Köpt en begagnad bil som (tydligen) var skrotobjekt till normalt begagnat pris (100k) - från bilföretag

Permalänk
Medlem

Köpt en begagnad bil som (tydligen) var skrotobjekt till normalt begagnat pris (100k) - från bilföretag

Hej!

Min syster köpte en bil för ett halvår sedan som sedan dess har förbrukat väldigt mycket olja. Hon har haft kontakt med bilförsäljaren och nämnt att den förbrukar mycket olja och de (bilförsäljaren) har hällt i någon liter då och då, och sedan fått fortsätta köra.

Denna motor förbrukar tydligen mycket olja enligt en auktoriserad verkstad, så hon tänkte inte så mycket på det. Men nu så tycker den auktoriserade verkstaden att den förbrukar onormalt mycket olja då hon lämnat bilen till dem med väldigt korta intervall och berättat hur mycket olja som förbrukas.

Hon ringde till förra ägaren som påstår att hela bilen är ett måndagsexemplar, som har fått ersättning för hela bilen då den skulle skrotas pga just oljeläckage (otäta kolvringar). Han har alltså fått ersättning på omkring 90 000kr från sitt försäkringsbolag (dvs hela bilens marknadsvärde). Ett företag köpte bilen från försäkringsbolaget. Bilförsäljaren som min syster köpte bilen ifrån, har i sin tur köpt den från det första företaget som köpte den från försäkringsbolaget (troligtvis för skrotvärdet).

De har alltså sålt en bil som egentligen skulle skrotas till min syster för 100 000kr. Det finns inga underlag på att motorn är bytt (som det rekommenderas, eller skrotas)

Problemet kvarstår, samma anledning som den skulle skrotas/bytas motor för, dvs oljeläckage.

Hon har fått tag i papper från förra ägaren som fick från sitt försäkringsbolag hela specifikationen om ersättning som han fått, vad felet var, och som rekommenderades att göra.

Känns inte detta som ett ganska självklart fall av att hon har möjligheten att reklamera? Bilen är från 2014 och gått omkring 11k mil.

Vad ska hon få för alternativ? Häva köpet helt och hållet? Varför jag skriver är för att det är ett mindre bilföretag som hon köpt bilen av och vi misstänker att det kommer bli en hel del tjafs från deras håll, att de kommer påstå si och så.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...
Under objektiva fel. Konsumentverket har till och med förbrukar mer olja som exempel där. Jag tänkte rekommendera att visa bilföretaget hela denna länken och be dem läsa och se vad dem säger.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Prata med ARN, det är mitt tips eller ta in juridisk hjälp ifrån annat håll.
Det är 9 av 10 fall helt hopplöst att driva saker emot bilfirmor oavsett storlek på bolaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Köp inte bil ifrån ett mindre bilföretag. Ska man köpa av firma så gör det ifrån en etablerad handlare som även säljer nybilar då dessa har ett rykte att leva upp till.

Låt mig gissa att det är en bil ifrån VAG-gruppen och förmodligen 1,4tsi 1.8tsi, eller 2.0tfsi? Undvik dessa motorer!!

Är ett ursprungligt fel så det ligger på företaget att fixa detta eller ta tillbaka bilen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Prata med ARN, det är mitt tips eller ta in juridisk hjälp ifrån annat håll.
Det är 9 av 10 fall helt hopplöst att driva saker emot bilfirmor oavsett storlek på bolaget.

Det går inte att "ringa och prata med ARN", man kan skicka in en anmälan, men det gör man först när en tvist de facto har uppstått där man inte kommer överens.

@lossah
Vill man ha råd så kan man testa läsa på HallåKonsument, de har en specifik sektion om bilköp.

Även konsumentverket har lite skrivelser om just bilköp.
Här nämns onormal oljeförbrukning som ett "objektivt fel".

Om bilhandlaren är ansluten till MRF ska det medfölja en varudeklaration, om bilhandlaren ska ha någon chans att ducka ansvar så bör ju detta "fel" listats i en sådan varudeklaration. Då kan det i så fall landa på köparen, om man inte kollat i varudeklarationen (såklart förutsatt att sådan fanns tillgänglig). Annars har jag svårt att se att detta inte skulle klassas som ett ursprungligt fel, framförallt med försäkringsbolagets utredning, där de valde att lösa in bilen istället för att reparera.

