Permalänk
Medlem

Nybyggda datorer startar inte

Hej, jag har byggt två datorer till barnen hemma men får inte igång dem. Börjar med en spec och sen kommer en felbeskrivning och vad jag testat.

Operativsystem: Inget än
Skärm: Testat olika
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
Processorkylare: Stockkylare i ena datorn och Thermaltake UX200 SE i den andra
Moderkort: Gigabyte B550M DS3H rev 1.7
Minne: Corsair Vengheance LPX DDR4 3600MHz Ryzen 2x16GB
Grafikkort: Testat med ett Gigabyte Radeon RX 7600 Gaming OC 8GB och ett gammalt GTX 1050ti som sitter i en annan dator hemma och funkar där
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe M.2. 1TB
Nätaggregat: Corsair RM750e

Symptom
När jag hade byggt färdigt den första så kopplade jag in den till en skärm för att börja installera Windows men fick ingen bild. Alla fläktar snurrade. Inget pip från speakern som var inkopplad på moderkortet.

Felsökning
Plockade över grafikkortet till den andra datorn som också var hopbyggd men där grafikkortet ännu inte kommit. Samma där.
Kopplade då in ett gammalt beprövat grafikkort som jag testade i båda datorerna med samma resultat.

Flyttade över speakern till dator 2 som var byggd i ett chassi utan speaker inget pip där heller.

Kontrollerade anslutningarna från nätagg till moderkort (2st) flera gånger och de snäpper fast som de ska. Kopplade in nätagget i en annan dator och den startade (med pip från speakern som jag flyttade över samtidigt).

Plockade bort alla komponenter, uppdaterade BIOS (även om det inte borde behövas då det står "Ryzen 5000 Desktop ready" på moderkortets kartong). Satte tillbaka bara CPU och GPU, försökte starta men inget pip och ingen bild på den anslutna skärmen. Tog bort GPU och startade med bara CPU men inget pip.

Hur går jag vidare med min felsökning? Känns orimligt att båda de levererade moderkorten eller båda levererade cpuerna skulle vara trasiga, men allt funkar ju när jag kopplar det nya nätaggregatet till en gammal dator (med precis samma kablar till samma kontakter). Helst skulle jag vilja testa att sätta in en annan CPU i mina moderkort samt sätta mina CPUer i ett annat moderkort, men jag har inga andra delar att testa med.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid väntade du innan du gav upp och stängde av när du försökte starta upp datorerna?

Moderna datorer kan ta fruktansvärt lång tid på sig med RAM training - flera minuter ibland - åtminstone första gången man startar upp dem, och även därefter om man gjort dem strömlösa. Datorn visar ingenting på skärmen när den håller på med det, och det är väl lätt att tro att nåt är fel.

Vad händer om du knäpper igång datorerna och låter dem stå en kvart?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Hej, jag har byggt två datorer till barnen hemma men får inte igång dem. Börjar med en spec och sen kommer en felbeskrivning och vad jag testat.

Operativsystem: Inget än
Skärm: Testat olika
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
Processorkylare: Stockkylare i ena datorn och Thermaltake UX200 SE i den andra
Moderkort: Gigabyte B550M DS3H rev 1.7
Minne: Corsair Vengheance LPX DDR4 3600MHz Ryzen 2x16GB
Grafikkort: Testat med ett Gigabyte Radeon RX 7600 Gaming OC 8GB och ett gammalt GTX 1050ti som sitter i en annan dator hemma och funkar där
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe M.2. 1TB
Nätaggregat: Corsair RM750e

Symptom
När jag hade byggt färdigt den första så kopplade jag in den till en skärm för att börja installera Windows men fick ingen bild. Alla fläktar snurrade. Inget pip från speakern som var inkopplad på moderkortet.

Felsökning
Plockade över grafikkortet till den andra datorn som också var hopbyggd men där grafikkortet ännu inte kommit. Samma där.
Kopplade då in ett gammalt beprövat grafikkort som jag testade i båda datorerna med samma resultat.

Flyttade över speakern till dator 2 som var byggd i ett chassi utan speaker inget pip där heller.

