Permalänk

Skärmproblem..

Hej!
Jag har nyligen fått en ny arbetslaptop. Har gått från en Dell Precision 3541 till en HP Zbook Studio 16 inch G10 Mobile Workstation PC. Resultatet blev en konstig huvudvärk och yrsel, ungefär som om när man använt VR-glasögon för länge.
Har undersökt lite om datorernas skärmar och kommit fram till att min gamla skärm använde TN-teknik och den nya IPS.

Är det någon här som varit med om liknande, och har ni någon bra lösning på problemet?

Tack på förhand

Permalänk

Dra ned ljuset.

Troligen är den nya ljusstarkare och vanligt fel att man har ljuset för högt ställd.

Typ under 50% räcker typ garanterat för väl upplyst rum i mörkt troligen under 30%.

Kolla även så den inte står ställd på typ 25-30hz eller nått

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har samma effekt när det kommer till VA-paneler och även OLED.

Med TN och IPS kan jag sitta hur länge som helst, med VA och OLED måste jag ta paus efter 1, Max 1,5h.

Måste ha något med skärmtekniken att göra tänker jag (?) för ljusstyrka etc är neddragen för att inte skapa ”titta in i en lampa” -effekt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Ljusstyrkan

Jag har ställt in samma ljusstyrka på min nya skärm som på den gamla (visuellt iaf). Men det gjorde ingen skillnad. Har även uppdateringsintervall på högsta möjliga (60 Hz)
Några fler teorier?

Permalänk
Skrivet av Grafiskformgivare73:

Jag har ställt in samma ljusstyrka på min nya skärm som på den gamla (visuellt iaf). Men det gjorde ingen skillnad. Har även uppdateringsintervall på högsta möjliga (60 Hz)
Några fler teorier?

Ev dynamisk kontrast av?

Jag upplever skärmar som att de typ blinkar å har sig när den funktionen är igång å kan ge mig huvudverk.

Kör visserligen bara va paneler så kan inte uttala mig om ips funkar bättre för funktionen men för mig är det det första som åker av iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafiskformgivare73:

Jag har ställt in samma ljusstyrka på min nya skärm som på den gamla (visuellt iaf). Men det gjorde ingen skillnad. Har även uppdateringsintervall på högsta möjliga (60 Hz)
Några fler teorier?

jag har upplevt samma med IPS och det IPS-glow /bleed som oftast de drabbas av.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

PWM frekvens?

Har funderat på om denna skärm har för låg PWM-frekvens, och därav "flimrar". Men när jag läst på lite om just denna modell av dator säger den sig vara flimmerfri utan PWM. Men bygger inte alla IPS-skärmar på PWM-teknik? Är inte så insatt här så tack för all hjälp

Permalänk
Skrivet av Grafiskformgivare73:

Har funderat på om denna skärm har för låg PWM-frekvens, och därav "flimrar". Men när jag läst på lite om just denna modell av dator säger den sig vara flimmerfri utan PWM. Men bygger inte alla IPS-skärmar på PWM-teknik? Är inte så insatt här så tack för all hjälp

Flimmerfri innebär bara att den använder en högre uppdateringsfrekvens på pwm styrningen ~1000hz vs ~300 på en icke flimmerfri

Men tror det även i vissa fall kan va dc styrd belysning om än inte lika vanligt.

(reserverar mig lite dock för kan ev blandat ihop det med uppdateringsfrekvensen på led dimmers)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Flimmerfri innebär bara att den använder en högre uppdateringsfrekvens på pwm styrningen ~1000hz vs ~300 på en icke flimmerfri

Men tror det även i vissa fall kan va dc styrd belysning om än inte lika vanligt.

Innebär detta att "flimmerfri" bara betyder mindre flimmer, inte helt utan flimmer?

Ok....men hur vet man om denna modellen har dc-styrd belysning? Kan inte läsa mig till det i specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafiskformgivare73:

Har funderat på om denna skärm har för låg PWM-frekvens, och därav "flimrar". Men när jag läst på lite om just denna modell av dator säger den sig vara flimmerfri utan PWM. Men bygger inte alla IPS-skärmar på PWM-teknik? Är inte så insatt här så tack för all hjälp

Ett gammalt knep är att kolla på skärmen genom t.ex. en mobiltelefonkamera, om skärmen använder PWM så brukar det synas rätt tydligt då eftersom kameran plockar upp flimmer mycket bättre än våra ögon. Ser skärmen däremot ut som vanligt så använder den troligtvis spänningsreglering snarare än PWM för att reglera ljusstyrkan.

Permalänk
Skrivet av Grafiskformgivare73:

Innebär detta att "flimmerfri" bara betyder mindre flimmer, inte helt utan flimmer?

Ok....men hur vet man om denna modellen har dc-styrd belysning? Kan inte läsa mig till det i specifikationerna.

