Permalänk
Medlem

Blir mest fascinerad av pris-spektrumet på saker och imponerad om något gör samma sak bra till en bråkdel av priset. Spån som ska ha det dyraste och "bästa" finns det ju tydligen tillräckligt av för vissa marknader ser ju helt galna ut. Som nästan allt inom ljud t.ex. Jag kan kasta in klockor i ringen också.

Mitt egna exempel får bli skrivare. Min far tillhör generationen som måste ha en skrivare hemma. Inte för att han på något sätt behöver den till hobby eller är arbetsrelaterat. Och fy i helvete vad dessa kostat och strulat, antagligen för att han alldeles för sällan använder dem, men skrivare måste man ju ha. 😂

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ungefär som Apple.

Nja. Apple gör faktiskt en del bra produkter. B&O är sjukt trötta och efter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Blir mest fascinerad av pris-spektrumet på saker och imponerad om något gör samma sak bra till en bråkdel av priset. Spån som ska ha det dyraste och "bästa" finns det ju tydligen tillräckligt av för vissa marknader ser ju helt galna ut. Som nästan allt inom ljud t.ex. Jag kan kasta in klockor i ringen också.

Mitt egna exempel får bli skrivare. Min far tillhör generationen som måste ha en skrivare hemma. Inte för att han på något sätt behöver den till hobby eller är arbetsrelaterat. Och fy i helvete vad dessa kostat och strulat, antagligen för att han alldeles för sällan använder dem, men skrivare måste man ju ha. 😂

Du kanske redan har tänkt på det med Laser är helt suveränt, helst svart-vitt om det räcker. Min används kanske 10 gånger om året och är inköpt 2011.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mangee75:

Ungefär som Apple.

Skrivet av Jumpcut:

Nja. Apple gör faktiskt en del bra produkter. B&O är sjukt trötta och efter.

Jag tycker att det blir äpplen (hehe) och päron att jämföra Bang & Olufsen med vanlig hemelektronik. Deras produkter är mer design och inredning än någonting annat och vänder sig till en betydligt mer nischad målgrupp än de stora volymtillverkarna.

Varumärket bygger ju på att det INTE är Pelle, 26 år och teknikintresserad lastbilschaffis från Eskilstuna, som köper Beovision hem till lägenheten, utan snarare det lilla fåtalet som går igång på att det är jävligt dyrt och exklusivt. B&O köper man för estetiken, varumärket och den status det innebär.

Visst, Apple kanske har en del av detta inom något enstaka produktområde (Mac Pro?), men huvudsakligen gör Apple produkter för den breda massan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah, håller med. Jag tycker liknande om Bang & Olufsen men samtidigt är ju just högtalarmarknaden lite speciell när det kommer till priser och speciellt när högtalarna blir till "Möbler".

Skrivet av Varg:

Bang & Olufsen är en intressant tillverkare. Hur de har lyckats kränga sina produkter till sådana överpriser så länge är faktiskt väldigt imponerande.

Bang & Olufsen är ju en livsstil och folk vill visa att de har råd.

Dock måste jag säga att deras Beolab-högtalare låter mycket bra även för priset.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Läsplatta. Köpte en men använder den aldrig. Mest för att jag aldrig har den med mig. Läser böcker i mobilen istället, funkar perfekt (läst hela WoT på mobil).

Laptop. Vad f ska jag med den till? Ska jag göra nåt seriöst så är stationär bättre. Till allt annat är Apples surfplatta klart bäst. Varför sitta med ett kilo extra i famnen för att man nån gång i månaden använder ett tangentbord??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Hmm, de har ju många olika användningsområden. Jag köpte en Samsung Tab 10.5 tum för ett par tusen när den var rätt ny, kanske på nån rea. Jag har använt den flitigt när jag befunnit mig på annan ort, t ex när jag är i uppväxtorten där vi tidigare hade båten, i föräldrahemmet vid besök under högtider, under längre resor med kollektivtrafik och i hotellrum på tjänsteresor. Titta på film, serier eller andra videor på en mobil är ju döden. Alldeles för små skärmar för det. Men en surfplatta ger en mycket större bild och blir en fantastisk liten mediaspelare under resor. Varför skulle jag lägga många tusen mer på en mycket större och tyngre dator jag inte har nån som helst användning för i vardagen, när en surfplatta gör jobbet utmärkt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tycker att det blir äpplen (hehe) och päron att jämföra Bang & Olufsen med vanlig hemelektronik. Deras produkter är mer design och inredning än någonting annat och vänder sig till en betydligt mer nischad målgrupp än de stora volymtillverkarna.

