Över 14 000 nya spel på Steam under 2023

Permalänk
Melding Plague

Över 14 000 nya spel på Steam under 2023

Nästan 2 000 fler spel släpptes på Steam i fjol än året innan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kvantitet före kvalitet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Av de nya spelen under fjolåret är 3 618 gratis eller finansierade på andra sätt, men majoriteten är alltså vanliga engångsköp. Enligt Statista låg genomsnittspriset för spel på Steam på 15,2 dollar under 2023, en ökning med sju procent från ett genomsnittspris på 14,2 dollar 2022.

Bortser man från de spelen som är gratis när man räknar fram snittpriset? (så ett gratisspel sänker inte snittet bland de spel som faktiskt kostar pengar)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kvantitet före kvalitet.

Tur att inte antalet bra spel påverkas av antalet dåliga då.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tur att inte antalet bra spel påverkas av antalet dåliga då.

Det blir svårare att hitta de bra ju fler dåliga det blir.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Det svåraste spelet som jag spelat sedan 2008 är att hitta ett enda bra spel. Det enda spelet jag hittade var Star Citizen och det dör man i av att hissarna försvinner under fötterna.

Ni som fyllt gubbe kan ju nämna vad för spel som ens utmanar er eller får er att tycka det är kul.

CS är kul när man är glad och pigg. Diablo 2:R är kul vid ladder reset i 1 vecka innan bottarna kommer. Star citizen är kul när hissarna fungerar.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det blir svårare att hitta de bra ju fler dåliga det blir.

Såklart tråkigt när rent skräp som exempelvis Spider-Man eller Elden Ring döljer pärlor som Crab Champions och Humanity men med Steam Curators och YouTube brukar man ändå hitta titlarna som gått under radarn. Ser det bara som positivt att ha mer att välja bland.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Ni som fyllt gubbe kan ju nämna vad för spel som ens utmanar er eller får er att tycka det är kul.

Brädspel i allmänhet. Inga bottar, troll eller jobbiga buggar (de buggar som finns kan man hitta på husregler för).

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad medianvärdet är på antalet försäljningar.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens om jag spelat mer än 100 spel i mitt liv, åtminstone mindre än 1000 st

Men det blir väl som med allt, totalt omöjligt att se allt som görs på youtube med

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det svåraste spelet som jag spelat sedan 2008 är att hitta ett enda bra spel. Det enda spelet jag hittade var Star Citizen och det dör man i av att hissarna försvinner under fötterna.

Ni som fyllt gubbe kan ju nämna vad för spel som ens utmanar er eller får er att tycka det är kul.

CS är kul när man är glad och pigg. Diablo 2:R är kul vid ladder reset i 1 vecka innan bottarna kommer. Star citizen är kul när hissarna fungerar.

Har fastnat i Vampire Survivor-träsket (och spel i samma/liknande genre), oerhört beroendeframkallande och samtidigt både komplicerade och enkla, går bra att spela i 20-30 minuter eller en hel dag. Exempel på spel:
Vampire Survivors
Brotato
Halls of Torment
Soulstone Survivors
Army of Ruin
Nordic Ashes
Rogue Genesia
Death Must Die
Bounty of One
Goobies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kvantitet före kvalitet.

Goa pengar, utvecklarna betalar 100 eurodollar per publicerat spel.

Permalänk
Medlem

Siffran jag sett innan var 13 000 spel vilket även det var sjukt. Nu är långt ifrån toppklass men det är också på PC och Steam de riktigt överraskande titlarna alltid dyker upp. Fortnite, Rocket League, PUBG, modden DayZ, Among Us, Vampire Survivors och kanske nu senast Lethal Company. För att nämna ett ytterst fåtal.

Jag minns inte riktigt när i tiden det var men någon gång, förmodligen strax efter tiotalets början, hade jag typ 1/4 av spelen som fanns på Steam på mitt konto. Har för mig det då "bara" var typ 2000 spel på hela tjänsten samtidigt. Idag ligger jag på någonstans runt 1500 spel.

Sen är det svåra att ens hitta idag. Kunde man enkelt filtrera på typ bara Overwhelming good så får man nog ett ganska bra urval av de spel man bör kolla på. Och om man inte riktigt hittar rätt nivån under.

Tycker det är svårt att hitta i mitt egna bibliotek till och med. När man börjar komma över ett par hundra spel, tror det var runt 700-1000 för mig börjar det bli riktigt svårt. Kategorierna fungerar men varit med om att kategorierna förintas ibland varav en av gångerna när jag provade Linux Steam klienten när Valve tillslut började supporta. Tar för mycket tid att göra om detta varje gång så fuck it.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det finns 8760 timmar på ett år.

Säg om man behöver 8 timmar per dygn för sömn/äta/etc så är det "bara" 16 timmar per dygn.
365 x 16 = 5840

Ska man sen ha jobb och/eller studier så kan det bli svårt att hinna få mer än 2000 speltimmar per år.

