Bilens information säger en sak men verkligheten är en annan? Vad har jag rätt till?

Permalänk
Medlem

Bilens information säger en sak men verkligheten är en annan? Vad har jag rätt till?

Köpte bil idag på ett stort företag som finns runt om hela södra delen av Sverige.

På hemsidan stod det (Tog screenshot innan de tog bort bilen)

Android Auto
Backkamera
Tonade rutor bak
Navigator

Android Auto verkar inte finnas, har testat 3 olika kablar till min S22 ultra. På bilens display står det bara usb error och på telefon kommer inget upp, bara laddning

Backkamera finns inte

Tonade rutor är det inte

Navigator finns inte heller

Jag gav 189.000 kr för bilen.

Betalade in handpenning och fått alla papper, jag litar ju på det som står på deras hemsida. När jag testkörde så kändes jag bara på bilen inte på systemet.

Säljer jag mitt hus kan jag ju inte skriva att det finns Swimmingpool samt bastu ifall det inte finns.

Det är ingen flumfirma, ska dit imorgon och klaga lite men vill ha lite på benen vad jag har för rättigheter.

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen kapitel 4-6.

Se till att ha en bestämd åsikt om hur du tycker att problemet ska hanteras och se till att det finns skriftlig dokumentation på att du framfört just den åsikten.

Permalänk

Vet själv när jag skaffade en andra bil (Toyota) så hittade jag varken Apple Carplay eller Android Auto trots att det skulle finnas.
Var väldigt dolt i en undermeny där man kunde ändra USB-porten mellan "standard", "Apple" eller "Android".
Kan vara värt att djupdyka i menyerna men backkameran borde automatiskt aktiveras när backen läggs i oavsett märke. (Förutsatt att den är fabriksmonterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumpy_SWE:

Vet själv när jag skaffade en andra bil (Toyota) så hittade jag varken Apple Carplay eller Android Auto trotts att det skulle finnas.
Var väldigt dolt i en undermeny där man kunde ändra USB-porten mellan "standard", "Apple" eller "Android".
Kan vara värt att djupdyka i menyerna men backkameran borde automatiskt aktiveras när backen läggs i oavsett märke. (Förutsatt att den är fabriksmonterad)

Är bara sensorer runt bilen som aktiveras.

Försökt leta efter Android Auto Ford mondeo 2015 men deras filmer så kommer allt igång automatiskt. Ska leta vidare, kan ju vara som du säger.

Permalänk
Medlem

Om du är bekväm med att lämna reg nr i PM så kan jag få fram exakt vilken utrustning bilen har. Men har det framgått i annonsen så ska den naturligtvis ha den utrustningen, annars bör du kunna häva köpet alternativt bli kompenserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Om du är bekväm med att lämna reg nr i PM så kan jag få fram exakt vilken utrustning bilen har. Men har det framgått i annonsen så ska den naturligtvis ha den utrustningen, annars bör du kunna häva köpet alternativt bli kompenserad.

Vill verkligen inte häva köpet för bilen är riktigt bra över detta. Men som sagt så borde det som står ingå. Kan skicka pm

Permalänk
Medlem

Med Apple Carplay måste man ha Siri aktiverat på sin iPhone för att det ska fungera. Vet inte om det är nåt liknande för Android Auto...
Löser inte gåtan med backkameran och det iofs.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Med Apple Carplay måste man ha Siri aktiverat på sin iPhone för att det ska fungera. Vet inte om det är nåt liknande för Android Auto...
Löser inte gåtan med backkameran och det iofs.

Nu när jag har rotat igenom internet så är det tydligen Sync 2.0 i min bil och den stödjer inte Android auto eller Apple Carplay som det klart och tydligt står i annonsen att det ska finnas.

Bara sync 3.0 uppåt som har stöd det detta. Så de får ju helt enkelt byta ut hela displayen mot en Sync 3 version på forden.. :/

Kostar runt 15.000 att uppgradera enligt google.

Så det bilen saknar som ska finnas kostar runt

15.000 för Android Auto
10.000 för backkamera
4000 för tonade rutor

Klagar de imorgon ska jag ringa konsumentrådgivningen.

Permalänk
Medlem

Androd auto släpptes väl typ just 2015. Tror inte ford började med det förens 2016. Kan ha fel....

Permalänk
Medlem

Du har väl tyvärr ett ganska svagt case i och med att du har provkört bilen innan du köpte den och därmed accepterade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Androd auto släpptes väl typ just 2015. Tror inte ford började med det förens 2016. Kan ha fel....

började inte dyka upp i bilarna förrän 2018 men gick att uppdatera äldre bilar, kanske denna mondeon har stöd för sync 2.5 som jag hade i min ford focus, den hade android auto/apple carplay

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av downup:

Nu när jag har rotat igenom internet så är det tydligen Sync 2.0 i min bil och den stödjer inte Android auto eller Apple Carplay som det klart och tydligt står i annonsen att det ska finnas.

