Telenor släcker ner alla kunders e-postadresser den 15 november 00:00

Permalänk
Medlem

Funderat att kanske något skede att man skulle ta i bruk Proton program istället för Googles men det som avskräcker en är ju det enorma arbete som går ut att få bytt ut epostkontot till alla tjänster. Visst med Gmail så behöver man ju inte ha nån panik med tidscchemat men samtidigt skulle man ju villa få det överstukat så fort som möjligt...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

Den stängs ner den 16/1, har ingen lösning för att kunna skicka mail via något relä - finns det några förslag?

Skapa ett konto https://www.sendgrid.com . Då kan skicka 100 mejl/dag gratis. Använder själv den tjänsten för automatiska mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Inte alls. Dags för lite teknikhistoria
https://sv.wikipedia.org/wiki/Memo_Mail

Mitt första mailkonto tillkom runt 90-91 på högskolan. Ja de hade internet redan på den tiden.
HTTP kom senare men det fanns ju gopher och FTP bland annat.

Fast nu var min kommentar i kontexten när ISPer började erbjuda mail som tjänst och gemene man började använda det ( det framgår av konversationshistoriken, om man läser den).

Ja det fanns "mail" redan på 1800-talet om du vill lära dig mer historia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Telegrafi

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Funderat att kanske något skede att man skulle ta i bruk Proton program istället för Googles men det som avskräcker en är ju det enorma arbete som går ut att få bytt ut epostkontot till alla tjänster. Visst med Gmail så behöver man ju inte ha nån panik med tidscchemat men samtidigt skulle man ju villa få det överstukat så fort som möjligt...

Tänk istället på det som en rensning. Dom tjänsterna du kommer få bry dig i är dom tjänsterna som verkligen är något att ha. Sen förstår jag ändå problematiken att man vill ha samma epostnamn genom nästan hela livet

Permalänk

Jag minns inte när, men jag lämnade Bredbandsbolaget innan de blev uppköpta av Telenor. Det var ett påtvingat "val", eftersom Tele2 hade vunnit en ny upphandling om jag minns det rätt, och då tog de över nätet och knuffade ut Bredbandsbolaget. På den tiden hade man inte kommit igång med "öppet nät" och "stadsnät" så att flera operatörer kunde samsas i samma nät.

Vad är sannolikheten för att Telenor håller kvar mina gamla meddelanden, och vad är chansen för att jag kan få tillgång till dessa? Ni som har kvar era konton där, hur har ni gjort för att behålla dessa? Är ni kunder hos Telenor idag?

Jag önskar att jag kunde samla all e-post från tidigare operatörer på ett ställe. Jag har bytt operatör kanske 5 gånger totalt, så jag brukar inte hoppa på "erbjudanden" och säljsnack. Jag brukar hålla mig till en och samma operatör eller leverantör av tjänster generellt. Nu har jag haft Bahnhof i kanske 8 år. Men ibland byter man operatör mot sin vilja, som när Tele2 tog över nätet från Bredbandsbolaget där jag bodde tidigare.

Bredbandsbolaget var min första operatör! Jag hoppade över modemträsket och fick en direktanslutning till framtiden och information superhighway så att säga. Man visste att man hade en bra anslutning genom att man alltid var välkomnad in i olika DC nätverk.

Så jag hade deras e-post också, förstås. Det var min första e-postadress! Jag minns fortfarande det gulaktiga och tjocka pappret man fick fylla i när man skulle bli kund. Längst upp fanns en "BREDBANDSBOLAGET" logga med svart bakgrund och vit text skriven med versaler. Sedan postade man denna i ett bifogat kuvert för få bli kund. Jag minns också att det var något strul med registreringen. De menade att adressen enligt formatet förnamn.efternamn@bredband.net var upptagen. Men det kunde inte stämma, för jag har ett helt unikt namn. Så jag bad dem kontrollera igen, och då fick jag som jag ville, jag fick mitt eget namn i e-postadressen.

Jag har redan förlorat all e-post från Tele2 som jag inte hade synkat, när de stängde ner sin e-post/webmail. Om jag kan hämta min gamla e-post från Telenor innan det är för sent så kan jag tänka mig att bli kund i ett par månader, som ett tack! Men de registrerar väl inga nya e-postadresser idag? Och min gamla inkorg kan jag inte få tillgång till? Inte ens med GDPR som stöd?

I övrigt tycker jag att det är bra av Telenor att de har skjutit fram sin deadline. Det var med alldeles för kort varsel som de ville trycka på Delete knappen. Även det datumet de har nu är för kort, om jag ska vara helt ärlig. Jag känner tyvärr igen det som många andra berättar om gällande byte av e-postadress för inloggning på olika online konton. Det kan ta uppemot ett år att genomföra alla byten, kanske ett par månader om man ligger i och jobbar aktivt med det. Det beror lite på hur många konton man har. Jag har på tok för många! Just därför känner jag igen problematiken. Många av mina konton är inte aktiva förstås då tjänsterna har dött, precis som Telenor/Bredbandsbolagets e-post här snart ska gå i graven och övergå till samlingen döda konton. Men jag har noterat i stort sett varenda konto jag har eller har haft de senaste 20 åren eller så.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Vad är sannolikheten för att Telenor håller kvar mina gamla meddelanden, och vad är chansen för att jag kan få tillgång till dessa? Ni som har kvar era konton där, hur har ni gjort för att behålla dessa? Är ni kunder hos Telenor idag?

Jag önskar att jag kunde samla all e-post från tidigare operatörer på ett ställe.

Jag skulle säga att sannolikheten att dina gamla mail skulle finnas kvar när du inte längre är kund är närmast obefintlig. Tvärt om står det förmodligen uttryckligen någonstans på deras webbsida att mailen raderas när du slutar vara kund.

Vill man ha kvar sina mail vid sådana tillfällen måste man tyvärr alltid se till att själv ta en kopia på dem själv. Sedan bör man ju som sagt undvika att knyta viktiga tjänster så som ens e-postadress till ens ISP då man aldrig kan veta att samma ISP finns på ens nya adress vid flytt. Tycker att alla ISP:er borde sluta erbjuda den tjänsten, åtminstone om de inte låter icke-kunder fortsätta betala för tjänsten.

Kan dock också tycka att det hade varit kul om jag fortfarande hade kvar lite gamla mail från förr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Skapa ett konto https://www.sendgrid.com . Då kan skicka 100 mejl/dag gratis. Använder själv den tjänsten för automatiska mejl.

@Meto Ser att det är gratis för 100 mail/dag, hur kan det vara gratis, om saker är gratis brukar det vara något annat lurt, blir man bombad av reklam från alla möjliga eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

@Meto Ser att det är gratis för 100 mail/dag, hur kan det vara gratis, om saker är gratis brukar det vara något annat lurt, blir man bombad av reklam från alla möjliga eller?

Tjänsten är främst till för företag som skickar ut över 10000 mejl/dag. t.ex Ordermejl och nyhetsbrev. Det erbjuder ett konto gratis så det enklare kan få nya kunder. Det blir ingen större kostnad för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Tjänsten är främst till för företag som skickar ut över 10000 mejl/dag. t.ex Ordermejl och nyhetsbrev. Det erbjuder ett konto gratis så det enklare kan få nya kunder. Det blir ingen större kostnad för de.

Ok, tack för tipset, just nu är det enda alternativet (som är gratis), och jag skickar långt under 100 mail/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

Ok, tack för tipset, just nu är det enda alternativet (som är gratis), och jag skickar långt under 100 mail/dag.

Om du vill ha alternativ så använder jag https://www.duocircle.com/email/outbound-smtp samma där, de riktar sig till andra och ger 1000 gratis/månad och du kan signa dina mail med dkim

Edit: du kan även använda gmail om du lägger till adresserna som alias. Observera att du behöver slå på det och aktivera ett app lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om du vill ha alternativ så använder jag https://www.duocircle.com/email/outbound-smtp samma där, de riktar sig till andra och ger 1000 gratis/månad och du kan signa dina mail med dkim

Edit: du kan även använda gmail om du lägger till adresserna som alias. Observera att du behöver slå på det och aktivera ett app lösenord.

@varget
Tack för tipsen, går det att använda gmail som relä?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

@varget
Tack för tipsen, går det att använda gmail som relä?

Se https://support.cloudways.com/en/articles/5131076-how-to-conf...

Tex

Permalänk
Medlem

Behöver man ett cloudways konto för att använda google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texan123:

Behöver man ett cloudways konto för att använda google?

Nej nej, jag bara googla fram en guide som verkade gå igen hur man satt upp det.