Wii startar inte spelen helt plötsligt

Permalänk

Wii startar inte spelen helt plötsligt

Ja nu har jag gjort något dumt och har ingen aning om vad som är fel.

Har ett Wii som jag softmoddat när det var nytt (helt otroligt att jag fick till det då, hade ingen aning om något). Har funkat felfritt att köra spel via homebrew/hårddisk i många år.

Så släpade sonen hem en fyndad balansplatta och efter jag stoppade in några spel till den så har det bara krånglat. Det fryser i spelmenyn och det blir ofta svart skärm när man startar spel. Idag gick det bra att spela ett tag och sen kom det upp något felmeddelande.

Jag har en backup på hårddisken som inte har de nya spelen men det blir lika med den.
Vart ska jag börja felsöka, känns rätt hopplöst? Är det ens någon idé?

/Jenny

Permalänk
Medlem

Fungerar det om du kör utan hårddisken?

Permalänk

Vet ej då DVD-läsaren är trasig 🙄. ”Någon” stoppade in en leksak i den så den lade av.

Permalänk
Medlem

Då det verkar vara en gammal mod. Hade jag kört om den och kollat vilka iOS du har. Vet inte om jag får länka här men sök på Google wii guide.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att nåt spel du har skickat in har uppdaterat ditt Wii till en version som inte hanteras av ditt softmod.
Så, i mitt fall har jag min softmod på SD-kort, så jag hade plockat ut detta kort och börjat om på ett nytt kort. Får man det att funka där, så kan man ju antingen fortsätta på det kortet och kolla om det går att skicka över inställningar/data från det gamla eller få det gamla uppdaterat till programvara/versioner som test-kortet.

Jag gjorde exakt denna manöver i våras med nytt sd-kort, och sökningen i Google var väl nåt liknande som förelås i inlägget ovanför detta.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

Tack för hjälp, jag får nog googla runt lite. Det är en jättegammal mod så det kan väl vara värt att prova om det ändå inte förstör något.

Permalänk

Vill minnas att många av spelen som kom efter sport resort ofta hade uppdateringar på skivorna så kan va så att den skrivit över din softmods moddade ios.

Men bara att installera igen finns guider för ända fram till sista uppdateri gen som går att köra antingen via en moddad sparfil till nått spel eller nån annan hackad fil man läser från minneskprtet för att starta installationen och köra in softmoden igen även om den är delvis moddad redan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vill minnas att många av spelen som kom efter sport resort ofta hade uppdateringar på skivorna så kan va så att den skrivit över din softmods moddade ios.

Men bara att installera igen finns guider för ända fram till sista uppdateri gen som går att köra antingen via en moddad sparfil till nått spel eller nån annan hackad fil man läser från minneskprtet för att starta installationen och köra in softmoden igen även om den är delvis moddad redan.

Du har säkert helt rätt, det låter rimligt. Trodde inte spelen kunde uppdatera såpass att det brakade ihop. Men skönt att det går att göra om hela moddningen.
Jag får samla lite ork och ta tag i det bara, är ej så teknisk så det tar väl en hel helg, haha. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horsepower:

Du har säkert helt rätt, det låter rimligt. Trodde inte spelen kunde uppdatera såpass att det brakade ihop. Men skönt att det går att göra om hela moddningen.
Jag får samla lite ork och ta tag i det bara, är ej så teknisk så det tar väl en hel helg, haha. 😅

Ja, hade också gjort om alltihopa från scratch. Har du följt någon guide slaviskt någon gång i forntiden har du nog en massa onödig skit installerad utöver att det är för gammalt för nuvarande systemversion. Det enda du behöver för att köra backups är CIOS och någon USB-loader, eventuellt Nintendont om du vill köra GC-spel från disk också. Ja, och Bootmii/HBC förstås.

Det är verkligen inte svårt. Vill du ha lite ledning om hur kan du svara på föjande:

1) Är det första som visas på skärmen när du startar konsolen en blå meny som heter Bootmii, eller säkerhetsinfon om att använda stroppen på Wiimotes?

2) Kan du fortfarande starta Homebrew Channel och köra homebrew?

3) Vilken systemversion är installerad? (Wii Options -> Wii settings -> längst upp i högra hörnet. Har du tur är det 4.3E)

4) Plugga i USB-hårddisken i datorn, högerklicka på den i utforskaren -> Egenskaper. Kolla om det är FAT32, NTFS, eller ett okänt filsystem på den. Kommer några frågor om att formatera disken svarar du nej och behöver inte fundera mer, då vet du att den är WBFS-formaterad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ja, hade också gjort om alltihopa från scratch. Har du följt någon guide slaviskt någon gång i forntiden har du nog en massa onödig skit installerad utöver att det är för gammalt för nuvarande systemversion. Det enda du behöver för att köra backups är CIOS och någon USB-loader, eventuellt Nintendont om du vill köra GC-spel från disk också. Ja, och Bootmii/HBC förstås.

