Kioxia lägger ner varumärket Plextor

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Plextor var stora, men själv hade jag stora problem med felbränningar om jag inte använde svindyra Sony eller andra märkesskivor.
Köpte en Lite-On som svalde precis allt problemfritt.

Samma här, gick också över till Lite-On. Sista enheten för mig blev extern USB DVD-brännare som ligger kvar i någon låda tror jag.

Permalänk
Medlem

Det bästa analoga ljudet jag fått från någon enda slags CD spelare råkade komma ur en Plextor-brännare. Antagligen tog de till komponenter i överkant för att priset ändå skulle bli högt, men ja det var ju också ett tag sedan.

På senare år fick jag intrycket att de kanske blivit uppköpta, då deras namn dök upp på några oväntade produkter. Det var väl bara ledningen som fäktade med armarna för att försöka hålla skutan över ytan.

En Taro Adun.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Men ja inte hört om dem så mycket sen cd-brännare och dvd-brännare tiden runt 2000. Hade en rätt cool slot in dvd brännare från plextor som var riktigt bra för typ en 20år sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade en Plextor PATA DVD-brännare som användes tills den gav upp. Var i slutet av den tiden då dvd-brännare ännu recenserades och hade kvalitet, innan det blev 200kr slit och släng enheter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vi som har varit med ett tag har väl "alla" haft en eller flera Plextor CD/DVD-brännare. De var tidiga på både bra modeller av SCSI och IDE.

En till som stämmer in i kören. Plextors brännare var the shit när det begav sig. Bra om inte omatchad kvalitet, och var ensamma om att kunna göra en del grejer.

Använder fortfarande min gamla PX716A i en retroburk

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Plextor tillverkade själva brännaren och hade väldigt bra anseende, vilket avspeglade sig på priset.

Den första brännaren jag hade var en Creative med 8X hastighet så jag var nog ganska sen med just brännare

Skrivet av ztenlund:

Du pratar nog om skivorna, men vi pratar främst om själva brännarna, om du inte ägnade dig åt kast med liten brännare.

Ja det är skivorna jag menar. Jag reflekterade npg inte så mycket över vilka märken som fanns. Däremot minns jag att det blev stora rubriker när något märke satte nytt hastighetsrekord.

Skrivet av Dunde:

Vi som har varit med ett tag har väl "alla" haft en eller flera Plextor CD/DVD-brännare. De var tidiga på både bra modeller av SCSI och IDE.

Om du menar tidigt som i "Vaddå snabbare än 1X-hastighet" så kan jag tänka mig att det gjorde stor skillnad. Jag minns att en polare hade dator med brännare några år innan jag skaffade egen, och där räckte det att man rörde musen under bränning för att det skulle skita sig, men typ sådana saker var inga problem med Plextors brännare antar jag?

Skrivet av dix_xib:

Tänkte precis samma sak. Har ändå varit med ett bra tag men inget bolag som jag lagt på minnet. Minnet sviker i samband med det grå håret möjligtvis

Frånsett lit i skägget så har jag klarat mig från gråa hår, så måste vara något annat. I mitt fall kanske det är håret i sig, för det känns som om 2024 blir året då jag kommer bli flint. Är redan rätt glst på toppen och det blir inte bättre med tiden precis

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag minns att en polare hade dator med brännare några år innan jag skaffade egen, och där räckte det att man rörde musen under bränning för att det skulle skita sig, men typ sådana saker var inga problem med Plextors brännare antar jag?

Lite därför jag körde med SCSI-brännare i både min Amiga och Wintel-burk. IDE är hopplöst CPU-krävande och väldigt lätt att få buffert underrun.

Minns Plextor väl, men själv körde jag med brännare från TEAC och Sony.

Permalänk
Medlem

Plextor var väl först med autostrategi också, något som var extra viktigt om man inte hade firmware som uppdaterats för nyaste skivornas mediakoder. Eller om det var "fusk"-mediakoder antar jag, för sådant förekom ju också.

Jag skaffade min första brännare 2001, en 2-4x begagnad Sony tror jag. Fick den för ett par hundringar, vad nypriset hade varit ett par år tidigare vill jag inte tänka på. Men den hade inte "burnproof" (som Plextor kallade det) som gjorde att skivorna inte blev kass om buffern tog slut medan man brände. Äldre brännare utan burnproof (eller motsvarande från andra tillverkare) kastades mer eller mindre bort, åtminstone på studenthemmet där jag bodde.