Kontrollerade anslutningarna från nätagg till moderkort (2st) flera gånger och de snäpper fast som de ska. Kopplade in nätagget i en annan dator och den startade (med pip från speakern som jag flyttade över samtidigt).

Plockade bort alla komponenter, uppdaterade BIOS (även om det inte borde behövas då det står "Ryzen 5000 Desktop ready" på moderkortets kartong). Satte tillbaka bara CPU och GPU, försökte starta men inget pip och ingen bild på den anslutna skärmen. Tog bort GPU och startade med bara CPU men inget pip.

Hur går jag vidare med min felsökning? Känns orimligt att båda de levererade moderkorten eller båda levererade cpuerna skulle vara trasiga, men allt funkar ju när jag kopplar det nya nätaggregatet till en gammal dator (med precis samma kablar till samma kontakter). Helst skulle jag vilja testa att sätta in en annan CPU i mina moderkort samt sätta mina CPUer i ett annat moderkort, men jag har inga andra delar att testa med.

Använde du samma kabel till gamla fungerande grafikkortet som till de nya?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator med asus z790 dark hero och 14900k så fick jag ingen bild på skärmen vid första start förens jag kopplade in tangentbord 😂

Kanske är samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vad händer om du knäpper igång datorerna och låter dem stå en kvart?

Ska testa det, men nu när jag inte har något minne inkopplat borde jag då inte i alla fall få ett pip ganska snabbt?

Permalänk
Medlem

Finns det inga lampor på moderkortet som indikerar problem? Ibland finns det en display som visar felkoder och ibland finns det olika färgade lampor som visar vilken komponent som strular (CPU, Minnen, m.m.).

Baserat på vad du skriver så skulle jag börja med att ta bort ett RAM minne (om du kör dual channel) samt flytta den ensamma RAM modulen mellan minnesplatser bara för att snabbt testa om problemet ligger där.

Permalänk
Medlem

Den obligatoriska frågan eftersom allt verkar spinna igång..
Du är säker på att du inte kopplat in dig på moderkortets skärmutgång?
Har du kopplat in den extra cpu-kabeln från nätagget till moderkortet intill cpun?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Använde du samma kabel till gamla fungerande grafikkortet som till de nya?

Ja, samma kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Finns det inga lampor på moderkortet som indikerar problem? Ibland finns det en display som visar felkoder och ibland finns det olika färgade lampor som visar vilken komponent som strular (CPU, Minnen, m.m.).

Baserat på vad du skriver så skulle jag börja med att ta bort ett RAM minne (om du kör dual channel) samt flytta den ensamma RAM modulen mellan minnesplatser bara för att snabbt testa om problemet ligger där.

Inga lampor eller någon display tyvärr. Bara en speakerkontakt men speakern låter inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Den obligatoriska frågan eftersom allt verkar spinna igång..
Du är säker på att du inte kopplat in dig på moderkortets skärmutgång?
Har du kopplat in den extra cpu-kabeln från nätagget till moderkortet intill cpun?

Ja, kabeln är kopplad till utgången på grafikkortet. Kabeln från nätagget till kontakten bredvid CPUn är också inkopplad (och testad på en annan dator så inget verkar fel med nätagget eller kabeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Ja, kabeln är kopplad till utgången på grafikkortet. Kabeln från nätagget till kontakten bredvid CPUn är också inkopplad (och testad på en annan dator så inget verkar fel med nätagget eller kabeln).

Du har också testat att koppla in skärmen till ev inbyggt graffekort? Händer att den inte fattar att det finns ett ext kort så man behöver gå in i bios och justera inställningar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du har också testat att koppla in skärmen till ev inbyggt graffekort? Händer att den inte fattar att det finns ett ext kort så man behöver gå in i bios och justera inställningar.

Finns inte stöd för det i aktuell processor

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Hej, jag har byggt två datorer till barnen hemma men får inte igång dem. Börjar med en spec och sen kommer en felbeskrivning och vad jag testat.