Om man har 2000 timmar på sig att testa 14 534 spel
2000 x 60 = 120 000 minuter
120 000 / 14 534 ~= 8,26

Ja lite godtyckligt eftersom man kan ha olika många lediga dagar och så...

Men om man ska ha någon form av liv utanför jobba/sova/äta/spela så kan det bli svårt att hinna mer än 5-10 minuter per spel i snitt.

Permalänk
Medlem

Tyler Glaiel, utvecklare på The End Is Nigh och Mewgenics, skriver på X att de allra flesta av de nya spelen aldrig säljer ett enda exemplar.

Betyder ju ändå att över 50% av spelen i ännumer borde man vilja filtrera bort.

Blir lite som alla rompaket till nes, snes.
20 varianter på samma spel så man blir galen av allt scrollande i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det svåraste spelet som jag spelat sedan 2008 är att hitta ett enda bra spel. Det enda spelet jag hittade var Star Citizen och det dör man i av att hissarna försvinner under fötterna.

Ni som fyllt gubbe kan ju nämna vad för spel som ens utmanar er eller får er att tycka det är kul.

CS är kul när man är glad och pigg. Diablo 2:R är kul vid ladder reset i 1 vecka innan bottarna kommer. Star citizen är kul när hissarna fungerar.

Stellaris är rätt sköjj ändå, men då måste man gilla den typen av spel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det svåraste spelet som jag spelat sedan 2008 är att hitta ett enda bra spel. Det enda spelet jag hittade var Star Citizen och det dör man i av att hissarna försvinner under fötterna.

Ni som fyllt gubbe kan ju nämna vad för spel som ens utmanar er eller får er att tycka det är kul.

CS är kul när man är glad och pigg. Diablo 2:R är kul vid ladder reset i 1 vecka innan bottarna kommer. Star citizen är kul när hissarna fungerar.

Allt från Roguebook till Total War Warhammer 3. Släng in Hearts of Iron 4 och Civilization med.

Permalänk
Medlem

Visst fanns det förr personer som köpte alla spel som släpptes på Steam som någon slags samlargrej? Jag är helt säker på att jag läst något om det. Undra när sista personen gav upp om det? Eller det kanske finns ett samlarcommunity kvar, fast de har satt upp regler så att de filtrerar bort de värsta 50 000 shovelware-spelen?

Permalänk
Medlem

Jag har helt klart köpt alldeles för många spel in 2023. Men det var så många stora titlar som släpps då.

Tyvärr så blev några av dom stora titlarna inte så bra eller långvariga som prislappen indikerade eller hajpen kring det hela, så även om jag har 1000 tals timmar kvar på en del spel, så även om jag har betalt för dom så är min tid mera värdefull, så bara dom bästa spelen får dela min tid

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju allt för många kvantitet av dynga snarare än kvalité. Så det spelar ju ingen större roll tyvärr.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk

Kan man få fram en lista på alla spel som inte sålt ett enda exemplar?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Och ändå finns det inget att spela 2024

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Inte svårt att nå den nivån när kvalitetskontroll inte existerar alls. Det är alldeles för lätt att släppa skit på steam numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har fastnat i Vampire Survivor-träsket (och spel i samma/liknande genre), oerhört beroendeframkallande och samtidigt både komplicerade och enkla, går bra att spela i 20-30 minuter eller en hel dag. Exempel på spel:
Vampire Survivors
Brotato
Halls of Torment
Soulstone Survivors
Army of Ruin
Nordic Ashes
Rogue Genesia
Death Must Die
Bounty of One
Goobies

Yet Another Zombie Survivors köpte jag igår var rätt trevligt. Samma genre typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Sett till Steams kraftiga dominans när de gäller försäljning av digitala spel till PC så skulle Valve hamna i ordentliga problem om de började förbjuda "sämre" spel från tjänsten.

Permalänk

För min del behöver det inte släppas fler spel. Finns tillräckligt många för att räcka en livstid. Lägg ner hela grejen.

Permalänk
Medlem

Hur många av dessa är asset-flips månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Kan man få fram en lista på alla spel som inte sålt ett enda exemplar?

Det vill jag veta också!! Det skulle ju vara lite najs att vara den ende som nånsin köpt och spelat ett spel förutom utvecklaren (och ev hans tre vänner).

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Skrivet av Varg:

Kvantitet före kvalitet.

Skrivet av mrSvamp:

Goa pengar, utvecklarna betalar 100 eurodollar per publicerat spel.

Tänker att uppläggningasvgiften är steams sätt att göra kvalitetskontroll. Om utvecklarna själva inte fattar att spelet är för dåligt och inte kommer sälja ens för totalt 1000 spänn så straffas de (stackars tonåringar) som knåpat ihop sitt första försök till spel med att förlora några månaders veckopeng på en avgift som ger steam 14 mille per år för att göra absolut ingenting.

Att det sedan kommer ut så sjuka mängder spel så det är halvt omöjligt att hitta de bra spelen (nej jag menar inte bara storspelen med miljontals kronor i uppbackning och reklam och betalda "tidningsskriverier"), bidrar förstås till att de som faktiskt finns inte får så mycket sålt.