Varumärket bygger ju på att det INTE är Pelle, 26 år och teknikintresserad lastbilschaffis från Eskilstuna, som köper Beovision hem till lägenheten, utan snarare det lilla fåtalet som går igång på att det är jävligt dyrt och exklusivt. B&O köper man för estetiken, varumärket och den status det innebär.

Visst, Apple kanske har en del av detta inom något enstaka produktområde (Mac Pro?), men huvudsakligen gör Apple produkter för den breda massan.

B&O har en fantastiskt fin design om man tittar på estetiken, men fy sjutton vad efter dom är rent tekniskt sett. Jag gjorde ett jobb åt en "ganska rik" herre i Stocksund som senare flyttade till Ekerö. Han lämnade två st Beovision (till köparen) i villan han sålde eftersom han ville ha bättre TV. Han gav alltså bort två st 65" Beovision för dom var så efter.

Håller helt med om Apple. Det är volym. Men också spets, vilket inte B&O har.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga produkter från Miele. Tycker inte deras produkter är värda sina premiumpriser.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Bang & Olufsen är ju en livsstil och folk vill visa att de har råd.

Dock måste jag säga att deras Beolab-högtalare låter mycket bra även för priset.

Har faktiskt inte provlyssnat på så många utav deras produkter, jag använder själv två stycken Bang & Olufsen Beoplays i sovrummet för ljudböcker i stereo, funkat i flera år. Men dom kostade inte mycket.

Men jo, är väl 80% design man köper dom för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Bang & Olufsen är ju en livsstil och folk vill visa att de har råd.

Dock måste jag säga att deras Beolab-högtalare låter mycket bra även för priset.

B&O har alltid legat långt fram när det kommer till ny teknik.
Beolab Penta från 80 talet tex, aktiv och eq för att få ut ordentligt med bas för sin formfaktor.
Vi får inte glömma deras ICE power moduler som mer eller mindre drog igång hela revolutionen med klass D
Och när det kommer till DSP är dom absolut i framkanten och deras bättre högtalare är gjorda för att spela med rummet, inte emot.

Mycket av tekniken dom använde för 30-20år sedan är något vi ser som naturligt idag.
Om dom sen är värda sitt pris är upp till var och en, 1,3mil för deras top modell är kanske lite magstarkt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent.

Den kanske är bra för enarmade? För den som har svårt för att hacka lök är annars ett tips att det finns färdighackad lök att köpa i frysdisken. Såklart lite dyrare än självhackad, men inte så stor kostnadsökning för de flesta rätter eftersom som lök i sig är relativt billigt.

Skrivet av Dimestam:

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Om jag var tvungen att välja skulle laptop såklart ha prioritet, men surfplattan funkar bra för mediakonsumtion. Särskilt för att läsa PDF-tidningar, böcker, artiklar där man enklare kan få vertikal formfaktor på plattan genom att vrida den. Att skriva anteckningar med penna direkt på artikeln/uppsatsen funkar också bättre än på laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Du kanske redan har tänkt på det med Laser är helt suveränt, helst svart-vitt om det räcker. Min används kanske 10 gånger om året och är inköpt 2011.

Det ska ju skrivas ut något udda julkort på katterna i färg vartannat år. Haft diskussionen flera gånger att det är billigare och bättre att använda tjänster på nätet när det är såpass sällan. Och jag kan lösa andra utskrifter på jobbet på saker man egentligen inte behöver skriva ut längre som biljetter och information på hemsidor. I detta fallet en generationsfråga och teknikanalfabetism.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Personligen skulle jag säga produkter från Miele. Tycker inte deras produkter är värda sina premiumpriser.