Operativsystem: Inget än
Skärm: Testat olika
Processor: AMD Ryzen 5 5600X
Processorkylare: Stockkylare i ena datorn och Thermaltake UX200 SE i den andra
Moderkort: Gigabyte B550M DS3H rev 1.7
Minne: Corsair Vengheance LPX DDR4 3600MHz Ryzen 2x16GB
Grafikkort: Testat med ett Gigabyte Radeon RX 7600 Gaming OC 8GB och ett gammalt GTX 1050ti som sitter i en annan dator hemma och funkar där
SSD/Hårddisk: Kingston NV2 PCIe 4.0 NVMe M.2. 1TB
Nätaggregat: Corsair RM750e

Symptom
När jag hade byggt färdigt den första så kopplade jag in den till en skärm för att börja installera Windows men fick ingen bild. Alla fläktar snurrade. Inget pip från speakern som var inkopplad på moderkortet.

Felsökning
Plockade över grafikkortet till den andra datorn som också var hopbyggd men där grafikkortet ännu inte kommit. Samma där.
Kopplade då in ett gammalt beprövat grafikkort som jag testade i båda datorerna med samma resultat.

Flyttade över speakern till dator 2 som var byggd i ett chassi utan speaker inget pip där heller.

Kontrollerade anslutningarna från nätagg till moderkort (2st) flera gånger och de snäpper fast som de ska. Kopplade in nätagget i en annan dator och den startade (med pip från speakern som jag flyttade över samtidigt).

Plockade bort alla komponenter, uppdaterade BIOS (även om det inte borde behövas då det står "Ryzen 5000 Desktop ready" på moderkortets kartong). Satte tillbaka bara CPU och GPU, försökte starta men inget pip och ingen bild på den anslutna skärmen. Tog bort GPU och startade med bara CPU men inget pip.

Hur går jag vidare med min felsökning? Känns orimligt att båda de levererade moderkorten eller båda levererade cpuerna skulle vara trasiga, men allt funkar ju när jag kopplar det nya nätaggregatet till en gammal dator (med precis samma kablar till samma kontakter). Helst skulle jag vilja testa att sätta in en annan CPU i mina moderkort samt sätta mina CPUer i ett annat moderkort, men jag har inga andra delar att testa med.

Byggde ihop en dator tillsammans med sonen under julhelgen och upplevde samma sak som du.
Fick ingen bild med det nya GPU men däremot så funkade det prima med det gamla GPU:et från sonens gamla burk.
Trodde att det var ett fall av DOA.
I detta fallet så var det så lätt att vi var tvungna att välja ingångskälla på skärmen (vilket jag trodde skedde per automatik!) och vips så hoppade skärmen igång.
Kan vara väl värt att testa så det inte är en sådan uppenbar sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Byggde ihop en dator tillsammans med sonen under julhelgen och upplevde samma sak som du.
Fick ingen bild med det nya GPU men däremot så funkade det prima med det gamla GPU:et från sonens gamla burk.
Trodde att det var ett fall av DOA.
I detta fallet så var det så lätt att vi var tvungna att välja ingångskälla på skärmen (vilket jag trodde skedde per automatik!) och vips så hoppade skärmen igång.
Kan vara väl värt att testa så det inte är en sådan uppenbar sak...

Tyvärr inte så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hur lång tid väntade du innan du gav upp och stängde av när du försökte starta upp datorerna?

Moderna datorer kan ta fruktansvärt lång tid på sig med RAM training - flera minuter ibland - åtminstone första gången man startar upp dem, och även därefter om man gjort dem strömlösa. Datorn visar ingenting på skärmen när den håller på med det, och det är väl lätt att tro att nåt är fel.

Vad händer om du knäpper igång datorerna och låter dem stå en kvart?

Har testat nu på den ena datorn som varit igång i över 20min utan ett pip eller någon bild.

Permalänk
Medlem

Senaste datorn jag byggde hade liknande problem. Allt snurrade igång och verkade funka men ingen bild.

Visade sig att jag satt ramstickorna i fel slots, jag hade valt a1+b1 men det fanns en liten markering på moderkortet som visade att man skulle använda a2+b2. Kanske är placeringen av ramstickorna som är felet även för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Inga lampor eller någon display tyvärr. Bara en speakerkontakt men speakern låter inget.