Har nog bara kvar en brännare utan buffer underrun protection, en SCSI-brännare jag tänkte sätta i min Amiga 1200T, men jag hade ingen SCSI-kabel till min Blizzard-accelerator så det bidde inget med det. Satte i en NEC DVD-brännare istället (IDE) och en 64GB Transcend SSD (också IDE) istället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de verkligen välkända? När jag läste artikeln kom jag på att jovisst har jag hört namnet någon gång. Men kännde inte till alls vad de gjorde för produkter. Så ur min synvinkel är de ett extremt anonymt bolag och för mig är det inte ett dugg konstigt att de läggs ner.

Kioxia känner jag dock till väl. De köper ju sponsorplatser hos Gamers Nexus och där framgår väl vad de gör för produkter.

Tvärtom här. Kioxia hade jag aldrig hört talas om förrän bara något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Tvärtom här. Kioxia hade jag aldrig hört talas om förrän bara något år sedan.

Det är kanske inte så konstigt, eftersom själva varumärket inte är mer än några år gammalt. Toshiba, som det emanerade ifrån, är möjligen mer välbekant.

Permalänk
Medlem

Plextor, de gjorde något flådigare optiska brännare när det begav sig, typ de SCSI-enheter man kunde hitta enkelt på konsumentmarknaden. Men ja det var väl runt 2000 eller nåt sånt. Har inte haft koll på vad de pysslat med de senaste 10-15 åren ärligt så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är de verkligen välkända? När jag läste artikeln kom jag på att jovisst har jag hört namnet någon gång. Men kännde inte till alls vad de gjorde för produkter. Så ur min synvinkel är de ett extremt anonymt bolag och för mig är det inte ett dugg konstigt att de läggs ner.

Kioxia känner jag dock till väl. De köper ju sponsorplatser hos Gamers Nexus och där framgår väl vad de gör för produkter.

Du är antagligen bara för ung 😉
När cd-brännare var i ropet var plextor områdets Rolls Royce.

Fast jag ska i ärlighetens nMn säga att jag trodde de försvunnit för länge sedan då jag inte sett varumärket sedan tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Plextor, de gjorde något flådigare optiska brännare när det begav sig, typ de SCSI-enheter man kunde hitta enkelt på konsumentmarknaden. Men ja det var väl runt 2000 eller nåt sånt. Har inte haft koll på vad de pysslat med de senaste 10-15 åren ärligt så...

Jepp, kungliga brännare, även PATA-varianterna. Runt 2000 stämmer bra. SweC hade en recension på en i april 2001. Tyvärr verkar inte hela recensionen finnas snappad, men den fick mig att köpa ett dito i vart fall. Och på förekommen anledning, innan någon frågar; nej jag har den inte kvar.

Men ja, vad de sysslat med efter mitten på 00-talet är även för mig en gåta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite därför jag körde med SCSI-brännare i både min Amiga och Wintel-burk. IDE är hopplöst CPU-krävande och väldigt lätt att få buffert underrun.

Stämde ju så länge man satt med PIO, men med DMA och UDMA så var ju även IDE snällt mot CPU'n.
Däremot så var ju IDE kinkigare för hur man monterade enheterna.
Varje enhet på en kanal delade ju i princip på bandbredden, enheter på samma kabel kunde ju inte skyffla data samtidigt.

Men den största boven i brännardramat (innan "burnproof" etc) var ju Windows, och specifikt Windows 95/98.
Windows kunde ju inte ge faen i att hamra på disken i tid och otid.
Klassikern var ju att skärmsläckaren hoppade igång, och med det så tyckte windows att nu är det dax att swappa ut en massa minne till disk.
Linux och NT var ju mycket bättre då processer enkelt kunde köras med olika prioriteter.

Permalänk

Omkring år 1995 så var det på min skola en pojke som hade välbärgade föräldrar och han fick en cdbrännare. De pratade om att man knappt kunde vara inne i hans lägenhet samtidigt som han brände.

Jag skaffade cdbrännare några år efter. Jag körde inte med de dyraste och jag gjorde lite annat på datorn samtidigt, men jag kan faktisk inte minnas något större problem jag har haft med cd/dvdbränning någonsin. Och då brände jag även skivor till apparater som var superkänsliga och inte konstruerade för att läsa brända skivor. Vissa av enheter fick man fylla ut datan på om man endast skulle bränna 100MB, då enheterna annars ej startade.

Jag själv var trög med dvdbrännare, många körde med dem, jag satsade på hdd alternativet istället. Just då kändes dvd-alternativet lyxit, men i efterhand så var det bättre att slippa byta skivor hela tiden och man fick ut bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

köpte en plextor ssd efter detta test: https://www.sweclockers.com/test/15250-sex-ssd-enheter-i-120-...