På jobbet hade vi en Miele tvättmaskin som körde 2 tvättar om dagen i 14år. Sedan gick den sönder i en åsksmäll, och de köpte en Samsung. Den höll 2 år.
Så du har nog fått måndagsex.

Permalänk
Medlem

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Allt som Sonos tillverkar i princip. Låter skit och kostar alldeles för mycket. Är lite som Monster Cable.
Beats-hörlurar. Samma problem som Sonos.

Sonos är ju mumma. Tycker de låter helt ok och man behöver inte dra några jäkla ljudkablar.
Synkat ljud mellan alla rum är så jäkla nice och man behöver inte göra ett smack själv.

Best shit since music!

OnT: Personligen tycker jag att följande är överskattade:

  • ESD-armband/mattor/skydd - meh, händer så sällan att det inte är lönt att bry sig om.

  • 99% av alla smarta-hem prylar. Folk gillar teknik och försöker hitta anledningar att använda den hemma. Smart kylskåp, lampor som inte fungerar om din internetuppkoppling går ner t.ex.- smart idioti.

  • VR headset som kör spel direkt i headsetet. Ser ju ut som unreal tournament från 1999 med några saknade texturer, absolut skit.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

Svär varje gång jag råkar aktivera Google Assistant-funktionen. Mobilen har en fysisk knapp som sitter precis där jag vill hålla i den. med tummen. Hörlurar brukar också få för sig att jag nog ville använda funktionen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

Lustigt hur folk har så olika åsikter om saker i tråden. Surfplattor känns för mig som extremt nischade. Jag har förvisso en på toaletten, men tom där känner jag mig helt handikappad när jag vill googla någonting.

Röststyrning tycker jag är väldigt bra. Tyvärr funkar det bara för vissa specifika fraser just nu, men inom 1-2 år tror jag vi kommer se en stor förbättring. Men t ex "Siri, väck mig halv åtta" är betydligt lättare att säga än att göra motsvarande sak på mobiltelefonen, även om jag skulle sitta med mobiltelefonen upplåst i handen. Samma med att lägga in påminnelser för saker etc. Knappar för lampor är för det mesta smidigare än röststyrning om knappen är inom armlängds avstånd, men då skulle man ju behöva ha knappar överallt. Och jag lyckas inte ens hitta några vettiga fjärrkontroller för lampor med många knappar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeddan:

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

Varje dag. Beroende på vad du kopplar till det så blir det en strömbrytare eller tryckknapp du alltid bär med dig och kan aktivera medan du gör annat med händerna. Det blir användbart om man utgår utifrån vad man kan göra med det snarare än fokusera på hur man gör det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tycker röststyrning framförallt är bra i fordon, och jag ser fram emot hur det kan bli när man integrerar te.x. ChatGPT med röststyrning, jag hade lätt suttit och haft diskussioner med den då!

Permalänk
Medlem

Allt med touch. Kaffemaskinen på jobbet, mobilen, displayen i bilen etc.. Får ofta trycka flera gånger innan det registreras. Nu har jag lärt mig att blöta ner fingret innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åh herregud ja... Min kompis köpte nytt hus med en "superlyxig" induktions-häll och självklart sitter "knapparna" helt platt på ytan, helt omöjligt att trycka på och dom blir till och med rätt så varma om du lagar mycket mat...

Samma med mikrovågsugnar där man måste ställa in vikten på det man vill avfrosta och så listar datorn ut exakt hur mycket tid det går åt.

Det är fan så mycket bättre med vanliga reglage.

Om vikten är av vikt för funktionen borde väl en våg vara inbyggd i den mikron?

Technology Connections gjorde en fantastisk video om hans smarta micro från 90-talet, så borde alla vara idag, eller helt dumma med tid och effekt (som min är, två vred bara!)