Som konsument har man i första hand rätt till att säljaren reparerar felet, om så inte är aktuellt (exempelvis om det är för dyrt), så kan man få prisavdrag (inte aktuellt i detta fall, om nu bilen läcker olja på ett sätt som ges uttryck för), sist kvarstår då hävning av köpet.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Köp inte bil ifrån ett mindre bilföretag. Ska man köpa av firma så gör det ifrån en etablerad handlare som även säljer nybilar då dessa har ett rykte att leva upp till.

Låt mig gissa att det är en bil ifrån VAG-gruppen och förmodligen 1,4tsi 1.8tsi, eller 2.0tfsi? Undvik dessa motorer!!

Är ett ursprungligt fel så det ligger på företaget att fixa detta eller ta tillbaka bilen.

Haha, min första tanke också "det är säkert en Audi".

Svårt med bilfirmor men är reklamationsrätt på ett år när man köper av en bilfirma. De kommer då antingen få ta tillbaka den eller laga felet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle i det här fallet kontakt en jurist direkt (jag tror inte att det behöver vara en advokat) och be den om hjälp att driva fallet.

Det känns spontant som att ni har all rätt att häva köpet. Men i så fall så borde det också vara ett snabbt och enkelt fall för en jurist att driva det och då blir det inte så dyrt. Och blir det något tjafs så känns det skönt att ha en jurist på din sida redan från början.

Angående ARN så tar det minst 6 månader innan de tar upp fallet och deras utfall är bara rekommendationer till parterna och inte juridiskt bindande.

Permalänk
Medlem

Vad heter bilfirman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Köp inte bil ifrån ett mindre bilföretag. Ska man köpa av firma så gör det ifrån en etablerad handlare som även säljer nybilar då dessa har ett rykte att leva upp till.

Låt mig gissa att det är en bil ifrån VAG-gruppen och förmodligen 1,4tsi 1.8tsi, eller 2.0tfsi? Undvik dessa motorer!!

Är ett ursprungligt fel så det ligger på företaget att fixa detta eller ta tillbaka bilen.

Det är en Peugeot 308 1.6 bensin. Så det låter som att häva köpet är alternativet i detta fall.

Skrivet av Blomman90:

Det går inte att "ringa och prata med ARN", man kan skicka in en anmälan, men det gör man först när en tvist de facto har uppstått där man inte kommer överens.

@lossah
Vill man ha råd så kan man testa läsa på HallåKonsument, de har en specifik sektion om bilköp.

Även konsumentverket har lite skrivelser om just bilköp.
Här nämns onormal oljeförbrukning som ett "objektivt fel".

Om bilhandlaren är ansluten till MRF ska det medfölja en varudeklaration, om bilhandlaren ska ha någon chans att ducka ansvar så bör ju detta "fel" listats i en sådan varudeklaration. Då kan det i så fall landa på köparen, om man inte kollat i varudeklarationen (såklart förutsatt att sådan fanns tillgänglig). Annars har jag svårt att se att detta inte skulle klassas som ett ursprungligt fel, framförallt med försäkringsbolagets utredning, där de valde att lösa in bilen istället för att reparera.

Som konsument har man i första hand rätt till att säljaren reparerar felet, om så inte är aktuellt (exempelvis om det är för dyrt), så kan man få prisavdrag (inte aktuellt i detta fall, om nu bilen läcker olja på ett sätt som ges uttryck för), sist kvarstår då hävning av köpet.

Fanns ingen varudeklaration vid köpet.

Men detta kommer nog leda till att det behövs ta in en jurist. Men vad kan en jurist göra för att hjälpa henne få tillbaka pengarna?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är en Peugeot 308 1.6 bensin. Så det låter som att häva köpet är alternativet i detta fall.

Fanns ingen varudeklaration vid köpet.

Men detta kommer nog leda till att det behövs ta in en jurist. Men vad kan en jurist göra för att hjälpa henne få tillbaka pengarna?

Hjälpa till med en stämning antar jag 😊 om ni nu inte vet hur man formulerar och hänvisar till §

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det går inte att "ringa och prata med ARN", man kan skicka in en anmälan, men det gör man först när en tvist de facto har uppstått där man inte kommer överens.

