Ryzen 5800x3d och cs2, funkar processorn som den ska?

Permalänk
Medlem

Ryzen 5800x3d och cs2, funkar processorn som den ska?

Hej igen! Mr.problemguy här..

Köpte ju en ryzen 5800x3d för jag ville cs2 skulle flyta, har de senaste drivrutinerna och allt.. men tycker att det är så mycket stutters i spelet, och står jag och kollar på en smoke så tappar jag runt 100fps (står jag i smoken inga problem)

Kollar jag graderna så ligger jag max på 60° maximum, även om jag spelat 3h faceit. Så nånting säger mig att jag inte får ut max av min processor, hur ser jag så den körs i 100% när jag är ingame? Ända jag gjort är ändrat pbo till -30 (som alla rekar) och har haft 0 problem med bluescreen eller oväntade omstarter..

Har ryzen 5800x3d

Gigabyte 5700xt

16gb ram (3200mhz, kan inte slå på xmp måste resetta cmos varje gång)

I cs kör jag 1280x1024, low settings, 144hz skärm.

Fpsn ligger bra, är just när det blir dueller den kan droppa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Hej igen! Mr.problemguy här..

Köpte ju en ryzen 5800x3d för jag ville cs2 skulle flyta, har de senaste drivrutinerna och allt.. men tycker att det är så mycket stutters i spelet, och står jag och kollar på en smoke så tappar jag runt 100fps (står jag i smoken inga problem)

Kollar jag graderna så ligger jag max på 60° maximum, även om jag spelat 3h faceit. Så nånting säger mig att jag inte får ut max av min processor, hur ser jag så den körs i 100% när jag är ingame? Ända jag gjort är ändrat pbo till -30 (som alla rekar) och har haft 0 problem med bluescreen eller oväntade omstarter..

Har ryzen 5800x3d

Gigabyte 5700xt

16gb ram (3200mhz, kan inte slå på xmp måste resetta cmos varje gång)

I cs kör jag 1280x1024, low settings, 144hz skärm.

Fpsn ligger bra, är just när det blir dueller den kan droppa..

Vad är fulla pc specs? Har du prövat köra ram på standard specs?

Vad är ditt rams xmp? 5800x3d brukar kunna hantera ram rätt så väl så xmp måste ju vara fasligt aggresiv isådanafall

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

16gb ram (3200mhz, kan inte slå på xmp måste resetta cmos varje gång)

Sitter minnena i rätt slottar?
Råkade själv ut för ett system nyligen (också med en 5800X3D) där "XMP" inte fungerade, 3200 var max som var stabilt.
Men med minnena i rätt slots (som även var föreslaget i manualen) så fungerade XMP och 3800 direkt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för lägstavärden du får i dueller?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Minnena ska sitta i rätt slots enligt manualen. Kan kina resterande specs när jag kommer hem.

Fpsn är fortfarande bra, men jag känner verkligen hur oskönt spelet blir om någon typ springer och hoppar ut genom en smoke..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Minnena ska sitta i rätt slots enligt manualen. Kan kina resterande specs när jag kommer hem.

Fpsn är fortfarande bra, men jag känner verkligen hur oskönt spelet blir om någon typ springer och hoppar ut genom en smoke..

Sätt CO på -10 (som test), du kan få s.k "clock stretching", det är inte givet att -30 är 100% stabilt.

Har du uppdaterat chipset drivrutiner?
Har du ett BIOS som har fullvärdigt stöd för X3D processorn?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Minnena ska sitta i rätt slots enligt manualen. Kan kina resterande specs när jag kommer hem.

[CPU] [1][2][3][4]

De sitter alltså i slots [2] och [4]?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Hej igen! Mr.problemguy här..

Köpte ju en ryzen 5800x3d för jag ville cs2 skulle flyta, har de senaste drivrutinerna och allt.. men tycker att det är så mycket stutters i spelet, och står jag och kollar på en smoke så tappar jag runt 100fps (står jag i smoken inga problem)

Kollar jag graderna så ligger jag max på 60° maximum, även om jag spelat 3h faceit. Så nånting säger mig att jag inte får ut max av min processor, hur ser jag så den körs i 100% när jag är ingame? Ända jag gjort är ändrat pbo till -30 (som alla rekar) och har haft 0 problem med bluescreen eller oväntade omstarter..

Har ryzen 5800x3d

Gigabyte 5700xt

16gb ram (3200mhz, kan inte slå på xmp måste resetta cmos varje gång)

I cs kör jag 1280x1024, low settings, 144hz skärm.

Fpsn ligger bra, är just när det blir dueller den kan droppa..

Om inte säkning om pbo gör skillnad så gissar jag på Windows, prova blås om windows, löser otroligt mycket mer än vad man kan tro

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du kollar videos på youtube så kan du se att det är helt normalt för FPSen att dala ordentligt i både smokes och gunfights.
CS2 är inte helt perfekt optimerat och kommer aldrig använda "100%" av din CPU, därav den relativt låga temperaturen.

Har du inte XMP aktiverat så hade jag börjat leta problem med stutters osv i den änden istället för runt din CPU.

Permalänk
Medlem

Inga grafikinställningar som spökar? Råkat sätta igång V-sync?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Lägg till -threads 9 som launch option.

Minns inte förklaringen men det skulle vara antal kärnor +1.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jävligt många som har bekymmer med CS2...
Prova se om det blir bättre ifall du rensar DirectX shader cache via Diskrensning.
Om ja, då skulle jag antingen stoppat in -vulkan i launch options eller rensat cachen lite då och då.

Permalänk
Medlem

Om du använder Frametime så kan du se om inte ditt problem kommer av 1% low.

Visst använder du rätt Energiplan?

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios och chipset drivers ??

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Om du kollar videos på youtube så kan du se att det är helt normalt för FPSen att dala ordentligt i både smokes och gunfights.
CS2 är inte helt perfekt optimerat och kommer aldrig använda "100%" av din CPU, därav den relativt låga temperaturen.

Har du inte XMP aktiverat så hade jag börjat leta problem med stutters osv i den änden istället för runt din CPU.

Måste göra ett till försök aktivera XMP isåfall, mina minnen kan max köras i 3600mhz, körs i 3200mhz nu. Gör det stor skillnad?

Skrivet av IB:

Inga grafikinställningar som spökar? Råkat sätta igång V-sync?

Nopp, har slagit av v-sync i både amd adrenaline och cs2.

Skrivet av Json_81:

Lägg till -threads 9 som launch option.

Minns inte förklaringen men det skulle vara antal kärnor +1.

Skrivet av Tobbah:

Jävligt många som har bekymmer med CS2...
Prova se om det blir bättre ifall du rensar DirectX shader cache via Diskrensning.
Om ja, då skulle jag antingen stoppat in -vulkan i launch options eller rensat cachen lite då och då.

Testade rensa shader cache i helgen, ingen skillnad :/

Skrivet av shutin:

Om du använder Frametime så kan du se om inte ditt problem kommer av 1% low.

Visst använder du rätt Energiplan?

Jag kör på "hög" i energischema, om det var det du syfta på? Vart hittar jag frametime? Skulle vara kul se mina 1% low.

Skrivet av macbang:

Uppdaterat bios och chipset drivers ??

Uppdaterade mina bios för kunna köra min processor med mitt moderkort (msi b450 tomahawk, så tog de senaste då (c.a 1månad sen) och laddadd även hem senaste chipset drivers dä.

Funderar På om det kan vara värt ominstallera Windows, inte gjort sedan jag köpte den 2019 och nu har jag nyss bytt processor + uppdaterat till win 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Funderar På om det kan vara värt ominstallera Windows, inte gjort sedan jag köpte den 2019 och nu har jag nyss bytt processor + uppdaterat till win 11.

Det kan jag rekommendera att göra. Jag hade själv väldigt märkliga problem när jag uppgraderade från win 10 till win 11. Körde sen en "återställning" av win 11 och problemen försvann.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

[quote postid="20329342" userid="234058" name="Brekbad"]
Måste göra ett till försök aktivera XMP isåfall, mina minnen kan max köras i 3600mhz, körs i 3200mhz nu. Gör det stor skillnad?

Borde iuförsig inte göra så stor skillnad 3200 till 3600. Men XMP brukar ändra timings etc vilket kan ha inverkan.

Annars hade jag personligen testat installera om windows som du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Testade rensa shader cache i helgen, ingen skillnad :/

Men testade du -threads 9 ?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men testade du -threads 9 ?

Ska ge det ett försök! Inte startat datorn något ännu!