LG presenterar genomskinlig tv på 77 tum – släpps i år

Permalänk
Melding Plague

LG presenterar genomskinlig tv på 77 tum – släpps i år

Senare under 2024 ska LG börja sälja Signature OLED T, en genomskinlig OLED-tv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är ju fräckt och sådär.. men vad skall man med det till ?

Som privatperson förstår jag i varje fall inte poängen ? 🤔

… NM, inte som företag / organisation heller 🤷🏼‍♂️

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ju fräckt och sådär.. men vad skall man med det till ?

Som privatperson förstår jag i varje fall inte poängen ? 🤔

… NM, inte som företag / organisation heller 🤷🏼‍♂️

Dold text

För att emulera ett akvarium såklart! Då är det ju plötsligt ett kap!

Permalänk
Medlem

Kanske går att ha som projektor om man låter en strålkastare lysa igenom den?

Permalänk
Medlem

Kanske kan ha på framrutan i bilen så småningom, för att ha den som HUD se filmer typ Crash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Kanske kan ha på framrutan i bilen så småningom, för att ha den som HUD se filmer typ Crash.

Det kan visas upp hastigheten eller AR liknande GPS baserat på AI.

Permalänk

Billigt. Jag var så nära och beställa en sådan tills jag fick se att ett bra väggfäste kostar hela 3000kr.

Nå vi får se vad som händer, för detta pris på tvn så ser jag som att den i praktiken inte finns på konsumentmarknaden.

Permalänk

Tanken är nog inte att det ska ersätta TV:n hemma hos medelsvensson. För att visa information på displayer man fortfarande kan se genom eller som prydnad (ex akvarium) hos företag kommer nog vara första. Just att kunna visa information på en skärm som är genomskinlig kan nog blir rätt vanligt när tekniken blir billigare. Känns som något man ser rätt ofta i film som utspelar sig i en nära framtid.

Jag skulle vilja se ett exempel då de använder flera tillsammans. Alltså en bakom den andra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Minns att LTT testade en genomskinlig, eller transparent, tv från Xiaomi för några år sen. Var dock LCD om jag minns rätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så stort fönster och ingen RGB? /s

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BeardedRobot:

För att emulera ett akvarium såklart! Då är det ju plötsligt ett kap!

Hahaha fan va smart !

100p

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Tanken är nog inte att det ska ersätta TV:n hemma hos medelsvensson. För att visa information på displayer man fortfarande kan se genom eller som prydnad (ex akvarium) hos företag kommer nog vara första. Just att kunna visa information på en skärm som är genomskinlig kan nog blir rätt vanligt när tekniken blir billigare. Känns som något man ser rätt ofta i film som utspelar sig i en nära framtid.

Jag skulle vilja se ett exempel då de använder flera tillsammans. Alltså en bakom den andra.

Skämt åsido, ibland kanske det inte finns direkt allmänna användningsområden. Men bra med teknikutveckling i alla fall då det kan dyka upp mer nischade men bra sätt att använda tekniken.

Permalänk
Medlem

Det här ser ju jävligt häftigt ut, med tanke på att det ser ut att vara 2 st "skärmar" funderar min hjärna direkt på om det är så att detta i princip är någonting som påminner om en projektor+genomskinlig duk fast i kompaktare format?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Finns det mer specifikationer? Handlar det om 8K eller blir tillexemel fiskarna mindre skarpa när man står och tittar på dem från kortare avstånd?
Om nu det här ska vara prydnad med möjlighet till informations yta så hade det varit passande hög bildkvalité.

Permalänk
Medlem

Kan det här vara början till 3D TV?

Permalänk
Medlem

Tänker direkt på "curve" TVn samt 3D TV som var populär för några år sen. Ibland gör de saker för att "de kan" utan att tänka på användningsområden, eller brist på sådana...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Kan man se TVn från baksidan? Ifall det hade gått att spegelvända bilden kunde man haft TVn mitt i ett rum, till exempel mellan köket och soffgruppen i ett vardagsrum med öppen planlösning. Beroende på vilken sida av skärmen man befinner sig så visas bilden rätt.

Kan också vara något för sportintresserade män 60+ som varit gifta med sin fru i 40 år. Nu kan han sitta mitt emot sin fru och samtala (nicka, umma) samtidigt som han tittar på kommande OS. Trevligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kan man se TVn från baksidan? Ifall det hade gått att spegelvända bilden kunde man haft TVn mitt i ett rum, till exempel mellan köket och soffgruppen i ett vardagsrum med öppen planlösning. Beroende på vilken sida av skärmen man befinner sig så visas bilden rätt.