Ja flimmerfri är bara som du säger reducerat flimmer dvs den tänds och släks oftare så det inte lika lätt kan ses av ögat.

Istället för att blinka 300ggr per sekund blinkar dioderna 1000ggr per sekund.

Ja du om den har dc styrd belysning vet man inte man får bryta sig in till hårdvaran och gå över kretskortet om det inte står specat.

Men högst troligt inte då pwm styrning är billigare teknik.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av perost:

Ett gammalt knep är att kolla på skärmen genom t.ex. en mobiltelefonkamera, om skärmen använder PWM så brukar det synas rätt tydligt då eftersom kameran plockar upp flimmer mycket bättre än våra ögon. Ser skärmen däremot ut som vanligt så använder den troligtvis spänningsreglering snarare än PWM för att reglera ljusstyrkan.

Hur gör man detta på bästa sätt? Ska man ha någon speciell ljusstyrka på skärmen för att kunna se detta, eller fungerar det att ha "mitt läge" jag ställt in på datorn?

Permalänk
Skrivet av perost:

Ett gammalt knep är att kolla på skärmen genom t.ex. en mobiltelefonkamera, om skärmen använder PWM så brukar det synas rätt tydligt då eftersom kameran plockar upp flimmer mycket bättre än våra ögon. Ser skärmen däremot ut som vanligt så använder den troligtvis spänningsreglering snarare än PWM för att reglera ljusstyrkan.

Får testa detta när ja kommer hem för inget jag hört tidigare.

Vet att det går på gamla crt skärmar om inte uppdateringsfrekvensen på dessa matchar en multipel på kamerans bildfrekvens att det dyker upp som en svart linje där bilden ritas men att det ska gå på pwm belysning har jag aldrig hört tidigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafiskformgivare73:

Hur gör man detta på bästa sätt? Ska man ha någon speciell ljusstyrka på skärmen för att kunna se detta, eller fungerar det att ha "mitt läge" jag ställt in på datorn?

Låg ljusstyrka mer flimmer, hög ljusstyrka mindre flimmer.
För ett antal år sen var det här ett ganska omskrivit problem, men man hör inte så mycket om detta idag.
troliga är väl att frekvensen på flimret vid PWM bakgrundsbelysning har ökats under åren så pass högt att det inte märks för de flesta människor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bildexpert 📺

VA, TN, IPS etc. är egentligen bara olika former av LCD-patent. Det är inte den skillnaden som gör dem problematiska. Istället är sammanfallandet där någon från en exempelvis en VA till en IPS och som individ har man sin högst individuella reaktion på en lång rad, kanske flera dussin faktorer som skiljer skärmarna åt. Fast man kopplar det till att man bytte till en "IPS" och drar slutsatsen att är IPS-tekniken som är rotorsaken.

Finns många trådar om just detta. Ny skärm. Nytt fenomen upptäcks. Blir en diskussion om tekniken snarare än de verkliga orsakerna.

Det är som att jag skulle testa att åka med i en bil med Lithium-jon-batterier för första gången, blir rejält åksjuk och därefter drar slutsatsen att bilar med Lithium-jon-batterier får mig att må illa och bli yr. Jag tror ni kan kan komma på tusen anledningar till åksjuka som inte har med den exakta framdriften att göra.

Mobilkameran avslöjar många olika former av modulering. Brukar bli tydligare med kamerans HFR-läge, men som skrivet märks modulering, inklusive temporala halvtoner, även där. Men just PWM är ofta supertydligt.

Annars är den vanligaste orsaken till illamående och yrsel – samt andra mer diffusa symptom – vid ny skärm att man helt enkelt är ovan. Det är den högst individuella reaktionen man upplever. Vilket kan ha direkta fysikaliska orsaker likt ljusstyrka och flimmer samt också bara handla om just ren ovana. TN-panelen kanske var platt och gråtonad med låg kontrast, egentligen helt fel. Nya skärmen är mer normal. Som individ har man lärt sig det gamla skärmen som "rätt" fast den egentligen inte är det. Kan bli en rejäl dissonans som har väldigt lite med IPS, VA eller TN att göra.

Här finns det också mycket mer med den nya skärmen (och laptopen) vilket kräver en förändring i allt från ergonomi till att exempelvis ögon/hjärna måste arbeta lite annorlunda än tidigare. Vilket är ansträngande. Kroppen körde på rutin med gamla skärmen, muskelminnet prickade alltid gränssnittet rätt och så vidare. Nu är det annorlunda. Kanske en annan upplösning på skärmen och att ögonen är inte var de en gång var. Nu blir man medveten om det.

Själva ändringen är roten till upplevelsen. Den specifika tekniken bakom har inte alltid så mycket med detta att göra. Men det finns ju förstås undantag.