Bygga ny server för media/trans kodning samt förvaring till denna mm

Permalänk
Medlem

Bygga ny server för media/trans kodning samt förvaring till denna mm

Behöver lite hjälp gällande hårdvara,
som ni kommer förstå har jag väldigt dålig koll på vad som fungerar med vad när det kommer till server hårdvara, mina nuvarande lösningar körs i vanliga data chassin. tanken var att fortsätta med det då dom fungerat bra för att hålla borta damm, men jag har tänkt om lite då det börjar bli trångt i utrymmet, förhoppningsvis har någon en bra tanke om nedan.

finns det några server chassi för rack montage som inte är så djupa i atx format? eller bör man gå på ett annat format?
jag vill ha det litet (inte djupt) men ändå så det har plats för 8 minnes kanaler och många sata kontakter samt funktion för ipmi eller likande styrning av servern. (är smidigt när man installerar om, eller när den är avstängd)
Jag kommer endast köra en 1 cpu så inget format med plats för flera.

Gällande diskar, jag tänker att man kör diskarna i ett eget chassi om det inte finns modeller som är små med minst 5-6 3.5" platser, obs dock att jag kör vanliga sata diskar.

helst ska sakerna passa i ett 40-50cm djupt 19" rack (har som sagt platsbrist på djupet)
det spelar egentligen ingen roll hur många U platser dom kräver, tanken är att köra ett 42U skåp men kapa ner det i djup led så serven precis får plats. (servern kommer vattenkyldas av extern radiator och skåpet kommer få ventilation av en stor kanal fläkt som pumpar in luft underifrån genom ett större damm filter.

är amd epyc 7402p en vettig cpu idag? eller finns det bättre prestanda/krona om jag betalar ca: 13000kr för cpu moderkort och 64gig ram (begagnat) eller ska man gå på nyare modeller? vill ha minst 24-kärnor då det kan vara en hel del som trans kodar media till och från.

Att jag vill ha ett så pass högt skåp är att jag har en hel del andra saker som ska in i skåpet.

//mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

finns det några server chassi för rack montage som inte är så djupa i atx format? eller bör man gå på ett annat format?
jag vill ha det litet (inte djupt) men ändå så det har plats för 8 minnes kanaler och många sata kontakter samt funktion för ipmi eller likande styrning av servern. (är smidigt när man installerar om, eller när den är avstängd)
Jag kommer endast köra en 1 cpu så inget format med plats för flera.

Hej, sitter med chass: SC-H4-480 med ett Supermicro X11SSM-F. I skrivande stund är det lagerslut på nämnda chassi. Servercase har andra 19” chassi och det verkar gå att filtrera på chassidjup.

Fixade formatering
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

Hej, sitter med chass: SC-H4-480 med ett Supermicro X11SSM-F. I skrivande stund är det lagerslut på nämnda chassi. Servercase har andra 19” chassi och det verkar gå att filtrera på chassidjup.

tack för länken, hittade ett chassi som jag tror skulle vara perfekt, dock så varnar flera för luftflöde över hdd vilket gör mig lite nojig, funderar på om det skulle gå att modifiera för ett bra flöde.

https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

jag läste men det tycks främst handla om ecc minnen och nas lösningar eller missar jag något?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Addera ett Intel A380 på den vanliga AM5-platformen så har du en helt okej burk för transcoding.
Epyc 7402P är en rätt gammal Zen 2-platform som är rätt mycket tröttare än AM5 generellt (och saknar t.ex AVX512) eller motsvarande högre modeller.

Ta detta med en nypa salt men det har skett rätt mycket mellan Zen 2 och Zen 4.
https://www.cpubenchmark.net/compare/3591vs5027vs5031/AMD-EPY...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tack för länken, hittade ett chassi som jag tror skulle vara perfekt, dock så varnar flera för luftflöde över hdd vilket gör mig lite nojig, funderar på om det skulle gå att modifiera för ett bra flöde.

https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/4u-c...

