja undrar lite om det går att lämna tillbaka datorn efter den tiden
pga det står att datorn ska klara 10 timmar men den klarar inte ens 5 timmar på youtube? jag reser mycket och kan inte använda datorn. det har blivigt att jag inte ens tar med mig datorn pga den blir bara en belastning

datorn körs på strömsparläge

laptop razer blade 15, i9 4070.

Mvh Micke

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Inte så att datorn går i högvarv även om du inte spelar? Kolla så du inte har någon high-performace läge igång som körs hela tiden.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Webläsare är ju i vissa fall vara bland det mest batterislukande vi har, sen handlar det ju om vilken brightness man kör på skärmen m.m.

Är du säker på att det verkligen står 10 timmar? Ser inget sånt hos varken Inet eller Razer där man anger några timmar i drifttid. Kanske jag som är blind. 10 timmar låter oerhört bra för en laptop som används...

Batterierna verkar vara på 80W-timmar, innebär ju att för att kunna köra i 10 timmar så får datorn max dra 8W, låter svårt med en sån dator.

Permalänk

Var ser du att den ska klara av 10h med batteriet?
Det är en kraftfull strömtörstig hårdvara, kombinerat med ett litet 80 Wh om jag såg på samma modell. 10h youtube lär denna ej klara. Frågan är om de påstår detta?

Angående resa så finns det vägguttag på många tåg och annat. Visst omständligt, men ska man ha en laptop som är gjord för t.ex tungdrivna spel så är man begränsat. Fört i tiden hade många laptops enkelt utbytbara batteriet, men det är lika ovanligt idag som detsamma på ens mobiltelefon.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga det är inte så att den jämt kör på nvidia kortet har du aktiverat optimus? https://mysupport.razer.com/app/answers/detail/a_id/4585/~/ho...

Permalänk
Medlem

Att datorn klarar 10 timmar så brukar man inte syfta på streaming utan 10 timmars dokumenthantering eller lätt surfande, oftast med 50% ljusstyrka.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

hej jag köpte en laptop ifrån inet.se och ja undrar lite om det går att lämna tillbaka datorn efter den tiden
pga det står att datorn ska klara 10 timmar men den klarar inte ens 5 timmar på youtube? jag reser mycket och kan inte använda datorn. det har blivigt att jag inte ens tar med mig datorn pga den blir bara en belastning

datorn körs på strömsparläge

laptop razer blade 15, i9 4070.

Mvh Micke

Länka modellen du köpt, hittar ingen 15" razer med de specs du skriver på inet.
Var står det att den ska klara 10 timmar? Ser inget om det på de razer laptops de har, har det stått innan och de har tagit bort det?

Permalänk
Medlem

Står garanterar UPP TILL med asterix för det finstilta som anger under vilka förutsättningar. Så, reklamation kan du nog inte hävda.
Många transportmedel erbjuder idag ström/ladduttag, så ta med dig laddaren.

Angående retur så har Inet sina villkor på hemsidan

Kan jag lämna tillbaka en öppnad produkt?:
Du har alltid 30 dagars ångerrätt, oavsett om du köpt produkten i butik eller på inet.se. Observera att produkten ska vara komplett i kartong och i ett så kallat oförändrat skick för att inget avdrag ska göras.
Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt datorer byggda på konsumentens önskemål av oss.

Frågan är om din dator kan anses vara i "oförändrat skick", vilket jag finner högst osannolikt. Samt det faktum att det gått mer än 30 dagar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Finns Razer Blade 16 och 18 på inet med i9 och 4070.

Har läst alla tre modellernas produktbeskrivningar och ingenstans så nämns en batteritid, utan bara hur stor kapacitet batteriet har.

Läser man deras köpvillkor så står det;
"En konsument har rätt att öppna och kontrollera varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om konsumenten är nöjd med varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan förbehåller sig Inet AB rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas till konsumenten."

"Ångerrätt gäller inte .....eller där licensnyckeln erhållits "

Så frågan är om det är några licenser som du har aktiverat nu under din månads användande som kommer göra att du får avdrag på produkten. Det kan bara @inet svara på.

Lättaste är nog att kontakta INET och be om att få returnera varan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

hej jag köpte en laptop ifrån inet.se och ja undrar lite om det går att lämna tillbaka datorn efter den tiden
pga det står att datorn ska klara 10 timmar men den klarar inte ens 5 timmar på youtube? jag reser mycket och kan inte använda datorn. det har blivigt att jag inte ens tar med mig datorn pga den blir bara en belastning

datorn körs på strömsparläge

laptop razer blade 15, i9 4070.

Mvh Micke

Vill bara säga att webbläsare är bland de största strömtjuvarna på en laptop och särskilt när du streamar videos, så det är inget konstigt att det slukas batteri när du kikar på youtube. Om du får ut c:a 5 timmars youtubetittande med den hårdvaran så skulle jag säga att det är bra, går kanske att få ut lite mer med optimerade inställningar men det är ingen "fel" på din dator så sett.

Permalänk

Borde det inte vara lättare att köpa en USB-C powerbank?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det knepiga för TS även om denne lämnar tillbaka laptoppen, vad ska denne ha för laptop istället, tror nog alla laptops i den här klassen och använd på samma sätt kommer ha samma problem, batteriet kommer inte räcka länge..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300