Cooler Master lanserar nätaggregat med fyra 12VHWPR-kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle rentav säga att den kvalificerar under kategorin datorporr.

Så sant!

Skrivet av DasIch:

Det är ju det jag menar. Ingen köper det här för att spela, utan för att köra tunga beräkningar.

Måste nog säga att jag smått saknar när SLI och CF var en grej. Mycket nackdelar men kul för entusiaster och andra som behöver mer än de snabbaste kortet kan ge. Samt ofta snygga byggen, 3-4 identiska kort är alltid läckert.

En möjlig lösning vore typ fyra virtualiserade datorer med varsin tilldelad GPU men heller inte riktigt samma sak.

Så som du skriver tunga beräkningar är väl det, i sammanhanget, mest rimliga. F@H med 4st 4090 hade nog denna effektmässigt varit overkill, iallafall med min modell. Runt 240W icke- optimerat och ca 160W optimerat. Blir inte några 450W ens men bra med lite marginal förstås.

Ser fram emot att se någon bygga en renderrig eller beräkningsrig med denna eller motsvarande.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Känns som att dra 2.5mm2 kabel o säkra upp till 16A är en skitsumma om man har köpt en rigg som behöver 2800W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Men har de tillräckligt med PCIe-lanes för att köra korten i full hastighet?

Jepp går nog att lösa!

Finns två "tiers" för moderkort och CPU:er för nya Threadripper:
- TRX50 som är den billigare varianten släpper genom 48 lanes PCI-E 5.0 och 32 lanes PCI-E 4.0 från CPU:n.
- WRX90 som är proffsvarianten har 128 lanes PCI-E 5.0!

Sen finns det väl några få lanes på själva chipsetet på moderkortet också
(sen ska det ju fördelas på M2 och andra kontakter också förstås...)

Imponerande bandbredd måste man säga! Imponerande priser på moderkort och processorer också då...

Sprang på en artikel här som nog inte är så dum om man vill ha lite överblick:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/amd-trx50-vs-wrx90...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blir perfekt med 4st när rtx 5070 kommer. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Hoppas att den levereras med trefashandske, eller CEE-don. Ganska stor brandrisk om någon får för sig att köra ett 2800 W nätagg med kontinuerligt hög belastning i ett vanligt uttag.

Inte då. Om inte uttaget är rejält risigt och gammalt.

Går t.om att dra 3600W utan problem ur schuko om det är uppsäkrat; dock ska man vara noga med att inte rycka ur sladden när linan är under full belastning då uttaget annars kan bli skadat över tid och då blir det brandfarligt. Och så klart måste både uttag och installation vara fräsch, inget söndervittrande från 50 år sedan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

De borde lägga till i manualen: "Koppla inte in mer än en av dessa per 16A propp." 😁

Eller hur. Detta nätaggregat måste ju ligga på gränsen på vad vanliga en-fas kontakter klarar?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Väntar bara på den första rekommendera/hjälp mig med mitt kommande datorbygge där detta agg ligger i kundkorgen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Eller hur. Detta nätaggregat måste ju ligga på gränsen på vad vanliga en-fas kontakter klarar?

Nu är det ju så att vi har 230volt i Sverige. Gångar vi strömmen 10A får ti 2300W i effekt.
Standard installation i Svenska hem är 1.5mm². (Inte "10" som JonatäääHn skrev.)
På 1.5mm² kan man köra max 13A dvs. 13*230=2990watt innan säkringen löser.

Hade man i stället kört 2.5mm² mellan elcentral och uttag vilket är max vad de vanliga schuko 2 vägsuttag är godkända för får vi följande:
16A*230v=3680watt!

Man kan ju bara hoppas att nätsladden de skickar med är 2.mm²5 eller åt minstinne 1.5mm² då de flesta är 0.75mm² och de vore ingen vacker historia med +2000 watt

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Standard installation i Svenska hem är 1.5mm^2. (Inte "10" som JonatäääHn skrev.)

Var det inte uppenbart nog att det var säkringen jag syftade till med "10" och inte kabelns area? Det borde det vara för alla som någonsin kopplat el. Visst slarvigt av mig att inte skriva ampere efter 10 men som sagt ganska uppenbart att det inte är kabelarea som syftas på när jag skriver "Oftast kör man 10 i svenska hem"... Varför citerar du inte om du vill påpeka felaktigheter?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn Det var uppenbart för oss andra Dock är enhetsbeteckningen A, inte a (ja det spelar roll: m är milli, M är mega, k är kilo, K är Kelvin etc)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

@jOnÄTÄn Det var uppenbart för oss andra Dock är enhetsbeteckningen A, inte a (ja det spelar roll: m är milli, M är mega, k är kilo, K är Kelvin etc)

Ja alltid är det något man missar, kan vara mer noga i framtiden men ibland blir man lat, och skiter i att kolla upp detaljer när man känner att budskapet kommer fram. Var några år sen jag läste ellära (tror jag det hette) och nötte ohms lag osv. Men förstår att sådant kan irritera folk som håller på med det så ska skärpa mig.

Redigerade inlägget igen nu hoppas jag det är godkänt haha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av atego:

Nu är det ju så att vi har 230volt i Sverige. Gångar vi strömmen 10A får ti 2300W i effekt.
Standard installation i Svenska hem är 1.5mm^2. (Inte "10" som JonatäääHn skrev.)
På 1.5mm^2 kan man köra max 13A dvs. 13*230=2990watt innan säkringen löser.

Hade man i stället kört 2.5^2 mellan elcentral och uttag vilket är max vad de vanliga schuko 2 vägsuttag är godkända för får vi följande:
16A*230v=3680watt!

