Handledare åt Exjobbare och praktikanter

Permalänk

Handledare åt Exjobbare och praktikanter

Hej

Hur är era tankar kring exjobbare och praktikanter? Är det något ni aktivt kämpar för att få exjobbare och praktikanter för att lösa era "problemlösningar" som ni inte har tid att göra själva, men som ni skulle vilja få utförda. Eller är ni mer åt raka motsatsen att ni aktivt kämpar emot för att inte bli handledare som företaget tvingar er att bli?

Jag själv har handledare åt många exjobbare och praktikanter, alla har fått godkänt i deras utbildningar och de har gjort ett jobb som man får anse vara bra. Det som har brustit är att min tid att hjälpa att handleda dessa har varit väldigt begränsad..

Nå hur är era tankar till detta. Brukar ni vara handledare till exjobbare och praktikanter?

Jag själv har tusentals idéer som jag vill ha utförda och jag använder mig ofta utav exjobbare och praktikanter, men det blir en "extra börda" då man bör prestera som vanligt i ens vanliga uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej

Hur är era tankar kring exjobbare och praktikanter? Är det något ni aktivt kämpar för att få för att lösa era "problemlösningar" som ni inte har tid med men som ni skulle vilja få utförda. Eller är ni mer åt raka motsatsen att ni aktivt kämpar emot för att inte bli handledare som företaget tvingar er att bli?

Jag själv har handledare åt många exjobbare och praktikanter, alla har fått godkänt i deras utbildningar och de har gjort ett jobb som man får anse vara bra. Det som har brustit är att min tid att hjälpa att handleda dessa har varit väldigt begränsad..

Nå hur är era tankar till detta. Brukar ni vara handledare till exjobbare och praktikanter?

Jag själv har tusentals idéer som jag vill ha utförda och jag använder mig ofta utav exjobbare och praktikanter, men det blir en "extra börda" då man bör prestera som om man inte var det i ens vanliga uppgifter.

Om företaget inser att en handledare är en handledare och att det tar tid från de normala arbetsuppgifterna är det inga problem vanligtvis. Har själv varit handledare ett par gånger runt 2010 och det gick mycket bra eftersom företaget jag jobbade för såg ett värde i att hjälpa unga ut på arbetsmarknaden och även en förhoppning att den som praktiserade sökte jobb hos oss efter utbildning, vilket merparten gjorde. Arbetsuppgifter som tilldelades var inom ramen för normal verksamhet men även ett antal forskningsuppdrag.
Innan jag slutade så drogs det tyvärr ner på den verksamheten ganska markant eftersom andelen uppdrag och kontrakt företaget kammade hem var av karaktär där vem som helst inte fick vistas fysiskt och ej kunde ta del av underlag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det har fungerat så länge man inte haft upp till öronen. De gånger jag varit handledare har jag haft stor nytta av individen och jag gillar konceptet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.