Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Vissa reklamfinansierade tjänster erbjuder möjlighet att betala en månadskostnad för att bli av med reklam, ofta under premium-tagg. Pröjsar du för att slippa annonser?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Youtube och Spotify.

Youtube premium är nog den bästa prenumerationen i världen sett till vad man får. Så mycket kreativa små själar där ute som gör bättre material än de stora pampbolagen.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Youtube och Spotify.

Youtube premium är nog den bästa prenumerationen i världen sett till vad man får. Så mycket kreativa små själar där ute som gör bättre material än de stora pampbolagen.

Samma här. Med tanke på hur många timmar per dag jag använder dessa tjänster är det väldigt bra valuta för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag hatar reklam, så det är enda vägen att gå för att slippa detta otyg, om man inte vill använda annonsblockerare o.dyl. I webben kan jag tolerera viss reklam som ligger s.a.s. utanför det jag fokuserar på. Men om man ser en film eller en youtube-video där man ska studera nåt viktigt så är ju reklamen bara ett enormt irritationsmoment. Enormt.

Permalänk

Youtube den är enligt mig "obrukbar" om man har på all reklam, i allafall på det sätt som jag använder den med att kolla runt, spola i klipp och byta.
Bortsett från detta så inget.
Jag använder då Youtube music och skippar spotify.

Permalänk
Medlem

Betalar för tillfället bara för Youtube music (family). Ingen i familjen är intresserad av film/serier så mycket att vi behöver någon streamingtjänst för det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Youtube och Spotify.

Youtube premium är nog den bästa prenumerationen i världen sett till vad man får. Så mycket kreativa små själar där ute som gör bättre material än de stora pampbolagen.

Ja, men där får du också betala för del-tjänster du inte vill ha. Premium Lite som de skrotade var ju det perfekta alternativet som var hyffsat överkomligt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Youtube och Spotify.

Youtube premium är nog den bästa prenumerationen i världen sett till vad man får. Så mycket kreativa små själar där ute som gör bättre material än de stora pampbolagen.

Samma här, av samma orsak.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

På Youtube och på Spotify för tillfället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Snusfri

YouTube, enda tjänsten jag använder typ.
Finns så mycket som jag kollar på där och orkar inte mecka med adblockers osv på alla enheter samt att jag vill stödja de content creators jag gillar och följer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Youtube och Spotify. Efter de eskalerade antalet pre-rolls på Youtube känns premiumtjänsten särskilt värd.

Permalänk
Medlem

Youtube, Spotify och Ars Technica. Särskilt Youtube är ju obrukbart med all reklam och eftersom jag både tappat orken att hålla på med custom apps och dessutom vill stödja de jag kollar på så är det en no-brainer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Ja, men där får du också betala för del-tjänster du inte vill ha. Premium Lite som de skrotade var ju det perfekta alternativet som var hyffsat överkomligt i pris.

jag tycker fortfarande det är ett överkomligt pris och hade betalat mer om det var dyrare.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Netflix. På Youtube använder jag adblocker.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Oftast får man en massa andra "premium features" utöver reklamfritt, men jag valde youtube red för att sponsra youtubers aktivt, samma med feber.se. (1 år blev jag belönad med en nest mini för att jag var prenumerant). Slutade med spotify när jag fick google music/youtube music, så det betalade sig lite själv.

Tycker det är relativt vanligt att jag köpt pro licenser/versioner och DLC till android/iphone för att skippa reklam i appar och spel, minnet är lite suddigt men typ ES file explorer och spelet backpacker är vad jag kommer på just nu.
Lite synd att trenden går från att betala en engångskostnad för att få reklamfria versionen och istället ska man betala en månads "plus" abbonemang.

Upplever att många svenska tidningar erbjuder lika mycket reklam på sina sajter, oavsett om man är prenumerant eller inte. Det är mer att man betalar för tillgång till innehåll.