Det har du helt rätt i.
Tänkte på HallåKonsument som du nämnde där..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är en Peugeot 308 1.6 bensin. Så det låter som att häva köpet är alternativet i detta fall.

Fanns ingen varudeklaration vid köpet.

Men detta kommer nog leda till att det behövs ta in en jurist. Men vad kan en jurist göra för att hjälpa henne få tillbaka pengarna?

Man behöver ju inte börja med att ta in en jurist. Man börjar med att kontakta säljaren och begära att få felet avhjälpt eller köpet hävt. Man kan presentera bevisningen man har från den tidigare ägaren och försäkringsbolaget. Även om det kanske inte är så troligt, så är det dumt att börja betala en jurist innan man ens vet om det finns en tvist.

Om säljaren vägrar så har man två vägar att gå, ingen är väl kanske riktigt snabb. Skickar man in en anmälan till ARN, så är det kostnadsfritt, och säljaren kommer inom några arbetsdagar få en kopia av anmälan och en begäran om att inkomma med sin version av händelsen. Detta sätter fart på i vart fall halvseriösa handlare, som tycker det är enkelt att säga nej till en kund, men tycker det är svårare att skicka in en motivering till ARN.

Är säljaren dock helt utan skrupler så struntar man väl högaktningsfullt i ARN, och enda vägen framåt är i så fall en stämning i domstol. Men det kan som sagt bli kostsamt (framförallt om det finns en risk för att säljaren ändå har rätt, även om det vid en första anblick kan tyckas orimligt).

Det uppenbara är såklart att först prata med säljaren, men om det inte bär frukt hade jag personligen börjat med vägen via ARN.

Här kan det dock finnas ett problem när det kommer till det faktum att bilen läcker olja. Om bilen skulle skära på grund av för låg oljenivå, så kan den kostnaden drabba köparen, om denne fortsätter köra med en bil som man vet läcker olja. Man är skyldig att begränsa skadan. Så det bästa vore ju om säljaren kan tillhandahålla en lånebil medan en eventuell tvist kan lösas, men det kanske inte heller är så sannolikt att man kommer göra. Om man känner sig väldigt trygg med att man får rätt, så kan man såklart hyra en bil under tiden och sedan kräva ersättning för dessa omkostnader. Men det är ju en kalkylerad risk i så fall.

Permalänk
Medlem

Det finns en lag som säger att skicket på en vara ska i alla fall på ett ungefär motsvara det som man kan förvänta sig för det priset.

Nu har hon betalat 100 tusen för en bil och det är ungefär vad en tio år gammal bil brukar kosta. Då kan man också förvänta sig att bilens skick är som en tio år gammal bil brukar vara. Det hade varit en annan sak ifall hon betalat till exempel 50 tusen för en bil som brukar kosta 150 tusen, för det priset kan du också förvänta dig att det är något allvarligt fel på just den bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Man behöver ju inte börja med att ta in en jurist. Man börjar med att kontakta säljaren och begära att få felet avhjälpt eller köpet hävt. Man kan presentera bevisningen man har från den tidigare ägaren och försäkringsbolaget. Även om det kanske inte är så troligt, så är det dumt att börja betala en jurist innan man ens vet om det finns en tvist.

Om säljaren vägrar så har man två vägar att gå, ingen är väl kanske riktigt snabb. Skickar man in en anmälan till ARN, så är det kostnadsfritt, och säljaren kommer inom några arbetsdagar få en kopia av anmälan och en begäran om att inkomma med sin version av händelsen. Detta sätter fart på i vart fall halvseriösa handlare, som tycker det är enkelt att säga nej till en kund, men tycker det är svårare att skicka in en motivering till ARN.

Är säljaren dock helt utan skrupler så struntar man väl högaktningsfullt i ARN, och enda vägen framåt är i så fall en stämning i domstol. Men det kan som sagt bli kostsamt (framförallt om det finns en risk för att säljaren ändå har rätt, även om det vid en första anblick kan tyckas orimligt).

Det uppenbara är såklart att först prata med säljaren, men om det inte bär frukt hade jag personligen börjat med vägen via ARN.

