YouTube blir långsammare med annonsblockerare

Permalänk
Medlem

Allt meningslöst jobb de lägger ner för att stoppa oss kostar säkert mer pengar än vad de får in på svikare som viker ner sig och skaffar premium. Jag menar inte att det är fel att ha premium, men om man skaffar premium p.g.a. dessa åtgärder så visar man att sådant här lönar sig, vilket är... eh... Obra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

YT premium:
Kan vi göra YT bättre på något sätt så att vi kan ta betalt för premium? Nej
Ok, kan vi göra det sämre för alla som inte betalar för premium? Ja för fn, vi har massa ideer på hur vi artificiellt kan göra tjänsten sämre!
Och folk accepterar det, otroligt!

Folk som betalar för YT premium för att slippa reklam och ändå får 1min sponsorsegment i videos - suckers

Kollar inte speciellt ofta själv men ublock origin har löst det bra hittills. Möjligheten att dra ner videos till den lokala plexservern istället är rätt smutt också.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej. Vad är syftet med premium om man får reklam?

Måste köra SponsorBlock annars är 20% av videon reklam iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tack, får fixa

EDIT: För övrigt låter detta som något Youtube kan komma undan med i USA men inte här i Europa

Vänta nu komma undan med? är väl ändå användarna som kommer undan med det? Rent tekniskt sätt så är det snarare användarna som bryter mot reglerna i detta fallet och inte youtube.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dålig stil att snuva kreatörer på pengar genom att blocka reklam på Youtube. Betala för Youtube premium om du vill slippa reklam

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Måste köra SponsorBlock annars är 20% av videon reklam iaf.

Det beror ju helt på kanalen dock. Har sett många videos nyligen med exakt noll reklam i själva videon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

detta försvinner för mig om man kör med privat surfning i firefox,
Sätt på en spellista med musik i privat surfning med firefox så försvinner allt lagg

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LeVvE:

Måste köra SponsorBlock annars är 20% av videon reklam iaf.

Ja, sponsorblock, kombinera sedan med 2-2.5ggr uppspelningshastighet så kan man beta sjuka mänger information/videos!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vill dom faktiskt driva folk till att betala så skulle de inte ha dödat Lite, det var den som hade haft mycket lättare att konvertera folk

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox och Ublock Origin, allt funkar som det ska, inga annonser och oftast inga fördröjningar...

Kör inte med sponsorblock då dessa är enkla att snabbspola förbi. en kanal jag följer har faktiskt underhållande sponsorreklam, fast är bara en av hundratals jag följer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vill dom faktiskt driva folk till att betala så skulle de inte ha dödat Lite, det var den som hade haft mycket lättare att konvertera folk

Precis, att Lite togs bort var girigt. Det enda jag vill betala för är att slippa reklamen, inget annat lull lull.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vill dom faktiskt driva folk till att betala så skulle de inte ha dödat Lite, det var den som hade haft mycket lättare att konvertera folk

Var det inte bara 30kr skillnad mellan Lite och Premium?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Vivaldi + Ublock Origin som jag redan kört i åratal och har aldrig märkt av något av allt det Youtube försökt implementera, men roligt att läsa om alla som haft problem, här har det funkat som normalt och inte märket ett skit

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Var det inte bara 30kr skillnad mellan Lite och Premium?

Vill minnas att det var 50kr, 70 vs 120 kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Allt meningslöst jobb de lägger ner för att stoppa oss kostar säkert mer pengar än vad de får in på svikare som viker ner sig och skaffar premium. Jag menar inte att det är fel att ha premium, men om man skaffar premium p.g.a. dessa åtgärder så visar man att sådant här lönar sig, vilket är... eh... Obra.

Inte så troligt, statista säger att de har knappt 28 miljoner prenumeranter enbart i USA. Räknar man lågt och utgår från att alla har Premium Light a $7 så blir det ändå $196m i månaden eller $2,352b per år. Räkna bort annonsintäkter så har man nog fortfarande en fin summa.

Permalänk
Medlem

Mitt Youtube började också lagga i Chrome. Med Brave browser fungerar det bra. Där ingår också annonsblockerare automatiskt. Nu kommer jag slänga ut spårningsappem nr 1. Google Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Allt meningslöst jobb de lägger ner för att stoppa oss kostar säkert mer pengar än vad de får in på svikare som viker ner sig och skaffar premium. Jag menar inte att det är fel att ha premium, men om man skaffar premium p.g.a. dessa åtgärder så visar man att sådant här lönar sig, vilket är... eh... Obra.

du menar att man är svikare om man börjar betala för tjänsten istället för att snylta den?

betalningen är ju att titta på reklamen, sk reklamfinansierad tjänst.
vägrar du kolla på reklamen och kringår det så ska du heller inte ta del av tjänsten, då du kostar dom pengar (bandwidth) utan att ge dom ersättningen för den.

på så vis "vinner" youtube på att du slutar åka snåltjuts på adblocker. de sparar bandwidthen du tar av dom som dom måste betala.

undrar också varför sweclockers tillåter diskussion om hur man kringår youtubes "anti adblock". tillåts diskussion om hur man kollar netflix gratis också?

vet inte vem man ska tagga för det men tycker detta hör till piratsnack som inte är tillåtet här på swec väl?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Youtube premium är reklamfritt youtube, nedladdning av youtube-videos, spela youtubevideos i bakgrunden/med skärmen avstängd och lite annat sånt smått och gott. Det är även youtube music. Jag betalar 179kr/månad för mig själv och fem (tror jag det var...) familjemedlemmar. Det blev rätt mycket billigare än spotify och jag fick dessutom rätt mycket mer för pengarna, så jag kör det för mig och barnen, numera.

