X har tappat tre fjärdedelar av sitt värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag betvivlar inte att det finns en del människor som tycker Alex Jones är rolig, men att en majoritet skulle finna honom rolig tvivlar jag starkt på.

Alex Jones drev på och spred falska anklagelser om Sandy Hook så till den grad att livet för de efterlevande familjer vars barn, nära och kära hade mördats blev helt outhärdligt på grund av Alex Jones agerande. Att han sen fälls för det han gjort i är inte mer än rätt och med tanke på vad han gjort så är knappast straffet i överkant. Alex Jones är ju mästare på hatkampanj, men när han hålls till svars för det han gör, ja då åker offerkoftan på.

Jag tror inte vi når längre i vår diskussion. Jag avbryter här och önskar dig en god natt.

Jag vet att du tvivlar folk på att folk finner humor i hans tirader men sifforna ljuger inte, en av flertal.

https://www.youtube.com/watch?v=J3qIjXyrw5c

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Gå till din lokala bäck och kolla, alla grodor där är uppenbarligen allt annat än heteronormativa. Behövs inte mer bevis än så. Vakna, sheeple!

Du tror alltså inte på att det finns konspirationsteorier som senare visar sig vara sanna? Ganska märkligt att be andra vakna från en sådan ståndpunkt.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Du tror alltså inte på att det finns konspirationsteorier som senare visar sig vara sanna? Ganska märkligt att be andra vakna från en sådan ståndpunkt.

Men Jesus Kristus Amalia mannen, det är skillnad på att tro att det finns märkligheter och saker som undangömts i mordet på John F. Kennedy och att tro att grodorna blir homosexuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Men Jesus Kristus Amalia mannen, det är skillnad på att tro att det finns märkligheter och saker som undangömts i mordet på John F. Kennedy och att tro att grodorna blir homosexuella.

Det är du som slänger ur dig konstiga konspirationsteorier så jag förstår inte poängen riktigt.

Permalänk
Medlem

Det är alltid lika roligt att läsa dessa trådar, samtidigt otroligt uppretande. "Desinformation" och "misinformation" samt "hat" är termer som kastas runt fritt och märkligt nog på fullaste allvar. Har ingen någonsin talat i ovetskap, ljugit, lurats eller spekulerat? För isf har ni varit delaktiga i både mis- och desinformation, eventuellt hat. Det är rena rama sovjet unionen i dessa trådar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB, ASUS GeForce RTX 3090 24GB TUF GAMING OC, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX, Samsung 970 EVO PLUS M.2 NVMe SSD 1TB.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Det är du som slänger ur dig konstiga konspirationsteorier så jag förstår inte poängen riktigt.

Visste du inte att det finns tomtar som tror att 5G är farligt, jorden är platt och fåglarna har kameror i ögonen som övervakar oss? Roligt att ni foliehattar inte riktigt har koll på varandra, trodde ni hade en stor klubb med lokalföreningar som träffades på hemlig (hehe.) plats varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Visste du inte att det finns tomtar som tror att 5G är farligt, jorden är platt och fåglarna har kameror i ögonen som övervakar oss? Roligt att ni foliehattar inte riktigt har koll på varandra, trodde ni hade en stor klubb med lokalföreningar som träffades på hemlig (hehe.) plats varje månad.

Och din poäng är vadå? Det är fortfarande bara du som skriver om märkliga konspirationsteorier.

Förstår verkligen inte. Bevisen för att regeringar påverkar vad som står i traditionella samt sociala medier och tystar motståndare är väl ganska väl etablerat. Det har pågått länge och inte bara i diktaturer. Forna och kanske nuvarande Twitter/X är inte ett undantag. Du jämställer alltså den typen av "konspirationsteori" med att tro att jorden är platt?

Du kanske inte heller tror att USA avlyssnar "alla" trots Snowden läckan? Ännu en konspirationsteori från så kallade foliehattar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Och din poäng är vadå? Det är fortfarande bara du som skriver om märkliga konspirationsteorier.

Förstår verkligen inte. Bevisen för att regeringar påverkar vad som står i traditionella samt sociala medier och tystar motståndare är väl ganska väl etablerat. Det har pågått länge och inte bara i diktaturer. Forna och kanske nuvarande Twitter/X är inte ett undantag. Du jämställer alltså den typen av "konspirationsteori" med att tro att jorden är platt?

Du kanske inte heller tror att USA avlyssnar "alla" trots Snowden läckan? Ännu en konspirationsteori från så kallade foliehattar?

Finns det bevis att regeringar påverkar vad media ska skriva? Här i Sverige?

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Och din poäng är vadå? Det är fortfarande bara du som skriver om märkliga konspirationsteorier.

