Permalänk
Officiell jultomte

Bil för 3 små barn?

Hejsan hoppsan.

Kanske inte optimalt forum för frågan men jag slänger ut den ändå.
Vi har idag en elbil, MG ZS. Vi är nöjda med den överlag (förutom räckvidden, men som första elbil helt godkänd).
Vi har 2 barn på 1 & 5, och inväntar ett tredje barn om 2 månader. Det innebär 2 babyskydd och en "vanlig" bilbarnstol, dubbelvagn och gärna rum för packning.

Vi vill såklart gärna fortsätta på elbilsspåret men då vår budget gärna ligger på ~300k max så är det mer prisvärt med en hybrid denna gång (har också funderat lite på Tesla M3, men det är nog lite gränsfall på utrymme).

Bilar vi kollat hittils är Kia Ceed, Kia Optima, Skoda Octavia PHEV, Tesla M3, Kia Niro, VW Passat.
Inget krav på dragkrok men ska vara nyare än 2019/20.

Finns det andra 3-barnsföräldrar här inne med en hybrid- eller elbil som kan ge lite faktisk input istället för alla chansningar man får göra baserat på bilder och specifikationer?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk

Står i valet eller kvalet o byta bil också, har dock bara min 2:a påväg. idag har vi 2 st saab 9-5 och känner mig väldigt bortskämd med mängden bagageutrymme (575 liter) .

Kia ceed (437 liter) är gränsfall med dubbelvagn (bugaboo donkey) o tillräckligt med packning.

Optiman likaså (440 liter)

Niro phev går fete bort, dåligt lastutrymme (340 liter) .

Passat GTE (phev) tyvärr bara 483 liter

M3's bagage är djupare än vad man tror hela 594 liter rymmer den, plus ytterliggare 88 liter i frunken. Däremot har m3 en liten lucka bak som man behöver kika lite extra på när man kollar på bilen.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av landqvist00:

Står i valet eller kvalet o byta bil också, har dock bara min 2:a påväg. idag har vi 2 st saab 9-5 och känner mig väldigt bortskämd med mängden bagageutrymme (575 liter) .

Kia ceed (437 liter) är gränsfall med dubbelvagn (bugaboo donkey) o tillräckligt med packning.

Optiman likaså (440 liter)

Niro phev går fete bort, dåligt lastutrymme (340 liter) .

Passat GTE (phev) tyvärr bara 483 liter

M3's bagage är djupare än vad man tror hela 594 liter rymmer den, plus ytterliggare 88 liter i frunken. Däremot har m3 en liten lucka bak som man behöver kika lite extra på när man kollar på bilen.

Tack för ditt svar. Kia Ceed & Optima har vi testat med dubbelvagnen och den går in utan problem med utrymme för någon väska till i båda dessa bilar. Samma sak med Tesla M3 har vi fått in utan problem, dock får man nog ha väskorna i frunken istället

Vår MG t ex. har ju 470 liter och där är det busenkelt att få in vagnen (Emmaljunga dubbel viking)

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Nu är mina tre barn lite äldre och har lämnat småbarnsstadiet bakom mig. Men har sedan de varit små haft en Mazda 5. Den är inte vacker och har ingen direkt komfort heller. Men den har varit en riktig arbetshäst. Jag har lastat in saker när man skall till tippen. Haft släp. Och tagit med mina tre barn och tre kompisar till stranden då man skall åka och bada. Eller skjutsa barnen till kalas eller fotbollsträning. Vet inte hur många gånger jag haft nytta av att kunna fälla upp två extra säten längst bak. Även det faktum att den har skjutdörrar har varit bra. Barnen kan dra upp dörren på en parkering utan att riskera att dra in den i bilen bredvid. Nu är ju den bensin och kanske den inte finns längre. Tror 2018 är sista. Just nu har jag kvar den samt en mindre Kia elbil. Kanske fick du några tips trots allt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

Jag köpte en Suzuki Swace från 2021. Mycket nöjd hittills. Samma bil som Toyota corolla combi hybrid. Låg bränsleförbrukning. Billig i drift och rymligt bagageutrymme. Om du hellre vill ha SUV skulle jag kolla på RAV4.

Permalänk
Medlem

Optima

Jag har en Optima 2019 plugin. 2 barn och skidintresse. Utrymmena i den bilen är jättebra. Har letat efter en elbil som matchar denna men inte lyckats identifiera en värdig ersättare, kanske citroen c5x som plugin. Men har kommit fram till att jag behåller Optiman ett tag till. Negativt är dock avsaknaden av värmepump, så blir motorn som gör värme. Därför råder jag er leta en med monterad bensinvärmare om ni går för Optiman. Den håller fortfarande lovade mil på el och vår-sommar-höst går den riktigt snålt för vardagsresorna.

