Får endast ut 80/80 mbit/s på ett 250/250 abonnemang båda via ethernetkabel och wi-fi

Permalänk

Får endast ut 80/80 mbit/s på ett 250/250 abonnemang båda via ethernetkabel och wi-fi

Hej,

Jag kan absolut ingenting om detta och har googlat runt i några timmar utan att ha löst problemet så jag skulle behöva hjälp.

Tidigare hade jag 100/100 via fiber från Tele2 och fick då ut runt 80 mbit/s. Och jag uppgraderade nyligen till 250/250 från samma leverantör och får fortfarande bara ut ca 80.

Jag har kört hastighetstesterna via bredbandskollen och har gjort det på både wifi och på min stationära via ethernetkabel och får samma låga resultat via båda metoderna. Jag har testat att koppla in direkt till vad jag antar är modemet? (Enheten som finns placerad i min mediacentral i lägenheten, den som redan fanns på plats vid inflytt), även då får jag endast ut ca 80 mbit/s.

Har provat att byta ut alla kablarna också men det hjälper ej. Jag har kollat upp mitt moderkort och det ska klara av högre hastigheter än så här och tänker att eftersom wi-fi hastigheten är lika dålig så har det inte med min stationära att göra.

Finns det någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Du har inget modem om du har "fiber", med tanke på att du verkar ha wifi så har du gissningsvis en lastgammal router.

Permalänk
Medlem

Wifi är det en massa yttre saker som påverkar (stör) så det är knappast relevant.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Testa att koppla bort strömmen eller bara stänga av din "medieenhet" du har i hallen.

Låt den vara avstängd i 10min och starta den igen.

Vänta i 5 minuter och gör om testet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandergru:

Hej,

Jag kan absolut ingenting om detta och har googlat runt i några timmar utan att ha löst problemet så jag skulle behöva hjälp.

Tidigare hade jag 100/100 via fiber från Tele2 och fick då ut runt 80 mbit/s. Och jag uppgraderade nyligen till 250/250 från samma leverantör och får fortfarande bara ut ca 80.

Jag har kört hastighetstesterna via bredbandskollen och har gjort det på både wifi och på min stationära via ethernetkabel och får samma låga resultat via båda metoderna. Jag har testat att koppla in direkt till vad jag antar är modemet? (Enheten som finns placerad i min mediacentral i lägenheten, den som redan fanns på plats vid inflytt), även då får jag endast ut ca 80 mbit/s.

Har provat att byta ut alla kablarna också men det hjälper ej. Jag har kollat upp mitt moderkort och det ska klara av högre hastigheter än så här och tänker att eftersom wi-fi hastigheten är lika dålig så har det inte med min stationära att göra.

Finns det någon som vet vad som kan vara fel?

Har en bekant med Telia som också uppgraderade linan från 100 till 250 och som hade samma problem som du, men telia glömde att routern som hen hade var lastgammal och bara klarade 100/100. Efter ett samtal till supporten så skickades utan kostnad en nyare router så nu fungerar det. Kolla så att det inte är det som knasar.

Har du haft abonnemanget hos Telia länge så kan det vara så. Ps såg nu att du hade Tele2, men det kan ju var så likväl.

Permalänk
Medlem

Hej. Om du säger vilken router du har C1,C2 eller en liten svart etc så kanske jag kan hjälpa.
Antar att det sitter en CTS i media skåpet för att du har fiber.
Och kopplar du in dig rakt till den och mäter med kabel och bara får 80 och har testat med en annan rj45 kabel är felet utanför vad du kan göra.
Testa 2 olika webbläsare.

Permalänk
Medlem

Har du ett fiberuttag? Prova köra sladden direkt dit och strunta i routern/modemet du har och se vad du får?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Klarar din router och kablar mer än 100Mbit?

Permalänk
Medlem

Gamla routrar är inte snabba och också kolla att du har 1GB Ethernet-koppling mellan din router och fiberkonvertern så att det inte bara går på 100 Mbit-fart.

Äldre routrar hade ofta bara 100 Mbits WAN-koppling då man helt enkelt inte förväntade sig något fortare den vägen medans LAN-portarna kunde fortfarande vara 1 Gbit-typ

När jag fick 1 GBits fiber så var det bara att kasta den gamla routern då även om den hade en 1GBits-WAN så var det för tungt att processa farten med den datakraften den hade och nådde typ 300 Mbit som bäst.

Prova att göra dina tester med datorn ansluten direkt till din fiberkonverter med en ethernetkabel och se om det går fortare, går det fortare där så är problemet i din router... - ofta kan du bara ha en dator i taget inkopplat i fiberkonvertern även om den har flera uttag då nätägaren bakom kopplet oftast inte ger ut mer än en enda IP-adress via sin DNS då man förutsätter att den kopplas in till en router.

Permalänk
Medlem

Vad du syftar på är 100Mbit (aka Fast Ethernet) switch eller PHY beroende på hur enheten är kopplad invändigt men det har inget specifikt att göra med "WAN/Internet-uttaget" då de i regel sitter mot en switch som har samma hastighet på alla portar (det finns undantag men det är oftast enheter som stödjer 2.5Gbit). Det är korrekt är länkhastighet inte nödvändigtvis betyder praktisk hasighet och det kan det vara så att "processorn" (SoC) inte orkar med det. Istället för att spekulera så är det väl enklast med en bild på undersidan som säger modell på routern.

IP-adresser ges ut via DHCP inte DNS

Det skall dock tilläggas att IP-(adress)lån (lease) är i regel 1h (kan både vara längre och kortare) så det kan ta ~1h från att du byter enhet i "Internetuttaget" tills att det hoppar igång och samma sak om du byter tillbaka.