Permalänk
Medlem

Avstånd från tv/gaming-skärm

Hej,
Sitter och försöker hitta en lösning på hur jag ska fixa en "gaming-hörna". Jag har siktet inställt på en LG42C3 (både som gamingskräm och som arbetsskräm).
Problemet är att jag har dåligt med utrymme att ställa upp et bra skrivbord. JHar ett hörne där jag maximalt får in ett skrivbord som är 60 cm djup (kan eventuellt få till 70 cm, men då sticker bordet utanför smygen cirka 3-4 cm).

Tror ni att det fungerar att ha en skärm på 42 tum, på ett skrivbordsdjup av 60 cm? Eller riskerar skrämen att bli för stor? Jag kommer att jobba, spela RPG- och FPS-spel, samt arbeta med musikprogram. Har gjort lite mätningar (med tumstock) och jag kommer att sitta cirka 75 centimeter från skrämen vid ett skrivbordsdjup på 60 cm.
jag förstår att det är en smaksak, men misstänker att höjden på skrämen är mest kritiskt?

Mvh

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Sötast

Har testat flera gånger med 43" på 80CM och inte en chans för mig. Det är ALLDELES för stort. Måste vrida huvudet inom 4 kvadranter, upp-höger, ner-vänster etc för att kunna se content på den delen.

Däremot en curved ultrawide, helt underbart! Blev 34" och ungefär halva höjden av en full monitor.

Permalänk
Medlem

Har 55" på 70cm. Fungerar bra men 48" vore troligen optimalt för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hej på er, tack för snabba svar.
Jag inser att detta är en smaksak, jag har testat skrärmen på ett skrivbord med 80 cm djup och det var grymt:)
Tyvärr får jag inte plats med ett sådant bord, men jag skulle kunna använda ett 60-bord och hänga skärmen på väggen (eventuellt ett 70 bord, men tror ni att dessa 10 extra cm är viktiga)?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Jag har en 42C2 på ett 80cm djupt skrivbord. Har skärmen så långt bak som går men känner ändå ibland att jag hamnar lite väl nära för vissa saker.

Det beror lite på vad man ska göra på skärmen också. Spela typ Guild Wars 2 eller Heroes of Might and Magic 3 funkar skitbra. Testade att spela lite Dota 2 och det var faktiskt inte alls bra. Skärmen var för stor, svårt att hålla koll på hela skärmen samtidigt. Det blev att jag spelade fruktansvärt dåligt och hade ingen koll på vad som hände ute i kanterna. Kan tänka mig det är liknande med FPS-spel, men jag har inte testat.

För surf och arbete så är det dock riktigt nice med en så stor skärm. Videoredigering är underbart på en så stor skärm.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det beror nog på om du likt många tänker insistera på att köra alla program i fullskärmsläge eller något merr effektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det beror nog på om du likt många tänker insistera på att köra alla program i fullskärmsläge eller något merr effektivt?

Ja, det hade jag allt tänkt.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Hej på er, tack för snabba svar.
Jag inser att detta är en smaksak, jag har testat skrärmen på ett skrivbord med 80 cm djup och det var grymt:)
Tyvärr får jag inte plats med ett sådant bord, men jag skulle kunna använda ett 60-bord och hänga skärmen på väggen (eventuellt ett 70 bord, men tror ni att dessa 10 extra cm är viktiga)?

Om du har möjlighet att testa igen: kan du inte flytta fram den 20cm på ett 80cm djupt skrivbord och se hur det känns?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om du har möjlighet att testa igen: kan du inte flytta fram den 20cm på ett 80cm djupt skrivbord och se hur det känns?

Bor en bit bort, men det får nog bli att åka dit igen. Känns som att det är lättast för att komma fram till något form av beslut. Tyckte för övrigt att skärmen va grym, därför blev jag lite intresserad 🙂

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankan_84:

Ja, det hade jag allt tänkt.

Då skulle jag nog säga att 42" är rätt bortkastat (så vida inte upplösningen är höger än 4K men det finns vad jag vet inte). Det gäller väl iof alla 4K skärmar som kör i native upplösning utan skalning. Däremot fungerar 75 cm i sig utan problem för 42"..