Svenska forskare strävar mot ”lukt-tv”

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Inte så roligt att bli vräkt bara för att man tittar på videos med folk som provar surströmming.

Brukar folk bli vräkta för de äter surströmming hemma?

Permalänk
Medlem

Precis som Ihugo skriver, så verkar det här vara väldigt svårt att få att fungera väl.
Ett problem till är ju att kunna byta lukt, dvs bli av med den gamla vid ett scenbyte, vilket i praktiken är omöjligt.

Att analysera doftrespons är intressant, men de kommersiella tillämpningarna ligger nog som vanligt hos parfymindustrin (och de stora företagen där gör redan detta internt).

Permalänk

Seriöst. Så avföring, blod, skog och mat ska fylla våra vardagsrum . Nej tack skog kanske och havsdoft men många filmer är mera våldsamma med blod och dylikt likaså serier.

Nu får dom ge sig. Ta teknik till ngt som hjälper samhället istället. Finns mycket onödiga saker

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Seriöst. Så avföring, blod, skog och mat ska fylla våra vardagsrum . Nej tack skog kanske och havsdoft men många filmer är mera våldsamma med blod och dylikt likaså serier.

Nu får dom ge sig. Ta teknik till ngt som hjälper samhället istället. Finns mycket onödiga saker

Vad kollar du på egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Brukar folk bli vräkta för de äter surströmming hemma?

Folk spyr ju av lukten så det räknas nog som olägenhet i boendet.

Med det sagt, nu blev jag sugen på surisar!

Permalänk
Medlem

Perfekt för action filmer, då kan man äntligen få den där fina lukten av krut och rök i rummet. Eller kanske i skräckfilmer med den härliga doften av lik.

Nä, men har dock inget luktsinne själv, men hade jag haft ett låter de här väldigt onödigt. Ändas kul för de som kanske kollar på mat kanaler mycket.

Permalänk
Medlem

Snart släpper Sonos Atmos Smell Era 2000, kommer lukta svettig ljudtekniker från bakom soffan

Permalänk

Jag tror att man ska ta det där med “Lukt-TV” med en nypa salt. Det är nog bara ett sätt att illustrera det hela för populasen. Det finns säkert andra sammanhang där förmågan att skicka en lukt över nätet kan vara av betydelse.

Permalänk
Medlem

Tror jag avstår funktionen för vissa dokumentärer, t.ex. "the body farm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Känns spontant som ett sätt att kunna skapa luftburna virus, tack men nej tack.

Känns som ett otroligt dåligt sätt att göra det på när var och varannan individ redan har antingen en luftrenare , ac eller liknande och skulle vara mycket effektivare att bara sätta in en "parfym" behållare i dessa (vilket redan finns i vissa modeller) och göra det på de viset.

Däremot att göra detta på ett sätt som fungerar för alla är däremot förmodligen anledningen till att detta aldrig kommer bli en grej. För någon nånstans kommer reagera på dessa lukter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Kimkimone:

Vad kollar du på egentligen?

Ja du har barn så Bajsfilmen går då min lilla har svårt göra nummer två.
Jag kollar själv på koreanska serier på netflix och oftast rätt våldsamma samt mycket skräckfilmer . Tittar också mycket på dokumentärer också därav natur skog hav.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Eller första scenen i Slumdog Millionare vid bajamajorna 👌

Kul att se att någon tänkte som mig! Det var min första tanke

Detta var den andra:

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Brukar folk bli vräkta för de äter surströmming hemma?

Antagligen om man äter det rätt ofta per månad. Det luktar ju inte direkt hallon. Smakar desto godare dock

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Porrfiln på lukt-TV lär ju kunna göra vem som helst asexuell. Bästa sättet att bota porrmissbruk?! 🤔
Lukta räka i hela huset efter en session. Så inte lär man kunna smyga med det heller. 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt ser jag svårigheten. Dofter är knepiga att framställa, det behövs ofta flera ämnen för att få fram en doft. Inom parfymindustrin används t.ex. väldigt ofta någon illaluktande substans för att förstärka och lyfta fram den väldoftande. Märker själv av det då mitt luktsinne är lite skadat och en viss typ av doft inte registreras, vilket gör att vissa parfymer som folk bär luktar skit och det är inte så trevligt.

Tänk att en eller ett par patroner tar slut mitt i en film och ut väller en obehaglig lukt i en scen där det egentligen borde dofta väldigt gott.

Nej, det är en kul tanke men jag har oerhört svårt se hur det ska fungera rent praktiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Porrfiln på lukt-TV lär ju kunna göra vem som helst asexuell. Bästa sättet att bota porrmissbruk?! 🤔
Lukta räka i hela huset efter en session. Så inte lär man kunna smyga med det heller. 😅

Luktar det räka så föreslår jag ett vårdbesök, det låter verkligen inte friskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

De flesta har nog några meter till sin TV, och hur ska de lösa latensen som uppstår när lukten ska färdas från TV:n till soffan när det blir en ny scen på bilden? Blir liksom fel sinnesintryck om man först är på en blomsteräng och sedan byter bilden över till en soptipp. Soptippen fortsätter att lukta blomsteräng, och när väl lukten av sopor når våra näsor så är blomsterängen tillbaka i bild.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Aw, årets icke-nyhet.. Undrar vad denna nyhet har med IT att göra !? ...
Jag har inga matlagnings-kanaler på tv'n.. Är det den tilltänkta målgruppen ?.. eller ska skräpet finnas utplacerat i butikerna.?
Tre D dog innan det startade...
Skurkarna fast !! Slöseri med forsknings-anslag...
Fanns det inget nytt i Las Vegas, att skriva om.?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Luktar det räka så föreslår jag ett vårdbesök, det låter verkligen inte friskt.

