Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Intressant provkörning av Zeekr 001. Verkar vara en komfortabel bil men katastrofal, snudd på farlig, mjukvara...

https://youtu.be/1NOMSjJ40GI?si=AWoA8jULxYXYFXWI

Får min irritation över Id4:ans mjukvara att se ut som petitesser...

Varje gång jag ser sånt här blir jag så lättad av att ha knappen för denna funktion på ratten i EV6: an. Snö på vägarna stör förstås systemet men man behöver verkligen inte störas av detta om av-och-på-knappen finns så lättillgänglig. Slutsats: fysiska knappar > samma knapp inbäddad i menyer i skärm.

Den här vintern vi har haft hittills har nog belyst många svagheter i våra moderna bilar, oavsett energikälla. Tänker på tvånget av säkerhetssystem som styrassistans, kameraassisterade funktioner för filhållning osv. Dessa funktioner som ska höja säkerheten har ju som i 001:ans fall knappast bidragit till ökad sinnesro och säkerhet för föraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Varje gång jag ser sånt här blir jag så lättad av att ha knappen för denna funktion på ratten i EV6: an. Snö på vägarna stör förstås systemet men man behöver verkligen inte störas av detta om av-och-på-knappen finns så lättillgänglig. Slutsats: fysiska knappar > samma knapp inbäddad i menyer i skärm.

Den här vintern vi har haft hittills har nog belyst många svagheter i våra moderna bilar, oavsett energikälla. Tänker på tvånget av säkerhetssystem som styrassistans, kameraassisterade funktioner för filhållning osv. Dessa funktioner som ska höja säkerheten har ju som i 001:ans fall knappast bidragit till ökad sinnesro och säkerhet för föraren.

Medhåll. Har tappat räkningen på hur många gånger iD4 har försökt skicka mig i diket, betongsugga eller mötande körfält pga feltolkning av vägarbeten eller snö. Tanken är god men det måste ju vara enormt svårt att konstruera ett system som klarar alla specialfall. Bättre då att vara ödmjuk inför bristerna och förenkla urkopplingen.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du har turtlemode i 10% batteri i iD4 så är något fel. Jag har kört mina två ner till ett fåtal procent SOC och har inte det beteendet.

Sedan får det väl vara dags för någon J-la uppsträckning i tråden. Det är mest gnäll hur dåligt det är med elbilar och en massa negativt trollskit.
Denna tråden är till för oss som är INTRESSERADE av elbilar, hur svårt ska det vara att förstå?

Man kan åka på Turtlemode om GOM är över ett visst tröskelvärde på medelförbrukningen och stänger av bilen och startar den igen. En VW-unik feature sedan v3.2 tror jag.

ID.4 med gamla 2.4 mjukvaran var bättre på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Man kan åka på Turtlemode om GOM är över ett visst tröskelvärde på medelförbrukningen och stänger av bilen och startar den igen. En VW-unik feature sedan v3.2 tror jag.

ID.4 med gamla 2.4 mjukvaran var bättre på vintern.

Batteriet måste väl vara kallt också? Till den grad att den bedömer att den inte kan värma batteriet och köra utan att det töms innan batteriet ens är varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Inget fel. Med kallt batteri blir det så.
Samma för mig här om dagen. Men för mig va det ingen överraskning. Va planerat så. Bilen fick stå med låg SoC över natten. Skulle ladda medans jag åt med en kompis dan efter.

<Uppladdad bildlänk>

Du bör inte lämna bilen med så låg SOC. Det är definitivt inte normalt, bara för att du lämnat den i kyla med låg SOC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du kan ju starta tråden "Vi som är odelat positiva till elbilar och inte vill se några nackdelar med vår dyra investering".

En helt förvirrad inställning. Vad gör du här i tråden?

Permalänk
Medlem

Renault sänkte ju priset på Megane E-tech här innan helgen. Är det någon med en Megane här som kan berätta lite om hur näjda/missnöjda man är? Hört att appen ska vara lite skakig, har man fått ordning på det? Tycker bilen verksr bra mycket trevligare än den Volvo EX30 jag beställt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En helt förvirrad inställning. Vad gör du här i tråden?