Ditt moderkort har ingen inbyggd högtalare. Vill du höra POST-pipen får du koppla in en högtalare. Vissa chassis har, annars får du köpa. Kostar typ 15-20kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Ska testa det, men nu när jag inte har något minne inkopplat borde jag då inte i alla fall få ett pip ganska snabbt?

Vågar inte svära på att alla moderkort slänger ur sig beep codes, men jo, instämmer där, givet förstås att du kopplat in någon PC speaker/det finns piezobuzzer onboard.

Finns det möjligen någon POST code-display? Brukar bestå av ett par sjusegmentsdisplayer. Om sådan finns, händer något alls på den när du försöker boota, och vad stannar den på i sådana fall?

Skrivet av nsjo:

Har testat nu på den ena datorn som varit igång i över 20min utan ett pip eller någon bild.

Aha, ja, så lång tid ska det inte ta ens i värsta fall.

Tycker hursomhelst det är mycket osannolikt att två exakt likadana datorer skulle ha exakt samma faktiska fel från fabrik och bära sig likadant åt. Tänker att du gjort något galet, det är ju inte helt osannolikt att man gör precis likadant när man sätter ihop dator 2 som man gjorde med dator 1.

Föreslår att du plockar isär datorerna i atomer igen, börjar från början, denna gång på premissen att du gjorde något galet första gången, och sätter ihop dem igen med omsorg, istället för det slentrianmässiga sätt man tenderar att göra det på när man har en del erfarenhet i ämnet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Senaste datorn jag byggde hade liknande problem. Allt snurrade igång och verkade funka men ingen bild.

Visade sig att jag satt ramstickorna i fel slots, jag hade valt a1+b1 men det fanns en liten markering på moderkortet som visade att man skulle använda a2+b2. Kanske är placeringen av ramstickorna som är felet även för dig?

Hade tyvärr satt dem på rätt plats enligt texten på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsjo:

Ja, kabeln är kopplad till utgången på grafikkortet. Kabeln från nätagget till kontakten bredvid CPUn är också inkopplad (och testad på en annan dator så inget verkar fel med nätagget eller kabeln).

Du har alltså modulära nätaggskablar som du blandar mellan olika datorer??

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du har alltså modulära nätaggskablar som du blandar mellan olika datorer??

Tror han skrev att han flyttade hela nätagget till en annan dator och det funkade.

Permalänk
Medlem

Har du testat att boota med bara en Ramsticka i? En vän till mig hade samma problem och han behövde göra det första gången han startade sitt nya bygge. Sen efter han fått bild osv kunde han stänga av och sätta i den andra och allt snurrade på som det skulle.

Permalänk

Testa lite mer alternativ på nätaggregats delen.
Använder du PCIe kabeln som ingår med nätagget?
Kan du testa en av de andra PCIe kablarna som ingår?
Kan du testa andra PCIe anslutningar från nätagget?
Kan du testa ett annat nätaggregat i de nya datorerna?

Följande är förmodligen placebo-effekt från mitt håll, men, mellan dina tester, slå av strömmen/dra ut strömkabeln bak på nätagget och håll i strömknappen på datorn så att du """tömmer""" kondensatorerna i nätagget. (I mitt fall så brukar något klicka till i nätagget när jag gör detta)

Frustrerande situation, men lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vågar inte svära på att alla moderkort slänger ur sig beep codes, men jo, instämmer där, givet förstås att du kopplat in någon PC speaker/det finns piezobuzzer onboard.

Finns det möjligen någon POST code-display? Brukar bestå av ett par sjusegmentsdisplayer. Om sådan finns, händer något alls på den när du försöker boota, och vad stannar den på i sådana fall?

Jag har en PC Speakerr inkopplad och den är verifierad i en annan dator. Enligt manualen så ska den ge ifrån sig ett pip om allt är ok. Ingen display.

Skrivet av kaput:

Tycker hursomhelst det är mycket osannolikt att två exakt likadana datorer skulle ha exakt samma faktiska fel från fabrik och bära sig likadant åt. Tänker att du gjort något galet, det är ju inte helt osannolikt att man gör precis likadant när man sätter ihop dator 2 som man gjorde med dator 1.

