Permalänk
Medlem

Galaxy-telefoner från Samsung sedan några år tillbaka - sätter käppar i hjulen för de som vill roota vilket är nära på konsumentfientligt och missgynnar den europeiska marknaden med sämre exynosprocessorer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Köksmaskiner/spis/ugn med touch-knappar. Fullkomligt värdelöst.

Verkligen! Nu träffade du en öm punkt hos mig 😄 Touchknappar har inget i köket att göra, och beslutet att bestycka varenda spishäll på marknaden med touchknappar är rent idiotiskt. SÅ många gånger har en hoppande vattendroppe landat på on/off-”knappen” och stängt av hela hällen. Det tar dessutom typ 10 tryck för att komma till rätt temperatur, och den är obrukbar om man torkar av panelen med en trasa. Återinför vred som standard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Verkligen! Nu träffade du en öm punkt hos mig 😄 Touchknappar har inget i köket att göra, och beslutet att bestycka varenda spishäll på marknaden med touchknappar är rent idiotiskt. SÅ många gånger har en hoppande vattendroppe landat på on/off-”knappen” och stängt av hela hällen. Det tar dessutom typ 10 tryck för att komma till rätt temperatur, och den är obrukbar om man torkar av panelen med en trasa. Återinför vred som standard!

Har man bra vred går det dessutom att reglera temperaturen på rent muskelminne. Så mycket snabbare, smidigare och enklare att hantera. Dessa touchknappar är fullkomligt idiotiska.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hela världen har blivit en enda stor överskattad teknikpryl. Det har kört totalt i diket med allting.

Jag är uppväxt i glesbygd där de fick elström så sent som 1948, nya huset byggdes 57 och var då det första i byn som hade inomhustoa. Man gjorde egen ost, eget smör, hässjade fortfarande hö 20 meter från bostadshuset. Det gick elda med ved om strömmen gick. Det kan tyckas primitivt och vissa fnissar nog åt det hela, men jag är nöjd med den här uppväxten, en fin miljö, mycket bättre än att stirra in i några miljoner ton nerklottrad trist betong i en stad.

Vad gör ungdomen idag? De går omkring som levande döda med avbrutna topz i öronen och klöser oavbrutet på en liten iq-sänkande glasruta de kallar "mobiltelefon", trots att just det där "telefon" är det allra minsta de används till, folk har ju t.o.m telefonskräck idag. Ringer man utan att sms'a eller maila några timmar i förväg så skiter dom ju på sig av rädsla, blockar numret och tror det är nån å så hemsk försäljare, när man bara vill ringa dom och påtala de glömt lyset påslaget på bilen. Jaja, stå där då med tomt batteri imorgon så lär du dig kanske att svara.

All teknik har gått fullständigt åt pepparn. Själv har jag inga sociala media alls och jag överlever ändå, jag har ingen tv för det är bara sport och fjant iallafall, och nyheterna kan jag se på nätet och bläddra förbi alla ointressanta nyheter mellan det viktiga och vädret. Jag har inte en enda s.k "smart" självtänkande iot-teknikpryl i huset, förstår inte ens varför jag skulle vilja ha det, mitt kylskåp har i allfall en lampa inuti, som lyser när man öppnar dörren, det räcker för mig. Behövs inget avancerat villalarm, för här har vi grannar som bryr sig om varandra och alla känner alla. Jag har ingen diskmaskin, en borste funkar bra och drar ingen ström. Ingen touchknappspis heller, en stadig gammal pjäs med riktiga rattar och järnplattor. Ingen självkörande gräsklippare, det går precis lika bra med lie en gång per år om inte nån granne kör en sväng med traktorn. Här finns ingen elektrisk skruvvridare, kan till skillnad från de flesta andra både hålla i en mejsel och samtidigt vrida på händerna fortfarande. Finns heller ingen självåkande dammsugare, en bred sop funkar galant och den står inte plötsligt och oväntat mitt på golvet så man snavar på den.

Varför klarar sig folk idag inte med manuella ting? Och allt detta till trots är jag den alla frågar om hjälp när deras teknikprylar ständigt inte funkar, och de tycker JAG är i teknikens framkant, för att jag arbetat med IT en massa år och även varit elektronikreparatör. Jag har aldrig någonsin behövt felamäla en diskborste, men hu så hemskt om ungdomarnas diskmaskin eller elektriska nagelklippare pajar, då är det panik.

"gubbgnäll" kanske jag blir hänvisad till igen, men jag tycker bara hela världen har blivit ett enda stort fjollhus där ingen klarar nånting alls om det inte sitter en internetkopplad eco-friendly energibesparande och helt onödig mackapär i den som styrs av klösbrädan, givetvis made in andra sidan av planeten och hitfraktade med fartyg som drivs av 400 ton råolja, och inom 3 månader hamnar den fantastiska smarta prylen i en skrotcontainer för den gick inte uppgradera och började gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hörlurar och trådlösa möss/tangentbord om man sitter på en stationär pc. Har man inget behov av att vara tyst föredrar jag ett vanligt 2.1 högtalarsystem över ett par grymma lurar alla dar i veckan pga komforten (eller bristen på den) och potentiella hörselskador..
Dessutom ogillar jag trådlöst då det bara strular förr eller senare juat pga att det är trådlöst.

Permalänk
Medlem

Kaffebryggare
Grafikkort
Processorer... nej, vänta jag kan bunta ihop lite i en mening:

All skit som säljs till vansinniga priser utan att göra mer än marginell skillnad på sluresultatet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Oh, nu blir det debatt!

Måste säga att jag inte håller med tidigare inlägg. Sonos, riskokare, och smarta hem är ju toppen! De gör livet enklare och bekvämare.

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Men inte på skithuset eller när man ligger nerbäddad i sängen! Visst, telefoner i all ära, men det är trevligt med en lite större skärm

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Jag använder såna och är perfekta om man ska ha riktigt finhackad lök alternativt om du gör humus eller andra röror. Då räcker inte bara en kniv. Självklart kan en stavmixer fungera typ lika bra egentligen men jag uppskattar en riktigt bra skärare.

Hummus fanns väl innan både stavmixer och lökhackare, hur gjordes den då?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Just de Telldus power plugs är tyvärr kända för att dö och strula så "fel saker" är det troligaste. Har själv två Telldus som fortfarande fungerar men används mycket sällan så kanske därför.

Då kanske de är för att de är skit alltså. Vad är det som fallerar, relän eller kondensatorer, går de att byta mot bättre komponenter?

Vilka är det bra kvalité på? Kan jag ge sådana en chans innan jag kastar in handduken helt för smarta pluggar? Är det något speciellt märke man ska köra på annat än telldus. Trodde ändå telldus var OK eftersom de verkar stora och finns överallt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

När man ibland i trafiken vill använda röstsökning för att hitta en vägbeskrivning i google maps.
Gärds Köpinge skola gav följande träff...

Permalänk
Skrivet av jiimpan:

Vet inte om du provat dessa men jag använder dem och finns inget bakgrundsbrus, om jag inte blivit döv kanske :/
https://www.komplett.se/product/1189295/gaming/spelutrustning...

Intressant, tackar! Får kika in lite recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Bang & Olufsen är en intressant tillverkare. Hur de har lyckats kränga sina produkter till sådana överpriser så länge är faktiskt väldigt imponerande.

B&O sålde troligtvis betydligt mer förr i tiden. Nu har Apple tagit över deras roll som överprisat designmärke.

Permalänk
Medlem

El-sparkcykel. Speciellt då de hyrsystemen som låter skräpet stå överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då kanske de är för att de är skit alltså. Vad är det som fallerar, relän eller kondensatorer, går de att byta mot bättre komponenter?

Vilka är det bra kvalité på? Kan jag ge sådana en chans innan jag kastar in handduken helt för smarta pluggar? Är det något speciellt märke man ska köra på annat än telldus. Trodde ändå telldus var OK eftersom de verkar stora och finns överallt.

Gick ifrån Telldus och bytte till Deltaco.
https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-smart-plug-SH-P01-inomh...

Har 9st som gått problemfritt i 4år.
Det räcker inte som statistik om kvalitén, vet att de också går sönder som allt annat.
Frågan är bara hur många.
Deltaco lämnar iaf 5år garanti.
Finns i en slim-variant som inte inkräktar vid dubbeluttag och även modell med energimätare.

Har även 4st WIFI LED-lampor som fungerar sedan 2år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Du kör Golf men vägrar Skoda? Mer eller mindre samma.

Håller med delvis om touchen, det är i rullande fordon och det ska vara snabbt och enkelt vilket många inte fått till.
Blank plast ja...köprr man nytt fixa pastfilm oxh dra på omedelbart.

Jo jag vet att de har samma plattform osv. Men anser att Skoda är mer plastiga på insidan. Volkswagen känns bättre på något sätt.

Tänker man bort mina problem med touch osv, så hade jag köpt en BMW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Telefonen är ett störningsmoment om nåt, nu slipper man kolla i den om det kommer en notis eller missat samtal. Inget plingande alls bara en tyst vibration, känns skitstörande när man är bland folk och det plingar överallt.
Träning blir mycket roligare när man får lite resultat på löprundorna, kan jämföra med vänner osv.. slipper även ha med en klump i fickan för musik.

Sen är allt som man måste ladda varige dag med massa appar skit. Garmin är lätt bäst.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av walkir:

Finns ingen som tvingar dig att köpa 8GB versionen. Själv har jag 16GB RAM i både min MacBook Air och MacBook Pro 14 M1 Pro. Båda var betydligt billigare än 24000.

Alltid lustigt när många hackar ned på Apple, samtidigt som Dell (XPS) och Microsoft (Surface) fortsätter sälja datorer med 8GB RAM för liknande överpriser.

Jag vet att det inte är någon som tvingar mig.
Min poäng var, och är, att en Pro maskin idag inte ska innehålla 8GB Ram. Speciellt inte för det priset.

Du får gärna köpa till 8 GB Ram till din Air för 2500kr, vilket också är ett helt sjukt pris med tanke på vad 8 GB Ram kostar idag.
De kunder som betalar överpris för RAM sänder signal till företaget att det är helt ok pris.

Har inte kollat upp alla PC laptops därute men en Dell XPS 15 kostar 24000, och har 16 GB Ram.
Microsoft Surface Laptop Studio 2 kostar 28500, så den är definitivt överprisad, men har 16 GB Ram.

Jag tycker också att det mesta är överprisat där ute just nu, inte bara Apple. Även om Apple är ohotad etta när det gäller priset för uppgraderingar.
Skillnaden är att på PC sidan så ingår 16 GB Ram, och vill du uppgradera så behöver du inte sälja din ena njure🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är ju just det, eluttag är sällan placerade där man vill ha högtalarna. Visst, klarar man sig med en högtalare i ett hörn så är säkert Sonos lösning bra.

Jag tror målgruppen är folk som vill kunna lyssna på musik medan man gör hushållssysslor, eller som bakgrundsljud på sociala tillställningar. Inte så viktigt var högtalarna står, normalt har man tillräckligt med eluttag för att något av dom sitter lämpligt.

Har dom ens produkter som är placeringskänsliga? Är väl bara surround-anläggningar och dedikerat stereoljud där högtalarplacering spelar roll, och det är inte min uppfattning om vad Sonos produkter är gjorda för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Gick ifrån Telldus och bytte till Deltaco.
https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-smart-plug-SH-P01-inomh...

Har 9st som gått problemfritt i 4år.
Det räcker inte som statistik om kvalitén, vet att de också går sönder som allt annat.
Frågan är bara hur många.
Deltaco lämnar iaf 5år garanti.
Finns i en slim-variant som inte inkräktar vid dubbeluttag och även modell med energimätare.

Har även 4st WIFI LED-lampor som fungerar sedan 2år tillbaka.

Intressant, dessa fungerar nog inte med smartthings antar jag men det var billiga, väldigt billiga. kanske får dumpa smartthings för dessa. finns det som i smartthings att dom tänder och släcker efter när solen går upp och ned?

edit: Såg att dom kan styras med google home men har en egen app, kanske det finns sådant iden?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

"Smarta" Hissar. Helt värdelöst. Varför ändra ett vinnande koncept? Du går in i en hiss->Trycker på knappen för våningen. Klart
Nänä. Här skall vi försöka göra det annorlunda med att trycka våningen utanför hissen. Buggar ut så du kommer på fel våning. Kan inte ändra våning i hissen om du tryck fel o.s.v.

Kan ha visst existensberättigande i riktigt höga hus. Där hisstransport en begränsad faktor (man kan ju inte bara ha mer hissar - till slut blir det bara hisschakt av byggnaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Trådlösa prylar i allmänhet. Jag hatar batterier, och jag vill bestämma över vilka prylar som pratar med nätverket eller inte, basta.

Varför kan du inte bestämma vilka trådlösa prylar som kan prata med nätverket?

Skrivet av Anhjo:

Telefonen är ett störningsmoment om nåt, nu slipper man kolla i den om det kommer en notis eller missat samtal. Inget plingande alls bara en tyst vibration, känns skitstörande när man är bland folk och det plingar överallt.
Träning blir mycket roligare när man får lite resultat på löprundorna, kan jämföra med vänner osv.. slipper även ha med en klump i fickan för musik.

Sen är allt som man måste ladda varige dag med massa appar skit. Garmin är lätt bäst.

Håller helt med. Smarta klockor som måste laddas oftare än varannan vecka är totalt osmarta.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Kyraal:

Samma med morsan, och svärfar håller koll på sin höga puls med den. Mormor fick användning för sin i höstas hon stukade foten rejält och blev liggande i trådgården på natten när hon var ute och letade efter katten. Hon ringde morsan på Facetime som kom och hjälpte henne. Vetefan hur det hade blivit annars. Apple Watch är värt pengarna. Tycker det är överraskande mycket oförstående på en sida som Sweclockers över rätt så grundläggande teknologiprodukters nytta och användningsområden. Skulle tro att det har med vissas ålder att göra, men när till och med min 90-åriga mormor forstår poängen så vet jag inte 😅

Mycket handlar om vad man själv värderar och att vissa har lite väl snäva perspektiv. Detta märks särskilt i diskussionerna om Apples produkter, som visserligen är dyrare men i jämförelse med det mesta annat på marknaden kan ses som smärre underverk.

Får mig att tänka på när jag var inne på NK med en kompis och han fick syn på en kavaj för 8 000 kronor och utbrast "vad i helvete, den där kostar 500 kronor på Dressman". Samma person skulle inte höja på ögonbrynen för hjul till bilen för 40 000 kronor.

Jag tycker att det är ganska fascinerande hur vår uppfattning om värde kan skilja sig så markant beroende på vad det gäller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Precis, och dessa riskokare finns ju inte ens i rostfritt. Endast hemska s.k nonstick beläggningar som inte håller för fem öre.

Har en Tatung TAC-06 som har potta i rostfritt stål. Förutom att koka ris i den så har den korgar för att ångkoka mat (ingår ej, de kostar extra), så den används ofta när vi lagar asiatiskt!

De kan vara lite svåra att få tag på 220-240V, men väl värt det om man är teflonhatare och risentusiast.

Finns en hel kokbok med skit man kan göra i den:
https://www.streetsmartkitchen.com/wp-content/uploads/SSK-Tat...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Personligen skulle jag säga produkter från Miele. Tycker inte deras produkter är värda sina premiumpriser.

Tvärt om, produkter som håller i evigheter utan massa extra lul-lul som går sönder efter 2-3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intressant, dessa fungerar nog inte med smartthings antar jag men det var billiga, väldigt billiga. kanske får dumpa smartthings för dessa. finns det som i smartthings att dom tänder och släcker efter när solen går upp och ned?

edit: Såg att dom kan styras med google home men har en egen app, kanske det finns sådant iden?

Deltacos App har en mängd funktioner.
Du kan styra efter soluppgång/nedgång, tid och massa annat som efter hur mycket det blåser, om det är mulet, temperatur.

Permalänk
Medlem

Vad roligt att tråden fick sån fart! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

En Sous Vide Cirkulator där man först ska vakuumförpacka maten och sedan tillaga den i ett vattenbad

Där har vi ju en pryl som verkligen kan göra något som är väldigt svårt utan. Den gör det inte bara enkelt att få väldigt konsekventa och exakta resultat utan gör det också möjligt att få mycket bra kontroll på textur av köttfibrer osv som skiljer sig mycket mellan olika stycken.

Jag har svårt att se det som överskattat när de som kan mest om matlagning brukar vara de som uppskattar det mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag tror målgruppen är folk som vill kunna lyssna på musik medan man gör hushållssysslor, eller som bakgrundsljud på sociala tillställningar. Inte så viktigt var högtalarna står, normalt har man tillräckligt med eluttag för att något av dom sitter lämpligt.

Har dom ens produkter som är placeringskänsliga? Är väl bara surround-anläggningar och dedikerat stereoljud där högtalarplacering spelar roll, och det är inte min uppfattning om vad Sonos produkter är gjorda för.

Ändå påstår folk här att det är bra ljud.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är verkligen humor på en ny nivå! Blir ju bara mer jobb att göra rent maskinen efteråt och som du säger, man måste ändå använda kniv.

Eh? Den där lökhackaren är det bästa som finns.

Helt perfekt småhackad lök på 20 sekunder och du kan stoppa i hela löken. Tycker det är ett av de skönaste redskapen i köket. Jag lagar otroligt mycket mat och den där manicken sparar så mycket tid. 4-5 scharlotten i ett hugg i stället för att stå och hacka 1 och 1.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Har nog själv väldigt få sådana. Sen om allt används ofta är en annan sak, men direkt överskattade prylar har jag nog knappast något av.
Beror ju också mycket på vad man har behov av och vad man gör, det som för någon kan vara överskattat kan någon annan ha god nytta av.

Har personligen ytterst sällan sett något behov av navigator, kör mer sällan på okända ställen och de gångerna det kan behövas räcker oftast mobilen mer än väl för att hitta rätt.