Rykte: PS5-kontroll med bättre batteritid på ingång

Permalänk
Medlem

De var inte mycket. Jag laddar sällan min Xbox Elite kontroll nästan. Känns som att de kan gå flera veckor emellan varven.

Hoppas de blir bättre än så för PlayStation spelarnas skull annars får man ju köpa dubbla kontrollers om man ska spela en heldag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ofta det är ont om batteri och kopplar in sladden till kontrollen efter jag har spelat men upplever att den inte laddar så länge. Använder ni andra nån laddstation för att ladda era kontroller och i så fall vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fick du stick drift alldeles precis nyss så att din treåriga reklamationsrätt har gått ut? Annars kommer du få en ny kontroll om du reklamerar den och därmed ytterligare 3 års reklamationsrätt på ersättningskontrollen.

Ungefär så- inte spelat på ett tag, började spela rejält förra veckan och drift dök upp, utvecklades över några dagar från irriterande till att vissa spel är väldigt svåra att spela.

Fick tag i konsolen mars 2021 från någon hör på swec som fått tag i en extra- fick inget kvitto men kan förmodligen få fram det.

Saken är att jag har inget problem med att köpa en ny kontroller, hade tänkt skaffa en till oavsett. Men, jag har Xbox 360 och Xbox One controllers som levt igenom betydligt mer spelande än så här utan issues. Dessa är jämförelsevis dyra. Då jag då egentligen skulle vilja ha två så är jag rätt irriterad över att detta verkar vara ett vanligt problem med dyra kontroller.

Så, blir nog inte en Sony controller förrän jag vet att de faktiskt löser detta kvalitetsproblem. De kunde ju klura ut det för Edge.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tycker DS5 är den sämsta kontrollen sedan OG Xbox kontrollen. Det är inte så att dom uppfann handkontrollen med DS5 utan dom lägger miljontals dollor på R&D. Dom visste att batteritiden är skit. Samma ändring gjorde dom med DS4 från v1 till v2 också.

Permalänk
Medlem

Det här med batteritider har aldrig stört mig, jag har ju 2st i en laddningsbar charger och om ena skulle få slut så har jag ju en till och välja till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Problemet med PS5-kontrollern är ju även att det går inte byta batteri så i framtiden blir det krångligt att byta batteri, redan krångligt idag med alla kontrollers från PS3 som har dött batteri och den är relativt lätt att ta isär utan att förstöra något.

Det är en sak som Microsoft gör rätt, deras Xbox kontroll är helt klart bäst och kan köra både laddbart och vanliga batterier så om 10 år så kommer de fortfarande att fungera.

Håller med allt du säger.

Förstår inte dem som hatar på xbox kontrollern eftersom batteriet inte är inbyggt. Jag har inga problem med att betala 300kr för ett bytbart batteri som funkar på samma sätt som ett inbyggt.
AA batterierna håller ju typ en månad annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad jag läst/hört någonsin, Så beror den dåliga batteri tiden en hel del på grund av touchplattan som hela tiden måste vara aktiv för att kunna känna av när någon använder den.

Där av har ju 4an också sämre batteri tid än 3an och andra konkurrenter.

Har också hört något liknande. Steam Deck har ju dock 2 touchplattor samt touch i spakarna. Ps Vita hade touch på baksidan. Men det kanske är olika teknologi.

Har även hört att man kan förstöra batteriets livslängd om man använder en telefonladdare med snabbladdning.

Skrivet av laxan96:

Hoppas de blir bättre än så för PlayStation spelarnas skull annars får man ju köpa dubbla kontrollers om man ska spela en heldag.

Det där är vad jag tror Sony har räknat ut.

Permalänk
Medlem

Kommer avvakta. Jag har inte lika långa gaming-sessioner längre, utan laddas efter relativt kort användning. Dessutom har tekniska prylar barnsjukdomar i början så föredrar att vänta ut att dom åtgärdas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Alltid trevligt med längre batteritid i kontrollen nu tycker jag dom ska lägga ner lite mera krut på kvaliteten på kontrollerna. Haft min Ps5a i lite över ett år första kontrollen jag fick problem med var den som följde med konsollen alla knapparna på högra sidan av kontrollen stutade fingera helt plötsligt efter ca 2 månader. Så lämnade in kontrollen som var tvungen att skickas till Sony tog ca 8v att få en ny ungefär samtidigt som jag fick min nya kontroll så hände exakt samma problem med den fick vänta 8v på en ny igen. Nu under har jag varit inne med 4 kontroller på lite över ett år de sista kontrollern jag varit inne med har dom reklamerat på plats då det tydligen är ett tjänt fel på kontrollerna enligt kedjan jag köpt mina kontroller. Tycker det är lite dåligt att sälja en kontroll för 899kr som inte håller måttet visst jag tycker om kontrollen i sig men dom borde hålla högre kvalitet för de pengarna och kan ju inte vara hållbart för Sony i längden att få så många reklamerade kontroller

Permalänk

Jag har en 3 meter lång ladd kabel som går från ps5an och till handkontrollen och det funkar hur bra som helst för mig

Permalänk
Medlem

Använder en Nintendo Wii U pro kontroll till datorn. 80+ timmar batteritid. Behöver ibland inte ladda den på flera veckor/månader trots flitig användning. Vad håller Sony på med när "upp till" 12 timmar anses som en värd uppgradering.

Permalänk
Medlem

Jag som funderat på att köpa nya kontroller för att dom jag har börjar bli gamla och slitna. Lägligt att det kommer en uppdaterad variant snart!

Upplever inget problem med batteritid, men jag som många andra här har två kontroller i ett laddställ för sporadiska multiplayer-sessioner. De riktigt långa sessionerna tenderar att vara single player eller online multiplayer, så tar batteriet slut i ena kontrollen är det bara att byta till den andra.

Att jämföra med xbox elite som många gör här, känns inte rimligt. Den kostar trots allt runda slängar 2,5 gånger så mycket som en DualSense.