Permalänk
Medlem

eARC problem på ny LG TV

Hejsan alla. Jag har nyligen köpt en TV från LG och har haft stora problem med eArc. Har med TVn en Samsung Q995 soundbar som körs genom eArc. Problemet är att när jag streamar innehåll på WebOS i 4k byter ljudet ibland över till TV-högtalarna i någon sekund och sedan tillbaka till soundbaren. Detta händer som sagt typ bara när jag streamar i 4k, i 1080p händer det aldrig. Körde först HDMI sladden som kom med soundbaren men även testat med en Deltaco certifierad Ultra Speed HDMI men det hjälpte inte.

Detta händer inte i vanlig ARC, men vill ha eARC för 7.1 ljud på PS5an. Ska kontakta LG nästa vecka men tänkte kolla om någon har någon tanke. Eftersom det endast är i 4k känns det som att TVn har problem att streama innehållet och samtidigt skicka ljudet. Men eftersom den har en α7 Gen6 processor känns detta konstigt. Testat att resetta TVn också. Nedan är en video på vad som händer.

https://imgur.com/a/6izfflE

Hittat några på reddit som har samma problem, t.ex.: https://www.reddit.com/r/LGOLED/comments/13jyag4/lg_gx65_keep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har med TVn en Samsung Q995 soundbar som körs genom eArc. Problemet är att när jag streamar innehåll på WebOS i 4k byter ljudet ibland över till TV-högtalarna i någon sekund och sedan tillbaka till soundbaren. Detta händer som sagt typ bara när jag streamar i 4k, i 1080p händer det aldrig.

Jag har en LG C1 och samma soundbar och hade samma problem ett tag. Jag körde dock Shield -> TV -> Soundbar.
Löste sig när jag bytte alla kablar till några från Nördic. Nu har du visserligen redan bytt och även en Deltaco borde funka, men har du någon liggandes/du kan låna skulle jag nog inte ge upp på att testa en tredje..

*edit*
Du vet att din soundbar ska ligga ned va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag har en LG C1 och samma soundbar och hade samma problem ett tag. Jag körde dock Shield -> TV -> Soundbar.
Löste sig när jag bytte alla kablar till några från Nördic. Nu har du visserligen redan bytt och även en Deltaco borde funka, men har du någon liggandes/du kan låna skulle jag nog inte ge upp på att testa en tredje..

*edit*
Du vet att din soundbar ska ligga ned va?

Tack för svaret, skönt att veta att jag inte är ensam om problemet ändå. Har testat med alla kablar uttdragna förutom soundbaren, men kanske köper hem någon från Nördic med om jag pallar Hur har du det med inställningar, typ PCM/Bitstream på ingång, Passthrough/PCM på utljud osv. Inget särskilt? Och kör du native apparna något eller kör du allt på Shield? Mitt problem uppstår nästan bara på native apparna i WebOS.

Ah vet de haha men ville ha tillgång till kablarna eftersom jag prövade massa olika. Uppdaterade software på soundbaren ifall det var det med men hjälpte inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hur har du det med inställningar, typ PCM/Bitstream på ingång, Passthrough/PCM på utljud osv. Inget särskilt? Och kör du native apparna något eller kör du allt på Shield? Mitt problem uppstår nästan bara på native apparna i WebOS.

Jag körde nästan bara 1080p innan jag skaffade Shielden (via en Chromecast). Har knappt använt de inbyggda apparna. Men felet var enbart när jag körde riktigt hög bitrate, inte ens all 4k men t.ex. alltid 4k HDR vilket fick mig att misstänka kablarna.

Jag mekade runt med alla möjliga inställningar innan jag bytte kablarna, därefter är jag rätt säker på att jag bara gjorde en factory reset på TVn och så har det tuffat på.