Här kan det dock finnas ett problem när det kommer till det faktum att bilen läcker olja. Om bilen skulle skära på grund av för låg oljenivå, så kan den kostnaden drabba köparen, om denne fortsätter köra med en bil som man vet läcker olja. Man är skyldig att begränsa skadan. Så det bästa vore ju om säljaren kan tillhandahålla en lånebil medan en eventuell tvist kan lösas, men det kanske inte heller är så sannolikt att man kommer göra. Om man känner sig väldigt trygg med att man får rätt, så kan man såklart hyra en bil under tiden och sedan kräva ersättning för dessa omkostnader. Men det är ju en kalkylerad risk i så fall.

Det är så vi gått tillväga nu. Hon mailade bilförsäljaren för några timmar sedan med all info. Bifogat papper på ersättningen förra ägaren fått, att den läcker olja, att motorn behöver bytas. Så vi väntar såklart på svar först. Hon åker inte med bilen alls längre utan lånar en privat av släkt. Men hon kommer behöva hyra en bil dock och då, om det går åt skogen, är också något som måste lösas via en domstol om säljaren struntar i ARN. Jag personligen känner mig ju väldigt säker på att företaget kommer få fel, kan inte komma på något som är så självklart fall än detta men samtidigt har hon verkligen inte råd med domstolkostnader ifall, det går åt pipan.

Då lär det bli skicka anmälan via ARN framöver gissningsvis som steg 2 då. Tack så mycket för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Haha, min första tanke också "det är säkert en Audi".

Svårt med bilfirmor men är reklamationsrätt på ett år när man köper av en bilfirma. De kommer då antingen få ta tillbaka den eller laga felet.

Vid konsumentköp är den lagstadgade reklamationsrätten tre år (varav presumtionstiden, d.v.s. den tid då ett fel anses ursprungligt om säljaren inte bevisar annat, är två år).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Vid konsumentköp är den lagstadgade reklamationsrätten tre år (varav presumtionstiden, d.v.s. den tid då ett fel anses ursprungligt om säljaren inte bevisar annat, är två år).

Korrekt, här tar de till och med upp problemet TS har.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Permalänk
Skrivet av lossah:

Det är så vi gått tillväga nu. Hon mailade bilförsäljaren för några timmar sedan med all info. Bifogat papper på ersättningen förra ägaren fått, att den läcker olja, att motorn behöver bytas. Så vi väntar såklart på svar först. Hon åker inte med bilen alls längre utan lånar en privat av släkt. Men hon kommer behöva hyra en bil dock och då, om det går åt skogen, är också något som måste lösas via en domstol om säljaren struntar i ARN. Jag personligen känner mig ju väldigt säker på att företaget kommer få fel, kan inte komma på något som är så självklart fall än detta men samtidigt har hon verkligen inte råd med domstolkostnader ifall, det går åt pipan.

Då lär det bli skicka anmälan via ARN framöver gissningsvis som steg 2 då. Tack så mycket för svar!

Om det skulle bli en juridisk tvist, kolla om hennes hemförsäkring (eller andra försäkringar hon har) täcker juridiska tvister. Kan minska risken vid eventuellt förlust. Håller med om att ni har ett ganska solklart fall, men tyvärr är det ju inte alltid samma sak att ha rätt som att få rätt i domstol.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är tydligen flera som har anmält bilförsäljaren till ARN på senaste tiden, senaste 2 månaderna. Bland annat har dem sysslat med försäkringsbedrägeri (en köpare köpte bilen, råkade krocka med ett rådjur, bilen stod fortfarande på bilföretaget för de var väldigt långsamma med att byta ägare (det var likadant för min syster, tog säkert en vecka innan hon stod som ägaren) så nu har bilförsäljaren tagit försäkringspengarna de fick ersättning för bilen för OCH tagit betalt för bilen. De svarar inte köparen längre alls). Finns det risk att man inte får ut ersättning från företaget om man vinner tvisten hos ARN om företaget går i konkurs låt säga en månad innan de hinner titta på ens ärende? Det är ju drygt ett halvår handläggningstid och vi börjar seriöst bli oroliga att de går i konkurs innan dess, dock har de bilar just nu hos dem värda säkert kring 4 miljoner totalt, men de kan ju bli sålda "när som".

