Har jag fått en hackad / Fejk androidversion i noname kina-enheten jag köpte? Hur hitta rätt version?

Permalänk
Medlem

Har jag fått en hackad / Fejk androidversion i noname kina-enheten jag köpte? Hur hitta rätt version?

Köpte en noname androidenhet direkt från kina.... I stora drag verkar den funka bra vid uppstart (inte DOA iaf). Enheten skulle enligt säljaren ha android 11. Blev nyfiken på prestandan och laddade ner 3d mark. Här börjar problemet: 3dmark säger att det inte kan starta pga "androidversion under 10".

I inställningar under androidversion står... "Android 13"... Hmm

Laddade ner lite android info appar, alla säger den kör android 9.1... de säger också att enheten är rootad från fabrik.

Jag gick in "symbolmenyn" eller vad man ska kalla det, när man får upp en bild /eller litet spel som hänger ihop med androidversionen. Den visar android pie symbolen.

Jag måste nu dra slutsatsen att tillverkaren har hackat enheten till att visa fel androidversion i menyerna, så den ska verka mer uppdaterad än den är?

Kontaktade säljaren och de hävdar att info apparna visar fel.... Att jag inte kan köra 3d mark är väl inte hela världen, men känns inte så seriöst med en eventuellt rootad och "hackad" enhet från fabrik? Vad mer kan finnas för märkligt på enheten kan man fråga sig?

Finns det något bergsäkert sätt som inte är alltför komplicerat att bevisa att den verkligen kör 9.1 om det nu är så, och på så vis kräva att de tar tillbaka enheten?

Permalänk
Medlem

Imponerande att ha säkerhetspatch från mer än 2 år innan release.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Köpte en noname androidenhet direkt från kina.... I stora drag verkar den funka bra vid uppstart (inte DOA iaf). Enheten skulle enligt säljaren ha android 11. Blev nyfiken på prestandan och laddade ner 3d mark. Här börjar problemet: 3dmark säger att det inte kan starta pga "androidversion under 10". <Uppladdad bildlänk>

I inställningar under androidversion står... "Android 13"... Hmm <Uppladdad bildlänk>

Laddade ner lite android info appar, alla säger den kör android 9.1... de säger också att enheten är rootad från fabrik. <Uppladdad bildlänk>

Jag gick in "symbolmenyn" eller vad man ska kalla det, när man får upp en bild /eller litet spel som hänger ihop med androidversionen. Den visar android pie symbolen. <Uppladdad bildlänk>

Jag måste nu dra slutsatsen att tillverkaren har hackat enheten till att visa fel androidversion i menyerna, så den ska verka mer uppdaterad än den är?

Kontaktade säljaren och de hävdar att info apparna visar fel.... Att jag inte kan köra 3d mark är väl inte hela världen, men känns inte så seriöst med en eventuellt rootad och "hackad" enhet från fabrik? Vad mer kan finnas för märkligt på enheten kan man fråga sig?

Finns det något bergsäkert sätt som inte är alltför komplicerat att bevisa att den verkligen kör 9.1 om det nu är så, och på så vis kräva att de tar tillbaka enheten?

Först och främst tror jag ju din tolkning av situationen är helt korrekt, de har ändrat menyn så att den visar ett mer aptitligt versionsnummer istället för att uppdatera systemet.

Sedan skulle jag nog säga att bild nr 2 är intressant sett till kombinationen av uppgifter den visar:
Du har alltså Android 13, uppdateringsnivå "February 1, 2020". Dock släpptes Android 13 i augusti 2022.

Smakar verkligen slarvigt ändrade menyer, vilket då även passar ihop med problemen du har med applikationer som kräver senare version.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilken mysig trojansk häst

Blockera mic och kamera fysiskt. Logga inte in på några tjänster osv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av *Mr J*:

Köpte en noname androidenhet direkt från kina.... I stora drag verkar den funka bra vid uppstart (inte DOA iaf). Enheten skulle enligt säljaren ha android 11. Blev nyfiken på prestandan och laddade ner 3d mark. Här börjar problemet: 3dmark säger att det inte kan starta pga "androidversion under 10". <Uppladdad bildlänk>

I inställningar under androidversion står... "Android 13"... Hmm <Uppladdad bildlänk>

Laddade ner lite android info appar, alla säger den kör android 9.1... de säger också att enheten är rootad från fabrik. <Uppladdad bildlänk>

Jag gick in "symbolmenyn" eller vad man ska kalla det, när man får upp en bild /eller litet spel som hänger ihop med androidversionen. Den visar android pie symbolen. <Uppladdad bildlänk>

Jag måste nu dra slutsatsen att tillverkaren har hackat enheten till att visa fel androidversion i menyerna, så den ska verka mer uppdaterad än den är?