Fungerar bra än idag i en bärbar. Tråkigt när bolag dör och konkurrensen minskar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Omkring år 1995 så var det på min skola en pojke som hade välbärgade föräldrar och han fick en cdbrännare. De pratade om att man knappt kunde vara inne i hans lägenhet samtidigt som han brände.

Jag skaffade cdbrännare några år efter. Jag körde inte med de dyraste och jag gjorde lite annat på datorn samtidigt, men jag kan faktisk inte minnas något större problem jag har haft med cd/dvdbränning någonsin. Och då brände jag även skivor till apparater som var superkänsliga och inte konstruerade för att läsa brända skivor. Vissa av enheter fick man fylla ut datan på om man endast skulle bränna 100MB, då enheterna annars ej startade.

Jag själv var trög med dvdbrännare, många körde med dem, jag satsade på hdd alternativet istället. Just då kändes dvd-alternativet lyxit, men i efterhand så var det bättre att slippa byta skivor hela tiden och man fick ut bättre prestanda.

Så var det, fruktansvärt känsligt. Hade brännare i min första egna dator innan jag flyttade hemifrån i mitten-slutet på 90-talet.

Växte upp i ett Småa-hus som bestod av idel klent dimensionerat trä och gipsplattor. Ett snikbygge av sin tid. Man brände innan någon annan i familjen (särskilt lillebrorsan) hade hunnit komma hem, och man drog igång det, smög ut ur rummet på så lätta fjät som möjligt, och stängde dörren skitförsiktigt. Datorn stod i det hörn där jag fick för mig var stabilast och vibrerade minst när man traskade runt i huset.

Angående att brännare och ämnen var dyra på den tiden, var inga problem att ta en femhundring för en kopia av Zipcd exempelvis. Det betalade sig självt ganska snabbt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

RIP Plextor kungen av optisk media! Tiden går och de var över 20 år sedan storhetstiden.
Hade en plextor CD-r brännare och senare en DVD-r som var trevliga. Brukade bränna bland Cd-skivor och och satte ihop spellistor och ha med på fest. Fina minnen!

Vet ni om Plextor släppte någon bluray brännare?

Permalänk
Medlem

Ah bränna cd och dvd skivor till höger och vänster.. minns inte vad jag hade för märke men minns att jag valde snabb-bränning i början då tid är pengar och spottade ut 10-15 CD's med musik till farsan som inte blev helt 100.. fan va arg han var då han dels stått för skivorna och sen spelat dom på nån bilsemester men att dom hoppade över låtar o hade sig.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första brännare -97. En scsi av märke jag inte minns. Kostade över 3000 kronor inkl scsi-kort. Bytte senare till Yamaha F1. Det var den bästa brännare jag haft.

Idag har jag två gamla interna enheter (lg och/eller samsung) i ett chassi jag inte använder och en extern samsung jag använde senast för sådär 5 år sedan.

Jag hade bäst erfarenhet av Kodak Gold-skivor. Gick inte att bränna så fort, kanske 4-8X, men funkade alltid i gamla cd-spelare som annars hade problem med brända skivor!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Skulle köpa CD-brännare 1998. Var i den lokala datorbutiken vid Värnhemstorget i Malmö o det var Plextor dem rekommenderade.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt att höra! Har fortfarande en Plextor PX-760A cd-brännare. Är de fortfarande eftertraktade?

Det är en DVD-brännare till och med. Ja till viss del för oss som kör retrodatorer eller behöver använda äldre media för att komma åt äldre material lagrat för längesedan. Det är få som kör IDE idag på sitt nya Ryzenmoderkort även om det förekommer. Jag själv hade en PX-760A med IDE-PCIE kort till bara för ett år sedan för att jag behövde kunna bränna och läsa DVD och CD skivor. Den ersattes med en Blueray brännare istället.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Skulle köpa CD-brännare 1998. Var i den lokala datorbutiken vid Värnhemstorget i Malmö o det var Plextor dem rekommenderade.

Var det på styggapojken/optimistic solutions?
Klassisk butik, köpte en del prylar där förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Plextorbrännarna var fina grejer, men den enda erfarenheten jag har av deras ssd:er är den jag hade som tvärdog kort efter inköpet och tog all data med sig i voiden, varefter jag kände mig bränd (ha) och inte direkt var så sugen på fler av deras enheter.

Visste inte att de fortfarande fanns kvar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Plextor på senare tid varit ett "klistermärke" där namnet satts på produkter de varken utvecklat eller tillverkat. Ganska vanligt visserligen, men samtidigt lite trist.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7