Förstår inte varför alla dessa halvsmarta avarter kommer ifrån. Antar att det handlar om att alla produktutvecklingar sker som enskilda projekt utan att fortsätta utveckla från där man var, börja om varje gång. Då glömmer man lätt att en micro fyller samma roll den gjorde för 20 år sedan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har du några exempel på teknikprylar som du tycker är väldigt överskattade?
Diskutera gärna men se till och lämna plats åt nya inlägg och exempel!
Och nämn för guds skull inte riskokare!

Det var det första jag tänkte på. xD

Men... annars så är det väl hushållsprylar i allmänhet som har en nätverksanslutning... som t.ex. diskmaskin, tvättmaskin eller kyl/frys. Kul grej absolut... men riktig nytta? Nej knappast.

Permalänk

MacBook "Pro" M3.
8 GB Ram i en Pro för 24000.
Min MacBook Pro från 2015 har också 8GB i Ram.
Som kom ut för 9 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vikten är av vikt för funktionen borde väl en våg vara inbyggd i den mikron?

Technology Connections gjorde en fantastisk video om hans smarta micro från 90-talet, så borde alla vara idag, eller helt dumma med tid och effekt (som min är, två vred bara!)

Förstår inte varför alla dessa halvsmarta avarter kommer ifrån. Antar att det handlar om att alla produktutvecklingar sker som enskilda projekt utan att fortsätta utveckla från där man var, börja om varje gång. Då glömmer man lätt att en micro fyller samma roll den gjorde för 20 år sedan…

https://www.youtube.com/watch?v=UiS27feX8o0

Suverän video.
Jo, det finns säkert micros som väger också, i mitt fall får man ställa in det.
Två vred och bra med watt, allt man behöver!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

jaha men det är ju en vanlig mixer. kan vara användbart då och då. men pressar nog juicen ur lök så inte för det

Permalänk
Medlem

Äggkokare står högt på min lista

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Kom på en sak. Äger en espressomaskin sedan 2 månader ish, som har en funktion där man kan starta maskinen via en app. Suveränt va? Ligger jag i sängen så är det bara att öppna appen och koppla upp sig mot maskinen, (delongis tar no kidding säkert över 30s på sig EFTER det att man öppnat appen. Ibland känns det som att det kan ta 1min) och brygga en kopp. Problemet är bara att maskinen vid varje start respektive avstängning kör en sköljning, vilket iofs är bra då det blir rent. Såvida du inte vill ha massa varmt extra vatten i ditt kaffe så....ja.
Den enda gången du möjligen kan använda en sån här funktion är om du i förväg har ställt en kopp vid maskinen efter det att den startats. Sen kan man gå igenom hela proceduren om man vill som man säger gå över ån er efter vatten. Du måste ju ända nån gång fram till maskinen för att hämta din kopp, så you might as well make your coffee there.

Själva maskinen i sig är jag supernöjd med, men det får en verkligen att undra över vem fasiken som använder en sån funktion?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Sonos är ju mumma. Tycker de låter helt ok och man behöver inte dra några jäkla ljudkablar.
Synkat ljud mellan alla rum är så jäkla nice och man behöver inte göra ett smack själv.

Best shit since music!

OnT: Personligen tycker jag att följande är överskattade:

  • ESD-armband/mattor/skydd - meh, händer så sällan att det inte är lönt att bry sig om.

  • 99% av alla smarta-hem prylar. Folk gillar teknik och försöker hitta anledningar att använda den hemma. Smart kylskåp, lampor som inte fungerar om din internetuppkoppling går ner t.ex.- smart idioti.

  • VR headset som kör spel direkt i headsetet. Ser ju ut som unreal tournament från 1999 med några saknade texturer, absolut skit.

Man får samma ljudkvalitet för hälften av pengarna. Visst är det smidigt att kunna koppla samman högtalare i olika rum, men det finns en hel myriad med tillverkare som gör samma sak idag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

MacBook "Pro" M3.
8 GB Ram i en Pro för 24000.
Min MacBook Pro från 2015 har också 8GB i Ram.
Som kom ut för 9 år sedan.

Men Apples förklaring är ju inte alls problematisk eller tveksam!

https://www.macrumors.com/2023/11/08/8gb-ram-m3-macbook-pro-l...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...