Många identiska BT-lurar i samma rum=dålig idé?

Permalänk
Medlem

Många identiska BT-lurar i samma rum=dålig idé?

Behöver köpa in ett gäng (~10st) hörlurar till jobbet i ~1k-klassen. (Over-ear, bekväma och med bra ljudupplösning samt, om trådade, möjliga att driva direkt från USB eller datorns 3.5mm uttag=låg impedans.)
Dessa kommer användas i ett öppet kontorslandskap, vara direkt kopplade till en "mini-pc" och samtliga kommer vara av samma modell/fabrikat.

Min första tanke var BT-lurar med NC (preliminärt Sennheiser HD 450BT). Men sen började jag fundera...
Fungerar detta verkligen utan risk att de olika signalerna stör ut varandra eller skapar andra typer av störningar?
2-4 personer sitter ändå inom en diameter av 3-4 meter med samma lurar, som sänder på samma frekvens och från identiska sändare...

Alternativet blir ju trådade lurar utan NC men av closed modell för att minska omgivningsljud. (Preliminärt Sennheiser HD569)

Anledningen till angivna preliminära val är budget/st samt att jag måste hålla mig till utbudet hos Dustin.

Så vad tror expertisen här inne? Har svårt att hitta entydiga svar när jag söker även om det mesta verkar peka på att det är en potentiellt dålig idé med många BT-enheter i samma lokal..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vi kör peltor kåpor på mitt jobb. Vi brukar vara mella 5 och 10st som jobbar samtidigt i fabriksrummet med metall rör och maskiner och alla brukar lyssna och prata i telefon och det är inga problem över huvud taget.
Så tror inte inte du behöver vara orolig för störningar.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bluetooth är designat för at vara i en miljö med störningar och flera andra enheter. Inte bara lurarna som dom delar "airspace" med utan även telefoner, smarta klockor, diverse sensorer samt allt annat icke-bluetooth på 2,4 GHz-bandet.

https://electronics.stackexchange.com/questions/481757/how-ma...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Verkar som 7 är max antal enheter som kan vara kopplade samtidigt med BT (och i praktiken kanske 3-4 utan störningar).
Antalet parade verkar vara obegränsat.
Att alla enheter är identiska kan ställa till en hel del problem och begränsa antalet som är anslutna rejält.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med flera BT.

BT i närheten av microvågsugn däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Verkar som 7 är max antal enheter som kan vara kopplade samtidigt med BT (och i praktiken kanske 3-4 utan störningar).
Antalet parade verkar vara obegränsat.
Att alla enheter är identiska kan ställa till en hel del problem och begränsa antalet som är anslutna rejält.

Antalet uppkopplingar, "connection", är troligen begränsat av OS:et på "central"-enheten (den som kopplar upp till en eller flera "peripheral"). Det har inget att göra med hur många uppkopplingar olika PC kan göra till en uppsättning hörlurar var, inom radioavstånd. Det blir alltså en begränsning först när man ska ha åtta (whatever) par hörlurar till samma PC (och det är väl tveksamt om det ens går att ha ens två, på grund av andra begränsningar). Det är i alla fall så det funkar i BLE-världen, i den stack där jag jobbar råkar begränsningen vara fyra uppkopplingar - en compile-time-flagga som kan sättas upp till 32, men då minskar i stället antalet enheter man kan vara bondad med.

Jag har svårt att tro att märke spelar roll för hur många uppkopplingar man kan få rum med i etern totalt. Bluetooth och BLE använder ju dessutom en jämra massa kanaler som man hoppar mellan under drift, till skillnad från till exempel Wi-Fi. Det skulle i så fall vara en rätt brutal bugg som gör att alla enheter hoppar exakt samtidigt, till samma kanal. Men förklara gärna om du har en annan uppfattning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NcLr:

bra ljudupplösning

Går inte, BT på headset-profil är alltid skräpigt. På en del lurar där det följer med en dongel kan du aktivera HD-ljud när du kör via den, det kan vara gångbart om de bara ska användas via en dator.

Titta annars på headset som använder DECT, ska ge bättre ljud och fungera bra när det är många enheter.
https://www.dustin.se/sok/dect

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ska de vara kopplade till en och samma dator? Eller en dator per headset?
På mitt jobb sitter vi också öppet, i "fyror". Alltså 4 kollegor i en kvadrat med typ 1,5 meter mellan stolarna. Totalt 50ish platser. Trådlösa lurar på alla arbetsstationer. Aldrig varit något krångel.
Vi kör lurar av märket Poly med ANC. Varje headset har en "basstation", som i sin tur är kopplat till både bordstelefon och dator då kommunikation sker både via teams och telefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Sitter i öppet landskap med massor av Sennheiser BT-headset och lurar överallt. Aldrig några problem, och eftersom IT fortsätter att dela ut dem så tror jag inte att det är något bekymmer för någon annan heller. Kan kolla exakt vilken modell det är vi har på måndag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sitter i öppet landskap med massor av Sennheiser BT-headset och lurar överallt. Aldrig några problem, och eftersom IT fortsätter att dela ut dem så tror jag inte att det är något bekymmer för någon annan heller. Kan kolla exakt vilken modell det är vi har på måndag.

Gärna.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Annars låter ju detta ypperligt. Och som svar på frågor så är det ett par lurar/dator, så inte flera per dator.
När jag skrev bra upplösning så menade jag inte Hifi utan bra upplösning i tydlighet.
Lurarna ska användas för att transkribera diktat, så inte mer fancy än så...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Och som svar på frågor så är det ett par lurar/dator, så inte flera per dator.

Framgick inte precis av trådstarten, tolkade det som att alla lurar skulle kopplas till EN PC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Det visar sig att mina var Plantronics 8200. Vet att andra har Sennheiser, dock, men ingen som har dem uppe nu. Kan jaga upp vilka det är om det är viktigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det visar sig att mina var Plantronics 8200. Vet att andra har Sennheiser, dock, men ingen som har dem uppe nu. Kan jaga upp vilka det är om det är viktigt.

Du behöver inte jaga modell. Räcker med att veta att det förefaller funka. Tack!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vi kör med Jabra på jobbet och det fungerar galant, sure just modellen jag har jabra 65 är allt annat än bekväm.. Men det fungerar, i en byggnad på 3 våningar med öppna kontorslanskap och runt 300 anställda, alla med trådlösa headset som ansluts via BT.

Sen angående exakt modell i prisklassen 1000kr låter jag nog någon annan rekomendera om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag blev lite nyfiken själv och googlade på om det fanns någon "hård" gräns. Som maximalt 64 aktiva (olika) BT-enheter samtidigt på samma yta, eller något i den stilen.

Hittade massor av info och problem som olika BT-versioner löser, men lite förvånande ingenting om just detta, varken som teknisk spec eller folk som klagar. Så jag tolkar det som att många BT-enheter på samma ställe helt enkelt inte är ett problem i praktiken.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg på gammalt jobb så var vi många med Noice cancell lurar , då fick man ibland när många var inne lite hack o så i musiken , man fick ställa ner kvaliten lite i Sonys app ( minns inte vad de heter, två val där ena var rekommenderar vid störningar ) , men annars lira de bra med säker 15 pers med bt lurar i samma område

Permalänk
Medlem

Många här inne som nämner brusreducering men det kan väl ändå inte vara något som ger upphov till problem, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Många här inne som nämner brusreducering men det kan väl ändå inte vara något som ger upphov till problem, eller?

Nej men det är nog den funktionen som är primär egentligen i landskap där alla typ har lurar med det , men för störning på bt spelar de nog ingen roll alls