Håller helt med. Mest rimligt att jag gjort något konstigt. Bara svårt att komma på vad för allt ser korrekt ut. Har byggt en del datorer genom åren men det var några år sen sist så jag har ändå kollat de quick start guides som följde med komponenterna ('ven om de var väldigt basic. Ser i alla fall inte att jag ska ha missat någon kabel från nätagget

Permalänk
Medlem

Distanser sitter som de ska?

Ta gärna bilder på moderkortet, så högupplöst och så många olika perspektiv som möjligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Beteendet är identiskt med hur det blir när man inte kopplat in strömkabeln till CPU:n, du skriver uttryckligen att du har det dock så jag tror inte du flubbat själva inkopplandet där. RAM kommer senare i processen och om något vore fel där tycker jag du borde fått ett fel beep från din högtalare. Samma om det var GPU:n som inte gav bild.

Jag hade nog tagit ut moderkortet och kört det med den absolut minimala setup:en på bordet (med bra skydd under såklart). Alltså Nätagg, Moderkort, CPU och en RAM-sticka + speakern, för att starta behövs inte GPU:n, du kan ju inte få bild såklart men eftersom du har speakern behövs ju inte det för att verifiera att den kommer till bios. Detta för att utesluta så många felkällor som möjligt. Jag hade också kört med en known-good RAM-sticka, alltså en du testat i annan dator. Då är felkällorna nere på Moderkort och CPU. Eftersom du har två CPU:er och två moderkort hade jag testat alla permutationer på detta sätt.

Också otroligt nyfiken på hur du uppdaterade BIOS om den inte bootar?

EDIT:

Tittade på GIGABYTEs sida och det finns en funktion för att flasha BIOS utan CPU/RAM, cool.

Om den bara ger Beep när allt är bra så kanske det är problem med RAM ändå, är dina stickor med i support listan?
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550M-DS3H-rev-17/suppor...

EDIT2:

Nej, inte med explicit men syskon stickorna är med:
https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Samtidigt som den tål t.om. andra 32 GB stickor i 3600 Mhz från Corsair så känns ju himla osannolikt att det inte ska fungera, även om det faktiskt är så att dom inte är med på officiella listan.

EDIT3:

https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmk32gx4m2z3600c18/ven...

Dom själva listar bara X570 på compatability, oroväckande...

EDIT4:

https://forums.overclockers.co.uk/threads/2x16gb-turns-out-to...

Stickorna finns tydligen i Single rank utförande, och på 16GB stickor innebär det om jag inte är helt ute och cyklar 1Rx16 vilket är väldigt sparsmakat med i compatability listan från GIGABYTE. Jag tror nu att det är problemet. Så testa med en annan DDR4 sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Senaste datorn jag byggde hade liknande problem. Allt snurrade igång och verkade funka men ingen bild.

Visade sig att jag satt ramstickorna i fel slots, jag hade valt a1+b1 men det fanns en liten markering på moderkortet som visade att man skulle använda a2+b2. Kanske är placeringen av ramstickorna som är felet även för dig?

Brukar även stå i moderkortets manual vilka slots som är rekommenderade för olika antal stickor. För övrigt väldigt bra att använda under byggnationen för att kolla att man ansluter allt korrekt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har du gjort en BIOS reset efter uppdateringen? Kolla moderkortsmanualen efter den jumpern, eller ta ut batteriet en stund. Låt den sedan ta sin tid med minnesträningen (som borde vara enkel med bara en sticka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du gjort en BIOS reset efter uppdateringen? Kolla moderkortsmanualen efter den jumpern, eller ta ut batteriet en stund. Låt den sedan ta sin tid med minnesträningen (som borde vara enkel med bara en sticka).

Ja det har jag gjort och sen startat både med och utan minne inkopplat.

Permalänk

Vilken skärm kabel använder du? HDMI eller DP?

Jag har en dator hemma som vägrar visa bios om man kopplar in den med DP kablen.