Permalänk
Medlem

Youtube ja.
Skulle inte stå ut en sekund med skiten, med tanke på att det är den tjänst jag använder mest.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Upplever att många svenska tidningar erbjuder lika mycket reklam på sina sajter, oavsett om man är prenumerant eller inte. Det är mer att man betalar för tillgång till innehåll.

Precis. Jag betalar för GP och DN, men reklam är det ändå (fast det mesta försvinner med olika former av reklamblockerare). Jag betalar just för att få tillgång till alla artiklar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

YouTube Premium och Spotify har jag. Annars har jag inga subscriptions.

YouTube kollar jag särskilt mycket i telefonen så då är Premium mer eller mindre ett måste för att inte ha reklam, men det har jag inte ångrat en sekund att jag skaffat. Nu också när alla hade hysteri om att adblocks slutade fungera där hade jag det lugnt och fortsatte kolla som vanligt.

Spotify har jag för det är helt enkelt smidigast. Visst, kan jag "fixa" musiken på andra vägar men tycker Spotifys app är bra och snabb och smidig, och har alla mina spellistor där. Tycker det är värt att betala för det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nej, jag var på väg att skaffa Youtube Premium Lite men bestämde mig för att avvakta när de började försöka blockera reklamblockerare eftersom jag inte ville belöna dem för sånt. Men när de sen lade ner Lite istället så tappade jag helt lusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, jag var på väg att skaffa Youtube Premium Lite men bestämde mig för att avvakta när de började försöka blockera reklamblockerare eftersom jag inte ville belöna dem för sånt. Men när de sen lade ner Lite istället så tappade jag helt lusten.

Jag bara undrar varför du tror att företag inte ska försöka motverka lösningar som gör att deras arbete blir inkomstlöst?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Jag hatar reklam.

Trots att man betalar för tjänster så får man ändå reklam. Det gäller en lång rad tjänster, inte bara Youtube och annat tjafs i webläsaren. Inte ens om man laddar ner ett program i kabeltv boxen för att se det senare eller något sådant, verkar man bli av med reklamen.

Det är så sjukt vansinnigt att man tvingas till andra metoder för att få lite sinnesfrid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Youtube + Spotify. Sedan kör frugan Netflix också.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kör med en dns ändring så försvinner mycket av reklamen ändå,

Permalänk
Medlem

Borde ha funnits ett alternativ i stil med "Nej, jag använder en adblocker av något slag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Betalar för tillfället bara för Youtube music (family). Ingen i familjen är intresserad av film/serier så mycket att vi behöver någon streamingtjänst för det.

Vad gör ni istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Jag bara undrar varför du tror att företag inte ska försöka motverka lösningar som gör att deras arbete blir inkomstlöst?

Det handlar inte om deras rätt att blockera reklamblockerare eller ej, jag uppskattar bara inte när företag gör upplevelsen för användare sämre i ett försök att få dem att betala mer. Heller morot än piska helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Betalar för att slippa reklam på ett par ställen. Hade gjort det på fler ställen om det erbjöds (hint, hint).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Betalar bara för Spotify. Youtube som många nämner kör jag uBlock på såklart!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har betalat för Spotify premium sedan första månaden tjänsten lanserades i Sverige. Använder det nog för lite för att motivera det egentligen, men jag kan leva med det för att slippa reklam i öronen. Dessutom har tjänsten sett likadan ut från början där reklam var en del av tjänsten från allra första början.

Youtube Premium har jag däremot svårt för och det är ingenting jag betalar för. Förstå mig rätt, reklam är hemskt och jag avskyr det, men det tar emot något fruktansvärt att belöna Youtube för att de har gjort det svårare att njuta av reklamfritt. Adblocker på desktop fungerar fortfarande ok, men i youtube-appen på TVn är det hemskt. Youtube är dessutom en tjänst jag har använt sedan... 2005? När det nu lanserades. Och reklamen är ju ett relativt nytt tillskott. Det tar emot extra då

Permalänk
Medlem

Räknar inte Spotify som att man betalar för att slippa reklam. Du betalar för en fungerande applikation helt enkelt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT