Intels APO-optimeringar kommer till 12:e och 13:e generationen processorer

Permalänk
Melding Plague

Intels APO-optimeringar kommer till 12:e och 13:e generationen processorer

Optimeringarna som höjer spelprestanda genom att utnyttja E-kärnorna bättre skulle först bara komma till 14:e generationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta här nu. Intel gör något bra för existerande kunder? 😲

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Vi får väll vänta och se några riktiga benchmarks på detta. Jag har inte sätt något ännu men jag kanske har missat något?

Permalänk
Medlem

Är det en mitigation på G för någon spectre-liknande attack igen så att de skyddar röven?
Hur var det med detta, var det inte en massa stämningar på G pga tappad prestanda?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Synd bara att de flesta supportade speltitlar är äldre titlar som 12 och 13:de generationen redan kan köra utan problem. Nu kommer jag köra spelet i 200 FPS istället för 170 FPS... WOW!

Var är alla "heavy hitters"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vi får väll vänta och se några riktiga benchmarks på detta. Jag har inte sätt något ännu men jag kanske har missat något?

Både HUB och GN har haft bra tester på APO med olika infallsvinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Både HUB och GN har haft bra tester på APO med olika infallsvinklar.

Kollar direkt Tack

Permalänk
Medlem

Frågan är när det här kommer i så fall

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Jag vet att Metro Exodus är supportat, hoppas enhanced är det också för det är riktigt CPU limited på sina ställen i The Volga uppdraget. Skal bli intressant att testa på min 13700K när/om det kommer.

För övrigt är det här rätt galet av Intel, typ som att låsa ner den bästa schedulern för en CPU. Minns när Sun en gång i tiden hade ett riktigt skit-filsystem i Solaris och man fick köpa ett som fungerade bra. Samma grej, fast för gamers. Tur att det blir bättring. Sen får man ju hoppas att det är något Intel håller fast vid att supporta alternativt att schedulern i Windows blir bättre på att välja kärnor för specifika laster. Då kanske dom kan slopa detta, det är ju lite av en ful-lösning och inget man egentligen vill ha.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju då hur många spel som kommer stödja det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Trist att min Core i9 13 generationen 13980HX inte fick ta del av denna nyhet 😔

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Avstängd

Olikt Intel detta, man blir nästan lite orolig i magen. Blir det krig?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Blir det krig?

Ja. Förr eller senare. Någonstans.

Permalänk
Medlem

Tänka sig, ändå fast de var ryktat Otroligt osmart PR-trick att bara ge det till "nya" 14th.Gen.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

När kommer APO-lost eller någon annan kul akronym på framtida säkerhetsproblemen som detta för med sig? Jag litar inte riktigt på Intel och deras förmåga att pressa fram legitim prestanda från luften

Permalänk
Medlem

Bra och viktigt att Total Annihilation får ta del av detta! Det kunde vara riktigt tungdrivet på större kartor.

Edit: det var därför jag skaffade mig en dator där hela spelet får plats att köras från L3-cachen.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vart laddar jag ner detta?

Hittade men enbart till 14-serien=(((

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Bra och viktigt att Total Annihilation får ta del av detta! Det kunde vara riktigt tungdrivet på större kartor.

Edit: det var därför jag skaffade mig en dator där hela spelet får plats att köras från L3-cachen.

Vänta nu, optimerar dom för ett spel från 90-talet? Eller är det någon form av remake?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Vart laddar jag ner detta?

Hittade men enbart till 14-serien=(((

Det är bara planerat enligt artikeln.

Citat:

Under Intels framträdande på CES-mässan nämnde företaget närmast i förbifarten att det planerar att ta APO-tekniken till många fler processorer

Permalänk

Ser fram emot benchmarks på detta. Känns väl överlag som att de flesta av dagens moderna spel inte begränsas alls av CPU utan det är GPU som flaskar men det kanske bara är jag som tycker.
Har kört gen 7/8/12/13 och nu 14 inom det blåa laget och det enda som märkts av i uppgraderingsväg är när man bytt grafikkort

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ser fram emot benchmarks på detta. Känns väl överlag som att de flesta av dagens moderna spel inte begränsas alls av CPU utan det är GPU som flaskar men det kanske bara är jag som tycker.
Har kört gen 7/8/12/13 och nu 14 inom det blåa laget och det enda som märkts av i uppgraderingsväg är när man bytt grafikkort

Cpu styr din lägsta fps. Det kan bli stor skillnad med optimeringar om mjukvaran/spelet kanske använder cores fel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vänta nu, optimerar dom för ett spel från 90-talet? Eller är det någon form av remake?

Ingen aning! Jag har inte sett något om remake. Inte för att det betyder så mycket, jag håller inte örnkoll. Jag hoppas i alla fall att det inte bara är ett typo eller ett bus, det vore kul om de ba' "vi har fixat prestandaproblemen i TA nu" och internet "ÄNTLIGEN".

Jag tror det skulle hålla rätt bra att spela fortfarande!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Horvendile:

Ingen aning! Jag har inte sett något om remake. Inte för att det betyder så mycket, jag håller inte örnkoll. Jag hoppas i alla fall att det inte bara är ett typo eller ett bus, det vore kul om de ba' "vi har fixat prestandaproblemen i TA nu" och internet "ÄNTLIGEN".

Jag tror det skulle hålla rätt bra att spela fortfarande!

Det spelas fortfarande och moddas rätt friskt, därav kanske CPU-behoven. Men fortfarande kul att Intel optimerar för ett spel som knappast säljer för många ören längre.
http://taesc.tauniverse.com/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har en 14900k med en ASUS Z790 Hero. Det var ganska krångligt att få det att installera. Först felmeddelande i Store att en DDT drivrutin krävs. Denna är specifik för varje moderkort. Asus varianten för mitt z790 hero var lite konstig i installationen, fick typ ingen bekräftelse att det var installerad, finns lite trådar att man ska installera via Device manager. Hur som helst så gick det iaf att installera via Windows Store. Nytt felmeddelande sen när man skulle starta Appen (failed to connect). Man måste leta upp inställningen i BIOS (två nivåer djupt) och aktivera. Sen fick jag igång appen.

"No applications detected" står det. Letar lite mer... Tydligen ska man först starta upp spelet som eventuellt har stöd och sen ska appen detektera det. Jag har inte Metro Exodus installerat men har faktiskt Project Cars som syns i bilden som Intel har på sin sida men den detecterades inte. Ser nu att det står "example only" på intels sida. Med andra ord kan man inte förvänta sig att några av dessa spel i bilden fungerar. Kanske de jobbar med dessa eller de tykte att det var för tomt att lägga upp en bild med två spel endast. Rätt konstigt att man inte vill släppa någon lista med spel...

Jag får egentligen skylla mig själv, allt ovan står med på GN videon, trodde att det skulle hänt något under tiden. Man verkar inte ha så stor nytta av detta just nu, får se om det händer något längre fram.