Det är verkligen inte svårt. Vill du ha lite ledning om hur kan du svara på föjande:

1) Är det första som visas på skärmen när du startar konsolen en blå meny som heter Bootmii, eller säkerhetsinfon om att använda stroppen på Wiimotes?

2) Kan du fortfarande starta Homebrew Channel och köra homebrew?

3) Vilken systemversion är installerad? (Wii Options -> Wii settings -> längst upp i högra hörnet. Har du tur är det 4.3E)

4) Plugga i USB-hårddisken i datorn, högerklicka på den i utforskaren -> Egenskaper. Kolla om det är FAT32, NTFS, eller ett okänt filsystem på den. Kommer några frågor om att formatera disken svarar du nej och behöver inte fundera mer, då vet du att den är WBFS-formaterad.

Rena grekiskan, haha 😅. Jag behöver verkligen läsa på.

1. Den startar med svart bakgrund o vit text med säkerhetsinfo, inte Bootmii.

2. Japp allt funkar, Homebrew/USB loader. Det är bara spelen som krånglar.

3. Ja det är den versionen. Den var viktig minns jag, man fick inte uppdatera. 😁

4. Den är absolut WBFS.

Tack för hjälp, det är mycket uppskattat 🙏🏻
Trots att den här konsolen är himla gammal så är den fortfarande lite underhållande så det vore kul om den fick hänga med ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horsepower:

Rena grekiskan, haha 😅. Jag behöver verkligen läsa på.

1. Den startar med svart bakgrund o vit text med säkerhetsinfo, inte Bootmii.

2. Japp allt funkar, Homebrew/USB loader. Det är bara spelen som krånglar.

3. Ja det är den versionen. Den var viktig minns jag, man fick inte uppdatera. 😁

4. Den är absolut WBFS.

Tack för hjälp, det är mycket uppskattat 🙏🏻
Trots att den här konsolen är himla gammal så är den fortfarande lite underhållande så det vore kul om den fick hänga med ett tag till.

Ah, med lite tur är det enda du strikt behöver göra då att installera om cIOS:

https://wii.hacks.guide/cios

Följ den sidan, har vettigt val av IOSer att basera cIOS på och korresponderande slotkonfiguration.

Nu har jag inte testat cIOS installer v11, senaste jag körde var 10, och då fanns det fyra olika versioner beroende på hur du ville använda USB-portarna, och om det var vWii på WiiU eller riktig Wii man skulle installera på. Skulle tippa på att v11 konsoliderar allt i en installer. Frågar den, så vill du köra för riktig Wii, och inte altversionen som låter dig köra hdd:n i vilken USB-port som helst, men kan ställa till med en del smärre kompatibilitetsproblem.

Tycker också du ska köra Hackmii installer (släng in på SD-kortet och kör från HBC) för att installera/uppdatera Bootmii och HBC. Är din konsol kompatibel med att installera Bootmii som boot2, gör det, så är den i princip helt säker från bricks pga fuckups i framtiden. Om inte installerar du det som IOS och är iaf 99% säker

Det kanske är enklast att du bara låter disken vara WBFS-formaterad när jag tänker efter, även om det finns en del tekniska fördelar med att köra FAT32 eller NTFS.

4.3E är väl inte viktig så, men det är den senaste versionen, och hade du nåt äldre skulle jag rekommenderat en systemuppdatering först. Vad jag däremot kan tänka mig är att du hade något äldre tidigare, innan det upphörde att funka med spelen, och att det är just att uppdatera den du råkat göra Framöver kan du nog dock sluta fundera på den saken, det lär inte komma några mer uppdateringar till Wii.

Haha, ja, Wii är en guldkonsol. Brukar bl a köra igenom det superostiga spelet Fishing Master med jämna mellanrum, blir fan aldrig gammalt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja en sak till, uppdatera USB Loader GX när du ändå håller på, den loader du har installerad nu är nog forntida den med.

Har du redan en forwarderchannel installerad (så du kan starta loadern direkt från menyn och inte behöver mellanlanda i HBC) kan du testa med den först innan du installerar någon ny sådan också. Du måste lägga den uppdaterade loadern på samma sökväg som den gamla för att det ska funka. Finns ingen forwarder rekommenderar jag att du installerar, smidigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Savegame Manager GX kan man använda för att göra säkerhetskopia av spelens sparfiler till SD-kort. Ifall någon uppdatering etc alltså raderar hela Wii till fabriksinställningar.

