Snabbkoll: Navigerar du med svepgester i telefonen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Navigerar du med svepgester i telefonen?

Telefonen går att interagera med på olika sätt och numera är svepgester standard för navigation. Vad använder du helst?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nope. Föredrar knappar på skärmen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
99:e percentilen

Inte mycket till val på iOS, även om jag inte använder det för allt som det kan användas till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag använde fysiska knappar på min Oneplus 5 och älskade det! Hade otroligt svårt att vänja mig vid svepgester när jag bytte upp mig till Oneplus 11. Idag är jag van med svepgester och förstår att det är smidigare så länge det används på rätt sätt! Och dessutom snyggare rent grafiskt eftersom hela skärmen kan användas till grafik

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

iOS, så inte mycket till val. Men är så van.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vadå svepgester?

Permalänk
Medlem

Saknar de fysiska knapparna, framförallt husknappen med fingeravtryck på min Galaxy S7 enormt - snabbt som satan att låsa upp. Det är rena grekiskan att använda tjejens apple-telefon, behöver ha den där stadiga bakåt-pilen på nedre högre hörn. Hatar när man måste upp och trycka i västre övre hörn på en bakåtpil, eller om man nu gör det med gester då.

Permalänk
Medlem

Självklart, varför skulle jag vilja ge upp skärmyta i onödan?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

Vadå svepgester?

Att man t ex stänger en app genom att dra nedifrån på skärmen och uppåt (på Android åtminstone), istället för att trycka på en liten knapp längst ner på skärmen (eller fysiskt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Absolut. Använt det sen S10 eran. Tycker dock samsungs var bättre, där gick gest från kanten alltid tillbaka.
I iphonen så är det lite hipp som happ ibland, vissa menyer måste man klicka på någon knapp i vänster eller höger hörn ändå, även i apples egna appar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att man t ex stänger en app genom att dra nedifrån på skärmen och uppåt (på Android åtminstone), istället för att trycka på en liten knapp längst ner på skärmen (eller fysiskt).

Det tolkar jag fortfarande som en digital knapp. Iaf så jag röstade. Svepgester är för mig tex att dra på visst sätt och saker händer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tolkar jag fortfarande som en digital knapp. Iaf så jag röstade. Svepgester är för mig tex att dra på visst sätt och saker händer.

Fast det är det ju? Dra uppåt = stäng app, dra åt sidan = bakåt, osv. Visst, man måste göra det på vissa ställen också, annars skulle det ju inte bli så kul med apputveckling, när systemet tar över typ all touchinput.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Självklart, synd bara att IOS svepgester funkar så kasst och olika i alla appar. Funkade tusen gånger bättre på min gamla huawei. Rundade skärmkanter gjorde det ännu bättre! Så snappy o go! Saknar den. =(

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Använt sedan Nova launcher fick stöd för det. Använder fler svep än vad som finns native. Mycket smidigt

Permalänk
Medlem

Kör iOS så det är svepgester som gäller sedan 5 år tillbaka. Tycker det funkar bra men det var något skönare att använda på Xs med dess runda kanter.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det är det ju? Dra uppåt = stäng app, dra åt sidan = bakåt, osv. Visst, man måste göra det på vissa ställen också, annars skulle det ju inte bli så kul med apputveckling, när systemet tar över typ all touchinput.

Dra åt sidan? Det har inte jag aktivt. Jag har de tre "knapparna" längst ned på samsung med tre "bars" där man drar upp för att stänga appar, hem och backa. Syftar vi på olika kanske?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dra åt sidan? Det har inte jag aktivt. Jag har de tre "knapparna" längst ned på samsung med tre "bars" där man drar upp för att stänga appar, hem och backa. Syftar vi på olika kanske?
{ data-uri }

Jo, det där är knappar. Du har ju "swipe gestures" som alternativ i bilden.

Med gester är det bara ett tunt streck längst ner på skärmen för att visa var man ska dra någonstans.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, det där är knappar. Du har ju "swipe gestures" som alternativ i bilden.