När de där "skådespelarna" krosskontaminerar varandra dagligen med både det ena och det andra så är det nog lönlöst att ge sig i kast med någon form av behandling är jag rädd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Viking

Dolby Redolence
Dolby Aroma
Dolby Scent
Dolby Incense
?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Var inte det en diskussion om att vara på gång/möjligt för mobiler på Nokias storhetstid? har ett minne om en sådan diskussion från tiden innan vissa mobiler fick en liten joystick. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

... och mig veterligen (praktiserande läkare) finns idag ingen bra modell över hur många unika receptorceller som behöver kunna styras individuellt för att spänna rummet av de dofter vi kan uppleva.

Onekligen intressant om det gick att göra en sådan mappning! Vet man idag inte vet hur många dimensioner "doft-rummet" har? Har man kommit nånstans för att förstå hur man skulle kunna mäta utslaget för en individ?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Onekligen intressant om det gick att göra en sådan mappning! Vet man idag inte vet hur många dimensioner "doft-rummet" har?

Hur många dimensioner "doftrummet" har beror ju på vad man menar. Om vi letar efter det minsta antal doftmolekyler som behövs för att (i olika kombinationer) för stt kunna framkalla alla möjliga doftsensationer hos en individ är detta inte känt, mig veterligen. Vi vet däremot hur receptorcellerna fungerar, hur många de är samt kan sätta en övre gräns över hur många unika vi har.

Skrivet av sunefred:

Har man kommit nånstans för att förstå hur man skulle kunna mäta utslagett för en individ?

Ja absolut, sedan länge. På många olika nivåer. Först och främst kan vi ju fråga vad personen upplever vid ett givet stimulus. Men det är nog inte vad du tänkte dig. Vi kan även mäta neuronal aktivitet på flera nivåer. Vi har exempelvis funktionell magnetresonanstomografi för att mäta sammanslagen neuronalnaktivitet på makronivå. Vi kan även mäta aktiveringsgrad i enslilda neuron. Sen har vi fler verktyg för att bygga en modell av molekyler att använda som baskvektorer där genetik och mätning av genaktivering i nervceller sannolikt spelar en stor roll.

Är du intresserad hur våra sinnen fungerar rekommenderar jag varmt en av mina gamla kursböcker: Neuroscience - Exploring the Brain av Bear, Connors och Paradiso. Den går igenom neurovetenskap på ett pedagogiskt vis och har en inledande del som introducerar nödvändiga koncept att greppa på basal nivå - perfekt om man inte har med sig cellbiologi/kemi/fysiologi etc sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Jobbigt när det bara är skit på TVn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Man skapar partiklar som vår näsa och kropp reagerar på?

Tror du får läsa på lite om skillnaden mellan ämnen som luktar och komplexiteten av virus. Men visst kan någon fylla din dosa med virus som du köper å använder i ditt hem, men likväl kan vem som helst när som helst sprida virus på bussen eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Känns spontant som ett sätt att kunna skapa luftburna virus, tack men nej tack.

Jag kan se det framför mig. "Vi har ju redan 5G som sprider Corona, och nu kommer de med lukt-TV också!"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha smak-tv. Ett slick här, ett slick där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Skulle aldrig i helsike köpa en tv som återskapar lukter...
Tänk att titta på någon zombiefilm, skulle kunna bli "intressant" där hemma, härliga dofter som sen kanske hänger kvar i huset också.
Eller om nån röker braja i tvn, vad ska grannarna tro

Enda chansen detta slår igenom är någonting som lurar järnan, eller på någotvis simulerar hur järnan upplever doft...
vet inte riktigt hur detta skulle gå till kanske bioport datakontakt rakt in i ryggraden, eller som på den andra filmen något sorts hårnät med sensorer och saker som man får ha på huvudet som påverkar hjärnan.... eller varför inte Musk's BCI chip.

Så endast dom som tittar upplever doften för stunden. Så det inte luktar massa konstigheter i hela rummet(huset?) efter någon har tittat på några filmer.

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara i en hel TV? Det räcker väl med en liten maskin som man bara ansluter till TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Varför måste det vara i en hel TV? Det räcker väl med en liten maskin som man bara ansluter till TVn?

Det brukar vara så i början, att det kommer som lösa delar, som när TV2 kom och "alla" skulle ha en tv2-konverter (äldre tv hade bara vhf 5-12) för att slippa köpa en ny tv, eller som när digital-tv kom och "alla" i början körde en digitalmottagare kopplad till scart.
Sony hade en tid på 80-90-talet ett komponent-tv system där monitorn var en del (t.ex kx-27ps1), tv-mottagaren/kanalväljaren en annan, text-tv en egen låda, högtalare för sig osv, allt var enskilda delar.
Jag är en som gillar sånt där, precis som jag gillar komponentstereo, men de flesta vill ha allt i en enda enhet och slippa kabelhärvor bakom, så det brukar bli så att det integreras i en enda apparat och det blir också billigare då de t.ex kan minska mängden nätdelar att driva det med, mindre mängd chassidetaljer, behövs inga mellankablar osv.