Alienware släpper QD-OLED-skärm på 32 tum med 4K-upplösning för 15 500 kronor

Permalänk
Medlem

Varför välvd? Annars är den ju sjukt intressant!

Permalänk
Medlem

Varför fortfarande DP 1.4?!? Går väl inte köra native 4K i 144hz utan kompression?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Det lär ju vara extremt begränsande att köra DP-porten på dessa?

Permalänk
Avstängd

synd att den inte är 34", riktigt tunga specs annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det lär ju vara extremt begränsande att köra DP-porten på dessa?

Ja med DP 1.4... men DP 2.0 är bättre än Hdmi 2.1

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Ja med DP 1.4... men DP 2.0 är bättre än Hdmi 2.1

Hur är det relevant när det är DP 1.4 på skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Svenska handlare kommer lägga ut den för 18 och rea för 16 på BF. Sanna mitt ord ☝️

Vad vore ett rimligt pris för svenska handlare att lägga ut den för?

Permalänk
Skrivet av Nearyn:

Exakt. Samsung blir platt då. Tycker att MSI verkar vara intressant, då deras förmodligen blir billigare än konkurensen.

Samsungs nya är väl också curved?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Samsungs nya är väl också curved?

Nope. Deras varianter som är större än 32 är det. Men 32 och 27 tum blir platta. Däremot används anti glare på de likt deras nya S95D TV, vilket ärligt talat är extremt synd.

Asus, MSI, HP Omen och Dell Alienware är de intressanta för mig av dessa QD-OLED varianter pga detta, samt LG till hösten med denna 240/480Hz - Asus som ska släppa en variant med LG panel då har DP 2.1 (för de som är intresserade).

Från wccftech:

Permalänk
Medlem

Råkade länka en bild till en annan modell, men samsung modellerna hittas i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=PMW01KBO_R8&t=118s

De påstår att skärmen ser fortfarande glossy ut, fast båda har denna anti glare coating. Vi får väl se testerna senare i år!

Och förresten, länken till påståendet att ASUS PG32UCDP (LG-Panel senare i år (inte att förväxla med PG32UCDM med QD-OLED)) har DP 2.1 står här:
https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/rog-swift-oled-...

Förutom paneltypen och 480Hz-1080p mode skiljer sig den då tydligen med hur ljust det blir, 1300 istället för 1000 nits.

Permalänk
Skrivet av Nearyn:

Nope. Deras varianter som är större än 32 är det. Men 32 och 27 tum blir platta. Däremot används anti glare på de likt deras nya S95D TV, vilket ärligt talat är extremt synd.

Asus, MSI, HP Omen och Dell Alienware är de intressanta för mig av dessa QD-OLED varianter pga detta, samt LG till hösten med denna 240/480Hz - Asus som ska släppa en variant med LG panel då har DP 2.1 (för de som är intresserade).

Från wccftech:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2023/12/Samsung-QD-OLED-Gaming-Monitors-31.5-and-27-360Hz-UHD-_3.png

Okej! Jag kollade på LTT och förstod det som att alla storlekar av Samsung var curved, men bra om de mindre storlekarna inte är det! https://youtu.be/00D_hw9w9Ms?si=l-eOOIXVtZFekCc1&t=166

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Archibald:

Vad vore ett rimligt pris för svenska handlare att lägga ut den för?

Någon krona under vad det kostar att importera skiten själv från tyskland, vore kanske lämpligt? Man kan väl i alla fall inbilla sig att inköpschef inte sitter och klickar hem den från amazon efter jag lagt min beställning.

Skrivet av ErikDah:

Varför fortfarande DP 1.4?!? Går väl inte köra native 4K i 144hz utan kompression?

Vad spelar det för roll?
Kort som saknar stöd för DSC har väl knappast DP 2.1 heller?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Någon krona under vad det kostar att importera skiten själv från tyskland, vore kanske lämpligt? Man kan väl i alla fall inbilla sig att inköpschef inte sitter och klickar hem den från amazon efter jag lagt min beställning.
Vad spelar det för roll?
Kort som saknar stöd för DSC har väl knappast DP 2.1 heller?

Med andra ord har du ingen vidare koll på hur sånt här fungerar.

Permalänk
Medlem

Det är mycket fokus på DP-version. Skulle vara kul att se ett djupdyk i DSC vs native, klarar en erfaren testare ett blindtest? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej! Jag kollade på LTT och förstod det som att alla storlekar av Samsung var curved, men bra om de mindre storlekarna inte är det! https://youtu.be/00D_hw9w9Ms?si=l-eOOIXVtZFekCc1&t=166

Ja det är förvirrande där, då han säger Samsung, men han talar om Samsung Display och inte Samsung Electronics. Den först nämnda framställer alla paneler och den andra köper dessa (två olika företag) så som alla andra som handlar paneler.

Den Linus tittar på verkar vara den enda varianten som är curved, alltså Dell's Alienware AW3225QF (han döljer foten och det är ett klister över namnet, men det syns ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Det är mycket fokus på DP-version. Skulle vara kul att se ett djupdyk i DSC vs native, klarar en erfaren testare ett blindtest? 😄

Har försökt få fram info om detta, men tyvärr fick jag inget svar. Det verkar som att 1.4 med DSC vs 2.1 enda skillnad är 10 istället för 12-bit färg djup och den andra kan bära detta med full chroma 4:4:4 på. Hade gärna sett det, men troligen går det inte att skilja från varandra om man inte står med förstoringsglas framför pixel.

Troligen spelar det endast roll då man vill höja från 240 Hz med 4k upplösning till högre frekvenser eller upplösning.

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Så att man kan njuta av denna skärm i full potential ändå med DP 1.4a och detta med god samvete.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nearyn:

Och förresten, länken till påståendet att ASUS PG32UCDP (LG-Panel senare i år (inte att förväxla med PG32UCDM med QD-OLED)) har DP 2.1 står här:
https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/rog-swift-oled-...

Förutom paneltypen och 480Hz-1080p mode skiljer sig den då tydligen med hur ljust det blir, 1300 istället för 1000 nits.

Var står det? Söker jag på Displayport hittar jag bara att de har version 1.4. Blandar du ihop med HDMI 2.1 eller måste man läsa texten?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Nearyn:

Ja det är förvirrande där, då han säger Samsung, men han talar om Samsung Display och inte Samsung Electronics. Den först nämnda framställer alla paneler och den andra köper dessa (två olika företag) så som alla andra som handlar paneler.

Den Linus tittar på verkar vara den enda varianten som är curved, alltså Dell's Alienware AW3225QF (han döljer foten och det är ett klister över namnet, men det syns ändå).

Håller med, väldigt förvirrande video. Dåligt.
Ännu mer förvirrande att Alienware är Dell men Dell har väl även egna versioner av samma paneler.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

En 38tums Ultrawide QD-oled är det jag väntar på. 38tum UW är den perfekta storleken enligt mig. Är sjukt nöjd med min Alienware AW3821DW.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Var står det? Söker jag på Displayport hittar jag bara att de har version 1.4. Blandar du ihop med HDMI 2.1 eller måste man läsa texten?

Under 4K skärmarna står det att dom har "displayport and HDMI 2.1".

Under Ultrawide står det " displayport 1.4 and HDMI 2.1.

Så otydligt(?) Men kanske displayport 2.1.

Jag tror dock inte det personligen, men ser gärna det.

Permalänk
Medlem

Gillas. Oavsett vad man tycker om just den här skärmen så går tekniken mot en humanare prislapp. Kanske har nått hela vägen fram lagom tills priset på ett kompetent grafikkort ligger på en motsvarande nivå.
Till den dagen kommer sitter jag tryggt och ruvar på 1440p och mitt 3080.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Viking
Skrivet av BlackRed Guy:

Under 4K skärmarna står det att dom har "displayport and HDMI 2.1".

Under Ultrawide står det " displayport 1.4 and HDMI 2.1.

Så otydligt(?) Men kanske displayport 2.1.

Jag tror dock inte det personligen, men ser gärna det.

Aha, vi får hoppas på 2.1 då.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Aha, vi får hoppas på 2.1 då.

Det är DisplayPort 1.4.

Kommande Omen Trancend 32 från HP verkar få DisplayPort 2.1.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag som hade hoppats på en 34"😞

Permalänk
Medlem

Va tror ni om MSI skärmen som markerar fiender i spel?

https://www.fz.se/nyhet/296235-fusk-eller-inte-msi-visar-skar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu ska jag inte svara för THB men enda skillnaden mellan en C3;a och en renodlad skärm är att du får starta den med fjärrkontrollen, den har mycket bättre kalibreringsmöjligheter och fler inställningar. Vid daglig användning är det bara fjärrkontrollen som märks. Jag tror det finns något tredjepartsprogram där du kan göra så skärmen startar och stänger av sig med datorn, ifall fjärrkontrollen skulle vara jobbig.

Jag använder en 42" C2 som skärm och det ska tilläggas att den automatiskt låser färgomfånget till sRGB i SDR viket uppskattas enormt av mig samtidigt som den sköter växling mellan HDR och SDR exemplariskt jämfört med de renodlade datorskärmar jag har erfarenhet av. Med GSR och TPC avstängt i servicemenyn, krav för C2 som skärm då den pumpar ljusmängd upp och ner om de inte stängs av, så är det mesta väldigt bra. Jag har fått för mig att C3 har justerat just det där så det kanske inte är ett krav att ta sig in i servicemenyn på den.

Nackdelar är att man får sätta på och stänga av själv och att pixelstrukturen inte är optimal.

Men sammantaget är det den klart bästa skärm jag någonsin haft. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Var står det? Söker jag på Displayport hittar jag bara att de har version 1.4. Blandar du ihop med HDMI 2.1 eller måste man läsa texten?

Har missförstått då det i texten stod DP och HDMI 2.1 men det är något oklart, står två rubriker i texten över tabellen med de två skärmarna...

https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/rog-swift-oled-...

Monitors Unboxed bekräftar att den enda modellen som har den nya DP är från Aorus. Tyvärr. Men som tidigare nämnts spelar det egentligen ingen roll då skärmarna går att utnyttja till fullo, det sägs åtminstone. Vi får väl se när recensioner kommer in om det faktiskt blir skillnad eller ej.

https://youtu.be/GJf6iBDIyOc?si=5kHLUa-DflByGUkA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med, väldigt förvirrande video. Dåligt.
Ännu mer förvirrande att Alienware är Dell men Dell har väl även egna versioner av samma paneler.

Nja, alltså så krångligt är det egentligen inte. LG Display och Samsung Display är företag som skapar skärmar, alla andra köper diplays (Dell, Apple, LG Electronics, Samsung Electronics, hela bunten). Men han hade gärna fått säga att detta är sponsrad av Samsung Display och inte bara "Samsung", men då Dell är de enda med välvd 32 tums skärm, så är det enkelt att utesluta vems det är.

Dell köpte Alienware ett bra tag tillbaka, så därför är det Dell, men linjen av produkterna kallas fortfarande Alienware. Dell har en väldigt bra QC (quality control), dvs ofta är skärmarna något bättre kaliberat än konkurensens och tydligen ska garanti och sånt vara rätt smidigt, det tror jag dock bara halft om jag läser om vad folk upplever.

Hur som helst ska det bli kul att välja en av dessa!

Permalänk
Medlem

Tyckte denna förklarade rätt bra vad som är på g.
Känns som att den som sätter bäst pris vinner då mycket verkar vara mer eller mindre samma skärm.
Monitors Unboxed

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Tyckte denna förklarade rätt bra vad som är på g.
Känns som att den som sätter bäst pris vinner då mycket verkar vara mer eller mindre samma skärm.
Monitors Unboxed

Yeah, Monitors Unboxed är verkligen dutiga på att sammanfatta.

Kan även rekommendera TFTCentral https://www.youtube.com/watch?v=NTHv_CVeiFU&t=855s