Får inte tillgång till routern på PC

Permalänk

Får inte tillgång till routern på PC

Hejsan,

Jag försöker få till så jag kan hosta en dedicated Valheim server på min PC. Lyckades på min gamla PC för ex antal år sedan men verkar inte fungera nu.

Står på min Router från Bahnhof(en xyxel) att den har IP 192.168.1.1 men jag får ingen koppling till den på PC när jag försöker nå hemsidan för att logga in. Min IPv4 på datorn är 100.67.xxx.xxx vilket jag aldrig sett tidigare.

När jag är på WiFi på mobilen så kommer jag åt routern och testade att göra port forwarding till Valheims port och min IP adress men det gick inte. När jag gör en port check så står det att de fortfarande är avstängda.

Min dator är inkopplad i väggen vilket jag antar är fibern. Bor i Stockholm. Routern är också innne i väggen.

Någon som har koll på vad som kan vara fel? Varför min dator inte har samma en IP på 192.168.xxx.xxx?

Känner mig helt lost och försökt googla överallt och testat massa olika saker men inte fått något fart påt.
Det jag testat:
- Ändra IP manuellt inne i Change Adapter Settings. När jag gjorde det så tappade jag internet. Vet inte heller om jag exakt gjorde rätt. Fyllde i info från default gateway från ipconfig och sen IP adressen som routern har. Testat andra varianter utan att det fungerar.
- Kört restart på router, dator osv men fungerar inte det heller. Först kom jag inte in på routern genom telefonen heller men det fungerade efter en reset.
- Öppnat för ports i firewall. I alla fall tror jag att jag har gjort det. Följde en guide och verkade gå bra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du verkligen kopplat datorn till routern och inte direkt till tjänstefördelaren?

Är datorn kopplad till en router och den har dhcp aktivt så ska din dator också få lokal ip på 192.168.x.x

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du verkligen kopplat datorn till routern och inte direkt till tjänstefördelaren?

Är datorn kopplad till en router och den har dhcp aktivt så ska din dator också få lokal ip på 192.168.x.x

Hej!

Min dator är kopplad direkt in i väggen genom fiber. Antog att den anslöt till routern som också är inkopplad i väggen?

Permalänk
Medlem

Din uppkoppling är bakom så kallad CG-NAT vilket kan förhindra det du vill göra:
https://www.bredband2.com/blogg/vad-aer-en-cg-nat-adress-och-...

Permalänk
Medlem

Ditt ip ligger på nat alltså kommer du inte komma åt din dator från utsidan på något enkelt sätt.
Antingen får du ringa Bahnhof och betala 50kr/månad eller så får du hitta en annan lösning typ cloudflare tunnel eller liknande.

Permalänk
Skrivet av edson:

Din uppkoppling är bakom så kallad CG-NAT vilket kan förhindra det du vill göra:
https://www.bredband2.com/blogg/vad-aer-en-cg-nat-adress-och-...

Hejsan,

Tack för svar!

Hur gör jag då för att koppla upp mig till routern? Jag kommer inte åt den när jag har en sådan CG-NAT IP. Jag ser ju hela IP:n men kommer inte åt något när jag skriver. Inte heller när jag använder gateway-adressen.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Ditt ip ligger på nat alltså kommer du inte komma åt din dator från utsidan på något enkelt sätt.
Antingen får du ringa Bahnhof och betala 50kr/månad eller så får du hitta en annan lösning typ cloudflare tunnel eller liknande.

Jag kan betala Bahnhof ytterligare 50kr/månaden för att komma åt min IP? Varför gör de så att de göms?
Är helt ny på detta med IP så förstår inte exakt vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Jag kan betala Bahnhof ytterligare 50kr/månaden för att komma åt min IP? Varför gör de så att de göms?
Är helt ny på detta med IP så förstår inte exakt vad du menar.

För det första ska du ha en kabel från ditt uttag in i wan på din router sen från din router ska du koppla till din dator.
Du borde ha ett ip som ligger på 192.168.X.Y på datorn och då kan du nå rin router på 192.168.x.1

Du skall inte koppla så du har ett ip som ligger på 100 på din dator då är den direkt kopplad mot internet, du skall ha en router i mellan.

Varför dom väljer att lägga saker på nat.. vissa säger att det beror på brist av ipv4, andra säger att det är ett sätt för dom att tjäna pengar. Och ditt ip är inte "gömmt" dom gör detta för att fler skall kunna använda samma ip då det är lite brist på detta.
Om du googlar cgnat så finns det massa att läsa och se på youtube.

Jag skulle dock avråda dig att öppna massa portar direkt in till din dator om du inte riktigt vet vad du sysslar med.
Du kan hyra en Valheim server för typ 50kr/månad tills du tröttnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillbengan:

Hejsan,

Jag försöker få till så jag kan hosta en dedicated Valheim server på min PC. Lyckades på min gamla PC för ex antal år sedan men verkar inte fungera nu.

Står på min Router från Bahnhof(en xyxel) att den har IP 192.168.1.1 men jag får ingen koppling till den på PC när jag försöker nå hemsidan för att logga in. Min IPv4 på datorn är 100.67.xxx.xxx vilket jag aldrig sett tidigare.

När jag är på WiFi på mobilen så kommer jag åt routern och testade att göra port forwarding till Valheims port och min IP adress men det gick inte. När jag gör en port check så står det att de fortfarande är avstängda.

Min dator är inkopplad i väggen vilket jag antar är fibern. Bor i Stockholm. Routern är också innne i väggen.

Någon som har koll på vad som kan vara fel? Varför min dator inte har samma en IP på 192.168.xxx.xxx?

Känner mig helt lost och försökt googla överallt och testat massa olika saker men inte fått något fart påt.
Det jag testat:
- Ändra IP manuellt inne i Change Adapter Settings. När jag gjorde det så tappade jag internet. Vet inte heller om jag exakt gjorde rätt. Fyllde i info från default gateway från ipconfig och sen IP adressen som routern har. Testat andra varianter utan att det fungerar.
- Kört restart på router, dator osv men fungerar inte det heller. Först kom jag inte in på routern genom telefonen heller men det fungerade efter en reset.
- Öppnat för ports i firewall. I alla fall tror jag att jag har gjort det. Följde en guide och verkade gå bra.

Tack på förhand!

Du bör koppla in datorns nätverkskabel i routern, inte direkt i väggen där fiberanslutningen kommer in. Annars så kommer du inte åt routern via datorn, för då är du inte på routerns nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

För det första ska du ha en kabel från ditt uttag in i wan på din router sen från din router ska du koppla till din dator.
Du borde ha ett ip som ligger på 192.168.X.Y på datorn och då kan du nå rin router på 192.168.x.1

Du skall inte koppla så du har ett ip som ligger på 100 på din dator då är den direkt kopplad mot internet, du skall ha en router i mellan.

Varför dom väljer att lägga saker på nat.. vissa säger att det beror på brist av ipv4, andra säger att det är ett sätt för dom att tjäna pengar. Och ditt ip är inte "gömmt" dom gör detta för att fler skall kunna använda samma ip då det är lite brist på detta.
Om du googlar cgnat så finns det massa att läsa och se på youtube.

Jag skulle dock avråda dig att öppna massa portar direkt in till din dator om du inte riktigt vet vad du sysslar med.
Du kan hyra en Valheim server för typ 50kr/månad tills du tröttnar.

Kan ju vara så att TS har publik IP på routern. Jag har publikt IP på min router men sätter jag en switch mellan fiber o router så jag kan koppla in en extra dator och gör jag det får den en 100-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju vara så att TS har publik IP på routern. Jag har publikt IP på min router men sätter jag en switch mellan fiber o router så jag kan koppla in en extra dator och gör jag det får den en 100-adress.

Det är "fel". Du ska koppla switch efter router. Som tidigare nämnt är det inte säkert att ha enheter kopplade direkt ut mot internet utan router(brandvägg) däremellan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är "fel". Du ska koppla switch efter router. Som tidigare nämnt är det inte säkert att ha enheter kopplade direkt ut mot internet utan router(brandvägg) däremellan.

Fel och fel, det är inte så man vill ha det kopplat normalt men det var en teori om varför TS kan ha publik IP men ändå få en 100-adress på datorn då jag fattade som att det var så han kopplat.

För övrigt, byt switch -> hub så är det så man måste göra om man vill kunna se trafiken in/ut från routern vilket var orsaken till att jag provade det.

bättre förklaring
Permalänk
Medlem

Det kostar inte 50kr/månaden att få en publik IP.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Jag betalar inget för min Den är dock inte statisk.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Fel och fel. Det var en teori om varför TS kan ha publik IP men ändå få en 100-adress på datorn då jag fattade som att det var så han kopplat.

För övrigt, byt switch -> hub så är det så man måste göra om man vill kunna se trafiken in/ut från routern vilket var orsaken till att jag provade det.

Därav att ja skrev "fel" 🙂

Finns oändligt med trådar här på forumet där man kopplat flera enheter direkt i omvandlare/tjänstefördelare och man undrar varför man har problem och enbart får anslutning till internet på enheterna sporadiskt.

Oftast får man bara en ip-adress från sin ISP (i vissa fall två) och kopplar man fler enheter (t.ex. dator+router) direkt i omvandlare/tjänstefördelare så får enbart en/två av enheterna ip-adress tilldelat sig.

Korrekt koppling är:
Internet-> in i WAN på Router. Från LAN på router-> alla andra enheter

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Det kostar inte 50kr/månaden att få en publik IP.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Jag betalar inget för min Den är dock inte statisk.

Jo det kostar.. betalar du inte så ska du vara glad för det och inte säga något.
Och det beror också på i vilket stadsnät du ligger i.
Jag hade publik förut i fibra men dom rullar ut det lite över allt så antingen har du tur eller så får du bara vänta.
Men jo det kostar 50kr fast dom inte skriver det.
Från min sista faktura:
Publik ip-adress under 2024-02-03 -- 2024-03-02 50,00

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jo det kostar.. betalar du inte så ska du vara glad för det och inte säga något.
Och det beror också på i vilket stadsnät du ligger i.
Jag hade publik förut i fibra men dom rullar ut det lite över allt så antingen har du tur eller så får du bara vänta.
Men jo det kostar 50kr fast dom inte skriver det.
Från min sista faktura:
Publik ip-adress under 2024-02-03 -- 2024-03-02 50,00

Det var udda, haft dom i ett år bara.
Står ju inte heller någonstans på sidan där man beställer att man gör ett åtagande att pröjsa.
Mycket underligt minnsan...

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jo det kostar.. betalar du inte så ska du vara glad för det och inte säga något.
Och det beror också på i vilket stadsnät du ligger i.
Jag hade publik förut i fibra men dom rullar ut det lite över allt så antingen har du tur eller så får du bara vänta.
Men jo det kostar 50kr fast dom inte skriver det.
Från min sista faktura:
Publik ip-adress under 2024-02-03 -- 2024-03-02 50,00

En del verkar få det gratis, medan andra slipper. Finns åtminstone åtskilliga som bestämt hävdar att det inte finns någon sådan avgift på sin faktura.

Alla jag känner som kör Bahnhof har fått betala för det dock, men kan tänka mig att det definitivt finns de inte inte behöver göra det av olika anledningar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tusen tack alla för svaren! Jag kopplade in datorn i routern direkt så fick jag rätt IP. Sen bestämde jag mig ändå för att köpa en server.

Mvh
Karl