Man kan ju bara hoppas att nätsladden de skickar med är 2.5 eller åt minstinne 1.5^2 då de felsta är 0.75^2 och de vore ingen vacker historia med +2000 watt

Eftersom du hade synpunkter på hur @jOnÄTÄn skrev (vilket man såklart måste kunna ha) tar du säkert inte illa upp av att jag frågar varför du skriver till exempel "2.5^2". Det ser för mig ut mer som 6,25 (utan dimension) än som 2,5 mm² och är, skulle jag säga, kanske inte helt tydligt för någon som inte redan vet allt som står i ditt inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja alltid är det något man missar, kan vara mer noga i framtiden men ibland blir man lat, och skiter i att kolla upp detaljer när man känner att budskapet kommer fram. Var några år sen jag läste ellära (tror jag det hette) och nötte ohms lag osv. Men förstår att sådant kan irritera folk som håller på med det så ska skärpa mig.

Redigerade inlägget igen nu hoppas jag det är godkänt haha.

Haha, lugnt. Många som läser kommentarerna så det var mer menat som allmän information. Handlar bara om att undvika missförstånd, ingen som är irriterad

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är inte expert på el, men gisstimerade själv strömmen från väggen till ca 13 A vid full belastning. Man belastar ju dock typiskt inte ett nätagg till max; räknade du med ca 70 % belastning eller hur kom du fram till 9 A?

Oms-lag 😀 har läst el för längde sen.
Är lite annorlunda vid växelström men stort set van använda formeln.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jygge:

Oms-lag 😀 har läst el för längde sen.
Är lite annorlunda vid växelström men stort set van använda formeln.
https://www.kjell.com/globalassets/sv-se/hfd/arduino/grundlaggande-ellara/spanning-strom-resistans-och-effekt/6-7_3.png?ref=DDB6E2DAD2&w=1280&h=1280&mode=max

Du får gärna utveckla vad du menar och visa uträkningen i större detalj, för jag hänger inte med. Som jag förstår det lyder Ohms lag så:

U = R × I

Det vill säga:

I = U / R

U kan jag anta är 230 V, men varifrån fick du R?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eftersom du hade synpunkter på hur @jOnÄTÄn skrev (vilket man såklart måste kunna ha) tar du säkert inte illa upp av att jag frågar varför du skriver till exempel "2.5^2". Det ser för mig ut mer som 6,25 (utan dimension) än som 2,5 mm² och är, skulle jag säga, kanske inte helt tydligt för någon som inte redan vet allt som står i ditt inlägg.

Hen menar nog 1,5 mm"upphöjt i 2" som du skriver. Men det kan vara svårt att få in specialtecknet och då är väl ^2 nått som med lite god vilja kan tolkas som upphöjt i 2 och inte "multiplicerat med sig själv", vilket du visar att det går att tolka det som

Men gissar också att du förstod men ville vara extra tydlig vilket är bra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eftersom du hade synpunkter på hur @jOnÄTÄn skrev (vilket man såklart måste kunna ha) tar du säkert inte illa upp av att jag frågar varför du skriver till exempel "2.5^2". Det ser för mig ut mer som 6,25 (utan dimension) än som 2,5 mm² och är, skulle jag säga, kanske inte helt tydligt för någon som inte redan vet allt som står i ditt inlägg.

Orkade inte googla fram "mm²" men det är helt rätt och mer tydligt!
Uppdaterar det i mitt inlägg nu!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FX9:

Hen menar nog 1,5 mm"upphöjt i 2" som du skriver. Men det kan vara svårt att få in specialtecknet och då är väl ^2 nått som med lite god vilja kan tolkas som upphöjt i 2 och inte "multiplicerat med sig själv", vilket du visar att det går att tolka det som

Men gissar också att du förstod men ville vara extra tydlig vilket är bra

Att skriva "^2" istället för "²" har jag inga synpunkter på; det är en väl etablerad konvention. Däremot tycker jag att "upphöjt till 2" och "multiplicerat med sig själv" är samma sak, och att "1,5^2" inte är ett korrekt eller tydligt sätt att skriva 1,5 mm². Det som avses är ju 1,5 ((mm)²), inte (1,5 mm)² eller något annat som "1,5^2" skulle kunna tolkas som.

Antar att det är jargong bland elektriker att i talspråk säga "en komma fem kvadrat" och att man sedan lockas att skriva det som "1,5^2" för att "^2" kan uttalas "kvadrat". Och alla elektriker fattar ju självklart vad som menas. Men för den oinsatte blir varje sådan oklarhet lätt en källa till förvirring eller missförstånd, och många bäckar små blir som bekant en stor, stor å.

Skrivet av atego:

Orkade inte googla fram "mm²" men det är helt rätt och mer tydligt!
Uppdaterar det i mitt inlägg nu!

Snyggt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du får gärna utveckla vad du menar och visa uträkningen i större detalj, för jag hänger inte med. Som jag förstår det lyder Ohms lag så:

U = R × I

Det vill säga:

I = U / R

U kan jag anta är 230 V, men varifrån fick du R?

Halvgammal tråd men, jag skulle gissa att han syftade på 2000W-modellen.

2800W PSU är 2800W på sekundärsidan, så med säg skyhög 95% effektivitet vid full last så drar det (2800/0,95) 2950W i väggen.

R är inte intressant egentligen, men P = U * I dvs I = P/U så I = 2950/230 = 12,8A vid full last.
Vill du räkna fram R så är R = U/I = 230/12,8 (eller bättre 230/(2950/230)) = ca 18 Ohm

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux