Permalänk
Skrivet av Watts:

Allt från..*host* Apple

Lägg ner säger jag då. Tycker de har flera trevliga produkter.

Skrivet av DasIch:

Allt från Asus.

Ajdå. Blev ett Asus-moderkort nu till nybygget. Körde Gigabyte förra (länge sen). Har dock funkat fint med Asus-kortet hittills.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Trådlösa headsets till PC. Köpt säkert 10st olika i prisklassen 1000-5000kr, men ALLA har bakgrundsbrus. Vet inte om det är själva tekniken som sätter stopp, men lite tråkigt att det inte finns en enda tillverkare som lyckats, om jag inte missat något senaste året!

Man hade kanske kunnat splitta röst/ljud på varsin teknik, där ena kör Bluetooth, och den andra kör Wi-Fi?

Vet inte om du provat dessa men jag använder dem och finns inget bakgrundsbrus, om jag inte blivit döv kanske :/
https://www.komplett.se/product/1189295/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

RTX och AI. Inget

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Röstkontroll. För mig är det inte en feature, det är en bugg. Jag är för gammal (35) för att försöka prata med döda ting. Automatiska telefonsvarssystem är illa nog.

Om din produkt lägger prio på detta så är den inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Högtalarkablar köps per löpmeter så man har exakt den biten som behövs och är mycket mer diskreta än skarvsladden för elen.

Eller så kopplar man in sig till befintliga eluttag, istället för att dra högtalarkablar kors och tvärs genom bostaden?

OnT: Allt som har med "streaming" att göra. Axel 8 år behöver inte stream decks, RGB-paneler till väggarna, och 8k webbkamera med ringlampa, men eftersom alla hans idoler på youtube har det, vill han också ha det.

Permalänk
Medlem

Vissa har sagt surfplattor, bärbar dator är så mycket bättre på alla sätt! Använder den mer än min iPhone. Min MacBook Pro är det bästa köp jag någonsin gjort. Det jag älskar absolut mest är högtalarna, jag begriper inte varför inte fler satsar på det. Har dock en Grymme-PC jag gamear på med 4090 med så jag inte råkar på Apple-fanboy hatetet haha..

.....

Men för mig är en sak jag aldrig kommer begripa.. Touchkontroller i bilar. vad i helvete... det är så otroligt värdelöst.

Jag har en fullutrustad Volkswagen Golf MK 7.5 2018 . Otroligt bra bil, allt är i stort sett riktiga knappar som underlättar något enormt medans man kör! Den har en stor 9 tums skärm i mitten med apple CarPlay, men knappar på allt annat!

Jag har länge velat köpa en nyare finare bil, men jag får panik med all jävla touch! Samt blanka plastytor WHY!? Allt i en bil ska vara matta ytor INGET ska vara blankplast. Samt varför i hela friden har inte alla bilar 4 knappar för elhissar? Istället för 2 och att man ska trycka på någon touch-skit för att dra ner dom där bak.

Såg att Skoda på deras nya bilar går tillbaka till mer knappar, det är bra. Men köper ingen Skoda haha.

Permalänk
Medlem

Smarta bilar.

Volkswagens "Hej ID ...". Världens sämsta röststyrning vilket gör att man i steg två (eftersom skiten är trög och väntetiden är lång) måste använda världens sämsta touch system för att stänga av rattvärmen. (Även om det manuellt nu tar 3 sekunder med knapptryckningar, så går det iaf 30 sekunder snabbare än att säga till ID att stänga av värmen). Hade man haft en knapp som på golfen så hade det gått på 0,5 sekunder. Utan att ta blicken från vägen!

Fattar inte hur man kan montera in ett sånt absolut värdelöst system i en bil.

Eller Volkswagens fjärrstyrning av uppvärmning av bilen. Fungerar aldrig när man behöver det dvs, under 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Vissa har sagt surfplattor, bärbar dator är så mycket bättre på alla sätt! Använder den mer än min iPhone. Min MacBook Pro är det bästa köp jag någonsin gjort. Det jag älskar absolut mest är högtalarna, jag begriper inte varför inte fler satsar på det. Har dock en Grymme-PC jag gamear på med 4090 med så jag inte råkar på Apple-fanboy hatetet haha..

.....

Men för mig är en sak jag aldrig kommer begripa.. Touchkontroller i bilar. vad i helvete... det är så otroligt värdelöst.

Jag har en fullutrustad Volkswagen Golf MK 7.5 2018 . Otroligt bra bil, allt är i stort sett riktiga knappar som underlättar något enormt medans man kör! Den har en stor 9 tums skärm i mitten med apple CarPlay, men knappar på allt annat!

Jag har länge velat köpa en nyare finare bil, men jag får panik med all jävla touch! Samt blanka plastytor WHY!? Allt i en bil ska vara matta ytor INGET ska vara blankplast. Samt varför i hela friden har inte alla bilar 4 knappar för elhissar? Istället för 2 och att man ska trycka på någon touch-skit för att dra ner dom där bak.

Såg att Skoda på deras nya bilar går tillbaka till mer knappar, det är bra. Men köper ingen Skoda haha.

Du kör Golf men vägrar Skoda? Mer eller mindre samma.

Håller med delvis om touchen, det är i rullande fordon och det ska vara snabbt och enkelt vilket många inte fått till.
Blank plast ja...köprr man nytt fixa pastfilm oxh dra på omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Så det är namnet det är fel på, eller? Om man kallar de fjärrströmbrytare istället för smart fjärrströmbrytare, blir det bättre?

Förövrigt fantastiska produkter att stoppa bakom varenda strömbrytare i hela lägenheten. När jag går hemifrån så slocknar hela skiten, TV går av etc. Underbart skönt att springa runt och tända och släcka när man går/kommer hem.

Med absolut, det är ju egentligen ingen skitfräck produkt. Det är mer vad man gör med den som är trevligt och potentiellt "smart".

Mest överskattade, kanske inte pryl, men produkt är för tillfället diverse AI chat-botar och "självkörande" bilar. Förstår mig rätt. De är häftiga och revolutionära, men ändå ack så överskattade.

Jag har Z-wave switchar vid varenda lampknapp. 20+ enheter totalt. Fungerar klockrent bortsett från en värdelös brandvarnare som kopplar bort sig från nätverket då och då. Alla problem med att enheterna inte svarade snabbt etc. löste sig med fler enheter. De hade ingen bra signal på sina håll till en början. Switcharna/dimrarna i väggen har exempelvis suttit 2-3 år nu och jag har aldrig behövt "krypa och resetta" eller klippa hela säkringen för att reboota dem. Det bara rullar.

2-3 år är ju ungefär när mina började fallera så antingen händer det dig snart eller så har jag "fel saker". Har du någon av dessa jag har?
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombryta...

Den sista är en av de som VERKAR fungera men det är inte mycket äldre än ett år så det återstår att se. Dom första är dom jag HADE mest av men nu har hel 5 dött så de kommer jag nog inte handla flera av. Den andra har 1 dött och de som ännu lever är inte mer än något år men har rätt låga förväntningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Ändå har du ett Asus grafikkort och moderkort.

Japp till nästa generation.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Min nominering går till kaffemuggar med massa teknik inbakat. Det kan ju vara bökigt nog att tillreda kaffe och jag vill inte hålla på och fippla med ännu mer grejer. Maskindisk tål den säkert inte heller. Är ju en tröst att den ändå fortfarande funkar som mugg även om batteriet är slut eller om man tappar bort dockningsstationen.

https://eu.ember.com/cdn/shop/files/app_blackCM_C_1_600x.jpg?v=1640287513

Hur många känner du som har en smart kaffemugg då? Du har nog bara googlat fram dig till detta bara för att ha något att tillägga till tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vem slår Sonos i sin klass? Nu snackar vi nästintill trådlösa surroundsystem där bara en strömkabel krävs samt hdmi för soundbaren.

Du är väl den femte personen som frågar nu. Jag pratar främst om ljudet. Det är dåligt, särskilt med tanke på vad de kostar. Då finns det andra soundbars för mindre pengar som låter bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast de exemplen skulle lika gärna kunna vara något annat?
Det skulle eventuellt kunna bero på något som kanske hände för ett par år sedan - men vi kommer aldrig att veta <- Folk vet inte exakt varför saker går sönder och skyller på ESD.

Jag skulle vara mer orolig för strömspikar som drar med sig nätagg och andra komponenter än ESDskador.

Komponenter är oerhört komplicerade och kan självklart gå sönder på många vis. Jag menar inte att ESD är ens största orsak. Man vet ju helt enkelt inte för det är inte värt att ta reda på det.
Men att ESD händer och faktiskt skadar komponenter, det är ett faktum. Att vi inte vet skalan av det hela borde ju inte göra att man totalt ignorerar det, snarare tvärt om när det är så enkelt och billigt med ett ESD armband. Det är min åsikt i det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Eller så kopplar man in sig till befintliga eluttag, istället för att dra högtalarkablar kors och tvärs genom bostaden?

OnT: Allt som har med "streaming" att göra. Axel 8 år behöver inte stream decks, RGB-paneler till väggarna, och 8k webbkamera med ringlampa, men eftersom alla hans idoler på youtube har det, vill han också ha det.

Det är ju just det, eluttag är sällan placerade där man vill ha högtalarna. Visst, klarar man sig med en högtalare i ett hörn så är säkert Sonos lösning bra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Windows som OS.

Permalänk
Medlem

"Smarta" Hissar. Helt värdelöst. Varför ändra ett vinnande koncept? Du går in i en hiss->Trycker på knappen för våningen. Klart
Nänä. Här skall vi försöka göra det annorlunda med att trycka våningen utanför hissen. Buggar ut så du kommer på fel våning. Kan inte ändra våning i hissen om du tryck fel o.s.v.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Viking

Intressant hur säkert hälften av alla inlägg handlar om ett företag istället för en teknikpryl.
Vad är det som gör att vissa personer blir så anti företag? Det här med att bojkotta p.g.a löjliga anledningar förstår jag inte.
Ännu roligare hur några gör det till halva sin (internet)personlighet att hata på ett visst bolag.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Intressant hur säkert hälften av alla inlägg handlar om ett företag istället för en teknikpryl.
Vad är det som gör att vissa personer blir så anti företag? Det här med att bojkotta p.g.a löjliga anledningar förstår jag inte.
Ännu roligare hur några gör det till halva sin (internet)personlighet att hata på ett visst bolag.

Jag har använt en hel del dyra prylar från Bacho, Kamasa, peltor, Apple, Fluke etc och ser stora brister direkt. Jag blir ofta positiv överraskad av de billiga alternativen att de ibland är bättre på vissa saker.

Det enda är att jag har ändrat mig när det gäller hörselskydd, ju fler funktioner ju bättre tyckte jag. Detta tills jag fick pröva flera olika och insåg att när man har hörselskydden på huvudet och vill höja sänka, mute byta kanal, svara i telefon från hörselskydden etc. Så är det väldigt komplicerat att göra knappar som är självklara när man har hörselskydden på huvudet och ej ser vad man trycker på.
Vissa hörselskydd vill göra kanalsökning efter man bara har kommit när en knapp och sedan ska man vänta på det. Jag ser det lite som att det finns en snabbknapp för formatering av diskar på ens tangentbord.

Ett stort problem är att göra en produkt som passar alla, produkten ska passa en gammal gubbe på 90år med stela fingrar, den ska även passa "gamer-ungdomen" på 15år som har en fingerfärdighet utan dess like.
En annan sak är olika användningsområden. Ta skiftnyckel vilken är den minst dåliga? Frågan är genast ska skiftnyckeln ligga i ett varmgarage och någon smörjer in den hela tiden, eller ska den ligga ute i en skogsvagn och få väldigt mycket vatten i sig?
Det finns ingen skiftnyckel som är halvbra för de båda alternativen. Precis som det ej finns laptops och annat som är bra för alla.

Permalänk
Medlem

RGB-belysning.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Fö ni som har synpunkter på B&O, ta en titt här... 70tals-skivspelare som B&O gör service på så det blir nyskick på dom och de ser fortfarande ut att vara från framtiden...

https://www.bang-olufsen.com/en/us/speakers/beogram-4000c

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Fö ni som har synpunkter på B&O, ta en titt här... 70tals-skivspelare som B&O gör service på så det blir nyskick på dom och de ser fortfarande ut att vara från framtiden...

https://www.bang-olufsen.com/en/us/speakers/beogram-4000c

B&O på 1970, 1980 talet etc. Så var det ett märke som flera personer köpte utan att ha så jättebra ekonomi. De tänkte, de köpte enligt dem den "bästa tvn" och så hade de den bästa tvn i kanske 20år om inte mer. Detsamma gällde deras andra prylar som sterios.
Man kan argumentera emot detta att det var dumt.

Det som har hänt idag är en supersnabb utveckling, så snabb så det är inte alltid att flaggskeppen från olika tillverkare har den senaste tekniken i sig när de lanseras. Ett typexempel är senaste Bluetouth, usb 4 ver 2, thunderbolt 5 10Gbit ethernet, senaste wifi etc. Solid statebatterier när de nu kommer.

Så mycket ironisk kan man säga med denna supersnabba utveckling att när större tillverkare lanserar deras flaggskepp produkter så har de mycket gammal skit i sig.
Att då köpa en tv för att ha i 20år så kommer man få ha en dålig tv väldigt länge.

Bang Olufsson har dessutom svårt att hänga med, det är mycket lättare för tillverkare med större volymer där de släpper en ny uppdaterad version varje år att ha det senaste.

Permalänk
Medlem

"Hi-fi" prylar som mäter dåligt.

Aldrig någonsin finns det nästintill perfekta förstärkare, försteg, DAC:ar, hörlurar osv så billigt som idag, men det gäller att sålla rätt.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

Permalänk
Medlem

Induktionsspisar med touchknappar. Såg att det nämndes tidigare i tråden men vem tyckte att det var en bra ide och hur kommer det sig att det fortsätter att sälja?

Är det blött på spisen eller på fingrarna, glöm att du kan använda knapparna. Sjukt störigt när man har fyra kastruller på spisen och skalar potatis samtidigt.

Drar man en kastrull över knapparna får spisen spel och sätter igång random platta (vilket kan bli en brandfara om man inte är uppmärksam). Det här händer också om det är smuts på touchknapparna.

Att ändra effekt på en platta kräver att man först väljer platta för att sedan välja effekt på en icke definerad skala.
Har man gasspis så får man iaf en visuell bekräftelse på vald effekt. Induktionsspisen vet man aldrig om den är på förens det är försent.

Allt ovan löser man enkelt med stegade vred på sidan av spisen. Lite samma problematik som dagens elbilar har där alla reglage ska styras via en fast monterad surfplatta. Man får inte enligt lag sitta med mobilen i handen när man kör men det är OK att sitta med näsan i bilens surfplatta för att hitta sätesvärmen genom menyerna?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

2-3 år är ju ungefär när mina började fallera så antingen händer det dig snart eller så har jag "fel saker". Har du någon av dessa jag har?
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombryta...

Den sista är en av de som VERKAR fungera men det är inte mycket äldre än ett år så det återstår att se. Dom första är dom jag HADE mest av men nu har hel 5 dött så de kommer jag nog inte handla flera av. Den andra har 1 dött och de som ännu lever är inte mer än något år men har rätt låga förväntningar.

Telldus har jag hört vissa problem med. De jag har i väggarna är Fibaro. Annars har jag en rejäl blandning av prylar och sensorer med både Z-Wave, zigbee och wifi och alltihop fungerar som det ska. Mina äldsta Z-Wave prylar samt usb controllern jag använder köpte jag 2016 så att det skulle gå sönder med tiden har jag inte upplevt.

Edit: Nu när jag kollade så ser jag att jag har ett par Telldus TZWP-102. Inga problem med dessa. Hittade den ena i maikorgen. Inköpt April 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

Jag använder såna och är perfekta om man ska ha riktigt finhackad lök alternativt om du gör humus eller andra röror. Då räcker inte bara en kniv. Självklart kan en stavmixer fungera typ lika bra egentligen men jag uppskattar en riktigt bra skärare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Raytracing
Playstation 5

Morgontrött
Permalänk
Medlem

Lista på smått överskattade saker:

Ljudlimpor
Saker som görs smarta i onödan = mer onödig elektronik som kan gå sönder.
Kapselmaskiner för kaffe
Mobilkameror

Skrivet av Sarato:

Jag använder såna och är perfekta om man ska ha riktigt finhackad lök alternativt om du gör humus eller andra röror. Då räcker inte bara en kniv. Självklart kan en stavmixer fungera typ lika bra egentligen men jag uppskattar en riktigt bra skärare.

Dock blir det inte direkt hackad lök, blir mer söndersliten röra av lök. Kan lika gärna köra löken på ett rivjärn.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

En Sous Vide Cirkulator där man först ska vakuumförpacka maten och sedan tillaga den i ett vattenbad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

I en riskokare kan man göra mycket mycket mer än bara koka ris.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

2-3 år är ju ungefär när mina började fallera så antingen händer det dig snart eller så har jag "fel saker". Har du någon av dessa jag har?
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer...
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrstrombryta...

Den sista är en av de som VERKAR fungera men det är inte mycket äldre än ett år så det återstår att se. Dom första är dom jag HADE mest av men nu har hel 5 dött så de kommer jag nog inte handla flera av. Den andra har 1 dött och de som ännu lever är inte mer än något år men har rätt låga förväntningar.

Just de Telldus power plugs är tyvärr kända för att dö och strula så "fel saker" är det troligaste. Har själv två Telldus som fortfarande fungerar men används mycket sällan så kanske därför.