Fast du slipper inte sponsringarna?

Permalänk
Snusfri

Mycket bra, hoppas det kommer mer sådant här för de som tror att de både äta upp kakan och ha den kvar.

Betala för att slippa reklam eller se på reklam och slippa betala, ni får välja.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

du menar att man är svikare om man börjar betala för tjänsten istället för att snylta den?

betalningen är ju att titta på reklamen, sk reklamfinansierad tjänst.
vägrar du kolla på reklamen och kringår det så ska du heller inte ta del av tjänsten, då du kostar dom pengar (bandwidth) utan att ge dom ersättningen för den.

på så vis "vinner" youtube på att du slutar åka snåltjuts på adblocker. de sparar bandwidthen du tar av dom som dom måste betala.

undrar också varför sweclockers tillåter diskussion om hur man kringår youtubes "anti adblock". tillåts diskussion om hur man kollar netflix gratis också?

vet inte vem man ska tagga för det men tycker detta hör till piratsnack som inte är tillåtet här på swec väl?

Adblock är lagligt i EU (och sannolikt överallt?). Däremot finns möjligheten att adblock detection är olagligt, och de verkar vara i samtal med YouTube angående detta.

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/17rcwib/the_only_fo...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av THB:

Mycket bra, hoppas det kommer mer sådant här för de som tror att de både äta upp kakan och ha den kvar.

Betala för att slippa reklam eller se på reklam och slippa betala, ni får välja.

Eller sluta kolla! Det blir nog mitt val iaf om adblock slutar funka

Permalänk
Medlem

När de tog bort YT Premium Lite som ändå var lite för högt pris för vad det var värt så slutade jag betala. Hade kunnat tänka mig 30-50 spänn i månaden. Min killgissning är att de förlorar mer än vad de vinner i denna jakten på intäkter.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Kör inte med några tillägg/blockare, men jag använder bara Brave och Orion läsare och ser ingen reklam. Fick ett meddelande (pop-up) från YT som sa att annonsblockerare inte var tillåtet. Men jag använder inga och har inte sett det igen.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att både både firefox och chrome varit rätt segt och hängigt i största allmänhet den senaste tiden, på min Windows 10 desktop åtminstone, men jag tror det beror på någon sorts lagg. Jag har ett antal hårddiskar som kanske orsakar visst "block-lagg" när systemet väntar på dem men det är väldigt obegripligt.
Youtube har varit segt inte minst, så tack för förklaringen!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Buhutube

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Min blockerare verkar fortfarande fungera utan problem (google chrome, ublock origin)
Är väl bara en tidsfråga antar jag....

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag inga problem med detta och har inte haft detta någonsin med den block jag kör, så nej detta är inget problem, iaf inte hos mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Prestandaproblemen verkar faktiskt bero på Adblock och Adblock Plus och påverkar mer sidor än bara YouTube. Källa: https://nitter.net/gorhill/status/1746263759495077919#m

Jag rekommenderar inte att lägga till filter från diverse foruminlägg i era annonsblockerare om ni inte vet vad de gör. Till slut kommer ni att glömma att ni har lagt till dem, och då kan de orsaka det problem som ni från början tänkte att det skulle lösa, eller nåt helt annat problem. uBlock Origin har snabba uppdateringar på sina YouTube-lösningar, så för det mesta behöver ni faktiskt inte göra något alls. Se bara till att ni inte använder andra innehållsblockerare (som tex Adblock, Ghostery, Privacy Badger, Brave Shields) samtidigt som uBO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kanske är därför YT varit extremt laggigt och bråkigt för mig senaste veckan. Jag har ändå Premium, men använder blockerare för att få bort idiotiska grejer som såna där klickbara element i videon som puckovideoskapare envisas med att lägga in. Plus en del annat.

Upplever samma, går oerhört långsamt att öppna en video, så långsamt att jag tänkte jag måste ha världens virus på datorn.
Ska testa att sänga av Adblocker på YT, har dock också YT premium.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

I princip alla sidor går som sirap på chrome med adblock aktiverat. Skulle nog vilja påstå att felet ligger hos adblock tillägget som inte fungerar som det ska efter senaste uppdateringen. Men det är ju alltid mer populärt att peka finger åt Google/youtube!