Var hittar jag Local Dimming på min Lenovo Legion y34wz-30?

Permalänk
Medlem

Var hittar jag Local Dimming på min Lenovo Legion y34wz-30?

Tjena

Har precis skaffat mig skärmen i titeln, kraven var ultrabred och local dimming. Men jag kan inte hitta inställningen där jag kan sätta igång detta finns inget i inställningarna liksom som visas i bilden nedan. Enligt manualen för skärmen jag har så ska inställningen vara under HDR men icke. Nån som har samma skärm som vet hur man ska göra? Vill helst slippa att lämna tillbaka och skaffa annan.

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Helt ogrundad gissning, har du slagit på någon funktion som gör att local dimming inte kan användas?

Permalänk
Medlem

Den uppenbara frågan är väl vad som finns under menyvalet "Smart Light" som saknas i manualen. Är det motsvarande "Local dimming", "Ambient light detection", en kombination av båda eller något helt annat?

Chansen att local dimming skulle vara avslaget ur lådan känns låg. Det går ju dessutom att scrolla nedåt, så det är inte bara så att menyvalen ändrat ordning i jämförelse med manualen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klatten:

Helt ogrundad gissning, har du slagit på någon funktion som gör att local dimming inte kan användas?

Näe har inte pillat så mycket där mer än att leta efter funktionen.

Skrivet av KAD:

Den uppenbara frågan är väl vad som finns under menyvalet "Smart Light" som saknas i manualen. Är det motsvarande "Local dimming", "Ambient light detection", en kombination av båda eller något helt annat?

Chansen att local dimming skulle vara avslaget ur lådan känns låg. Det går ju dessutom att scrolla nedåt, så det är inte bara så att menyvalen ändrat ordning i jämförelse med manualen?

Ja precis Smart light är deras namn på automatisk ljusstyrka så att den ändrar sig i förhållande hur ljust det är i rummet men gjorde ingen gjorde ingen skillnad på local dimming. Det är en del i manualen som saknar på skärmen och vise versa. Väldigt störande.

Ja man tycker det men när man testar med local dimming tester på youtube så ser det som en vanlig LCD dvs hela bakgrundsbelysningen är på.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Bildexpert 📺

Brukar vara någon inställning någon annanstans som låser ut den önskade inställningen. Ett bildläge som körs, någon extra funktion som är aktiv etc. De som nämns i handboken är bra att börja med. Sedan får man bli Sherlock Holmes för en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Brukar vara någon inställning någon annanstans som låser ut den önskade inställningen. Ett bildläge som körs, någon extra funktion som är aktiv etc. De som nämns i handboken är bra att börja med. Sedan får man bli Sherlock Holmes för en dag.

Hittade en lösning. Tydligen så är local dimming bara aktivt när HDR är igång. Så när jag slår på den i windows så kickar funktionen igång. Lite segt att det bara är när HDR används, lite obehagligt att få full ljusstyrka i ansiktet hela tiden om man vill ha igång det men lyckades lösa det också med mjukvara som kan sänka den även när HDR är på.

Förklarar dock inte varför inställningen inte finns i menyn på skärmen dock oavsett om HDR är på eller inte... aja det är löst nu i vilket fall.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Bildexpert 📺

Se, man måste vara detektivt!

Skärm/monitortillverkarna har långt kvar och mycket att lära av TV-tillverkarna kring hur de utformar sina allt mer komplea funktioner. Inte för att TV-tillverkarna är så värst bra de heller med inställningar som samverkar utspridda på olika ställen bland kanske hundratals undermenyer. Men de har i alla fall kommit längre i hur dem möjliggör funktioner för användaren.