Kontaktade säljaren och de hävdar att info apparna visar fel.... Att jag inte kan köra 3d mark är väl inte hela världen, men känns inte så seriöst med en eventuellt rootad och "hackad" enhet från fabrik? Vad mer kan finnas för märkligt på enheten kan man fråga sig?

Finns det något bergsäkert sätt som inte är alltför komplicerat att bevisa att den verkligen kör 9.1 om det nu är så, och på så vis kräva att de tar tillbaka enheten?

Den där har inte Android 13. Android 13 fanns inte i februari 2020 samt att bilden visar Android Pie. Du har fått med Android 9. Det är fejkinfo.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Detta är så typiskt för elektronik tillverkar i Kina, än mer nu än någonsin. Sista unset av etik och moral, om det ens har existerat i det landet, tycks nu ha lämnat. Det hänger förstås givetvis ihop med det ekonomiska läget i Kina som nu är krisartat minst sagt.

Och precis som med flash-lagringsenheter så är det förstås busenkelt att ändra text-radera såsom i "about car" dialogen som du visade så att det där står vad det måste för att uppvisa den version som beskrivningen av varan påstår. Men det sitter väl helt enkelt ett för gammalt MediaTek SoC i enheten som inte går att köra nyare Android än 9.0. Men du kan ju alltid skicka tillbaks, även om det kan bli en dyr historia och med mikroskopiska chanser att återfå dina pengar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte använda den där till något. Jag känner igen UI-elementen och de tillhör en riktig gammal version av Android. Ingen vet vad som är installerat på den där, så kör inte något bankid, mail osv. Sedan så uppdateras de flesta appar inte för gamla operativsystem. Android 8 har åkt på detta och det är mycket som inte fungerar längre.

Permalänk
Medlem

Hade inte heller använt en sådan ur säkerhetsperspektiv, dålig idé.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Har aldrig gjort det själv men, går get att flasha enheten, alltså installera en helt ny/senaste version av Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Har aldrig gjort det själv men, går get att flasha enheten, alltså installera en helt ny/senaste version av Android?

Det korta svaret är, nej det är inte möjligt.

Det långa svaret. Till skillnad mot Windows och operativsystem avsedd för att köras på riktiga datorer, så är Android som operativsystem väldigt bunden till den hårdvara man kör det på då det i grunden bygger på Linux-kärnan plus olika moduler för hårdvarustödet, och på det kommer själva lagret med Android OS. Som gammal veteran inom LineageOS-kompilering så vet jag att det inte är så enkelt att kompilera en nyare Android-version för en enhet vars senaste officiella kärna och tillhörande moduler är programmerade utifrån en äldre Android-version, det krävs goda kodningskunskaper och mycket tålamod samt att du i princip måste få tillgång till serie-konsoll på enheten för att ens kunna se vad som händer vid boot för att kunna felsöka och koda om kärnan och moduler för att undvika krascherna som utan tvekan kommer att inträffa då nyare Android-versioner inte är förlåtande mot äldre kärnor och moduler som saknar stöd för diverse funktioner som operativsystemet förväntar sig finnas där.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Det korta svaret är, nej det är inte möjligt.

Det långa svaret. Till skillnad mot Windows och operativsystem avsedd för att köras på riktiga datorer, så är Android som operativsystem väldigt bunden till den hårdvara man kör det på då det i grunden bygger på Linux-kärnan plus olika moduler för hårdvarustödet, och på det kommer själva lagret med Android OS. Som gammal veteran inom LineageOS-kompilering så vet jag att det inte är så enkelt att kompilera en nyare Android-version för en enhet vars senaste officiella kärna och tillhörande moduler är programmerade utifrån en äldre Android-version, det krävs goda kodningskunskaper och mycket tålamod samt att du i princip måste få tillgång till serie-konsoll på enheten för att ens kunna se vad som händer vid boot för att kunna felsöka och koda om kärnan och moduler för att undvika krascherna som utan tvekan kommer att inträffa då nyare Android-versioner inte är förlåtande mot äldre kärnor och moduler som saknar stöd för diverse funktioner som operativsystemet förväntar sig finnas där.

Tackar för ett erforderligt svar.