Permalänk
Medlem

Livslängd arbetsstation laptop?

Arbetar med stora 3D-modeller och tunga filer och tycker det har börjat lagga mer än innan men datorn är bara knappt fyra år gammal. När är det dags att byta?
Specs är i7 9850H, 32gb ram, Quadro RTX3000, 1TB nvme.

Permalänk
Medlem

med samma program och storleken på dina modeller ??

annars brukar det vara att mjukvaran blir slöare (bloating) och det du arbetar med blir mer komplext som gör att upplevs slöare.

sedan kanske också göra en ny installation på en ny NVMe och se om det upplevs rappare igen - för då har det med OS och filsystemet att göra och en mogen NTFS är inte lika snabb som efter en nyligen nyformatering. på den tiden alla körde med snurrdiskar så var effekten med åldrande NTFS-filsystem mycket välkända - och det gäller också NVMe även om trapsteget inte är lika tydligt - att gör 100 anrop till olika ställen på lagring tar längre tid at utföra än ett fåtal där skrivningen kan göras längre för var anrop - fragmentering i en filsystemet är en tidsslösande faktor.

En sak att kolla är om TRIM-funktionen verkligen körs mot NVMe och har du tex slagit på komprimerande mappar i windows så är den avstängd fast den säger att det är på tills man gräver i det djupare. NVMe och alla annan flashlagring kan bli väldigt slö vid skrivning när inte TRIM körs på länge och det har skrivits datamängder mer än en lagring full - det märks alltså inte direkt och trögheten ökar ganska smygande.

Permalänk
Medlem

Har du möjligen uppgraderat från Windows 10 till 11? För min del är 11:an något långsammare när det gäller att öppna program och filer, exempelvis Visual Studio och att läsa in ett projekt.

När det gäller fragmentering, som @xxargs skriver om, så är det inget jag märkt av på över 10 år. Installerar jag en virtuell dator med Windows 11, så går det precis lika snabbt/långsamt att starta exempelvis Visual Studio som på värddatorn.

Hur mycket minne gör du av med, eller rättare sagt, hur mycket ledigt minne har du kvar? Kan vara att Windows börjar swapa (stavas det så på svenska?) och det kan nog märkas även fast du har en snabb disk.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Du arbetar kanske med större filer?
Jag har själv pysslat lite med cad och skulle behöva en dator som först släpps runt år 2050 för det ska flyta på bra.
Grundproblemet är egentligen att man inte ska arbeta från en laptop, men försök förklara detta för det företag man jobbar på.

Mitt påstående är att din dator är ändå såpass kraftig så en ny blir ej en sådan gigantisk skillnad, det är att byta datortyp. Sedan beror det på vad man gör. Jag själv läste in en liten större ifc fil och behövde då 128GB ram för datorn ej skulle börja swapa, men det ser man i taskbaren om minne slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

med samma program och storleken på dina modeller ??

annars brukar det vara att mjukvaran blir slöare (bloating) och det du arbetar med blir mer komplext som gör att upplevs slöare.

sedan kanske också göra en ny installation på en ny NVMe och se om det upplevs rappare igen - för då har det med OS och filsystemet att göra och en mogen NTFS är inte lika snabb som efter en nyligen nyformatering. på den tiden alla körde med snurrdiskar så var effekten med åldrande NTFS-filsystem mycket välkända - och det gäller också NVMe även om trapsteget inte är lika tydligt - att gör 100 anrop till olika ställen på lagring tar längre tid at utföra än ett fåtal där skrivningen kan göras längre för var anrop - fragmentering i en filsystemet är en tidsslösande faktor.

En sak att kolla är om TRIM-funktionen verkligen körs mot NVMe och har du tex slagit på komprimerande mappar i windows så är den avstängd fast den säger att det är på tills man gräver i det djupare. NVMe och alla annan flashlagring kan bli väldigt slö vid skrivning när inte TRIM körs på länge och det har skrivits datamängder mer än en lagring full - det märks alltså inte direkt och trögheten ökar ganska smygande.

Ja, ingen större skillnad i storlek på modeller.

Jag är dessutom andra användaren på datorn (vet ej om den rensades innan bytet) vilket kanske påverkar också? En en ren installation kanske inte hade varit så dumt.

Skrivet av Superfrog:

Har du möjligen uppgraderat från Windows 10 till 11? För min del är 11:an något långsammare när det gäller att öppna program och filer, exempelvis Visual Studio och att läsa in ett projekt.

När det gäller fragmentering, som @xxargs skriver om, så är det inget jag märkt av på över 10 år. Installerar jag en virtuell dator med Windows 11, så går det precis lika snabbt/långsamt att starta exempelvis Visual Studio som på värddatorn.

Hur mycket minne gör du av med, eller rättare sagt, hur mycket ledigt minne har du kvar? Kan vara att Windows börjar swapa (stavas det så på svenska?) och det kan nog märkas även fast du har en snabb disk.

Nej jag har hållit hårt i 10an.

Jag ligger på runt 16-20gb i ram när jag arbetar (spotify, bluebeam, tekla, teams, outlook).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du arbetar kanske med större filer?
Jag har själv pysslat lite med cad och skulle behöva en dator som först släpps runt år 2050 för det ska flyta på bra.
Grundproblemet är egentligen att man inte ska arbeta från en laptop, men försök förklara detta för det företag man jobbar på.

Mitt påstående är att din dator är ändå såpass kraftig så en ny blir ej en sådan gigantisk skillnad, det är att byta datortyp. Sedan beror det på vad man gör. Jag själv läste in en liten större ifc fil och behövde då 128GB ram för datorn ej skulle börja swapa, men det ser man i taskbaren om minne slår i taket.

Nä det är i princip samma storlek. Vi slet som djur för att få laptops och möjliggöra hemarbete (vi fick ta med våra stationära hem från jobbet var och varannan dag under covid). Det är inte inläsningen av filen utan arbetet med modellen när allt redan är inläst.

Permalänk
Medlem

Det har hänt en hel del på CPU-sidan på de åren. Den som sitter i din nuvarande är från tidigt 2019 och får i Passmark en score på drygt 11 000. Kollade på den "bästa" CAD-laptopen som vi köper in som standard där jag jobbar, den har en i7-13850HX som får ca 38 500 i score i Passmark.

Så jag tror definitivt att en nyare skulle göra skillnad för dig. Laptops som har högpresterande komponenter blir svårare att kyla, så det är ju inte heller omöjligt att det sker en del throttling.

Ska man jobba hemifrån så skulle jag personligen hellre tagit en stationär på jobbet och ansluta mot den från en "vanlig" laptop hemifrån. Det gör jag själv nu eftersom de flesta smidiga laptops är sega som sirap jämfört med en bra stationär.

Permalänk

Om du inte uppgraderat mjukvaran osv till nyare versioner osv så borde det rulla på. Vad jag märkte på en dell precision som jag hade var att den kylde sämre efter 2-3 år och då klockade den ned lite.
rengöring så blev det bättre. Men sedan var det ju ändå att den skulle bytas ut då den var "gammal". Fick en ny, inte så stor skillnad förutom att den var svalare.
Tror egentligen att lite fixa ordning på kylningen hade löst det, men det är ju inte riktigt det man gör på ett företag. Billigare att köpa ny även om det är en relativt påkostad maskin jämfört med 1 dag eller 2 stillastående.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här