Permalänk
Medlem

Typ exakt samma sits som du för ett år sedan. Vi kände inte att vi kunde få el-bil i budgeten, inte ens plugin-hybrid med nog räckvidd att vara "lönsam" då vi pendlar 7 mil utan möjlighet att ladda på jobbet och dom flesta PHEV har riktigt usel förbrukning när batteriet är tomt. Det som blockade var möjligheten att få in tre stolar i bredd bak alternativt få in två bak och samtidigt få in en vuxen i mitten. De kriteriet sållade bort både KIA Optima och Ceed för oss och våra stolar då Isofixen sitter för långt från dörrarna och mitten sätet bak är jättesmalt. Vi landade tillslut på en Renault Arkana men det är en old-school hybrid, som en Prius. Den är bred nog i baksätet att vi med nöd och näppe får in våra tre stolar i bredd, ett babyskydd, en bilbarnstol och en bältesstol till största grabben. Och dubbelvagn utan problem i bagaget, som sållade bort Renault Megane (gick in men för lite plats kvar).

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så många längre att välja på då alla ska ha SUV men familjebussar är ju bra för större familjer. De är ju gjorda för just det. Har en Opel Zafira Tourer men som de flesta andra modeller säljs de inte längre. Och finns nog inte i hybrid. Kör miljödiesel (som det kallades då) från 2014 som jag haft sedan 2018.

Går trycka in 7 personer men med de två bakre nere som man oftast har är det mer plats än stora Volvo kombi tex.

Jag har kollat lite på vad som finns nu men du måste typ upp till XC90 för att få samma plats nu och då är det helt andra summor.

VW ID Buzz är väl för dyr men det är väl annars en annars den enda elbil jag kommer på som är en familjevagn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Köp en buss och kör den tills ni har max 1 bakåtvänd atol. Finns inget mer skrymmande än små barn. Bakåtvända stolar, dubbelvagn, ibland ska man ha med sig potta och antilopstol på resa etc. Ni behöver antingen gigantiskt bagage eller en låg bil och stor takbox. Försök undvika en hög bil med litet bagage för det kommer ni ångra varje gång ni ska använda takboxen.

Jag har sett en granne köra sina barn i en Kangoo ZE men den har ganska kort räckvidd och passar kanske inte alla.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av ghoti:

Köp en buss och kör den tills ni har max 1 bakåtvänd atol. Finns inget mer skrymmande än små barn. Bakåtvända stolar, dubbelvagn, ibland ska man ha med sig potta och antilopstol på resa etc. Ni behöver antingen gigantiskt bagage eller en låg bil och stor takbox. Försök undvika en hög bil med litet bagage för det kommer ni ångra varje gång ni ska använda takboxen.

Jag har sett en granne köra sina barn i en Kangoo ZE men den har ganska kort räckvidd och passar kanske inte alla.

Beredd att hålla med!

Har en E-klass kombi från 2018 med barn mellan 4-11.
Det var en fröjd när vi bytte till framåtvända stolar!
Kan tillägga att jag inte är någon jätte heller(183 cm) men sitter som en krympling om man ska ha en bakåtvänd stol bakom sig.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/multivan...

Nått sånt där kanske en hybrid kommer senare i år om ni hellre vill ha det. Finns även liknade stora bilar men blir nog svårt med el eller hybrid då de troligen kommer väga något enormt om de är fullastade.
Min bror en suburban och har 2 barn och 2 hundar och får plats med allt i den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Står i valet eller kvalet o byta bil också, har dock bara min 2:a påväg. idag har vi 2 st saab 9-5 och känner mig väldigt bortskämd med mängden bagageutrymme (575 liter) .

Kia ceed (437 liter) är gränsfall med dubbelvagn (bugaboo donkey) o tillräckligt med packning.

Optiman likaså (440 liter)

Niro phev går fete bort, dåligt lastutrymme (340 liter) .

Passat GTE (phev) tyvärr bara 483 liter

M3's bagage är djupare än vad man tror hela 594 liter rymmer den, plus ytterliggare 88 liter i frunken. Däremot har m3 en liten lucka bak som man behöver kika lite extra på när man kollar på bilen.

Du lurar dig själv med siffrorna på volym i bagaget på bilarna. Beroende på hur det mäts i olika bilar får du helt olika siffror. Exempelvis M3 har inget stort bagage, det är uppmätningen som luras. Kolla på Tesla Björns bananabox test så förstår du sedan.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Labanius:

Jag har en Optima 2019 plugin. 2 barn och skidintresse. Utrymmena i den bilen är jättebra. Har letat efter en elbil som matchar denna men inte lyckats identifiera en värdig ersättare, kanske citroen c5x som plugin. Men har kommit fram till att jag behåller Optiman ett tag till. Negativt är dock avsaknaden av värmepump, så blir motorn som gör värme. Därför råder jag er leta en med monterad bensinvärmare om ni går för Optiman. Den håller fortfarande lovade mil på el och vår-sommar-höst går den riktigt snålt för vardagsresorna.