Förstår verkligen inte. Bevisen för att regeringar påverkar vad som står i traditionella samt sociala medier och tystar motståndare är väl ganska väl etablerat. Det har pågått länge och inte bara i diktaturer. Forna och kanske nuvarande Twitter/X är inte ett undantag. Du jämställer alltså den typen av "konspirationsteori" med att tro att jorden är platt?

Du kanske inte heller tror att USA avlyssnar "alla" trots Snowden läckan? Ännu en konspirationsteori från så kallade foliehattar?

Nej, men jag jämställer myten om att extremhögern i USA är offer som tystas (när det egentligen handlar om att folk inte gillar rasistisk ovetenskaplig dynga i sina flöden) med att tro att jorden är platt.

Bara för att det *finns* äkta konspirationer så behöver man inte vara så smooth brained att man tror på vad som helst.

EDIT: Sen att du personligen kanske känner att vissa konspirationsteorier är av högsta dignitet och bör behandlas seriöst så smäller det inte högre än det faktum att foliehattande är en slippery slope och att det mycket väl kan börja med att man ifrågasätter om flygbränsle kan ha smält stålbalkarna i WTC och sluta med att man tror just att Sandy Hook var iscensatt. Just på grund av att man med tiden kanske villigt börjar lyssna på Joe Rogan, Alex Jones, Andrew Tate eller någon annan ärkepajas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Nej, men jag jämställer myten om att extremhögern i USA är offer som tystas (när det egentligen handlar om att folk inte gillar rasistisk ovetenskaplig dynga i sina flöden) med att tro att jorden är platt.

Bara för att det *finns* äkta konspirationer så behöver man inte vara så smooth brained att man tror på vad som helst.

Minns en tid då SD inte fick komma till tals med samma typ av anklagelser så jag är inte lika övertygad som dig antar jag. Tror inte heller att det är extrem högern man "tycker synd om", men argumenten presenteras som svart och vitt trots det.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Minns en tid då SD inte fick komma till tals med samma typ av anklagelser så jag är inte lika övertygad som dig antar jag. Tror inte heller att det är extrem högern man "tycker synd om", men argumenten presenteras som svart och vitt trots det.

Jag är mycket intresserad av vad för ogrundade anklagelser stackars SD blivit utsatta för. Berätta mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Finns det bevis att regeringar påverkar vad media ska skriva? Här i Sverige?

Det vet jag inte. Däremot vill EU-politiker reglera sociala medier. Har vi något exempel på att det skulle vara en bra idé? För min del litar jag inte på politiker eller de politiska systemen tillräckligt för att ge dom den makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Jag är mycket intresserad av vad för ogrundade anklagelser stackars SD blivit utsatta för. Berätta mer!

Jag skrev precis att SD har varit anklagade för att tillhöra extremhögern? I allra högsta grad innan dom blev ett regeringsparti. Extremhögern är t ex KKK enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Jag skrev precis att SD har varit anklagade för att tillhöra extremhögern? I allra högsta grad innan dom blev ett regeringsparti. Extremhögern är t ex KKK enligt mig.

Aha! Vad var partiet Bevara Sverige Svenskt på din skala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Aha! Vad var partiet Bevara Sverige Svenskt på din skala?

Återigen jämför du äpplen och päron. SD är inte nazister eller skinheads.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Återigen jämför du äpplen och päron. SD är inte nazister eller skinheads.

Nej, men de har återkommande problem med att utesluta före detta (eller i värsta fall nutida) nazister och skinheads i långt större utsträckning än något annat riksdagsparti.

Eller är det en konspiration bakom det som lille jag är för dum för att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Nej, men de har återkommande problem med att utesluta före detta (eller i värsta fall nutida) nazister och skinheads i långt större utsträckning än något annat riksdagsparti.

Eller är det en konspiration bakom det som lille jag är för dum för att förstå?

Bra. Trots det blir dom kallade högerextrema. Självklart användes ordet i syfte att diskreditera partiet och deras ståndpunkter på samma sätt som man ser det användas på sociala medier idag. Sen existerar det såklart högerextrema individer, men det är uppblåst utom proportioner.
Jag kan tycka att det är ett svagt argument för att införa starkare censur. Vill dessa personer exponera sig själva för alla så låt dom.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Bra. Trots det blir dom kallade högerextrema. Självklart användes ordet i syfte att diskreditera partiet och deras ståndpunkter på samma sätt som man ser det användas på sociala medier idag. Sen existerar det såklart högerextrema individer, men det är uppblåst utom proportioner.
Jag kan tycka att det är ett svagt argument för att införa starkare censur. Vill dessa personer exponera sig själva för alla så låt dom.

