Google börjar fasa ut tredjepartcookies

Permalänk
Melding Plague

Google börjar fasa ut tredjepartcookies

Tracking protection har börjat gälla för en procent av Chrome-användarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sjukt trodde det skulle ångra sig, detta kommer förändra internets ganska mycket. Monopol till google!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Fick den frågan igår när jag råkade starta chrome på mobilen, nej tack, jag håller mig till Firefox.

Permalänk
Medlem

Nej tack Google. Har slutat använda chrome-baserade browsers (detta gäller även edge, opera, vivaldi, brave etc). Önskar att fler entusiaster väljer att gå samma väg. Själv kör jag Firefox med DuckDuckGo- och uBlock-tilläggen. Både på mobil och dator. Trevligt att slippa reklam i Youtube via Firefox på mobilen. Och i dagsläget tycker jag nästan att DuckDuckGo ger mig bättre sökresultat än Google samtidigt som det hindrar tracking och har även prefix för olika sidor. (!yt = Youtube, !w = Wikipedia !g = google... utan spårning etc.)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Just att göra sig av med tredjepartskakor är väl rakt av positivt (bortsett från lite grejer här och var som "oskyldigt" gjort sig beroende av detta teknologiska felsteg och kräver fixning), så det är ju ett bra steg.

Sedan är det ju inte något som löser alla världens problem förstås...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det gör att man slipper tvingas godkänna alla/nödvändiga cookies om oxh om igen på samma sida vore det underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Om det gör att man slipper tvingas godkänna alla/nödvändiga cookies om oxh om igen på samma sida vore det underbart

Consent-O-Matic löser detta problem för många webbsidor. Du stäkler själv in vilken integritetsavstegsnivå du önskar acceptera och så sköter tillägget resten.

Det är forskare på Århus Universitet bakom tillägget.

Permalänk
Medlem

I en värld där så många techföretag vill samla in personlig data i kommersiellt syfte känns det tryggt med ett företag som Google som verkligen står på användarnas sida och värnar om den personliga integriteten.

/s

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Dom hade väl något nytt tracking system numera?

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Dom hade väl något nytt tracking system numera?

Det är ju riktad reklam de tjänar pengar på, så de hade ju aldrig eliminerat ett spårningssystem utan att ha en lika bra eller bättre ersättare. Nu kan de behålla sin position och dra undan mattan under fötterna på i princip alla konkurrenter som inte tillverkar egna webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Dom hade väl något nytt tracking system numera?

Nu vet jag inte vad "dom" syftat på men det ör sant att andra spårningssystem är vanliga numer. Fingerprinting är väl det buzzword du söker. Alltifrån webbläsarkonfiguration (version, tidszon, upplösning på fönstret, stödda funktioner, spår från tillägg etc) till rätt sofistikerade varianter som mest liknar timingattacker där man analyserar små särdrag i hur klientens hårdvara beter sig (och i förlängningen konsekvenser i svarstider etc).

Kakor har inte spelat ut sin roll men har inte alls den exklusiva roll för tracking som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Dom hade väl något nytt tracking system numera?

Skrivet av lhugo:

Nu vet jag inte vad "dom" syftat på men det ör sant att andra spårningssystem är vanliga numer. Fingerprinting är väl det buzzword du söker. Alltifrån webbläsarkonfiguration (version, tidszon, upplösning på fönstret, stödda funktioner, spår från tillägg etc) till rätt sofistikerade varianter som mest liknar timingattacker där man analyserar små särdrag i hur klientens hårdvara beter sig (och i förlängningen konsekvenser i svarstider etc).

Kakor har inte spelat ut sin roll men har inte alls den exklusiva roll för tracking som tidigare.

Ja, om man avser just tracking så finns det ju andra sådana vägar att kunna spåra "tillräckligt bra" även utan att använda kakor öht.

Om "de" syftar på Google så är det som lagts fram istället en lösning för riktad reklam utan tracking, deras "Topics API" där användaren frivilligt lämnar ut ett några neddummade intressekategorier som man kan leverera reklam baserat på (lite mer begränsat än så sett till under vilka omständigheter man öht får veta något osv, men för diskussionens skull är det nog tillräckligt), istället för omvägen via att spåra användarens varenda rörelse.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Färre kakor klagar jag inte på (framför allt inte midjan )

Privacy Sandbox däremot... njae det är väl en utav de få projekt som Google väldigt gärna får skicka till sin kyrkogård.

Permalänk
Medlem

Nomenklatur enligt devisen Privscy Sandbox:

Soft Cuddler - En plastrobot som klipper av extremiteter när du rör den.

Warm jacket - En jacka som med hjälp av inbyggd AC alltid behåller behagliga -15 grader

Google - Ett företag som värnar om sina användsres integritet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Dom hade väl något nytt tracking system numera?

Jo de har infört ett system i Crome för att identifiera din dator. Så använd inte Crome. Tredjeparts cookies skulle aldrig från början existera.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lhugo:

Consent-O-Matic löser detta problem för många webbsidor. Du stäkler själv in vilken integritetsavstegsnivå du önskar acceptera och så sköter tillägget resten.

Det är forskare på Århus Universitet bakom tillägget.

Ett ypperligt tips! Jag citerar för att hylla och för att fler ska få chansen att ta del av det. Tveklöst det bästa tillägget jag har idag i Firefox (finns även till Chrome, Edge, Safari m.fl.).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är, hur många år efter att Firefox gjort samma sak är de? Nej, Google. Ni är evil.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

’Privacy’ sandbox ≈ google spårar själva med magi… verkligen något man vill lita på

Permalänk

Det var länge sen jag tog bort tredjepartscookies. Finns extensions och annat för att rensa bort möget. Kör dessutom pihole som rensar bort en massa andra anrop som google, microsoft och många andra också gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ett ypperligt tips! Jag citerar för att hylla och för att fler ska få chansen att ta del av det. Tveklöst det bästa tillägget jag har idag i Firefox (finns även till Chrome, Edge, Safari m.fl.).

Har du experimenterat med inställningarna för att se vad som fungerar bäst?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Till er som tror att Firefox är lösningen så behöver ni nog tänka om. Mozilla sa i sin senaste ekonomiska rapport att Firefox inte längre är en prioritet och att de har skiftat fokus till krypto och AI.

Rätt lösning som jag ser det är att använda någon fork av Chromium tills vi har något tillräckligt bra som inte är baserat på den. Vivaldi och Brave har båda rivit ur Privacy Sandbox ur kodbasen, själv kör jag Vivaldi men har hört bra omdömen om Brave också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Till er som tror att Firefox är lösningen så behöver ni nog tänka om. Mozilla sa i sin senaste ekonomiska rapport att Firefox inte längre är en prioritet och att de har skiftat fokus till krypto och AI.

Rätt lösning som jag ser det är att använda någon fork av Chromium tills vi har något tillräckligt bra som inte är baserat på den. Vivaldi och Brave har båda rivit ur Privacy Sandbox ur kodbasen, själv kör jag Vivaldi men har hört bra omdömen om Brave också.

Kan du källhänvisa till något som styrker att fokus skulle skiftas ffrån Firefox till något annat i den utsträckning att Firefox skulle sluta utvecklas? Firefox är ju trots allt paradprodukten och historiskt sett en stor inkomstkälla för Mozilla sett till defaukt-sökmotorn.

Vidare motsätter jag starkt att rekommendera Brave. Utvecklarna har gjort en rad tveksamma designval och rent av bedrägliga funktioner. Bland annat har de lagt till egna affiliatetokens i länkar, nstallerat VPN-klient utan att tillfråga användaren, lanserat en kryptovaluta de ger "ersättning" i men inte själva accepterar som betalning. Gör man sådana saker kan man inte tas seriöst och mena att man värnar om integritet.

Sist finns det en viktig poäng med att inte odla en webbläsarmonokultur sett till motor. Vi behöver val och även om Chrome är baserad i ett FOSS-projekt så styrs det av helt andra krafter än vad som annars genomsyrar FOSS-communityn. Det ger Google enorm makt kring framtida formning av nätet och inte något som värnsr om användaren och dess integritet.

Permalänk
Medlem

Så google skulle sluta spåra sina användare, aldrig. Det är det dom tjänar pengar på, riktad reklam.
Garanterat att deras sandbox ger dom full på dig ändå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Till er som tror att Firefox är lösningen så behöver ni nog tänka om. Mozilla sa i sin senaste ekonomiska rapport att Firefox inte längre är en prioritet och att de har skiftat fokus till krypto och AI.

Rätt lösning som jag ser det är att använda någon fork av Chromium tills vi har något tillräckligt bra som inte är baserat på den. Vivaldi och Brave har båda rivit ur Privacy Sandbox ur kodbasen, själv kör jag Vivaldi men har hört bra omdömen om Brave också.

Ja: I ljuset av senaste tidens rättegångar mot Google är det självklart att Mozilla söker parallella inkomstkällor, då en stor del av deras inkomster från Firefox kommer igenom att Google är förstavalet för sök. Jag tror dock inte de aktivt söker göra sig av med Firefox. Däremot kan man ju fundera på om "AI" och krypto är bra val för diversifiering av inkomster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Till er som tror att Firefox är lösningen så behöver ni nog tänka om. Mozilla sa i sin senaste ekonomiska rapport att Firefox inte längre är en prioritet och att de har skiftat fokus till krypto och AI.

Skrivet av lhugo:

Kan du källhänvisa till något som styrker att fokus skulle skiftas ffrån Firefox till något annat i den utsträckning att Firefox skulle sluta utvecklas? Firefox är ju trots allt paradprodukten och historiskt sett en stor inkomstkälla för Mozilla sett till defaukt-sökmotorn.

Jag tror påståendet taget ordagrant är hittepå; det står inte så i någon ekonomisk rapport såvitt jag kunnat hitta.

Däremot så gör ju Mozilla något slags satsning inom AI, det har de varit tydliga med att de anser är viktigt, så i någon mån innebär det väl att Firefox gått från att vara i princip den enda prioriteten till att vara en av flera satsningar.
("Krypto" vet jag inte om jag hört någon annanstans dock, det kan ha smugit sig in av bara farten?)

Ingenstans har de såvitt jag sett sagt något om att Firefox inte är viktigt eller inte kommer att vidareutvecklas (annat än utomstående som gjort spekulativa "hot takes" som läser in det mellan raderna när det finns nya satsningar).

Sedan vad som händer i slutänden är ju förstås en fråga som är frikopplad från vad någon sagt; Firefox går kräftgång sett till marknadsandel och det kan ju tvinga fram något oavsett vad som sagts respektive vad planen är.

Skrivet av Djhg2000:

Rätt lösning som jag ser det är att använda någon fork av Chromium tills vi har något tillräckligt bra som inte är baserat på den. Vivaldi och Brave har båda rivit ur Privacy Sandbox ur kodbasen, själv kör jag Vivaldi men har hört bra omdömen om Brave också.

Något tillräckligt bra som inte är baserat på Chromium... det har vi ju redan idag i Firefox.
Det vore som jag ser det orimligt att gå in i det här med inställningen att Firefox ska vi inte satsa på, utan vi ska hoppas på att någon bygger något helt nytt istället?

Skrivet av lhugo:

Sist finns det en viktig poäng med att inte odla en webbläsarmonokultur sett till motor. Vi behöver val och även om Chrome är baserad i ett FOSS-projekt så styrs det av helt andra krafter än vad som annars genomsyrar FOSS-communityn. Det ger Google enorm makt kring framtida formning av nätet och inte något som värnsr om användaren och dess integritet.

Ja, vi är obehagligt nära detta... Snart finns bara "låtsasval" om trenden fortsätter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Privacy’ sandbox ≈ google spårar själva med magi… verkligen något man vill lita på

Jag tar betet.... "magi"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Kan du källhänvisa till något som styrker att fokus skulle skiftas ffrån Firefox till något annat i den utsträckning att Firefox skulle sluta utvecklas? Firefox är ju trots allt paradprodukten och historiskt sett en stor inkomstkälla för Mozilla sett till defaukt-sökmotorn.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja: I ljuset av senaste tidens rättegångar mot Google är det självklart att Mozilla söker parallella inkomstkällor, då en stor del av deras inkomster från Firefox kommer igenom att Google är förstavalet för sök. Jag tror dock inte de aktivt söker göra sig av med Firefox. Däremot kan man ju fundera på om "AI" och krypto är bra val för diversifiering av inkomster...

Skrivet av evil penguin:

Jag tror påståendet taget ordagrant är hittepå; det står inte så i någon ekonomisk rapport såvitt jag kunnat hitta.

Däremot så gör ju Mozilla något slags satsning inom AI, det har de varit tydliga med att de anser är viktigt, så i någon mån innebär det väl att Firefox gått från att vara i princip den enda prioriteten till att vara en av flera satsningar.
("Krypto" vet jag inte om jag hört någon annanstans dock, det kan ha smugit sig in av bara farten?)

Ingenstans har de såvitt jag sett sagt något om att Firefox inte är viktigt eller inte kommer att vidareutvecklas (annat än utomstående som gjort spekulativa "hot takes" som läser in det mellan raderna när det finns nya satsningar).

Sedan vad som händer i slutänden är ju förstås en fråga som är frikopplad från vad någon sagt; Firefox går kräftgång sett till marknadsandel och det kan ju tvinga fram något oavsett vad som sagts respektive vad planen är.

Mozilla själva säger det inte i klartext men det är uppenbart att de inte bryr sig om Firefox längre när man läser mellan raderna. Till exempel hur de inte tycks vidta några synliga åtgärder på deras sjunkande marknadsandelar och lägger sina ökade inkomster (som i inkomstkällorna som ökar, inte summan av alla inkomster) på annat istället som chefslöner, eller hur de sparkade hela QA-ledningen av Firefox.

Källor:
https://assets.mozilla.net/annualreport/2022/mozilla-fdn-2022...
https://blog.mozilla.org/en/mozilla/mark-surman-mozilla-25-ye...
https://lunduke.locals.com/post/5053290/mozilla-2023-annual-r...
https://www.extremetech.com/computing/313658-mozilla-fires-25...
https://techcrunch.com/2020/01/15/mozilla-lays-off-70-as-it-w...

Sumeringen från Bryan Lunduke finns även i videoformat om man hellre lyssnar på artikeln som podcast: https://www.youtube.com/watch?v=bZ-WqPvoFyc

Biten med krypto kommer jag inte ihåg var jag har läst men är helt säker på att jag har gjort det.

Edit: Förtydligande parentes om inkomsterna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Sist finns det en viktig poäng med att inte odla en webbläsarmonokultur sett till motor. Vi behöver val och även om Chrome är baserad i ett FOSS-projekt så styrs det av helt andra krafter än vad som annars genomsyrar FOSS-communityn. Det ger Google enorm makt kring framtida formning av nätet och inte något som värnsr om användaren och dess integritet.

Skrivet av evil penguin:

Något tillräckligt bra som inte är baserat på Chromium... det har vi ju redan idag i Firefox.
Det vore som jag ser det orimligt att gå in i det här med inställningen att Firefox ska vi inte satsa på, utan vi ska hoppas på att någon bygger något helt nytt istället?

Ett alternativ som inte är en Chromium-fork kan mycket väl vara en Gecko-fork, men det finns även projekt som inte är baserat på något tidigare såsom LibWeb+LibJS (hittills bara använd i Ladybird vad jag vet men skriven helt nytt från grunden) och WebEngine (fork av WebKit) i KDE Konqueror.