Jag är intresserad av elbilar. Men tycker fortfarande det mesta är för dåligt med dem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du bör inte lämna bilen med så låg SOC. Det är definitivt inte normalt, bara för att du lämnat den i kyla med låg SOC.

Du får gärna utveckla varför jag inte bör lämna bilen med låg SoC. Med normalt menar jag inte trasig. Normalt eller inte så är det så ID bilarna hanterar kallt batteri och låg SoC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Renault sänkte ju priset på Megane E-tech här innan helgen. Är det någon med en Megane här som kan berätta lite om hur näjda/missnöjda man är? Hört att appen ska vara lite skakig, har man fått ordning på det? Tycker bilen verksr bra mycket trevligare än den Volvo EX30 jag beställt!

Vi hade en i 3-4 mån!

#20286066

Förutom problemen ovan, som aldrig gick att lösa, så gillade vi ändå bilen lite liten bakruta. Lite liten framruta. Lite mycket spakar runt ratten. Men annars riktigt trevlig!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi hade en i 3-4 mån!

#20286066

Förutom problemen ovan, som aldrig gick att lösa, så gillade vi ändå bilen lite liten bakruta. Lite liten framruta. Lite mycket spakar runt ratten. Men annars riktigt trevlig!

Den sög. Tänkte att eftersom bilen varit på marknaden i 1,5 år så skulle man slippa sånt strul nu. Tack för info

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Varje gång jag ser sånt här blir jag så lättad av att ha knappen för denna funktion på ratten i EV6: an. Snö på vägarna stör förstås systemet men man behöver verkligen inte störas av detta om av-och-på-knappen finns så lättillgänglig. Slutsats: fysiska knappar > samma knapp inbäddad i menyer i skärm.

Håller jag helt med om. Knappen på ratten på ID-familjen för att välja om man bara kör farthållare eller assisstanssystem är guld värd, oavsett om man har radar och/eller kamera så kommer det ju samlas snö på sensorer i riktigt vinterväder.

Skrivet av sunnis:

Man kan åka på Turtlemode om GOM är över ett visst tröskelvärde på medelförbrukningen och stänger av bilen och startar den igen. En VW-unik feature sedan v3.2 tror jag.

ID.4 med gamla 2.4 mjukvaran var bättre på vintern.

Det håller jag inte med om. Med 2.4 hade man ju det extremt irriterande problemet med att den konstant klagade på batteriproblem istället vid kallt väder, och då tar jag hellre en medveten "säkerhetsfunktion" än buggar.

Den där funktionen är ju för att rädda batteriet om det är låg SoC i kombination med extremt låga temperaturer. Jag har dock varit under 10% två gånger sista veckan och den gick inte in i turtle mode då, men då var det ju "bara" -12 eller -15 här..

Man skulle ju dock gärna veta lite mer från VW om den där funktionen så man vet och förstår när den slår in! Jag hade aldrig hört talas om det förrän jag såg det här och det hade ju varit mindre kul att få den i motorvägsfart.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du ska inte köpa loss den till dig själv?

Jo, kanske, men jag är även öppen för att köpa loss och sen sälja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Har inte tillgång till varmgarage tyvärr, men tack för tipset om spray.

Åk till en "gör det själv tvätt" och kör med "borsten" på de bättre gör de själv tvättarna eller tvärtunnlarna så är det duktigt med varmvatten där! Det tinar upp fint

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske man ska säga, fick vi problem med ena elbilen.. laddluckan på vår Enyaq går inte att få upp, försökt värma luckan men låsmotorn låter inte och jag ville inte bräcka upp luckan så fick bli bärgare till verkstan... När vi ställde bilen i lördags-morse hade den 18%.. när jag satte igång den imorse för att köra till verkstan var den på 12% och hoppa in i turtle mode. Får se om de lyckas få fart på låsmotorn eller om den byts ut på garanti, läst att det finns en uppdaterad version som är bättre.