Kan också vara något för sportintresserade män 60+ som varit gifta med sin fru i 40 år. Nu kan han sitta mitt emot sin fru och samtala (nicka, umma) samtidigt som han tittar på kommande OS. Trevligt ändå.

Eller gå runt tvn och se från andra hållet, då måste man ju kunna se vem "skytten" är i alla kriminalfilmer redan från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ju fräckt och sådär.. men vad skall man med det till ?

Som privatperson förstår jag i varje fall inte poängen ? 🤔

… NM, inte som företag / organisation heller 🤷🏼‍♂️

Dold text

Fast en privatperson med för mycket pengar förstår ju direkt att hen bara måste ha den.

Skrivet av backlulund:

Eller gå runt tvn och se från andra hållet, då måste man ju kunna se vem "skytten" är i alla kriminalfilmer redan från början?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Musikälskare

Vad är fördelarna förutom att kunna flexa med att äga en sådan?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ju fräckt och sådär.. men vad skall man med det till ?

Som privatperson förstår jag i varje fall inte poängen ? 🤔

… NM, inte som företag / organisation heller 🤷🏼‍♂️

Dold text

Har du inte sett på valfri Sci-Fi film? De har ju genomskinliga paneler överallt!

OnT: Det här är riktigt coolt! Verkar vara rätt så bra utförande också. Kanske lite oklart vad användningsområdet är ju nu men förbaskat coolt är det faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Eller gå runt tvn och se från andra hållet, då måste man ju kunna se vem "skytten" är i alla kriminalfilmer redan från början?

Precis! En mille för en sån TV låter mer och mer rimligt. Tycker vi kommit på massor med bra anledningar att köpa den.

Permalänk
Medlem

Kan man på sikt kombinera TV'n med att vara ett fönster när man inte använder TV'n så kan det ju vara rätt coolt. Finns säkert ett avändsningsområde för det. Vill man inte att grannen ska se vad man tittar på får man väl bygga in ett mörkläggande LCD-lager bakom också.

Eller så har man den till augmented reality utan headset, kan också bli vara coolt. Flera glasskivor bakom varandra så kan du nästan skapa ett holodeck, fast du kan inte röra dig så bra i rummet

Permalänk
Medlem

reklam och skyltfönster känns spontant som huvudområden dessa kommer tillämpas inom.

Permalänk
Medlem

Om det stackas fler skärmar som olika lager kunde det ju fungera som hologram och få riktigt djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ju fräckt och sådär.. men vad skall man med det till ?

Som privatperson förstår jag i varje fall inte poängen ? 🤔

… NM, inte som företag / organisation heller 🤷🏼‍♂️

Dold text

Vi har TV skärmar lite överallt på kontoret.

Bara rakt av byta till såna här skulle göra kontoret bättre. Och tänker man sen att man faktiskt designar layouten med såna här skärmar i åtanke så skulle man nog kunna göra ganska smarta lösningar som gör inredningen trevligare.

En standard TV är inte vacker och passar typ aldrig in någonstans. Ännu värre när den är avstängd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vettigt för mobiler med fingeravtrycksläsare och kameror under skärmen, men som TV känns det bara konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ju fräckt och sådär.. men vad skall man med det till ?

Som privatperson förstår jag i varje fall inte poängen ? 🤔

… NM, inte som företag / organisation heller 🤷🏼‍♂️

Dold text

Skyltfönster är ett område där jag ser att detta kan komma till användning Eller i fönsterrutorna på fordon av olika slag. Tänk att kunna spela upp en tågresa i fönstret på ett flygplan, för att bidra till att minska rädslan hos flygrädda. Tekniken lär vara många år ifrån detta, men i framtiden när både priset och implementering är bättre så ser jag det definitivt som en möjlighet. För privatpersoner så ser jag dock inga användningsområden i dagsläget annat än att det är coolt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kreativiteten flödar ser jag!
Den här tråden är säkert av intresse för LGs marknadsavdelning, ni gör ju deras jobb åt dem!

Jag tänker mig dock att flera såna här staplade på djupet samt synka apparaterna borde ge en häftig 3D-effekt?

Permalänk
Medlem

Coolt men ändå meh.. väck mig när riktig hologramtv kommer.