Permalänk
Medlem

Madrasskil finns och är lösningen mot nedsjunkna bäddmadrasser,trodde jag alla visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Den sängen som TS länkar till har tydligen följande

Komfortzoner
7 komfortzoner ger särskilt stöd för huvud, axlar, midja, höfter, ben och fötter.

Tror ni på allvar att dessa zoner är i mitten av sängen när den består av 2 ihopsatta sängar?

För att det ska funka att sova hur som helst i denna så måste ju "bäddmadrassen" vara mycket tjockare.

Du får gärna förklara 7 komfortzoner med två likadana bottnar utan att du använder en som går över mitten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Du får gärna förklara 7 komfortzoner med två likadana bottnar utan att du använder en som går över mitten

Ja du säg det.
Står så på deras spec på sängen.
Även en 90 säng av samma modell har 7 zoner
Jysk trollar med knäna som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det stämmer inte helt. Visst är det så i Sverige att man inte kan stämma Espresso House för att man brände sig på nytt kaffe, men är det bara rimligt så kommer man långt med att hänvisa till att man följt anvisningarna till produkten.

Lite off-topic men antar att du snackar om det där fallet där någon brände sig från kaffet från McDonalds? Det är nå fruktansvärt mycket missinformation runt det fallet för McDonalds lyckades extremt bra med deras PR kampanj.

I verkligheten så fick hon tredje gradens brännskador på 6% av hennes kropp med mera skador utöver det och spenderade 8 dagar på sjukhus med hudtransplantation behandlingar. Hon ville egentligen bara att ha hennes kostnader för behandlingen täckt men det vägrade McDonalds så istället förlorade de fallet och fick betala betydligt mer. De hade även blivit varnade om att de gav ut sitt kaffe för varmt men ignorerade den varningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Sängen går sönder mer och mer för varje dag nu.
Väntar på arn ska ta sina beslut

Permalänk
Skrivet av Dogie:

Sängen går sönder mer och mer för varje dag nu.
Väntar på arn ska ta sina beslut

Bara att vänta då.

Du får nog räkna med ett par tre år minst innan den resan är färdig om du äns får någon ersättning.

Och troligen har du tröttnat slängt ut sängen och köpt en annan inna det är över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det bottnarna som är sönder eller själva bäddmadrassen?

Permalänk
Medlem

Tips till nästa säng är att köpa en kontinentalsäng. Då kommer ett extra lager madrass att fördela din vikt på resåren.

Jysk är för övrigt ssovrummens Rusta. Med kvalité därefter.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dogie:

I en sådan säng med hel bäddmadrass över så ska man kunna ligga var som i sängen. Och jag somnar alltid på någon av sidorna. Och när jag sen somnat så vet jag inte var jag sover eller hur jag rör mig i sängen.

Kan du påvisa fakta för detta utlåtande ?, för detta är inte sant.

Det är skillnad på vad du tycker att "ska kunna" och vad man kan.

Bara för att en 2x90 sängar säljs som en dubbelsäng betyder inte det att man kan/ska ligga i mitten, inte mer än nödvändigt i varje fall.
Det är snarare så att tanken är att man skall ligga i närheten utav varann istället för att ha två separata sängar.

Vill man kunna ligga vart man vill i en säng är det en 180cm resårmadrass du skall ha över 2st 90-bottnar, och sedan en 180 bäddmadrass på det.
Då, och endast då, kan du ligga precis hur och vart du vill.

Med andra ord en sådan här;

Jag vet för jag är i exakt samma sits som du, vi köpte 2st RESÅRBOTTNAR, och la en 180cm bäddmadass över. Inom kort var det en skåra likt Mordor som man kunde kasta ner ringen i...

Även om man klämma ihop bottnarna med beslag så är detta bara ett sätt att hindra sängarna att glida isär från varann.
Det finns även en madrasskil eller sk. "T-skum" för att hjälpa till att minimera skåran som kommer uppstå - men det är bara hjälpligt.

Anledningen är att det finns inget stöd i kanterna på en resårbotten. Sätter man då ihop 2st sådana här så man man 2st väggar som egentligen inte är bärande, där man lägger all vikt om man således ligger i mitten = dömt att misslyckas.

... om jag hade vetat detta

.... så vi kommer göra om, lära oss något, och köpa rätt typ utav säng för det ändamål vi önskar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan du påvisa fakta för detta utlåtande ?, för detta är inte sant.

Det är skillnad på vad du tycker att "ska kunna" och vad man kan.

Bara för att en 2x90 sängar säljs som en dubbelsäng betyder inte det att man kan/ska ligga i mitten, inte mer än nödvändigt i varje fall.
Det är snarare så att tanken är att man skall ligga i närheten utav varann istället för att ha två separata sängar.

Vill man kunna ligga vart man vill i en säng är det en 180cm resårmadrass du skall ha över 2st 90-bottnar, och sedan en 180 bäddmadrass på det.
Då, och endast då, kan du ligga precis hur och vart du vill.

Med andra ord en sådan här;
https://www.mcdn.net/images/products/161786.jpg?width=812&height=597&output=webp

Jag vet för jag är i exakt samma sits som du, vi köpte 2st RESÅRBOTTNAR, och la en 180cm bäddmadass över. Inom kort var det en skåra likt Mordor som man kunde kasta ner ringen i...

Även om man klämma ihop bottnarna med beslag så är detta bara ett sätt att hindra sängarna att glida isär från varann.
Det finns även en madrasskil eller sk. "T-skum" för att hjälpa till att minimera skåran som kommer uppstå - men det är bara hjälpligt.

Anledningen är att det finns inget stöd i kanterna på en resårbotten. Sätter man då ihop 2st sådana här så man man 2st väggar som egentligen inte är bärande, där man lägger all vikt om man således ligger i mitten = dömt att misslyckas.

... om jag hade vetat detta

.... så vi kommer göra om, lära oss något, och köpa rätt typ utav säng för det ändamål vi önskar.

Visa vart på Jysk produktsida som den informationen finns?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Marcusk:

Visa vart på Jysk produktsida som den informationen finns?

Jysk har inte den informationen. Lika lite som Biltema kan cyklar.

Gå till valfri sängbutik och fråga hur landet ligger, samma svar kommer presenteras.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man ska spela dum för att försöka få rätt i en situation man har skapat själv. Vad kan hända om man ligger ovanpå en springa mellan två sängar?? Om man inte är helt bakom flötet borde man förstå att det inte finns så mycket hållfasthet där. Att skylla på att "det sa ingen, eller det står inte in någon info..." är att spela dum.

De flesta 180 eller 160-sängar, inklusive kontinentalsängar, innehåller 2 styck underbäddar, 2 styck resårkasetter (som läggs i ett stort fodral) samt en 180 eller 160 bäddmadrass. Även här finns inte någon styrka i mitten eftersom det inte finns några resårer just där utan bara ett kantskum. Det finns däremot hela resårkasetter som är 180 eller 160 i de lite dyrare sängarna och det är något som TS skulle köpt om han nu sover på ett sådant sätt som han gör. Han har dessutom köpt sin säng på Jysk. Jysk är inte direkt synonymt med bra kvalitet...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Visa vart på Jysk produktsida som den informationen finns?

Jag har för mig att det står under "den här sängen får inte framföras fortare än 30 km/h på allmän väg".

Sorry, överdrivet så klart. Men det har gått överstyr med tanken om att allt måste stå utskrivet på produktsidan om inte kunden ska kunna kräva att häva köpet, det måste så klart finnas en rimlighet i det.

Jag tänker inte att det här är något alla människor bör veta, men jag tänker att inköp av säng är på nivån av att man förväntas göra viss efterforskning eller undersökning (besöka butiker, prata med säljare, ställa frågor eller läsa på) innan köp. Inte något jag tänker att man bör beställa på nätet som ett rent infall.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Är det inte så enkelt i Sverige att man kan yrka på reklamation om en vara fungerar bristfälligt, alternativt har ett inbyggt fel som inte visar sig direkt?
Har Jysk tittat på varan och gjort bedömningen att det inte är produktionsfel?

Jag tycker ju att det låter skumt att en madrass kollapsar inom ett år.

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Är det inte så enkelt i Sverige att man kan yrka på reklamation om en vara fungerar bristfälligt, alternativt har ett inbyggt fel som inte visar sig direkt?
Har Jysk tittat på varan och gjort bedömningen att det inte är produktionsfel?

Jag tycker ju att det låter skumt att en madrass kollapsar inom ett år.

Mycket horisontell mambo och du kan slita ut en madrass på ett par veckor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag har för mig att det står under "den här sängen får inte framföras fortare än 30 km/h på allmän väg".

Sorry, överdrivet så klart. Men det har gått överstyr med tanken om att allt måste stå utskrivet på produktsidan om inte kunden ska kunna kräva att häva köpet, det måste så klart finnas en rimlighet i det.

Jag tänker inte att det här är något alla människor bör veta, men jag tänker att inköp av säng är på nivån av att man förväntas göra viss efterforskning eller undersökning (besöka butiker, prata med säljare, ställa frågor eller läsa på) innan köp. Inte något jag tänker att man bör beställa på nätet som ett rent infall.

Även om jag förstår poängen så är det ändå en väsentlig skillnad på ett "förbjudet" användningssätt som faktiskt är ganska rimligt sett till produkten (sova i mitten av en dubbelsäng).

Ta t.ex denna;
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/fast-telefoni/insta...

Det skulle inte behöva stå att den inte fungerar som en 1-2 splitter för internet, men eftersom det är något som skulle tänkas vara en rimlig orsak till att köpa den så varnas det för att det inte fungerar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Även om jag förstår poängen så är det ändå en väsentlig skillnad på ett "förbjudet" användningssätt som faktiskt är ganska rimligt sett till produkten (sova i mitten av en dubbelsäng).

Ta t.ex denna;
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/fast-telefoni/insta...

Det skulle inte behöva stå att den inte fungerar som en 1-2 splitter för internet, men eftersom det är något som skulle tänkas vara en rimlig orsak till att köpa den så varnas det för att det inte fungerar.

Du missade dock min huvudpoäng, produkten du länkade till är något jag tänker är rimligt att man klickar hem på en hemsida utan större efterforskning. I min värld är säng, precis som t.ex vitvaror, något man förväntas göra mer efterforskning innan man eventuellt klickar på någon köpknapp.

Jag ser också Kjells text som kundservice, inte som något de måste göra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Jag sover med som du i mitten.
Inga problem med min säng från Kungsängen.
Innan jag köpte denna har jag provat några olika modeller från Ikea.
Aldrig varit några problem med att få ny säng. Eller till slut alla pengarna tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bara att vänta då.

Du får nog räkna med ett par tre år minst innan den resan är färdig om du äns får någon ersättning.

Och troligen har du tröttnat slängt ut sängen och köpt en annan inna det är över.

Varför skulle det ta ett par tre år menar du? Jag har gjort ett par anmälningar till ARN under de senaste åren och de har varit avslutade på någon månad. I det ena fallet så la sig företaget direkt när ARN skrev till dem och bad om deras input. I det andra fallet kom företaget först med ett motbud. När vi tackade nej till detta la de sig också. ARN har skärpt till sig och tar nu hand om ärenden relativt omgående. Den mesta tiden gick snarare till respit för företaget att svara.

Det är min bild att när frågan kommer till ARN så går den till någon som faktiskt vet hur saker funkar till skillnad från om man går in i en butik och reklamerar.

I detta fallet så förstår jag inte varför Jysk inte informerar om detta när man vill köpa säng. Inte för att undvika problemet längre fram, utan för att det kan vara en anledning att köpa en dyrare säng. När jag köpte säng senast, på IKEA, så var det en av skillnaderna mellan en billigare och dyrare säng, hur väl kanten faktiskt höll upp. Det var också lätt att märka skillnad på olika sängar när man fått denna informationen. Man kunde märka det direkt när man satte sig på sängkanten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är ju meningen att man sover 2 i sånna sängar. En på varsin sida där man belastar madrassen rätt.
Du har ju sovit fel om du sover i mitten o belastar sängen i mitten. Så du har ju använt den fel. Handhavandefel skulle jag säga.

Handhavandefel?!?! Visa gärna på ngn skrivelse från Jysk där de säger att man ej får sova på mitten av sängen?!?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Jag sover med som du i mitten.
Inga problem med min säng från Kungsängen.
Innan jag köpte denna har jag provat några olika modeller från Ikea.
Aldrig varit några problem med att få ny säng. Eller till slut alla pengarna tillbaka.

Din säng från Kungsängen är en kontinentalsäng och då får du inte det problemet har du 2 sängar med en tunn bäddmadrass då får man problemet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Men herregud människor, med lite sunt förnuft är det väl klart att man inte får samma stöd eller belastar resårbottnarna som det är tänkt när man ligger mellan dem med endast en tunn madrass ovanpå. Eller menar ni att Jysk även måste börja skriva att man inte bör sova med 90 grader vinkel (överkroppen på ena resårbotten och benen på den andra), eller sova sittande/stående? För det står ju inte.

Premissen att så länge det är en hel madrass ovanpå resärbottnarna så kan man sova var som helst är falsk eftersom man kan köpa hela madrasser och använda till alla sängkombinationer. Eller måste Jysk börja skriva det också?

Lycka till OP, hoppas du får tillbaka dina pengar och hittar en säng du trivs i. Hoppas vi får uppdateringar om ARN-processen sen när allt är klart.

Resten av tråden börjar bli absurd.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Snart börjar väl nån sälja massiva ekbord gjorda av spånskivor täckta med faner, eller marmorbord av plast och hoppas komma undan med det. Huruvida sängen tål det ena eller andra i praktiken kan diskuteras, men Jysk utmålar det som att de säljer kvalitetssängar.

Jag är inte speciellt lättviktig, men sover ofta mer eller mindre i mitten an vår tämligen billiga Ikea-dubbelsäng. Sängarna gled ibland isär lite, men det fixades med genomgående bult i underredet. Såvitt jag kan bedöma är det efter snart 15 år inget fel i kanterna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det är rätt gött att sitta i sängen och kolla på tv tycker jag, funkar fint med Ikea.