Jag tror inte du kommer få bra luftflöde över hdd i den där :/

Permalänk
Medlem

Köpte mitt chassi från Serverschmiede.com, ett alternativ om du vill köpa begagnat inom eu.

Permalänk
Medlem

Hämtade ett server skåp idag, aningen större än vad som var tänkt men det var billigt, i bra skick och jag fick med en del tillbehör. planen är att hitta ett vettigt chassi och sedan helt enkelt kapa skåpet i vettigt djup. tanken är att det får vara öppet baktill då det står mot en vägg som kablarna kommer ut ifrån så det spelar ingen roll hur det ser ut bak, sidorna blir nog lite svårare att få till snyggt men går det åt helskotta så är det inte hela världen. allt är bättre än hur det ser ut idag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Addera ett Intel A380 på den vanliga AM5-platformen så har du en helt okej burk för transcoding.
Epyc 7402P är en rätt gammal Zen 2-platform som är rätt mycket tröttare än AM5 generellt (och saknar t.ex AVX512) eller motsvarande högre modeller.

Ta detta med en nypa salt men det har skett rätt mycket mellan Zen 2 och Zen 4.
https://www.cpubenchmark.net/compare/3591vs5027vs5031/AMD-EPY...

ok, saken är ju att det kan vara rätt många som trans kodar samtidigt där av tanken att många trådar hanterar detta bättre?
jag hade en server som körde 3930k och gick över till en 6386se som skulle vara långsammare som jag förstod det, dock klarade amd väldigt många fler samtida strömmar, där av tanken att fler trådar är bättre för denna typ av last, jag kan absolut ha fel, jag har otroligt dålig koll på utvecklingen då jag bara kolla när jag väl ska bygga vilket inte är så ofta)

Har inte ens hört om AVX512 tidigare, så det fick bli att googla på det, det som jag kan utläsa är att det kan dubbla hastigheten, åtminstone på intel cpu men vad betyder det för denna typ av last?

en annan anledning till att jag väldigt gärna kör server hårdvara är för hanteringen, dvs ipmi, det är fantastiskt smidigt att kunna styra servern när den är avstängd eller ska få ett nytt os installerat osv samt gillar jag ecc minne på sakerna som står och går 24/7 särskilt då jag kör raid och är dålig på att ta backupper. aningen jobbigt när man får minnes fel på en sticka och raiden inte återskapar sig som den ska efter omstart, hände lite väl ofta när jag körde 3930k systemet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

I min bok är Intel herren på täppan om CPU vad gäller omkodning (transcoding). Se bara till att CPU har Quick Sync Video (QSV).

Jag hade nog stoppat in en Intel Arc i min filserver för att sköta omkodningen för Plex om jag inte haft en dedikerad maskin för detta.

Youtube: Should You Buy an Intel Arc for Your Media Server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

I min bok är Intel herren på täppan om CPU vad gäller omkodning (transcoding). Se bara till att CPU har Quick Sync Video (QSV).

Jag hade nog stoppat in en Intel Arc i min filserver för att sköta omkodningen för Plex om jag inte haft en dedikerad maskin för detta.

Youtube: Should You Buy an Intel Arc for Your Media Server?

jag köper helt att intel kan transcoda snabbare, åtminstone för enskilda arbeten, men nu är det ju för många samtida strömmar, dvs kommer den hantera detta?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag köper helt att intel kan transcoda snabbare, åtminstone för enskilda arbeten, men nu är det ju för många samtida strömmar, dvs kommer den hantera detta?

Beror väl kanske på om det är mycket 4K som ska distribueras. Jag har Plex på en Lenovo m910q med Intel Core i7-6700T. Den klarar av min familj. Vi är aldrig mer än 5 som tittar samtidigt. Men inga stutter har vi stött på än så länge. Problem har hittills varit på klientsidan.

Mycket text här, men bra tråd där dom går in lite på djupet om gpu och igpu samt hård- och mjukvarutranscoding.

https://www.reddit.com/r/PleX/comments/11ih0gs/plex_hardware_...