Ioniq 28an rullar på i vintern även om jag blev smått överraskad när jag bara hade 112km räckvidd i -23C med AC på.

Konstigt att man aldrig varit med om något sånt här på en bensin/diesel-bil.. körde skoda superb innan med liknande tanklock som aldrig strulade, är det ångorna som påverkar? Förstår iofs inte alls behovet av låsmotor på ett "tanklock" till en elbil...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Äntligen kanske man ska säga, fick vi problem med ena elbilen.. laddluckan på vår Enyaq går inte att få upp, försökt värma luckan men låsmotorn låter inte och jag ville inte bräcka upp luckan så fick bli bärgare till verkstan... När vi ställde bilen i lördags-morse hade den 18%.. när jag satte igång den imorse för att köra till verkstan var den på 12% och hoppa in i turtle mode. Får se om de lyckas få fart på låsmotorn eller om den byts ut på garanti, läst att det finns en uppdaterad version som är bättre.

Ioniq 28an rullar på i vintern även om jag blev smått överraskad när jag bara hade 112km räckvidd i -23C med AC på.

Konstigt att man aldrig varit med om något sånt här på en bensin/diesel-bil.. körde skoda superb innan med liknande tanklock som aldrig strulade, är det ångorna som påverkar? Förstår iofs inte alls behovet av låsmotor på ett "tanklock" till en elbil...

Är ju känt fel på de modellerna, men många gånger sägs det ju kunna lösas genom att man bankar lite lätt på luckan och spammar låsa-upp-knappen på fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är ju känt fel på de modellerna, men många gånger sägs det ju kunna lösas genom att man bankar lite lätt på luckan och spammar låsa-upp-knappen på fjärrkontrollen.

Två blodiga händer av allt bankande i -20C i helgen, ingen skillnad idag heller. Självklart med spammande av nyckeln, men tack för tipset. Kanske någon annan har nytta av.

För övrigt nöjd över Skodas mobilitetsgaranti, inga problem att få hit en bärgare och de står för hyrbil ett par dagar.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tJev:

Två blodiga händer av allt bankande i -20C i helgen, ingen skillnad idag heller. Självklart med spammande av nyckeln, men tack för tipset. Kanske någon annan har nytta av.

För övrigt nöjd över Skodas mobilitetsgaranti, inga problem att få hit en bärgare och de står för hyrbil ett par dagar.

Är det en Enyaq 80/80x? Intressant. Då har jag haft tur (dock nog inte varit -20 än där jag är, inte mer än -15). Nyfiken vad det gör att den låser sig. Är det fukt/is i låset eller. Eller är det inte fastfruset utan motorn i sig? I-o-med att det händer i kyla trodde jag det mer skulle vara p g a is etc. Det närmaste jag haft är att inte fått av laddsladden. Då har jag fått låsa/låsa upp för att den skulle släppa. Men det var i somras. mkt irriterande när jag ville åka hem från en cup.

Skrivet av tJev:

Konstigt att man aldrig varit med om något sånt här på en bensin/diesel-bil.. körde skoda superb innan med liknande tanklock som aldrig strulade, är det ångorna som påverkar? Förstår iofs inte alls behovet av låsmotor på ett "tanklock" till en elbil...

Sen fryster tanklock definitivt även dom fast ibland. Bara googla på fastfruset tanklock :). När det går ner till många minusgrader så verkar det kunna hända lite vad som helst med våra bilar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Håller jag helt med om. Knappen på ratten på ID-familjen för att välja om man bara kör farthållare eller assisstanssystem är guld värd, oavsett om man har radar och/eller kamera så kommer det ju samlas snö på sensorer i riktigt vinterväder.

Det håller jag inte med om. Med 2.4 hade man ju det extremt irriterande problemet med att den konstant klagade på batteriproblem istället vid kallt väder, och då tar jag hellre en medveten "säkerhetsfunktion" än buggar.

Den där funktionen är ju för att rädda batteriet om det är låg SoC i kombination med extremt låga temperaturer. Jag har dock varit under 10% två gånger sista veckan och den gick inte in i turtle mode då, men då var det ju "bara" -12 eller -15 här..

Man skulle ju dock gärna veta lite mer från VW om den där funktionen så man vet och förstår när den slår in! Jag hade aldrig hört talas om det förrän jag såg det här och det hade ju varit mindre kul att få den i motorvägsfart.

Bilen värmer upp batteriet till 1,5 grader vid körning och 25 grader vid laddning.
Har du kört innan så är det inga problem att gå under 10%. I de två fall det har varit prat om nu har bilen stått med låg SoC under natten.
Men som sagt. Det är för att skydda batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Är det en Enyaq 80/80x? Intressant. Då har jag haft tur (dock nog inte varit -20 än där jag är, inte mer än -15). Nyfiken vad det gör att den låser sig. Är det fukt/is i låset eller. Eller är det inte fastfruset utan motorn i sig? I-o-med att det händer i kyla trodde jag det mer skulle vara p g a is etc. Det närmaste jag haft är att inte fått av laddsladden. Då har jag fått låsa/låsa upp för att den skulle släppa. Men det var i somras. mkt irriterande när jag ville åka hem från en cup.

Sen fryster tanklock definitivt även dom fast ibland. Bara googla på fastfruset tanklock :). När det går ner till många minusgrader så verkar det kunna hända lite vad som helst med våra bilar.

1. Det är en 60 😎 möjligt att motorn fryst fast, men tror snarare att den dött. Körde uppvärmning med en 2l varmvattenpåse så hela luckan var varm och god. Får återkomma med verkstans besked.

2. De gör de säkert, bara inte varit ett problem för mig under de 14 år jag körde soppabil och en gång under de 3 år jag kört elbil.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Bilen värmer upp batteriet till 1,5 grader vid körning och 25 grader vid laddning.
Har du kört innan så är det inga problem att gå under 10%. I de två fall det har varit prat om nu har bilen stått med låg SoC under natten.
Men som sagt. Det är för att skydda batteriet.

Stort tack för förtydligande, det lät väldigt mycket mer logiskt....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Råkar nån ha hört nåt mer om preconditioning för MEB-bilar (VW, Audi, Skoda, Cupra) från 2021-2023? Sitter själv på en Audi Q4 från 2021 och hoppas verkligen att de skulle uppdatera även äldre modeller, och inte bara 2024 framåt.

Laddningshastigheterna med vintertemperaturer är verkligen inte kul, speciellt inte när man startar med genomkall bil och kör halvkorta sträckor i låg hastighet. Körde ca 10 mil vid julen efter att bilen stått ute i runt -10c, och laddade runt 25-30kw när jag kom fram.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Råkar nån ha hört nåt mer om preconditioning för MEB-bilar (VW, Audi, Skoda, Cupra) från 2021-2023? Sitter själv på en Audi Q4 från 2021 och hoppas verkligen att de skulle uppdatera även äldre modeller, och inte bara 2024 framåt.

Laddningshastigheterna med vintertemperaturer är verkligen inte kul, speciellt inte när man startar med genomkall bil och kör halvkorta sträckor i låg hastighet. Körde ca 10 mil vid julen efter att bilen stått ute i runt -10c, och laddade runt 25-30kw när jag kom fram.

Det jag läst är att de inte garanterat uppdatering av äldre modeller. Minns inte var jag läste det tyvärr och det var i somras.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Konstigt att man aldrig varit med om något sånt här på en bensin/diesel-bil.. körde skoda superb innan med liknande tanklock som aldrig strulade, är det ångorna som påverkar? Förstår iofs inte alls behovet av låsmotor på ett "tanklock" till en elbil...

Tycker det känns ganska bra att luckan är låst när bilen står parkerad. Finns ju folk till allt så då finns det säkert någon som skulle vilja roa sig med att släppa ner sand i laddkontakten, eller kanske lätta på sitt eget tryck.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Tycker det känns ganska bra att luckan är låst när bilen står parkerad. Finns ju folk till allt så då finns det säkert någon som skulle vilja roa sig med att släppa ner sand i laddkontakten, eller kanske lätta på sitt eget tryck.

Absolut, men vad hindrar de individer från att tömma däck på luft, knäcka en ruta, krossa en backspegel? Nu bor jag på landet så kanske har en skev uppfattning av verkligheten.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Medhåll. Har tappat räkningen på hur många gånger iD4 har försökt skicka mig i diket, betongsugga eller mötande körfält pga feltolkning av vägarbeten eller snö. Tanken är god men det måste ju vara enormt svårt att konstruera ett system som klarar alla specialfall. Bättre då att vara ödmjuk inför bristerna och förenkla urkopplingen.

Känner igen det där, hade en VW innan jag skaffade mig en EV6, VW försökte ofta svänga ut på avfarter från motorvägen med resultatet att man blev rädd och ryckte till, inte så jättebra mjukvara i VW.
KIA har inte heller bästa mjukvaran men den är mycket bättre än VW, min EV6:a har aldrig försökt köra in i barriärer eller andra fordon bara för att vägstrecken går åt olika håll.

Men däremot har värmepumpen i EV6:an lagt av så jag kör runt med fisljummen kupé, och handen på hjärtat, KIA’s kundvård är så mycket sämre än VW.
Hade jag problem med VW så löste de lånebil blixtsnabbt.

Permalänk
Medlem

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/tesla-m...

Det här har varit på tapeten tidigare men gruffmans bil eller vad dom hette som berättade om detta fick ju teslas advokater mot sig och fick ta ned filmen illa kvickt.
Om detta stämmer är det en enorm säkerhetsrisk och tesla borde byta ut dessa länkarmar som uppenbarligen verkar vara undermåliga?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Uppföljning på min laddlucka, tog mindre än 24h att få ny låsmotor monterad. Den uppdaterade versionen så förhoppningsvis är det sista gången den strular... fick även info om att vår enyaq omfattas av batterimoduls-utbytesprogrammet så kommer få en ny tid för att fixa det. Tur allt går på garanti än så länge.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tJev:

Uppföljning på min laddlucka, tog mindre än 24h att få ny låsmotor monterad. Den uppdaterade versionen så förhoppningsvis är det sista gången den strular... fick även info om att vår enyaq omfattas av batterimoduls-utbytesprogrammet så kommer få en ny tid för att fixa det. Tur allt går på garanti än så länge.

nu blev jag nyfiken. Vad är det för något? Är det 12V batteriet du pratar om? Undrar om det var det som dom bytte på min nu när jag fick problem tidigare i vinter med att den ofta klagade på att 12V batteriet var lågt. Sen dom bytte så har det aldrig hänt igen (fick det redan förra vintern några gånger men då så sällan jag inte tänkte så mkt på det).

Edit: kom på du hade Enyaq 60 och inte 80 ..

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Äntligen kanske man ska säga, fick vi problem med ena elbilen.. laddluckan på vår Enyaq går inte att få upp, försökt värma luckan men låsmotorn låter inte och jag ville inte bräcka upp luckan så fick bli bärgare till verkstan... När vi ställde bilen i lördags-morse hade den 18%.. när jag satte igång den imorse för att köra till verkstan var den på 12% och hoppa in i turtle mode. Får se om de lyckas få fart på låsmotorn eller om den byts ut på garanti, läst att det finns en uppdaterad version som är bättre.

Ioniq 28an rullar på i vintern även om jag blev smått överraskad när jag bara hade 112km räckvidd i -23C med AC på.

Konstigt att man aldrig varit med om något sånt här på en bensin/diesel-bil.. körde skoda superb innan med liknande tanklock som aldrig strulade, är det ångorna som påverkar? Förstår iofs inte alls behovet av låsmotor på ett "tanklock" till en elbil...

Luckan, har den inte en nödöppning som iD-bilarna?