Testpilot: AOC Q27G3XMN – spelskärm med Mini-LED för riktigt bra HDR

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Q27G3XMN – spelskärm med Mini-LED för riktigt bra HDR

Sebastian "Nissling" testar en ny spelskärm med Mini-LED som banar väg för riktigt bra HDR och spelegenskaper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Viking

Verkar vara liknande panel som i den här Acer:n som är nedsatt till 3990kr:
https://www.webhallen.com/se/product/363588-Acer-Nitro-Mini-L...
Den från Acer har t.o.m. ca 50 fler dimmingzoner.

Känns väldigt prisvärt beroende på hur mycket ”VA-smearing” den har.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert

Ser nu att den har sjunkit till 4262 kr hos Proshop, vilket enligt mig är ett klart bra pris.
https://www.proshop.se/Skaerm/27-AOC-Q27G3XMNBK-2560x1440-180...

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt schysst ut för HDR spel! AOC har inga planer på en 32"-version i samma prisklass? De hade ju en "porsche-design"-variant men den var snordyr.

Permalänk
Testpilot

Denna skärm fast i 34" ultrawide och en prislapp mellan 5-7000kr hade ju varit fantastiskt.. Något att verkligen fasa ut alla gamla trötta VA-skärmar som annars tar upp det segmentet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

HDR, HDR, HDR!! Men skärmen klarar inte av att visa äkta 10-bitars färger. Men det är inte världens ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Denna skärm fast i 34" ultrawide och en prislapp mellan 5-7000kr hade ju varit fantastiskt.. Något att verkligen fasa ut alla gamla trötta VA-skärmar som annars tar upp det segmentet.

De har en, men även om den är halva priset mot "Porschen" så är det ändå nästan 10k tyvärr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7010887

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SweDragon:

De har en, men även om den är halva priset mot "Porschen" så är det ändå nästan 10k tyvärr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7010887

Det är väl just där problemet ligger.. Alldeles för dyrt. Ska jag köpa en skärm för över 10 000 kronor kan jag lika gärna blicka mot OLED för dryga tusenlappen extra. Ska IPS vara intressant lär det ner från dessa nivåer.

Skrivet av Nyhet:

Sebastian "Nissling" testar en ny spelskärm med Mini-LED som banar väg för riktigt bra HDR och spelegenskaper.

Läs hela artikeln här

Trevlig genomgång @Nissling!

Verkar helt klart vara en prisvärd skärm för den som lirar spel med bra HDR-stöd, i alla fall när den ligger runt kampanjpriset om 4 300 kronor

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså en panel där färgerna är så off att den inte går att kalibrera rätt, med billigaste LED-arrayn för att kunna skriva stor HDR-nuffra i specifikationen? Absolut inte värd 5500, jag hade inte betalt hälften för den.

Priserna för medelmåttiga skärmar med local dimming är ute i rymden nånstans och leker, OLED får gärna komma och ta ner dom på jorden igen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Alltså en panel där färgerna är så off att den inte går att kalibrera rätt, med billigaste LED-arrayn för att kunna skriva stor HDR-nuffra i specifikationen? Absolut inte värd 5500, jag hade inte betalt hälften för den.

Priserna för medelmåttiga skärmar med local dimming är ute i rymden nånstans och leker, OLED får gärna komma och ta ner dom på jorden igen.

Jo, de är verkligen inte prisvärda idag, men frågan är om de inte snarare blir utkonkurrerade och begravda när OLED blir större inom datorskärmar? Verkar som att micro led arrayer är dyra att tillverka, eller så är det bara så små produktionsserier med datorskärmar med micro led så att det inte går att få ner kostnaden. Hade gärna köpt en bra och i alla fall lite prisvärd micro-led skärm eftersom jag jobbar mycket hemma med statiskt content (texteditor och kodning) men ändå vill ha HDR till gaming.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av SweDragon:

Jo, de är verkligen inte prisvärda idag, men frågan är om de inte snarare blir utkonkurrerade och begravda när OLED blir större inom datorskärmar? Verkar som att micro led arrayer är dyra att tillverka, eller så är det bara så små produktionsserier med datorskärmar med micro led så att det inte går att få ner kostnaden. Hade gärna köpt en bra och i alla fall lite prisvärd micro-led skärm eftersom jag jobbar mycket hemma med statiskt content (texteditor och kodning) men ändå vill ha HDR till gaming.

Kommer sannolikt dröja ganska länge innan OLED är nere på liknande prisnivåer. Marknaden för skärmar brukar vara trögrörlig och det lilla fåtal OLED-skärmar som finns ute nu börjar på ca. 10 000 kronor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kommer sannolikt dröja ganska länge innan OLED är nere på liknande prisnivåer. Marknaden för skärmar brukar vara trögrörlig och det lilla fåtal OLED-skärmar som finns ute nu börjar på ca. 10 000 kronor.

Man kan ju ändå få en 34" Oled för 12k (tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7325252). Jag skulle tro att den har väsentligt mycket bättre bild än 34" AOC miniledskärmen som kostar ungefär 10k. D.v.s. även om OLEDen är dyrare så tror jag att de flesta som inte är väldigt rädda för inbränningar skulle "köpa upp sig" och skippa mini-led.

Men annars håller jag med. Det är en rätt trög marknad jämfört med mycket andra tech prylar. Den ASUS 1440p IPS skärm med hög uppdateringsfrekvens jag köpte för en sisdär 15 år sedan skulle ändå nästan vara mellanklass idag om jag haft kvar den.

Tänk om det kunde ändras så att LGs 45" UW OLED med hög upplösning som kommer ut i år eller nästa år blir någorlunda överkomlig i pris dock? #copium

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jo, de är verkligen inte prisvärda idag, men frågan är om de inte snarare blir utkonkurrerade och begravda när OLED blir större inom datorskärmar? Verkar som att micro led arrayer är dyra att tillverka, eller så är det bara så små produktionsserier med datorskärmar med micro led så att det inte går att få ner kostnaden. Hade gärna köpt en bra och i alla fall lite prisvärd micro-led skärm eftersom jag jobbar mycket hemma med statiskt content (texteditor och kodning) men ändå vill ha HDR till gaming.

Jag misstänker att du menar mini-led?
micro-led är nästa stora steg inom paneltekniken, som spås konkurrera ut Oled då den ska ha alla fördelarna (true black) men inga av nackdelarna (inbränning)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag misstänker att du menar mini-led?
micro-led är nästa stora steg inom paneltekniken, som spås konkurrera ut Oled då den ska ha alla fördelarna (true black) men inga av nackdelarna (inbränning)

Ja, mini-led förstås! Jag tror att vissa tillverkare kallar mini-led för micro-led i sin marknadsföring för att hjälpa mig att röra ihop begreppen mer. En äkta micro-led skärm hade nog varit super men jag vill inte behöva sälja mitt hem för en skärm