Varför, tror du, att SD har ett återkommande problem med att de dragit till sig högerextrema?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Varför, tror du, att SD har ett återkommande problem med att de dragit till sig högerextrema?

Troligtvis pga sin position på den politiska skalan. Åren innan SD blev invalda i riksdagen var det det enda partiet som vågade säga att dom ville begränsa invandringen. En åsikt som automatiskt stämplade en som rasist. Med tanke på inget av dom andra partierna vågade/ville lyfta frågan om problematiken med alltför stor invandring så fick dom väldigt mycket luft under vingarna. Idag tror jag inget av partierna ställa sig bakom hur man skötte invandringen på den tiden.

Det blir problematiskt att kategorisera personer/partier/medier efter sina följare av tydliga orsaker. SD är t ex inte högerextremt för att högerextrema personer röster på dom. X är inte högerextremt för att det finns användare som är det.

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Troligtvis pga sin position på den politiska skalan. Åren innan SD blev invalda i riksdagen var det det enda partiet som vågade säga att dom ville begränsa invandringen. En åsikt som automatiskt stämplade en som rasist. Med tanke på inget av dom andra partierna vågade/ville lyfta frågan om problematiken med alltför stor invandring så fick dom väldigt mycket luft under vingarna. Idag tror jag inget av partierna ställa sig bakom hur man skötte invandringen på den tiden.

Det blir problematiskt att kategorisera personer/partier/medier efter sina följare av tydliga orsaker. SD är t ex inte högerextremt för att högerextrema personer röster på dom. X är inte högerextremt för att det finns användare som är det.

Du har inte pluggat en endaste poäng sociologi om jag får gissa? Det är väl högrelevant att fråga sig varför en viss grupp människor lockas av ett visst partis politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Du har inte pluggat en endaste poäng sociologi om jag får gissa? Det är väl högrelevant att fråga sig varför en viss grupp människor lockas av ett visst partis politik.

Det kan man fråga och jag svarade. Högerextrema personer röstar på SD för att dom befinner sig långt ut på höger, dom röstar säkert på dom andra högerpartierna också.

Kan tillägga att det är en lite skara människor av de som sympatiserar med SD som är högerextrema så man kan fråga sig hur relevant det är

Permalänk
Skrivet av Gundes:

Det kan man fråga och jag svarade. Högerextrema personer röstar på SD för att dom befinner sig långt ut på höger, dom röstar säkert på dom andra högerpartierna också.

Kan tillägga att det är en lite skara människor av de som sympatiserar med SD som är högerextrema så man kan fråga sig hur relevant det är

Det är du som påstår att det är en liten skara som ska räknas som högerextrema, det är inte en vedertagen sanning (därtill kan vi ju dessutom lägga att definitionen av "liten" är subjektiv, svårbestämd och dessutom tappar i värde i takt med att partiet växer så det knakar).

Men jag känner att vi kommer ganska långt från ämnet här. Är det enligt dig en konspiration gentemot Musk som gör att han får kritik när han retweetar högerextrema konton när de skriver om objektivt osanna saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Det är du som påstår att det är en liten skara som ska räknas som högerextrema, det är inte en vedertagen sanning (därtill kan vi ju dessutom lägga att definitionen av "liten" är subjektiv, svårbestämd och dessutom tappar i värde i takt med att partiet växer så det knakar).

Men jag känner att vi kommer ganska långt från ämnet här. Är det enligt dig en konspiration gentemot Musk som gör att han får kritik när han retweetar högerextrema konton när de skriver om objektivt osanna saker?

Sverige har nästan alltid präglats av Korporativism. Vi har inga etablerade partier som beskriver sig som libertarianer eller Anarkokapitalister(Högerextrema).

Våra borgerligaste moderater skulle snarare klassas som rena kommunister i resterande delar av världen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Sverige har nästan alltid präglats av Korporativism. Vi har inga etablerade partier som beskriver sig som libertarianer eller Anarkokapitalister(Högerextrema).

Våra borgerligaste moderater skulle snarare klassas som rena kommunister i resterande delar av världen.

Vad smidigt att du avgränsar högerextrema till anarkokapitalismen! Nätt och behändigt sådär.

Vette fan om det är något man lär ut på pol kand-programmen, men you do you typ.

Permalänk

Elon Musk är en j*vla skitstövel om ni ursäktar språket. Ett geni på vissa sätt, men en usel människosyn med uppenbara brister när det kommer till empati m.m.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ekonomiskt så gjorde Elon Musk en väldigt dålig affär ser det ut som.
Men man kanske bör vara medveten om att det är fullt möjligt att man kan kvitta förluster mot vinster i viss omfattning inte bara i Sverige utan även i USA och det kan vara svår-skattat i vilken omfattning detta ev kan ha gjorts.
(så folk kan tro att det är rena förlustsiffror, men exakt omfattning är svår-skattat tror jag)

Faktum kvarstår att jag givetvis tror att det varit en dålig affär, bara att exakta siffror också kan vara svår att skatta pga ovanstående.

Hur som helst, att Elon skulle ha en annan policy på sin censur är naturligt och vi behöver inte alla tycka lika.
Om det pågår demokratiska juridiska spörsmål Alex Jones, varför censurera situationen?
Avbryt inte rättssystemet, låt det fortgå bara.

Men det är klart många personer i båda politiska läger saknar principer och _vill_ ha politisk censur mot sina fiender (eller protesterar i alla all inte emot politisk censur som råkar drabbar deras politiska fiender), see tex Twitter files för talande exempel.
[https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_Files]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Hur som helst, att Elon skulle ha en annan policy på sin censur är naturligt och vi behöver inte alla tycka lika.
Om det pågår demokratiska juridiska spörsmål Alex Jones, varför censurera situationen?
Avbryt inte rättssystemet, låt det fortgå bara.

Med den logiken så borde han inte ha bannat Elonjet heller, särskilt när han lovade att det Twitter-kontot skulle få vara kvar:
https://www.theverge.com/2022/12/14/23508898/elonjet-twitter-...

Det visar bara på hur lite hans ord faktiskt betyder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Ekonomiskt så gjorde Elon Musk en väldigt dålig affär ser det ut som.
Men man kanske bör vara medveten om att det är fullt möjligt att man kan kvitta förluster mot vinster i viss omfattning inte bara i Sverige utan även i USA och det kan vara svår-skattat i vilken omfattning detta ev kan ha gjorts.
(så folk kan tro att det är rena förlustsiffror, men exakt omfattning är svår-skattat tror jag)

Faktum kvarstår att jag givetvis tror att det varit en dålig affär, bara att exakta siffror också kan vara svår att skatta pga ovanstående.

Hur som helst, att Elon skulle ha en annan policy på sin censur är naturligt och vi behöver inte alla tycka lika.
Om det pågår demokratiska juridiska spörsmål Alex Jones, varför censurera situationen?
Avbryt inte rättssystemet, låt det fortgå bara.

Men det är klart många personer i båda politiska läger saknar principer och _vill_ ha politisk censur mot sina fiender (eller protesterar i alla all inte emot politisk censur som råkar drabbar deras politiska fiender), see tex Twitter files för talande exempel.
[https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_Files]

Hur mycket pyntade Elon upp själv för köpesumman då? En fjärdedel? Lånat mot sina teslaaktier?

Resten är investeringar från UAE, banker och investmentbolag. Är väl ett rimligt antagande att de inte räknat med detta värdetappet. Hur kommer det att påverka deras villighet att investera i Elon i framtiden om Twitter faller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Det är du som påstår att det är en liten skara som ska räknas som högerextrema, det är inte en vedertagen sanning (därtill kan vi ju dessutom lägga att definitionen av "liten" är subjektiv, svårbestämd och dessutom tappar i värde i takt med att partiet växer så det knakar).

Men jag känner att vi kommer ganska långt från ämnet här. Är det enligt dig en konspiration gentemot Musk som gör att han får kritik när han retweetar högerextrema konton när de skriver om objektivt osanna saker?

Det är bra om man får kritik för dåliga uttalanden. Han har också bett om ursäkt för vissa.
Jag tror inte Musk är högerextrem. Kanske mer impulsiv och klantig i sina uttalanden än något annat. Rätt tydligt att han gillar att trolla folk också vilket sällan slutar bra.

Högerextrem och antisemit är skällsord som används väldigt lättvindigt. Som exempel kallas Richard Dawkins antisemit i den här debatten för att hans tolkning av gud, för att personen som läst hans bok känner sig illa berörd. Och det är inte en isolerad händelse, snarare en strategi för att som jag nämnt tidigare underminera personen och allt den säger. Se från 23:00 - 24:50.
https://youtu.be/8Ad3rVRdgbI?t=1392
Du måste väl ändå erkänna att fenomenet existerar och är utbrett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Med den logiken så borde han inte ha bannat Elonjet heller, särskilt när han lovade att det Twitter-kontot skulle få vara kvar:
https://www.theverge.com/2022/12/14/23508898/elonjet-twitter-...

Det visar bara på hur lite hans ord faktiskt betyder.

"Doxxning" bör inte innefattas av yttrandefrihet imo.