Behövs 4K monitor för att lägga upp 4k video på youtube

Permalänk
Inaktiv

Behövs 4K monitor för att lägga upp 4k video på youtube

Hej!

Behöver jag en 4k monitor för att recorda i 4k och sen lägga upp den på youtube, så att tittarna kan välja 4k kvalite.

Måste spelen då vara i 4k upplösning? eller kan jag recorda i 4k och spelen gör i 2k upplösning och sen lägga upp den på youtube.

Konstiga frågor kanske

Jag vill helt enkelt recorda min spel och lägga upp på youtube, och sen att tittarna kan välja 4k kvalite.
Vilka krav ställer det på min monitor upplösning, min spel upplösning och min recording upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det som de ser ska vara i "äkta" 4K så måste spelet renderas i 4K, vilket tekniskt sett inte kräver en 4K-skärm, men det blir oavsett lika prestandakrävande som om du hade en sådan.

Det bör gå att lösa med NVIDIA DSR / AMD VSR för att "låtsas" ha högre upplösning än du har. Inspelningsprogrammet bör se spelet i 4K, och så skalar grafikkortet automatiskt ner så att skärmen kan visa det.

Ett annat alternativ är att spela in som vanligt, sen skala upp videon i efterhand, och ladda upp den... men då försvinner de flesta fördelarna. Du får högre bitrate på YouTube vilket kan ge lite bättre kvalitet än att ladda upp i 1080p/1440p, men det blir klart missvisande att kalla videon 4K, så jag skulle inte rekommendera denna variant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Om det som de ser ska vara i "äkta" 4K så måste spelet renderas i 4K, vilket tekniskt sett inte kräver en 4K-skärm, men det blir oavsett lika prestandakrävande som om du hade en sådan.

Det bör gå att lösa med NVIDIA DSR / AMD VSR för att "låtsas" ha högre upplösning än du har. Inspelningsprogrammet bör se spelet i 4K, och så skalar grafikkortet automatiskt ner så att skärmen kan visa det.

Ett annat alternativ är att spela in som vanligt, sen skala upp videon i efterhand, och ladda upp den... men då försvinner de flesta fördelarna. Du får högre bitrate på YouTube vilket kan ge lite bättre kvalitet än att ladda upp i 1080p/1440p, men det blir klart missvisande att kalla videon 4K, så jag skulle inte rekommendera denna variant.

Hur ska man tolka detta

Det är alltså inte fördelaktigt att ha en 4k monitor för att spela in och ladda upp i 4k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon352238:

Hur ska man tolka detta

Det är alltså inte fördelaktigt att ha en 4k monitor för att spela in och ladda upp i 4k

Du får ju bättre bildkvalitet själv med en 4K-skärm, men det bör gå att göra så att streamen är i samma kvalitet oavsett din skärm, även om det är lite av ett hack.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Du får ju bättre bildkvalitet själv med en 4K-skärm, men det bör gå att göra så att streamen är i samma kvalitet oavsett din skärm, även om det är lite av ett hack.

Är du säker på detta? Alltså att jag kan köra med 1440p skärm men lägga upp video på youtube i 4k och att den får samma kvalite som riktig 4k video.

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå, det ska funka.
Kolla in denna:

Enda skillnaden är att du inte ska välja 4x när du kör 1440p, utan en annan faktor i listan. Men upplösningen står ju. Det bör vara 2.25x för att gå från 1440p till 4K.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det här beror ju på om du gör en passiv eller aktiv inspelning och på vilken "sida av skärmen" du gör inspelningen.

Om du spelar in bildskärmssignalen så kan du inte få högre upplösning utan att förlora kvalité. Visar du en låg upplösning på en skärm med högre upplösning så pixlas bilden upp till fullskärm och grafikkortet "dubblar" storleken på pixlarna helt enkelt. Beroende på hur smart uträkningen är så ser det antingen acceptabelt eller uselt ut.

Om du kan använda ett dedikerat inspelningskort så kan du spela in på det kortet och då spelar det ingen roll hur hög upplösning din skärm har utan det är inspelningskortets upplösning som sätter gränsen. Detta kräver så klart mer av grafikkortet då du måste ha "dubbla skärmar", där inspelningskortet är den ena skärmen.

Alternativet är att använda inspelningskortet som enda skärm, men då ser du inte vad som spelas in.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon