Nvidia teasar nya Super-korten – ska visas 8 januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Visa upp 5000 serien eller mig en ny Shield TV ist.

Ingen av de korten de visar upp kommer ju va snabbare än vad som finns idag, man får väl i bästa fall hoppas på mer prestanda per krona.

Nvidia kan inte ens med 4090 köra Samsungs nya 57" skärm då ingen av deras kort har DP 2.0, skäms.

Av rent intresse, vad skulle en ny Shield kunna erbjuda som inte 2019-versionen kan?
Vad skulle användare vilja att dom lägger till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxipad:

Så om jag förstår Nvidia rätt:

50
60
70
80
90

60 ti
70 ti
80 ti
90 ti

60 super
70 super
80 super

Vad är bäst super eller ti?

Ja många har svårt att ta in att Ti resp Super indikerar två helt olika saker:
Ti = higher tier
Super = refresh

Vidare, så behöver 3 självklarheter nämnas:
1) Högre nummer är alltid bättre än lägre nummer
2) Ti är alltid bättre än non-Ti.
3) Super är alltid bättre än non-Super.

Så om din fetade fråga t.ex. avser produkterna 4070 Super resp 4070 Ti >> Se självklarhet #2

3 självklarheter att hålla reda på. Inte särskilt komplicerat imo.

edit: Hade det gått att lösa med 1 självklarhet, enbart nummer? Absolut, men då hade väl folk istället klagat på att det är för många nummer...

Vi testar, vi har:
4070
4070 Super
4070Ti
4070Ti Super

Skulle kunna vara:
4700
4705
4750
4755

Bättre? Kanske (tveksamt dock*), men fasen vad färglöst det blev...

* mönstret påminner om hur vissa tv-apparater benäms - och dessa har generellt folk grava problem att tyda så njae, tveksamt som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Av rent intresse, vad skulle en ny Shield kunna erbjuda som inte 2019-versionen kan?
Vad skulle användare vilja att dom lägger till?

AV1 stöd, YouTube HDR (VP9 version 2), HDR10+ och HDMI 2.1 bara för att nämna ett par saker. Fixa auto framerate matching, de är mycket bättre på Apple TV.

Hela interfacet är även det fortfarande 1080P, men det är för att det körs en gammal Android TV version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AV1 stöd, YouTube HDR (VP9 version 2), HDR10+ och HDMI 2.1 bara för att nämna ett par saker. Fixa auto framerate matching, de är mycket bättre på Apple TV.

Hela interfacet är även det fortfarande 1080P, men det är för att det körs en gammal Android TV version.

Ärlig fråga: finns det något chip för Nvidia att peta in i en ny Shield? För de har inte uppdaterat sen 2019, och då kan man ju fråga sig varför.

De gamla använder ju Nvidias egna Tegra-chip, senaste har X1+. X2 finns och fanns redan 2019, men där är grafiken Pascal - inget av det du ber om är med där. Det nyaste i den kedjan verkar vara Orin, där Orin Nano (de minsta) kanske hade funkat. Där är det Ampere för grafiken, men det är högst oklart om den innehåller dekoder-blocket. Den ser ut att vara designad för självkörande bilar och robotik, och då behöver man nog inte det. Jag kan bekräfta att den inte innehåller NVENC (enkoder-blocket), men jag hittar inget om dekodern.

Nvidia lär inte göra ett nytt chip för Shield, utan de använder ett existerande om de har ett. Eftersom hela Tegra-affären inte gick åt det håller de ville, är jag inte säker på att det finns något bra chip på hyllan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxipad:

Så om jag förstår Nvidia rätt:

50
60
70
80
90

60 ti
70 ti
80 ti
90 ti

60 super
70 super
80 super

På det titan kort som heter titan i stället för ti (som står för titan)

Sedan på det Qadro

80 och 90 korten i 4000 serien är så nära varandra att det ej är värt att köpa 80 kort.

Vad är bäst super eller ti?

När titan x fans fans det ju kort som hette ti är det idag samma serie eller avslutat kapitel?

WHO KNOWS! 😁🥸

Är de verkligen det? Skiljer väl rätt mycket i både pris och prestanda från billigaste 4080 till billigaste 4090? Vet att jag kom över ett 4080 för <12k på Amazon men har nog aldrig sett 4090 under 19k.

Permalänk
Medlem

Från Mores law is dead som har varit spot on på alla detaljer gällande Super-serien sen november.

Om hans källa på Nvidia stämmer (och om de inte ändrar i sista sekund som de är kända för att kunna göra) så blir det ändå en ganska rejäl ändring på styrkeförhållandet på grafikkortsmarknaden som det är just nu. AMD lär behöva bli ännu aggressivare med sina priser.

Själv blir jag sugen på Super 😅

Permalänk
Medlem

4000 serien var rätt pinsam. Jag känner att AMD vann 2023 när det gäller grafikkort pris/prestanda.

min 6950xt för 6300kr är jag RIKTIGT NÖJD med.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Från Mores law is dead som har varit spot on på alla detaljer gällande Super-serien sen november.

Om hans källa på Nvidia stämmer (och om de inte ändrar i sista sekund som de är kända för att kunna göra) så blir det ändå en ganska rejäl ändring på styrkeförhållandet på grafikkortsmarknaden som det är just nu. AMD lär behöva bli ännu aggressivare med sina priser.

Själv blir jag sugen på Super 😅

<Uppladdad bildlänk>

Lägger till en bild om förbättrad pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

4000 serien var rätt pinsam. Jag känner att AMD vann 2023 när det gäller grafikkort pris/prestanda.

min 6950xt för 6300kr är jag RIKTIGT NÖJD med.

RDNA2-korten har varit prisvärda under 2023, speciellt alla varianter av 6700XT och så just 6950XT om du inte bryr dig om att det är stort och drar massor av el. Däremot RDNA3 tycker jag är en besvikelse med undantag för 7800XT (som bara har helt fel namn).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag vill nog ha mina bägge njurar kvar för hälsans skull.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta är priset i Sverige, prestanda och allt annat vet vi ju redan inom några procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda intressanta är priset i Sverige, prestanda och allt annat vet vi ju redan inom några procent

Nja, om ryktena stämmer på 4070 Ti Super pratar vi +22% prestandalyft, 16GB RAM och 256-bitarsbuss. Det är ju helt annat kort och kan priset vara samma som tidigare är det minst sagt en skaplig uppgradering och definitivt utanför "inom några procent".

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

4000 serien var rätt pinsam. Jag känner att AMD vann 2023 när det gäller grafikkort pris/prestanda.

min 6950xt för 6300kr är jag RIKTIGT NÖJD med.

Var köpte du det någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nja, om ryktena stämmer på 4070 Ti Super pratar vi +22% prestandalyft, 16GB RAM och 256-bitarsbuss. Det är ju helt annat kort och kan priset vara samma som tidigare är det minst sagt en skaplig uppgradering och definitivt utanför "inom några procent".

Vi vet att prestandan hamnar på 4070ti + 20-25%, alltså vet vi hur snabbt det är redan, med någon procents säkerhet. Priset är det enda oklara

Det är inte en ny generation eller något speciellt som nya drivrutiner eller arkitektur. Vi vet det mesta om dessa kort och var de hamnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Från Mores law is dead som har varit spot on på alla detaljer gällande Super-serien sen november.

Fasen, man borde starta en Youtube-kanal. För jag har känt till Super-detaljerna längre än så.

(precis som alla andra som följer kopite7kimi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fasen, man borde starta en Youtube-kanal. För jag har känt till Super-detaljerna längre än så.

(precis som alla andra som följer kopite7kimi)

Vart följer du honom då? Jag har länge följt honom på Twitter/X och där har han inte gett lika mycket och detaljerad info som t ex Mores law is deads källor och framför allt inget om pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nä men förhoppningsvis ger de bättre prestanda/pris än dagens modeller. Gott så.

Man kan ju tycka då de sänker priserna på redan befintliga kort.
Men dom kanske har massa chip i hela registret mellan sämre och bäst och vill vinstmaximera de chippen som är lite bättre än de som redan lanserats? Jag tänker fritt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda intressanta är priset i Sverige, prestanda och allt annat vet vi ju redan inom några procent

Jag håller med. Undrar om kronans återhämtning gentemot dollar och euro de sista månaderna kommer att påverkar priserna positivt på nya kort (som inte har köpts in när kursen var värre).
Idag skulle man hoppas att ett kort som kostar 549 US dollars landar på 6800kr och ett som kostar 599 US dollar på 7400kr.
Idag är det priser vi redan ser på rea men om det blev standard priser på nya korten då skulle kampanjer plötsligt bli farligt lockande!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli intressant på riktigt.

4070 Super och 4070 Ti Super till samma pris som föregångaren. 4070 Ti Super pratar vi alltså om minst 15-25% bättre prestanda och 16GB RAM + 256 bit för samma peng. Det är ju i princip samma som att få en modell högre för samma pris. Så som det borde varit från början

Och 4080 Super verkar verkligen få $999 som listpris, $200 lägre än 4080 trots högre prestanda. Det är ju något av ”chock” när vi pratar Nvidia.

En något starkare krona på det här borde innebära att det rörs om i grytan rejält.

Frågan är bara om svenska leverantörer hänger på det här, många av dom har kvar stora lager av föregående modellerna som kommer bli grymt svårsålda. Om svenska återförsäljarna inte hakar på kommer jag definitivt köpa från utlandet.

https://videocardz.com/newz/nvidia-rtx-4080-super-reportedly-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nu börjar det bli intressant på riktigt.

4070 Super och 4070 Ti Super till samma pris som föregångaren. 4070 Ti Super pratar vi alltså om minst 15-25% bättre prestanda och 16GB RAM + 256 bit för samma peng. Det är ju i princip samma som att få en modell högre för samma pris. Så som det borde varit från början

Och 4080 Super verkar verkligen få $999 som listpris, $200 lägre än 4080 trots högre prestanda. Det är ju något av ”chock” när vi pratar Nvidia.

En något starkare krona på det här borde innebära att det rörs om i grytan rejält.

Frågan är bara om svenska leverantörer hänger på det här, många av dom har kvar stora lager av föregående modellerna som kommer bli grymt svårsålda. Om svenska återförsäljarna inte hakar på kommer jag definitivt köpa från utlandet.

https://videocardz.com/newz/nvidia-rtx-4080-super-reportedly-...

Vore ju otroligt faktiskt om detta stämde.
Men vi får se.
Jag är dock skeptisk.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nu börjar det bli intressant på riktigt.

4070 Super och 4070 Ti Super till samma pris som föregångaren.
....
Frågan är bara om svenska leverantörer hänger på det här, många av dom har kvar stora lager av föregående modellerna som kommer bli grymt svårsålda. Om svenska återförsäljarna inte hakar på kommer jag definitivt köpa från utlandet.
..

De e väl just de, svenska leverantörer. De senaste åren känns de som de verkar tycka att vi är beredda att betala rekommenderat pris plus sisådär en 15-20%.. Vid prissänkningar i övriga länder så ligger de kvar på samma nivå här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

De e väl just de, svenska leverantörer. De senaste åren känns de som de verkar tycka att vi är beredda att betala rekommenderat pris plus sisådär en 15-20%.. Vid prissänkningar i övriga länder så ligger de kvar på samma nivå här.

Det tror jag inte. MSRP angett med US dollar och kort i amerikanska affärer till exempel är utan momsen eftersom momsen varierar från stat till stat i USA samt i resten av världen.
Så ett kort som kostar 599 hamnar automatiskt på +8% till +25% beorende på vart den säljs.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

De e väl just de, svenska leverantörer. De senaste åren känns de som de verkar tycka att vi är beredda att betala rekommenderat pris plus sisådär en 15-20%.. Vid prissänkningar i övriga länder så ligger de kvar på samma nivå här.

Svenska leverantörer redovisar sitt rörelse resultat varje år dom har några % i vinst inga 15-20 % . Tror du glömmer momsen alltså 599 dollar =6169 + moms 1542 med moms =7711 kr

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att 7800XT kommer ligga kvar som mest prisvärd denna generation när priserna stabiliserats.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |