Permalänk
Medlem

En central stor touchskärm i mitten på bilen där allt från klimatanläggning till diverse inställningar av sätet m.m. ska justeras. Väntar på att EU kommer med en lag som förbjuder detta vansinne till påhitt. Vanliga knappar som förr i tiden för dom mest vanliga justeringar som kan ske under körning, och annat trams kan få vara i skärm. https://www.vibilagare.se/reportage/test-av-pekskarmen-i-11-b...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Precis, och dessa riskokare finns ju inte ens i rostfritt. Endast hemska s.k nonstick beläggningar som inte håller för fem öre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

TV med 4k-upplösning hemma i vardagsrummet. Jag trivs bra med min 15 år gamla 46" fullHD-plasma.
Mobiltelefoner för 15000kr. Det går garanterat göra en telefon för 3000kr som gör jobbet tillräckligt bra.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Får också svära i kyrkan och säga riskokare. Så svårt är det inte.

Skrivet av Dimestam:

Oh, nu blir det debatt!

Måste säga att jag inte håller med tidigare inlägg. Sonos, riskokare, och smarta hem är ju toppen! De gör livet enklare och bekvämare.

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Jag som precis köpt en surfplatta med skal för drygt 8 lök på grund av oklar anledning Återkommer gällande hur lite den kommer till användning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Allt som är nätverksanslutet som inte går att konfigurera via PCn! Önskar jag kunde konfigurera allt i min mobil, smartklocka, BT-lurar, stereo, mm. från min dator. Att få sitta vid hjärtat i huset och konfigurera allt är livskvalité för mig. Nu aktar jag mig noga från att köpa fler saker med egna värdelösa knappar och interfaces.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

OnT: Personligen tycker jag att följande är överskattade:

  • ESD-armband/mattor/skydd - meh, händer så sällan att det inte är lönt att bry sig om.

Jag håller inte med. Bara för att komponenter sällan dör betyder det inte att man ska sluta tänka på säkerhet kring ESD. De flesta skador som uppkommer märks antagligen inte. Men de finns, och kan påverka. Hur vet man att den där udda BSOD, windows-frysningen eller skumma USB-porten inte orsakats av en ESD relaterad skada? I köprådtrådar säger folk inte sällan att deras gamla komponent dog och därför ska de ha nytt. Varför dog säg, det där grafikkortet tidigare än ett annat? Kanske varit en ESD-skada som vid användning av produkten blev värre med tiden tills den till slut slutade fungera?

Jag brukade strunta helt i ESD armband jag också. Men såna här små skador märker man inte när man jobbar. Så det är ingen idé att påstå att det har aldrig hänt mig.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag köpte en Samsung Tab 10.5 tum för ett par tusen när den var rätt ny, kanske på nån rea. Jag har använt den flitigt när jag befunnit mig på annan ort, t ex när jag är i uppväxtorten där vi tidigare hade båten, i föräldrahemmet vid besök under högtider, under längre resor med kollektivtrafik och i hotellrum på tjänsteresor. Titta på film, serier eller andra videor på en mobil är ju döden. Alldeles för små skärmar för det. Men en surfplatta ger en mycket större bild och blir en fantastisk liten mediaspelare under resor. Varför skulle jag lägga många tusen mer på en mycket större och tyngre dator jag inte har nån som helst användning för i vardagen, när en surfplatta gör jobbet utmärkt?

Jag har fått otroligt mycket användning av min 8"-platta med Windows som jag köpte 2015, och använde senast i sängen i går kväll.
Perfekt för resa: Tillräckligt liten att den knappt märks i väskan, men inte så liten bild att man blir begränsad på något sätt.
Men jag har postat så mycket om den på forumet att folk är väl trött på att höra om det igen.

Men ja, jag använder den mest för att läsa dokument — i porträttläge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Trådlösa headsets till PC. Köpt säkert 10st olika i prisklassen 1000-5000kr, men ALLA har bakgrundsbrus. Vet inte om det är själva tekniken som sätter stopp, men lite tråkigt att det inte finns en enda tillverkare som lyckats, om jag inte missat något senaste året!

Man hade kanske kunnat splitta röst/ljud på varsin teknik, där ena kör Bluetooth, och den andra kör Wi-Fi?

Razer Blackshark v2 pro har inget bakgrundsljud, inget märkbart åtminstone. Har testat massvis av trådlösa headset.

Man måste se till att ljudnivån i Windows är satt till max 65-70% annars får man just bakgrundsljud och kasst ljud vid höga volymer. Fullt tillräcklig ljudnivå om man maxar den fysiska volymkontrollen på headsetet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spirow:

Kört Philips Hue i 10-11 år utan några som helst problem, allt från lampor/utag till rörelsedeckare. Manuella timers är ju dock helt värdelösa, hålla på att justera påslag/avslag i förhållande till solens upp -och nedgång är ju helt kasst.

Vad gäller belysning så är det endast belysningen över spisen som sköts via manuell brytare, allt annat går med någon form av ”smart” styrning (Plejd, Philips HUE, Sonoff etc.). Styrs via regelverk kopplat till närvaro, skymning eller röst/app

Kanske hue man ska ha? Jag kör vanliga smartpluggar av blandade fabrikat. Testat z-wave och även ett par som gick genom nätet direkt till en telefon app. Hubben är samsung SmartThings.
Ja timrar är ingen höjdare men när ersättarna blir bökigare som i mitt fall är det värre då det händer att man måste ned och reseta dom ibland ett par gånger varje vecka. Som extra grädde så kostar en plug ca 400- 800kr medan timrar får man i 3 pack för 179kr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Razer produkter och RGB belysning

Riktiga vänner låter inte vänner köpa Razer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Måste ju ha ett eluttag i närheten och hur ofta har man det, enklare att dra en högtalarkabel och med CCA så kan man använda sina befintliga stereos som låter bättre än Sonos junk.

Eluttag är liiite mer vanligare i hus än uttag för högtalarkablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Eluttag är liiite mer vanligare i hus än uttag för högtalarkablar...

Högtalarkablar köps per löpmeter så man har exakt den biten som behövs och är mycket mer diskreta än skarvsladden för elen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

För ett tag sedan fick jag kommentaren att jag äntligen börjat svara i telefon. Har alltid ljudlös o märker inte när den vibrerar. Däremot märker jag när klockan vibrerar.

Sen styr jag mina smarta prylar med den, timer, alarm, spotify, betalar, kalender, notifikationer o s v. Utan att behöva ta fram mobilen hela tiden.

Men är det värt 3 500 kr jag betalade för den? Njaaa...

Använder min Garmin Fenix 6 på liknande vis. Mobil helt ljudlös och ljudlöst på klockan men vibrationer istället. Rätt petig med vad som får ge notiser så är egentligen bara någorlunda viktiga saker som faktiskt dyker upp, mail, telefonsamtal, sms och det fåtal appar som får skicka meddelanden.

Stora fördelen är att jag sällan kollar på mobilen då allt jag behöver ser går att läsa och göra från klockan. Risken är stor att jag fastnar längre om jag skulle ha låst upp mobilen och kollat på vad det nu är så för mig fungerar detta riktigt fint faktiskt.

Sedan använder jag hälsofunktioner och mätning som min klocka möjliggör med förstås. På sätt och vis min kanske mest använda tekniska pryl. De enda gånger den inte sitter på armen är typ vid laddning, i duschen, vid läkarbesök eller när jag inte vill bli störd alls och inte nöjer mig med stör-ej läget ens.

Kan dock se att för de flesta kanske den inte tillför så mycket. Hade personligen inte köpt varken Apples eller Samsungs klockor då jag ändå inte vill använda deras mobiler som ofta verkar behövas för att de ska fungera som tänkt. Och när det väl blir dags att byta denna så blir det troligen en ny Garmin såvida inget bättre dykt upp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag har en Amazfit GTS 4 Mini som mer är en sportklocka, men den har vissa smarta funktioner. Tycker faktiskt den är både kul och användbar. Det är intressant att se hur många steg man går varje dag samt hålla koll på sömn, puls o.s.v. Uppskattar även alarmfunktionen som försöker väcka en när man sover lätt så man känner sig mindre groggy när man vaknar.

Sen har jag ställt in så jag bara får notiser för det viktigaste, typ SMS, inkommande samtal (jag känner inte alltid när telefonen vibrerar i fickan) och viktig e-post. Tycker det är praktiskt att inte behöva ta upp telefonen varje gång för att se vem som mailat, speciellt nu när det är kallt ute och man har handskar. Förstår poängen med att man inte vill bli störd, men man blir ju även stressad om man missat något viktigt mail.

Håller med. Hade aldrig klocka innan jag skaffade min Garmin vivo active 4 för drygt ett år sedan. Skönt att slippa släpa runt på en klump (som man istället kan ha liggandes i närheten eller i en väska) när man har det väsentliga på armen, tex klocka, larm, timer, starta stoppa musik, träningsappar etc. Även skönt att slippa bli bländad av mobilen när man lagt sig.

Vivo active är dock mer en träningsklocka än en smart/Apple/Samsung watch. Bra batteritid och biometrics som jag har stor glädje av. Garmin fungerar dessutom bra oavsett telefon.

Men ja, hade jag haft skral ekonomi hade jag säkert klarat mig utan den. Men det är bekvämt och blir ett filter mot telefonen. Tidigare hade jag alltid små smart phones, men det utbudet har tyvärr försvunnit. Klockan kompenserar det i någon utsträckning.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Skulle säga följande. Smartklockor, kompaktkameror och chromebooks.

Använder min chromebook dagligen. Ett av mina bättre köp. Smidig, bra batteritid och fungerar till det jag använder till den, d v s surf och webbaserade tjänster såsom google docs.

Min smartwatch från Garmin är jag nog ännu mer nöjd med. Jag springer och då ger den mig trevlig information som gör att jag kan förbättra min löpning samt motivera mig att springa mer. Utöver detta är det trevligt att få notiser på klockan så jag slipper plocka upp telefonen.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Allt som Asus gör.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Allt som Asus gör.

Ändå har du ett Asus grafikkort och moderkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag håller inte med. Bara för att komponenter sällan dör betyder det inte att man ska sluta tänka på säkerhet kring ESD. De flesta skador som uppkommer märks antagligen inte. Men de finns, och kan påverka. Hur vet man att den där udda BSOD, windows-frysningen eller skumma USB-porten inte orsakats av en ESD relaterad skada? I köprådtrådar säger folk inte sällan att deras gamla komponent dog och därför ska de ha nytt. Varför dog säg, det där grafikkortet tidigare än ett annat? Kanske varit en ESD-skada som vid användning av produkten blev värre med tiden tills den till slut slutade fungera?

Jag brukade strunta helt i ESD armband jag också. Men såna här små skador märker man inte när man jobbar. Så det är ingen idé att påstå att det har aldrig hänt mig.

Fast de exemplen skulle lika gärna kunna vara något annat?
Det skulle eventuellt kunna bero på något som kanske hände för ett par år sedan - men vi kommer aldrig att veta <- Folk vet inte exakt varför saker går sönder och skyller på ESD.

Jag skulle vara mer orolig för strömspikar som drar med sig nätagg och andra komponenter än ESDskador.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Smartwatches.. Jag har en google pixel watch 2 som jag fick med mobilen i en kampanj. Batteriet orkar typ en dag och jag kanske är för gammal men förstår verkligen inte meningen med dom. 😂 Ligger i en byrålåda numera och samlar damm... Kanske lägger ut den på blocket eller något.

Permalänk

Får fan pulspåslag av att läsa alla kassa takes i den här tråden 😂 Surfplattor och smartwatches tycker jag absolut har ett existensberättigande år 2024. Även Sonos eller liknande lösningar. Skitsmidigt på till exempel kontor eller i hushållet. Det är ju smidigheten man betalar för. Vill man ha referensklass på ljudet köper man något annat. Att folk inte förstår nyttan med en dedikerad riskokare orkar jag inte ens kommentera.

Min nominering går till kaffemuggar med massa teknik inbakat. Det kan ju vara bökigt nog att tillreda kaffe och jag vill inte hålla på och fippla med ännu mer grejer. Maskindisk tål den säkert inte heller. Är ju en tröst att den ändå fortfarande funkar som mugg även om batteriet är slut eller om man tappar bort dockningsstationen.

Permalänk
Medlem

Får dra en spark mot så kallade smarta klockor och andra "wearables". Maken till att ha en lösning som letar efter ett problem som inte finns.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Ändå har du ett Asus grafikkort och moderkort.

Han talar alltså utifrån erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Får dra en spark mot så kallade smarta klockor och andra "wearables". Maken till att ha en lösning som letar efter ett problem som inte finns.

Tack vare Apple Watch upptäckte jag att jag har sömnapné, och gamle farsgubben upptäckte förmaksflimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För att vara tydlig menar jag inte alla smarta prylar, men de "smarta" prylar som i princip är glorifierade (fjärr)strömbrytare.

Så det är namnet det är fel på, eller? Om man kallar de fjärrströmbrytare istället för smart fjärrströmbrytare, blir det bättre?

Förövrigt fantastiska produkter att stoppa bakom varenda strömbrytare i hela lägenheten. När jag går hemifrån så slocknar hela skiten, TV går av etc. Underbart skönt att springa runt och tända och släcka när man går/kommer hem.

Med absolut, det är ju egentligen ingen skitfräck produkt. Det är mer vad man gör med den som är trevligt och potentiellt "smart".

Mest överskattade, kanske inte pryl, men produkt är för tillfället diverse AI chat-botar och "självkörande" bilar. Förstår mig rätt. De är häftiga och revolutionära, men ändå ack så överskattade.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske hue man ska ha? Jag kör vanliga smartpluggar av blandade fabrikat. Testat z-wave och även ett par som gick genom nätet direkt till en telefon app. Hubben är samsung SmartThings.
Ja timrar är ingen höjdare men när ersättarna blir bökigare som i mitt fall är det värre då det händer att man måste ned och reseta dom ibland ett par gånger varje vecka. Som extra grädde så kostar en plug ca 400- 800kr medan timrar får man i 3 pack för 179kr.

Jag har Z-wave switchar vid varenda lampknapp. 20+ enheter totalt. Fungerar klockrent bortsett från en värdelös brandvarnare som kopplar bort sig från nätverket då och då. Alla problem med att enheterna inte svarade snabbt etc. löste sig med fler enheter. De hade ingen bra signal på sina håll till en början. Switcharna/dimrarna i väggen har exempelvis suttit 2-3 år nu och jag har aldrig behövt "krypa och resetta" eller klippa hela säkringen för att reboota dem. Det bara rullar.

Permalänk
Medlem

Streamdeck mini, ett extra tangentbord med 6 knappar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Allt som Sonos tillverkar i princip. Låter skit och kostar alldeles för mycket. Är lite som Monster Cable.
Beats-hörlurar. Samma problem som Sonos.

Vem slår Sonos i sin klass? Nu snackar vi nästintill trådlösa surroundsystem där bara en strömkabel krävs samt hdmi för soundbaren.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Äggkkokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Får dra en spark mot så kallade smarta klockor och andra "wearables". Maken till att ha en lösning som letar efter ett problem som inte finns.

Skrivet av DasIch:

Tack vare Apple Watch upptäckte jag att jag har sömnapné, och gamle farsgubben upptäckte förmaksflimmer.

Samma med morsan, och svärfar håller koll på sin höga puls med den. Mormor fick användning för sin i höstas hon stukade foten rejält och blev liggande i trådgården på natten när hon var ute och letade efter katten. Hon ringde morsan på Facetime som kom och hjälpte henne. Vetefan hur det hade blivit annars. Apple Watch är värt pengarna. Tycker det är överraskande mycket oförstående på en sida som Sweclockers över rätt så grundläggande teknologiprodukters nytta och användningsområden. Skulle tro att det har med vissas ålder att göra, men när till och med min 90-åriga mormor forstår poängen så vet jag inte 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Sladdlösa tangentbord och telefoner över 5000kr.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Får fan pulspåslag av att läsa alla kassa takes i den här tråden 😂 Surfplattor och smartwatches tycker jag absolut har ett existensberättigande år 2024. Även Sonos eller liknande lösningar. Skitsmidigt på till exempel kontor eller i hushållet. Det är ju smidigheten man betalar för. Vill man ha referensklass på ljudet köper man något annat. Att folk inte förstår nyttan med en dedikerad riskokare orkar jag inte ens kommentera.

Min nominering går till kaffemuggar med massa teknik inbakat. Det kan ju vara bökigt nog att tillreda kaffe och jag vill inte hålla på och fippla med ännu mer grejer. Maskindisk tål den säkert inte heller. Är ju en tröst att den ändå fortfarande funkar som mugg även om batteriet är slut eller om man tappar bort dockningsstationen.

https://eu.ember.com/cdn/shop/files/app_blackCM_C_1_600x.jpg?v=1640287513

Jag håller delvis med dig, men å andra sidan, för att något ska kunna vara överskattat måste det först vara uppskattat Har inte direkt sett många säga att en smart kaffemugg är det bästa de köpt

Om man t ex tittar på "årets julklapp" genom åren ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Årets_julklapp ) finns det ett antal grejer som kanske sålde (eller inte) det året, men sedan nog blev liggande oanvända efter det. Främst ser jag kanske bakmaskinen och "elektroniska husdjuret" som i princip ingen använder längre.

Jag tror ju på VR inför framtiden, men det verkar ju vara ganska många som köpt ett VR-headset och sedan knappt använder det... Kan vara att det är överskattat för tillfället iaf.

Jag har själv en hel del "smarta" saker i mitt hem (lampor, sensorer, etc), men jag kan ändå tycka att det är överskattat. Jag har lagt många, många timmar på att konfigurera saker och att byta batterier här och där och para om saker som hoppar ur Zigbee-nätverket osv. Och jag har full förståelse för att man kan tycka det är idiotiskt om man köper en "smart strömbrytare" men sedan aldrig startar appen för att slå på och av den, det är ju inte särskilt "smart" att behöva göra den omständiga proceduren istället för att gå 2 meter och trycka på en knapp!

En annan grej jag tänkte på som jag inte sett nämnas är "AirTags". Jag hade ju hoppats på att varenda nyutvecklad batteridriven pryl skulle ha stöd för att hittas med hjälp av mobiltelefonen vid det här laget (nästan tre år efter Apple lanserade det, och jag tror Samsung lanserade sin motsvarighet strax innan). Men det blev lite pannkaka av det. Visst uppskattar jag att se var min incheckade väska är när jag flyger, men i övrigt har jag nästan inte haft någon nytta av tekniken.