Telenor stänger ner sin hemsidetjänst

Permalänk
Medlem

Telenor stänger ner sin hemsidetjänst

Fick nyligen ett mail från Telenor att dom stänger ner sin tjänst för hemsidor, fast jag tror inte dom erbjudit nya kunder hemsidor på länge nu eller någonsin sedan Bredbandsbolaget blev Telenor. Det är alltså sidor med "hem.bredband.net" det gäller.

Så här såg mailet ut:

Man fick ju en hemsida på Bredbandsbolaget på hela 20mb tidigare Det gick att lägga till flera användare med 20mb vardera också och det gjorde jag för lite mer mb
Jag har nog aldrig haft en websida på "hem.bredband.net" men jag har laddat upp mestadels bilder där som jag postade på olika forum en gång i tiden.
Kollade upp den äldsta filen på min hem.bredband.net-adress och det var en bild från E3 år 2002... inte jag som tagit fotot (jag var inte där) vet inte varför just den bilden är där öht. Lite nostalgiskt att kolla grejer från nästan 20 år sedan.

Här bilden... om en månad är det bara en död länk

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk

Inga kommentarer på över 2 år? Folk måste ha vant sig och blivit avtrubbade inför alla dessa nedläggningar av tjänster inom telekom de senaste åren.

Men jag undrar, varför har man inte arkiverat dessa på samma sätt som man gjorde med Tele2 hemsidor?

Tele2s motsvarighet lever vidare hos Internetstiftelsen (och hos kungliga biblioteket):
https://internetmuseum.se/webbring/

Internetstiftelsen skriver,

Citat:

Hemsidorna från Swipnet utgör svenskarnas första steg på webben och är ett viktigt kulturhistoriskt material. Sidorna skapades under en tid när webben var ny, liksom möjligheten att skapa sin egen kommunikationskanal online.

Några regler fanns inte och webbdesignen blev därefter – vild och nyfiken. Vi är stolta över att kunna bevara detta material för framtida generationer.

Men var är Bredbandbolagets hemsidor? Det är ändå ett bolag som grundades 1998, och som jag minns det så var det Sveriges första operatören med äkta bredband till privatkunder. Det var också min första operatör. Jag hoppade över modemträsket och fick en direktanslutning till framtiden och information superhighway så att säga. Man visste att man hade en bra anslutning genom att man alltid var välkomnad in i olika DC nätverk.

Jag hade en hemsida hos Bredbandsbolaget. Jag minns inte hur mycket diskutrymme man fick, men 20 MB låter rimligt, och jag minns också att man kunde slå ihop det på något vis så att man fick mer. Jag använde också det utrymmet för att lagra bilder som jag länkade till på olika forum.

Jag hade också deras e-post förstås. Det var min första e-postadress. Jag minns fortfarande det gulaktiga och tjocka pappret man fick fylla i när man skulle bli kund. Längst upp fanns en "BREDBANDSBOLAGET" logga med svart bakgrund och vit text skriven med versaler. Sedan postade man denna i ett bifogat kuvert för få bli kund. Nu har Telenors ledning beslutat om att stänga även e-posttjänsten.

Men hemsidetjänsten stängde de alltså redan två år innan. Och ingen reaktion på det?! Men när e-posten ska stängas så är det många som vill hoppa in för att tycka till. Intressant! Det tycker jag visar hur lågt man värderar kulturhistoria. Användarna vill bara kunna logga in på ställen där de har registrerat sig med sin gamla e-postadress, och operatörerna vill bara tjäna mer pengar och att då stå kulturvakt och betala för en domän och lite diskutrymme ingår inte i den planen.

Ärligt talat, vad kan det kosta Telenor att driva runt det här lilla sidoprojektet? Om de inte ville äga ansvaret eller betala för kostnaderna så kunde de ha gjort som Tele2 och låtit Internetstiftelsen och kungliga biblioteket arkivera det.

Skrivet av Stefan_JL:

Här bilden... om en månad är det bara en död länk

http://hem.bredband.net/b108596/e3b4.jpg

Och en död länk blev det! Men här är ett felmeddelande från Telenor som förhoppningsvis ska leva vidare långt in i framtiden.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Inga kommentarer på över 2 år? Folk måste ha vant sig och blivit avtrubbade inför alla dessa nedläggningar av tjänster inom telekom de senaste åren.

Men jag undrar, varför har man inte arkiverat dessa på samma sätt som man gjorde med Tele2 hemsidor?

Tele2s motsvarighet lever vidare hos Internetstiftelsen (och hos kungliga biblioteket):
https://internetmuseum.se/webbring/

Internetstiftelsen skriver,

Men var är Bredbandbolagets hemsidor? Det är ändå ett bolag som grundades 1998, och som jag minns det så var det Sveriges första operatören med äkta bredband till privatkunder. Det var också min första operatör. Jag hoppade över modemträsket och fick en direktanslutning till framtiden och information superhighway så att säga. Man visste att man hade en bra anslutning genom att man alltid var välkomnad in i olika DC nätverk.

Jag hade en hemsida hos Bredbandsbolaget. Jag minns inte hur mycket diskutrymme man fick, men 20 MB låter rimligt, och jag minns också att man kunde slå ihop det på något vis så att man fick mer. Jag använde också det utrymmet för att lagra bilder som jag länkade till på olika forum.

Jag hade också deras e-post förstås. Det var min första e-postadress. Jag minns fortfarande det gulaktiga och tjocka pappret man fick fylla i när man skulle bli kund. Längst upp fanns en "BREDBANDSBOLAGET" logga med svart bakgrund och vit text skriven med versaler. Sedan postade man denna i ett bifogat kuvert för få bli kund. Nu har Telenors ledning beslutat om att stänga även e-posttjänsten.

Men hemsidetjänsten stängde de alltså redan två år innan. Och ingen reaktion på det?! Men när e-posten ska stängas så är det många som vill hoppa in för att tycka till. Intressant! Det tycker jag visar hur lågt man värderar kulturhistoria. Användarna vill bara kunna logga in på ställen där de har registrerat sig med sin gamla e-postadress, och operatörerna vill bara tjäna mer pengar och att då stå kulturvakt och betala för en domän och lite diskutrymme ingår inte i den planen.

Ärligt talat, vad kan det kosta Telenor att driva runt det här lilla sidoprojektet? Om de inte ville äga ansvaret eller betala för kostnaderna så kunde de ha gjort som Tele2 och låtit Internetstiftelsen och kungliga biblioteket arkivera det.

Och en död länk blev det! Men här är ett felmeddelande från Telenor som förhoppningsvis ska leva vidare långt in i framtiden.

<Uppladdad bildlänk>

Vi var tre användare hos BBB i mitt hem, föräldrarnas konton fungerande fortfarande ~2020 men mitt egna hade försvunnit in i tomma intet... ingen aning vad som hände med den. Telenor kunde inte heller återställa den konstigt nog :/
Sparade upp en portabel regedit på min BBB lagring som jag körde i skolan för bypassa deras proxy

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7