Wii är mycket bra fortfarande. Har ställt en konsoll hos barnens morföräldrar med lite Just Dance-spel och spel där man spelar tillsammans, och här hemma går Wii ganska ofta även om Switchen dominerar. Barnen föredrar ofta att starta Wii fastän en del spel även finns på vår Wii U med aningen bättre bild.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ja en sak till, uppdatera USB Loader GX när du ändå håller på, den loader du har installerad nu är nog forntida den med.

Har du redan en forwarderchannel installerad (så du kan starta loadern direkt från menyn och inte behöver mellanlanda i HBC) kan du testa med den först innan du installerar någon ny sådan också. Du måste lägga den uppdaterade loadern på samma sökväg som den gamla för att det ska funka. Finns ingen forwarder rekommenderar jag att du installerar, smidigt.

Tack för att du tar dig tiden att skriva ner precis allt jag behöver veta, du får det verkligen att låta enkelt. 😁
Jo jag har en forward till loadern, vart hittar man sökvägen till den? (Du hör väl vad jag inte kan nåt 🙄).
Låter otroligt lovande att det kanske håller i fortsättningen då för det här vill jag inte göra ofta, haha. Jag gör ett försök i helgen, det blir kul. 👌🏻 Meddelar väl hur det gick sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horsepower:

Tack för att du tar dig tiden att skriva ner precis allt jag behöver veta, du får det verkligen att låta enkelt. 😁
Jo jag har en forward till loadern, vart hittar man sökvägen till den? (Du hör väl vad jag inte kan nåt 🙄).
Låter otroligt lovande att det kanske håller i fortsättningen då för det här vill jag inte göra ofta, haha. Jag gör ett försök i helgen, det blir kul. 👌🏻 Meddelar väl hur det gick sen.

Det är inte särskilt besvärligt. Uppdatering av loadern är dessutom helt safe, skulle du göra några fuckups går det alltid att fixa på SD-kortet, utan några djupdykningar i Wiins system

Lättaste sättet är nog att helt enkelt bena ut vilken sökväg den installerade USB-loaderns executable ligger på. Det är dit forwardern pekar, du kan betrakta den som motsvarigheten till en genväg i Windows. Vad vi vill åstadkomma här är att byta ut filen som genvägen pekar på, snarare än att ändra genvägen till att peka på en annan fil.

Skulle gissa att du hittar executablen på SD:\apps\usbloader_gx\boot.dol, där SD:\ förstås ersätts med den enhetsbokstav kortet råkar få i din dator.

Har du någon annan loader än GX installerad kan usbloader_gx-katalogen heta något annat. Det går bra att ladda GX med en forwarder för någon annan loader, du får bara leva med att channelikonen säger något annat än just GX.

Radera alla filer i loaderns katalog, kopiera in den uppdaterade loadern i samma katalog, och säkerställ att executablen har exakt samma namn som den gamla. Det är bara executablens sökväg som spelar någon roll, huruvida övriga filer skiljer sig åt från de gamla är egalt.

En del forwarders har hårdkodad sökväg, men andra låter dig konfigurera sökväg som du vill i en konfigurationsfil på sd-kortet. Bara skriva dit den sökväg du vill forwardern ska peka på. Vilken variant du råkar ha installerad vet dock förstås inte jag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Så då var det gjort, allt funkar och det var inte ens svårt!
Såg att det var gjort senast 2011 så det var nog behövligt. Till och med forwarden funkar. Alla omslagsbilder till spelen försvann men det var ju lättfixat.

Stort tack för fantastisk hjälp, det hade inte gått utan dig Kaput. 🙏🏻

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Savegame Manager GX kan man använda för att göra säkerhetskopia av spelens sparfiler till SD-kort. Ifall någon uppdatering etc alltså raderar hela Wii till fabriksinställningar.

Wii är mycket bra fortfarande. Har ställt en konsoll hos barnens morföräldrar med lite Just Dance-spel och spel där man spelar tillsammans, och här hemma går Wii ganska ofta även om Switchen dominerar. Barnen föredrar ofta att starta Wii fastän en del spel även finns på vår Wii U med aningen bättre bild.

Smart! Det kan ju vara värt att tänka på. 🙂 Så roligt att det finns små program för precis allt.
Märker att de - här hemma i alla fall - väljer Wii när de ska spela tillsammans, kan tycka att både Switch och Xbox är betydligt sämre på sådana spel faktiskt.