Det som hindrar utvecklingen av alternativa motorer är katt-och-råtta-leken som Google har med Mozilla. Google är en av världens största nätverk av webbtjänster och de använder Chromium-specifika buggar och tillägg på många ställen, tanken är väl att de ändå har kontroll över marknaden genom att själva underhålla källkoden så det finns ingen som protesterar tillräckligt högt ändå.

Som sekundär konsekvens av hela röran är det svårt att bygga en ny motor som är s.k. "bug-for-bug"-kompatibel med Chromuim istället för att följa de definierade standarderna, vilket gör att saker som YouTube inte fungerar perfekt, vilket i sin tur gör att det är svårt att rekommendera dem som användbara för vanliga användare. Om man gör det för tidigt får motorn bara ett dåligt rykte (som LibWeb+LibJS) och om man gör det för sent så hinner utvecklingen stagnera av utvecklare som tröttnar på "reverse engineering" av Chromiums buggar.

Jag kör fortfarande på spåret att om Vivaldi/Brave blir tillräckligt stora så kommer deras egna träd kunna ta en egen riktning med nya funktioner och leda tåget istället för att huvudsakligen försöka vara i fas med Chromium. Det räcker nog med att Google behöver importera några få patchar från en fork för att vinden ska vända, det är ungefär ekvivalent med att visa att Google inte är odödliga på marknaden och andra motorer faktiskt har en chans.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sarg:

Har du experimenterat med inställningarna för att se vad som fungerar bäst?

Jag har ställt in den på att endast acceptera funktionella cookies - resten är grundinställningarna. Det fungerar på uppskattningsvis 90% av sidorna jag besöker i alla fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mozilla själva säger det inte i klartext men det är uppenbart att de inte bryr sig om Firefox längre när man läser mellan raderna. Till exempel hur de inte tycks vidta några synliga åtgärder på deras sjunkande marknadsandelar och lägger sina ökade inkomster (som i inkomstkällorna som ökar, inte summan av alla inkomster) på annat istället som chefslöner, eller hur de sparkade hela QA-ledningen av Firefox.

Källor:
https://assets.mozilla.net/annualreport/2022/mozilla-fdn-2022...
https://blog.mozilla.org/en/mozilla/mark-surman-mozilla-25-ye...
https://lunduke.locals.com/post/5053290/mozilla-2023-annual-r...
https://www.extremetech.com/computing/313658-mozilla-fires-25...
https://techcrunch.com/2020/01/15/mozilla-lays-off-70-as-it-w...

Sumeringen från Bryan Lunduke finns även i videoformat om man hellre lyssnar på artikeln som podcast: https://www.youtube.com/watch?v=bZ-WqPvoFyc

Biten med krypto kommer jag inte ihåg var jag har läst men är helt säker på att jag har gjort det.

Edit: Förtydligande parentes om inkomsterna.

Så slutsatsen baseras inte på faktiska uttalander som Mozilla gjort. Det är istället du som tyder vad du tycker dig se "mellan raderna". De artiklar du hänvisar till är 1. Mozillas rapporter som inte stöjer din ståndpjnkt, 2. gamla artiklar från 2020 som inte stödjer din ståndpunkt utan handlar om annat, 3. egna minnesbilder av vad du tror dig har läst men inte vet var och sist 4. artiklar/video från Bryan Lunduke.

För den som inte vet vem Lunduke är så var han en gång i tiden en av drivkrafterna bakom Jupiter Broadcast. Sen spårade han ur och blev alltmer polariserande i Linux-communityn och nu närst är en högerkonspiratorisk eller rent av extremhögeranhängare https://www.reddit.com/r/linux/comments/muc18q/whats_the_deal.... Han lägger ut en del löst tyckande på sin plattform och ej heller någor att lita på.

Vad jag menade med källor var konkreta uttalande från Firefoxs utvecklingsteam, Mozilla eller seriösa analyser av god journalistisk sed.