Wifi 7 certifieras – nu börjar racet

Permalänk
Melding Plague

Wifi 7 certifieras – nu börjar racet

Wi-Fi Alliance har i samband med CES-mässan officiellt lanserat den slutgiltiga versionen av 802.11be, mer känd som Wifi 7.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar detta kommer vara det som gör helt trådlöst pcvr till en faktiskt grej? =p

Suttit i säkert en vecka att försökt få det att lira med vårat quest 2 men va fasen omöjligt då jag tydligen blivit extremt känslig och blir illamående för minsta lilla fördröjning...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bra med snabbare osv, men räckvidd/signalstyrka är ju det många lider av skulle jag säga.
Har spelat FPS-spel med Wifi 6 på PC, fungerat ganska bra men ibland så blev det lite störningar och man "warpade" - så fick bli kabel igen.

Visst, man kan alltid sätta upp flera mesh-enheter men kostar ju X kr samt sätta upp med bra mottagning om man ej matar kabel emellan.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi bara få större delen av planeten att börja använda det också!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jättebra, Wifi6 har för mig varit lite "meh", men det kanske beror lite på hur/var man bor också. 2.4-nätet är totalt överbelastat och i det närmaste oanvändbart här, vanliga 5GHz-nätet ("Wifi5") funkar dock kanon.

Får vi se mobiltelefoner strömma bild trådlöst till TV/skärm så bra att man bara kan docka in dem i laddare och i övrigt helt trådlöst ha dem som generell underhållnings- och nyttomackapär för film, spel och datorgöromål i hemmet? (Tänker mig här ett trådlöst tangentbord+styrplatta, ett par spelkontroller kanske)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Neggo som man är så känns det som att det framöver kommer krävas 5 accesspunkter för att få fullgod täckning i alla hörn av ett 5 kvm stort rum.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Nu ska vi bara få större delen av planeten att börja använda det också!

Det är lugnt, kommer inbyggt i iPhone 22.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Det är lugnt, kommer inbyggt i iPhone 22.

Varför skulle det dröja så länge tror du?

Permalänk
Medlem

Uppgraderade senast till en Asus AC86U (WIFI 5) och mitt nätverkskort med externa antenner på datorn är WIFI 6. Jag tänker nog köra en upgrade på båda till WIFI 7 när det finns Intel-chip. Tex när Asus släpper sin nya version av https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/adapters/all-s... och en trevlig router.

Skrivet av General Nord:

Det är lugnt, kommer inbyggt i iPhone 22.

2 år(generationer) så finns det i mobila chip, de brukar vara väldigt snabbt på trenden även om routrar oftast släpar efter en till ett par generationer i hemmen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Men frågan är om Wi-Fi 7 sprider covid? Om det inte sprider bättre än med 5G vill jag inte ha det.

Permalänk
Medlem

Inget jag kommer stressa med att skaffa. Har i dagsläget Wifi 6 och det är två mobiler och en TV i sovrummet som är ansluten. Behovet är inte så stort av högre hastigheter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Hade helst sett:
Lägre latens
Färre kollisioner och andra spikar
Längre räckvidd
Mindre energianvändning

Högre bandbredd känns inte alls relevant

Permalänk
Medlem

Äh, kom tillbaka när man får längre range. Dagens hastigheter är good enough.

Sen behöver ju klienterna blir bättre. På min HP Laptop är det usel anslutning med wifi. Trots att den borde kunna dra mer energi, ha större antenner osv så är den mycket sämre än min lilla billiga telefon. Imponerande uselt.

Permalänk
Medlem

har sjutton beslutsångers på detta, har hela tiden tänk byta när unifi kommer med sina nya wifi 7 enheter MEN,jag kör gamla uap ac hd vilket varit kanon sedan bytet från uap ac pro då dessa har 4x4 mimo vilket funkat bra med många enheter. gick in nu för att köpa uap 7pro men ser då att dom bara kör 2x2 mimo, vi kör rätt många wifi klienter, kan var över 100 stundvis, jo dom ska stödja 300+ men även med 100 clienter på ac pro var det ett jäkla strul. (sidor laddades inte om man inte tryckte flera gånger osv) så då är frågan om nätets svarstid kommer försämras mot nuvarande lösning? å andra sidan är det ju trevligt med högre hastigheter men inte om det blir som det var när vi körde uap ac pro. så frågan är ska man byta nu eller hoppas på att dom släpper versioner med 4x4? eller spelar inte mimo lika stor roll längre osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade helst sett:
Lägre latens
Färre kollisioner och andra spikar
Längre räckvidd
Mindre energianvändning

Högre bandbredd känns inte alls relevant

Punkt 3 och 4 går emot varandra en del. Lägre latenser och bättre hantering av störningar är ju nyheter i version 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar detta kommer vara det som gör helt trådlöst pcvr till en faktiskt grej? =p

Suttit i säkert en vecka att försökt få det att lira med vårat quest 2 men va fasen omöjligt då jag tydligen blivit extremt känslig och blir illamående för minsta lilla fördröjning...

Vad har du för setup? Det bästa är att använda en dedikerad trådlös router i samma rum med helt eget trådlöst 5 Ghz nätverk på en kanal som är lite använd, som naturligtvis i sin tur är kopplad via ethernet, då ska WiFi 6 vara mer än tillräckligt för trådlös VR. PC:n måste naturligtvis även den vara kopplad via ethernet.

Tar också och pingar Dr. @Molotov 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att ha ett wifi med Gbit/s och högre hastighet om ingången är t.ex. 100 Mbit/s? Det kommer knappast gå fortare än vad det bredbandet man äger.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vad är grejen med att ha ett wifi med Gbit/s och högre hastighet om ingången är t.ex. 100 Mbit/s? Det kommer knappast gå fortare än vad det bredbandet man äger.

Många vill ha bra hastighet inom sitt eget nät, t ex när man streamar till sitt VR headset eller laddar upp/ner filer mellan laptop och NAS.

Dessutom är generellt sett nyare WiFi-standarder bättre på att dela bandbredd mellan olika nät, så när grannarna kör WiFi 7 i lägenheterna runt omkring kanske alla kan nå 100 Mbit/s samtidigt genom att köra 1 Gbit/s var under 1/10 av tiden så att säga.

Permalänk
Musikälskare

Roligt med ny teknik!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Undrar när de första prylarna med WiFi 7 kan släppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Undrar när de första prylarna med WiFi 7 kan släppas

Tillverkarna (av routers i alla fall) verkar redan ha tjuvstartat...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11947043

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad har du för setup? Det bästa är att använda en dedikerad trådlös router i samma rum med helt eget trådlöst 5 Ghz nätverk på en kanal som är lite använd, som naturligtvis i sin tur är kopplad via ethernet, då ska WiFi 6 vara mer än tillräckligt för trådlös VR. PC:n måste naturligtvis även den vara kopplad via ethernet.

Tar också och pingar Dr. @Molotov 😅

Ja ingen dedikerad router men samma rum, fri sikt, dator kopplad med kabel osv och fick ändå latenser som va i krokarna det ska ligga men likförbannad blev jag illamående direkt.

Körde jag standalone kommer illamåendet först efter 2-3 timmar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jättebra, Wifi6 har för mig varit lite "meh", men det kanske beror lite på hur/var man bor också. 2.4-nätet är totalt överbelastat och i det närmaste oanvändbart här, vanliga 5GHz-nätet ("Wifi5") funkar dock kanon.

Får vi se mobiltelefoner strömma bild trådlöst till TV/skärm så bra att man bara kan docka in dem i laddare och i övrigt helt trådlöst ha dem som generell underhållnings- och nyttomackapär för film, spel och datorgöromål i hemmet? (Tänker mig här ett trådlöst tangentbord+styrplatta, ett par spelkontroller kanske)

Intressant! Själv tycker jag Wifi6 är fullt tillräckligt och en rätt stor skillnad i "rapphet/latency" mot t.om. Wifi 5

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tur att vi får kvadraturamplitudmodulering, säg kvadraturamplitudmodulering tre gånger snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade helst sett:
Lägre latens
Färre kollisioner och andra spikar
Längre räckvidd
Mindre energianvändning

Högre bandbredd känns inte alls relevant

Svårt att få när man inte läser

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Njakke:

Bra med snabbare osv, men räckvidd/signalstyrka är ju det många lider av skulle jag säga.
Har spelat FPS-spel med Wifi 6 på PC, fungerat ganska bra men ibland så blev det lite störningar och man "warpade" - så fick bli kabel igen.

Visst, man kan alltid sätta upp flera mesh-enheter men kostar ju X kr samt sätta upp med bra mottagning om man ej matar kabel emellan.

Ju mer räckvidd du har desto mer störningar blir det, så kommer det fortsätta vara så länge länklagret är radio och inte magi.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Oh the irony

Läser detta på en laptop som jag precis bytt till ett Intel AX210 Wifi 6E chip i (M.2).

Wifi 6E är ju fortfarande bättre än Wifi 5 (Satt Wifi 5 chip innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ju mer räckvidd du har desto mer störningar blir det, så kommer det fortsätta vara så länge länklagret är radio och inte magi.

Magi låter intressant. Skulle nog köpa produkter baserat på det (om de fungerar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Magi låter intressant. Skulle nog köpa produkter baserat på det (om de fungerar)

Prova Github Copilot (verktyg för att skriva kod med hjälp av modellen bakom ChatGPT). Den känns f-n som den läser ens tankar ibland.

Permalänk
Skrivet av Oyes:

Undrar när de första prylarna med WiFi 7 kan släppas

Oneplus 11 Pro och Xiaomi 13 Pro är två Wifi 7-bestyckade modeller som redan nått marknaden och bjuder på upp till 5,8 Gb/s i teoretisk överföringshastighet.

TP-Link Deco BE85 är en av de första som stödjer Wifi 7

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)