Bara sync 3.0 uppåt som har stöd det detta. Så de får ju helt enkelt byta ut hela displayen mot en Sync 3 version på forden.. :/

Kostar runt 15.000 att uppgradera enligt google.

Så det bilen saknar som ska finnas kostar runt

15.000 för Android Auto
10.000 för backkamera
4000 för tonade rutor

Klagar de imorgon ska jag ringa konsumentrådgivningen.

Stå på dig och återkom gärna här med resultatet.
Rätt vanligt att företag provar lyckan med att knyckla till kunder. Vilken rätt som lagen ger oss är ju meningslös om vi inte hävdar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nu när jag har rotat igenom internet så är det tydligen Sync 2.0 i min bil och den stödjer inte Android auto eller Apple Carplay som det klart och tydligt står i annonsen att det ska finnas.

Bara sync 3.0 uppåt som har stöd det detta. Så de får ju helt enkelt byta ut hela displayen mot en Sync 3 version på forden.. :/

Kostar runt 15.000 att uppgradera enligt google.

Så det bilen saknar som ska finnas kostar runt

15.000 för Android Auto
10.000 för backkamera
4000 för tonade rutor

Klagar de imorgon ska jag ringa konsumentrådgivningen.

SÅ mycket som 15k behöver du inte betala för att få android auto.

https://www.nordnavi.se/ford-apple-carplay-android-auto-for-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

SÅ mycket som 15k behöver du inte betala för att få android auto.

https://www.nordnavi.se/ford-apple-carplay-android-auto-for-f...

Tack för prisinfo, de får fixa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du har väl tyvärr ett ganska svagt case i och med att du har provkört bilen innan du köpte den och därmed accepterade den.

Ska nog gå bra. Tror inte lagen ska kräva att du är bilexpert när du provkör.

Permalänk
Medlem

Avskyr bilhandlare, oavsett hur små eller stora firmor så ljuger de om allt och hänvisar till finstilta att man godkänt bilen vid provkörning och kontraktskrivning.

Men vad är det för Mondeo 2015 som du betalat 190’ för?
Jag köpte i våras en Mondeo 2019 hybrid kombi som rullat 6.900 mil, gav 191’ för den hos känd firma i Sthlm.

Var nöjd med bilen som sådan, men inte lastutrymmet samt några andra ”missförstånd”. Så försökte deala med firman om inbyte mot annan men de kunde bara ge 150’ i inbyte, förutsatt att jag köpte en fabriksny…

Lyckades gå utan någon större förlust (4.000kr) genom att kontakta en rikstäckande firma som hämtade den dagen efter. De lade sedan ut den för 230’.

Vad gäller utrustning så framgår alla funktioner i bilen om du slår regnr. på Carinfo.

Lycka till iaf.

Rättning ang. förlust.
Permalänk
Medlem

har inte så mycket att skriva idag, åkte in och försäljaren är ledig fram till Tisdag.
Men killen jag snackade med sa att det kommer åtgärda detta.

Men men , han kanske bara snackar

Permalänk
Medlem

Var noga att få all kommunikation i skrift, bilhandlare kan vara riktigt hala.

Du skall reklamera bilen eftersom det är fel på varan.

https://lawline.se/answers/ratt-till-prisavdrag-for-felutrust...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera nu.

De ska fixa navigator via SDkort som kostar 4000 kr samt ta fakturan med professionell solfilm installation.

Så runt 8000 kr får jag som kompensation. Jag är nöjd.

De erbjöd med att köpa tillbaka bilen för fullpris ifall jag inte var nöjd.

Permalänk
Medlem

När det gäller bil så sitter bilfirmor och bara kulsprutematar annonser hela dagarna. Utgå ifrån mänskliga faktorn att tryckfelsnisse är är in o jävlas på annonsen i internet, och om du ser en funktion du vill ha i annonsen, KOLLA DEN vid provkörningen, OCH KOLLA DEN I AVTALET du skriver på (och så klart specifikationen på bilen i hallen - den som sitter på vindrutan på bilen)

Att tänka "stor firma = litar på vad de skriver på internet" är så jäkla naivt. det är vad du skriver på på avtalet som räknas ändå.

jag är glad att ni kom överens om en bra lösning ändå

Permalänk
Medlem

andrahandsbilmarknaden är en skitshow