Med gester är det bara ett tunt streck längst ner på skärmen för att visa var man ska dra någonstans.

Ja precis, jag har swipe gestures aktivt med tre bars i botten. Såg nu att det har uppdaterats sedan jag var inne där senast (säkert runt samsung s8 tiden) och att det finns från sidor också. Och att man kan gömma de där tre bars i botten och få lite mer skärmyta.
Jag har ju alltid haft de tre "knapparna" synliga så för mig inte tolkat det som nåt annat än knappar. Men nu ska jag gömma dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja, man vänjer sig fort och efter ett kort tag vill man aldrig mer gå tillbaka till knappar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker det är bättre. Dels att man då måste hala ner telefonen i handen varje gång man ska gå tillbaka och så slipper man ge upp skärmyta. Finns kanske viss risk med inbränning på OLED också om man har knappar?

Tar nån dag att lära sig.

Permalänk
Medlem

Jag har använt svep gester sen 5 år tillbaka. Det var lite ovant i början men man vänjer sig snabbt. Kommer aldrig gå tillbaka till knappar.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem

Både och

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Snart spårar tråden ur, strax kommer skärm/touch-hatarna från elbilstråden och talar om att touch är jävulens påfund och att fysiska knappar is teh shite.

Permalänk
Medlem

Det bästa sen färdigskivat bröd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör iOS och använder gester ibland och ibland inte. De som skriver att man inte har något val i iOS har nog missuppfattat artikeln.

Exempelvis i Safari kan man ju välja att gå tillbaka i historiken genom att antingen använda digital knapp (pil längst ner till vänster) eller svepa med fingret åt höger.

Jag fick tänka efter ett tag och jag använder detta väldigt blandat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ja, men föredrar egentligen knapparna. Svepgester ger mer skärm utrymme och jag har vant mig så jag fortsätter nog med det.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Absolut inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

fullkomligt hatar det...

den har massa fuffens för sig hela tiden man inte vill göra...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkar som jag också missupfattade frågan, med digitala knappar menar jag är tex de tre längst ner tillbakapil, tre streck för inställningar m.m

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra på att jag förstår vad som menas med bägge nej, alternativen. Fysiska knappar som fysiska på telefonen jag fysiskt kan trycka på? Sånt har väl varit borta i säkert tio år med undantag för volym, power och Google Assistant-knapp enligt min erfarenhet.

Snackar vi knappar som ser ut som knappar i gränssnittet som för mig som användare fortfarande är en digital knapp som är synlig? Eller där gränssnittet använder dolda digitala knappar som fysiskt inte syns men där man vet vart de kan sitta, tänker exempelvis på Perfect Viewer som använder just detta.

Swipe gillar jag inte alls, lika lite musgester på datorn. Brukar inaktivera om det går såvida det inte går att få någon vettig användning av det. Enda stället där det funkar är väl Tinder då hela poängen med tjänsten är just swipe.

Röstade iallafall "Nej, jag föredrar digitala knappar" men för min del så är Nej-alternativen mer eller mindre samma sak ändå.

Hade jag haft en vettig superlåst telefon där OS-skaparen hårdtvingar allt som kör på den att använda samma swipe-lösningar överallt hade jag säkert kunnat uppskatta det men verkligen inte någon typ av telefon som intresserar mig. Och i Android-världen blir allt snabbt rörigt då man, på gott och ont, är mer fri att utforma sina appar som man vill.

Edit: Detta är en gammal bild från 2010 på Perfect Viewer, finns ett par fält/dolda knappar till idag. Skärmen delas upp i osynliga fält/knappar som man trycker på för att få ut önskad funktionalitet. Den är normalt dold vilket innebär att man behöver komma ihåg vad de olika delarna gör. Fungerar rätt hyffsat så länge man minns vad de gör faktiskt och inget "bortslösat" utrymme i appen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...