Så då står man där, helt utan ersättning för att företaget gått i konkurs en månad innan. Vore ju drömscenario...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av lossah:

Det är tydligen flera som har anmält bilförsäljaren till ARN på senaste tiden, senaste 2 månaderna. Bland annat har dem sysslat med försäkringsbedrägeri (en köpare köpte bilen, råkade krocka med ett rådjur, bilen stod fortfarande på bilföretaget för de var väldigt långsamma med att byta ägare (det var likadant för min syster, tog säkert en vecka innan hon stod som ägaren) så nu har bilförsäljaren tagit försäkringspengarna de fick ersättning för bilen för OCH tagit betalt för bilen. De svarar inte köparen längre alls). Finns det risk att man inte får ut ersättning från företaget om man vinner tvisten hos ARN om företaget går i konkurs låt säga en månad innan de hinner titta på ens ärende? Det är ju drygt ett halvår handläggningstid och vi börjar seriöst bli oroliga att de går i konkurs innan dess, dock har de bilar just nu hos dem värda säkert kring 4 miljoner totalt, men de kan ju bli sålda "när som".

Så då står man där, helt utan ersättning för att företaget gått i konkurs en månad innan. Vore ju drömscenario...

Tyvärr är det sånt man även behöver kolla när man köper bilen, vem köper man den av. Är det hasse runt hörnet eller en väletablerad firma. En enkel sökning och sedan kollat över hur stor bilhandlare det handlar om hade nog hjälpt er, även hur bra än en bil deal kan vara.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är tydligen flera som har anmält bilförsäljaren till ARN på senaste tiden, senaste 2 månaderna. Bland annat har dem sysslat med försäkringsbedrägeri (en köpare köpte bilen, råkade krocka med ett rådjur, bilen stod fortfarande på bilföretaget för de var väldigt långsamma med att byta ägare (det var likadant för min syster, tog säkert en vecka innan hon stod som ägaren) så nu har bilförsäljaren tagit försäkringspengarna de fick ersättning för bilen för OCH tagit betalt för bilen. De svarar inte köparen längre alls). Finns det risk att man inte får ut ersättning från företaget om man vinner tvisten hos ARN om företaget går i konkurs låt säga en månad innan de hinner titta på ens ärende? Det är ju drygt ett halvår handläggningstid och vi börjar seriöst bli oroliga att de går i konkurs innan dess, dock har de bilar just nu hos dem värda säkert kring 4 miljoner totalt, men de kan ju bli sålda "när som".

Så då står man där, helt utan ersättning för att företaget gått i konkurs en månad innan. Vore ju drömscenario...

Satta inte allt på ARN - dom har ju egentligen ingen makt att tvinga företaget till någonting alls. ARN funkar mindre bra mot riktigt oseriösa företag. Försök häva köpte och ta det till domstol om det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hej!

Min syster köpte en bil för ett halvår sedan som sedan dess har förbrukat väldigt mycket olja. Hon har haft kontakt med bilförsäljaren och nämnt att den förbrukar mycket olja och de (bilförsäljaren) har hällt i någon liter då och då, och sedan fått fortsätta köra.

Denna motor förbrukar tydligen mycket olja enligt en auktoriserad verkstad, så hon tänkte inte så mycket på det. Men nu så tycker den auktoriserade verkstaden att den förbrukar onormalt mycket olja då hon lämnat bilen till dem med väldigt korta intervall och berättat hur mycket olja som förbrukas.

Hon ringde till förra ägaren som påstår att hela bilen är ett måndagsexemplar, som har fått ersättning för hela bilen då den skulle skrotas pga just oljeläckage (otäta kolvringar). Han har alltså fått ersättning på omkring 90 000kr från sitt försäkringsbolag (dvs hela bilens marknadsvärde). Ett företag köpte bilen från försäkringsbolaget. Bilförsäljaren som min syster köpte bilen ifrån, har i sin tur köpt den från det första företaget som köpte den från försäkringsbolaget (troligtvis för skrotvärdet).

De har alltså sålt en bil som egentligen skulle skrotas till min syster för 100 000kr. Det finns inga underlag på att motorn är bytt (som det rekommenderas, eller skrotas)

Problemet kvarstår, samma anledning som den skulle skrotas/bytas motor för, dvs oljeläckage.

Hon har fått tag i papper från förra ägaren som fick från sitt försäkringsbolag hela specifikationen om ersättning som han fått, vad felet var, och som rekommenderades att göra.