Tack för din input. Vi har tittat lite på Optima med men det finns inte många lågmilare verkar det som, gör det det så är priserna bra högre än en Kia Ceed (som går att få för cirka 200k med under 3k mil). Verkar dock vara nästan samma bil, dock att Ceed är aningen mindre.

Men absolut, kupévärmare eller liknande lösning känns som ett måste under vintertid.

Skrivet av takeoninja:

Typ exakt samma sits som du för ett år sedan. Vi kände inte att vi kunde få el-bil i budgeten, inte ens plugin-hybrid med nog räckvidd att vara "lönsam" då vi pendlar 7 mil utan möjlighet att ladda på jobbet och dom flesta PHEV har riktigt usel förbrukning när batteriet är tomt. Det som blockade var möjligheten att få in tre stolar i bredd bak alternativt få in två bak och samtidigt få in en vuxen i mitten. De kriteriet sållade bort både KIA Optima och Ceed för oss och våra stolar då Isofixen sitter för långt från dörrarna och mitten sätet bak är jättesmalt. Vi landade tillslut på en Renault Arkana men det är en old-school hybrid, som en Prius. Den är bred nog i baksätet att vi med nöd och näppe får in våra tre stolar i bredd, ett babyskydd, en bilbarnstol och en bältesstol till största grabben. Och dubbelvagn utan problem i bagaget, som sållade bort Renault Megane (gick in men för lite plats kvar).

Tack för din input. Vi behöver "bara" ha ett babyskydd bak, och sen en vanlig bilbarnstol för 5-åringen. Så det blir inte lika trångt som att ha 2 babyskydd bak (vilket måste vara omöjligt att få in en vuxen i mitten på som du säger )

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av planet4:

Nu är mina tre barn lite äldre och har lämnat småbarnsstadiet bakom mig. Men har sedan de varit små haft en Mazda 5. Den är inte vacker och har ingen direkt komfort heller. Men den har varit en riktig arbetshäst. Jag har lastat in saker när man skall till tippen. Haft släp. Och tagit med mina tre barn och tre kompisar till stranden då man skall åka och bada. Eller skjutsa barnen till kalas eller fotbollsträning. Vet inte hur många gånger jag haft nytta av att kunna fälla upp två extra säten längst bak. Även det faktum att den har skjutdörrar har varit bra. Barnen kan dra upp dörren på en parkering utan att riskera att dra in den i bilen bredvid. Nu är ju den bensin och kanske den inte finns längre. Tror 2018 är sista. Just nu har jag kvar den samt en mindre Kia elbil. Kanske fick du några tips trots allt.

Skrivet av jonathaneriks:

Jag köpte en Suzuki Swace från 2021. Mycket nöjd hittills. Samma bil som Toyota corolla combi hybrid. Låg bränsleförbrukning. Billig i drift och rymligt bagageutrymme. Om du hellre vill ha SUV skulle jag kolla på RAV4.

Skrivet av dagas:

Nu är det inte så många längre att välja på då alla ska ha SUV men familjebussar är ju bra för större familjer. De är ju gjorda för just det. Har en Opel Zafira Tourer men som de flesta andra modeller säljs de inte längre. Och finns nog inte i hybrid. Kör miljödiesel (som det kallades då) från 2014 som jag haft sedan 2018.

Går trycka in 7 personer men med de två bakre nere som man oftast har är det mer plats än stora Volvo kombi tex.

Jag har kollat lite på vad som finns nu men du måste typ upp till XC90 för att få samma plats nu och då är det helt andra summor.

VW ID Buzz är väl för dyr men det är väl annars en annars den enda elbil jag kommer på som är en familjevagn.

Skrivet av ghoti:

Köp en buss och kör den tills ni har max 1 bakåtvänd atol. Finns inget mer skrymmande än små barn. Bakåtvända stolar, dubbelvagn, ibland ska man ha med sig potta och antilopstol på resa etc. Ni behöver antingen gigantiskt bagage eller en låg bil och stor takbox. Försök undvika en hög bil med litet bagage för det kommer ni ångra varje gång ni ska använda takboxen.

Jag har sett en granne köra sina barn i en Kangoo ZE men den har ganska kort räckvidd och passar kanske inte alla.

Tack för era inputs! Jag tar allting i åtanke i vår "forskning". Det är verkligen en djungel och inte alls lika lätt som förr när det räckte med "snygg" och "prisvärd".

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Än så länge är det lite knepigt med elbil och tre barn, men om du kan tänka dig en bensinare, så är VW Touran en trevlig bil storleksmässigt.

Vad gäller elbil så kan jag tänka mig att Kia EV9 skulle vara tillräckligt stor, men den kostar också en del.