Känns inte detta som ett ganska självklart fall av att hon har möjligheten att reklamera? Bilen är från 2014 och gått omkring 11k mil.

Vad ska hon få för alternativ? Häva köpet helt och hållet? Varför jag skriver är för att det är ett mindre bilföretag som hon köpt bilen av och vi misstänker att det kommer bli en hel del tjafs från deras håll, att de kommer påstå si och så.

Låter som att bilen värderades av förra privata ägarens försäkringsbolag som skrot för att bytet av motorn skulle kosta lika mycket som värdet på bilen. Så bilen löstes in av försäkringsbolaget, ägaren fick en summa pengar och sen sålde försäkringsbolaget bilen som skrot till ett annat företag.
Vet inte hur lagstiftningen ser ut men det låter som att företaget som köpte bilen av försäkringsbolaget har sysslat med försäkringsbedrägeri, bilen borde avregistrerats och skrotats men har istället sålts vidare.

Vad säger försäkringsbolaget som löst in bilen om saken?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är tydligen flera som har anmält bilförsäljaren till ARN på senaste tiden, senaste 2 månaderna. Bland annat har dem sysslat med försäkringsbedrägeri (en köpare köpte bilen, råkade krocka med ett rådjur, bilen stod fortfarande på bilföretaget för de var väldigt långsamma med att byta ägare (det var likadant för min syster, tog säkert en vecka innan hon stod som ägaren) så nu har bilförsäljaren tagit försäkringspengarna de fick ersättning för bilen för OCH tagit betalt för bilen. De svarar inte köparen längre alls). Finns det risk att man inte får ut ersättning från företaget om man vinner tvisten hos ARN om företaget går i konkurs låt säga en månad innan de hinner titta på ens ärende? Det är ju drygt ett halvår handläggningstid och vi börjar seriöst bli oroliga att de går i konkurs innan dess, dock har de bilar just nu hos dem värda säkert kring 4 miljoner totalt, men de kan ju bli sålda "när som".

Så då står man där, helt utan ersättning för att företaget gått i konkurs en månad innan. Vore ju drömscenario...

Som första steg, fråga konsumentverket om råd:
https://www.hallakonsument.se/om-oss/kommunal-konsumentvagled...
https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tyvärr är det sånt man även behöver kolla när man köper bilen, vem köper man den av. Är det hasse runt hörnet eller en väletablerad firma. En enkel sökning och sedan kollat över hur stor bilhandlare det handlar om hade nog hjälpt er, även hur bra än en bil deal kan vara.

Dessa recensioner fanns inte när hon köpte bilen. Recensionerna var överlag bra, sedan några månader efter köp så trillade det in mer och mer katastrof-omdömen. Nej en enkel sökning hade inte hjälpt oss här, med tanke på det. De har en "stor och fin lokal", allting verkade seriöst, och bra, tills...ja.

Skrivet av rotkiv42:

Satta inte allt på ARN - dom har ju egentligen ingen makt att tvinga företaget till någonting alls. ARN funkar mindre bra mot riktigt oseriösa företag. Försök häva köpte och ta det till domstol om det inte går.

Självklart ska vi försöka häva köpet, men om företaget struntar i det kravet så måste vi ju gå via ARN? Eller kan man köra domstol direkt?

Skrivet av PointMan:

Låter som att bilen värderades av förra privata ägarens försäkringsbolag som skrot för att bytet av motorn skulle kosta lika mycket som värdet på bilen. Så bilen löstes in av försäkringsbolaget, ägaren fick en summa pengar och sen sålde försäkringsbolaget bilen som skrot till ett annat företag.
Vet inte hur lagstiftningen ser ut men det låter som att företaget som köpte bilen av försäkringsbolaget har sysslat med försäkringsbedrägeri, bilen borde avregistrerats och skrotats men har istället sålts vidare.

Vad säger försäkringsbolaget som löst in bilen om saken?

Det du skriver stämmer. Vad finns det försäkringsbolaget kan göra? Hjälpa till att anmäla för bedrägeri? Jag vet inte om firman som köpte bilen av försäkringsbolaget sålde bilden till bilföretaget för skrotvärdet eller om de "låtsades" byta motor och sålde den till normalpris till bilförsäljaren, högst troligtvis det första alternativet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Självklart ska vi försöka häva köpet, men om företaget struntar i det kravet så måste vi ju gå via ARN? Eller kan man köra domstol direkt?

Man kan strunta helt i ARN om man vill. ARN är väll mer ett alternativ om båda parter vill göra rätt för sig men man inte är överens om vad som är rätt. Domstol är vettigare för att tvinga fram pengar (speciellt om de sen går i konkurs).

Permalänk
Medlem

Bilföretagets senaste SMS till min syster var:

"Jag håller inte med om ditt yttrande att bilen är ett skrotobjekt. Jag hänvisar till ARN. Vi följer deras rekommendationer", vilket vi till 99% vet är skitsnack för försäljaren har ljugit förr bland annat om att "jag ska fixa fram underlag för motorbyte annars löser vi det". Något underlag kom aldrig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

100 tusen får man ingen vettig bil för nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

100 tusen får man ingen vettig bil för nuförtiden.

Klart man får. Köpte nyligen en bil i Golf-klassen från 2015, fullutrustad, en ägare, gått 7000 mil, fullservad sedan ny, massa slitagedelar bytt. 110 tusen. Gäller bara att vara uthållig och redo att slå till direkt när chansen dyker upp (d.v.s. hinna före alla äckliga begagnad bilkrängare som köper för 90k och lägger ut för 140k dagen efter).

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Åter igen anledning att inte handla av en mindre firma utan nybilsförsäljning. Dom bryr sig knappast om sitt rykte och har inget direkt att förlora.

Köp bilar av märkeshandlare så är ni betydligt mer trygga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Bilföretagets senaste SMS till min syster var:

"Jag håller inte med om ditt yttrande att bilen är ett skrotobjekt. Jag hänvisar till ARN. Vi följer deras rekommendationer", vilket vi till 99% vet är skitsnack för försäljaren har ljugit förr bland annat om att "jag ska fixa fram underlag för motorbyte annars löser vi det". Något underlag kom aldrig.

Så de hävdar att de bytt motor i bilen?

Det är enkelt för en mekaniker att kolla upp, kontakta en Peugeot-handlare alternativt generalagenten för Sverige och få serienumret på motorn som monterades i fabriken och jämför med motorn som sitter i bilen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Åter igen anledning att inte handla av en mindre firma utan nybilsförsäljning. Dom bryr sig knappast om sitt rykte och har inget direkt att förlora.

Köp bilar av märkeshandlare så är ni betydligt mer trygga.

Köpte en begagnad bil av https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedin_bil.

Totalt måndagsexemplar till automatlåda som de hade inne vid flertals gånger och "fixade" utan att man varken fick fri hyrbil eller någon annan typ av kompensation.

Bilen läckte även vatten från takluckan, infotainmentsystemet visade artefakter och gillade att starta om sig, knapparna på ratten fastnade lite då och då, mycket trevligt när farthållaren ökar hastighet av sig själv...

De "smarta" funktionerna i bilen fungerade knappt, fickparkerings assistenten var totalt livsfarlig

Fick nog när dödsrasslet från fords lilla "ecoboom" började komma vid kallstarter, tidigt tecken till att den oljesmorda kamremmen börjar lösa upp sig, bilen hade då nästan rullat 8000 mil.

Gav upp efter lite mer än 1 år och sålde vidare den till en annan Hedin Bil anläggning som inte hade haft med den att göra så de kunde få tillbaka sitt måndagsexemplar, tog en förlust på 50k för att slippa skrothögen.

Kör japanskt nu igen, över 20k mil på mätaren och har ännu inte varit inne på verkstad under min ägo mer än för service.

Kör man 3000+ mil om året orkar man inte strula med skitbilar.

Som sagt, större bilhandlare gillar att undgå allt ansvar också, absoluta minimum.

Har TS syster kollat om det finns maskinskadegaranti genom bilförsäkringen? Follsam tror jag har 10 år / 15 tusen mil.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Åter igen anledning att inte handla av en mindre firma utan nybilsförsäljning. Dom bryr sig knappast om sitt rykte och har inget direkt att förlora.

Köp bilar av märkeshandlare så är ni betydligt mer trygga.

Nej, större firmor är mer eller mindre lika fula.