Är detta ett rimligt reklamationsbyte? Är TV Apparaterna likvärdiga?

Permalänk
Medlem

Är detta ett rimligt reklamationsbyte? Är TV Apparaterna likvärdiga?

Hej,

Har idag en Philips 70PUS8506/12 som har stämplats som förverkad av Philips reparatör, Tvn ska bytas ut men just denna modell finns inte längre. Istället föreslår man Philips 75PUS8108/12.

Den tydligaste skillnaden på den nya apparaten är att den är 5" större vilket vi egentligen inte behöver. Jämför man dem dock på Philips webbsida så kan man också se att den vi har idag kör P5 Perfect Picture Engine på en quad core processor medan den nya kör Pixel Precise Ultra HD på en dual core. Vad jag kan läsa mig till så ska P5 vara avsevärt bättre? Förövrigt hittar jag tyvärr inte mycket data på framförallt 75PUS8108/12, varken nits, dimming eller annat som kan skvallra om panelens prestation.

Butiken anser att Philips 75PUS8108/12 är MINST lika bra som Philips 70PUS8506/12 trots den äldre bild motorn och sämre processor, är det korrekt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Testa ställ frågan på något hemmabio forum om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Är en 2021 modell? https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Är i sådana fall mid/låg modell medan den föreslagna lösningen är bottenskiktet så ett nedköp förutom storlek.

Be om en "88"-modell och se vad de säger. https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neon:

Hej,

Har idag en Philips 70PUS8506/12 som har stämplats som förverkad av Philips reparatör, Tvn ska bytas ut men just denna modell finns inte längre. Istället föreslår man Philips 75PUS8108/12.

Den tydligaste skillnaden på den nya apparaten är att den är 5" större vilket vi egentligen inte behöver. Jämför man dem dock på Philips webbsida så kan man också se att den vi har idag kör P5 Perfect Picture Engine på en quad core processor medan den nya kör Pixel Precise Ultra HD på en dual core. Vad jag kan läsa mig till så ska P5 vara avsevärt bättre? Förövrigt hittar jag tyvärr inte mycket data på framförallt 75PUS8108/12, varken nits, dimming eller annat som kan skvallra om panelens prestation.

Butiken anser att Philips 75PUS8108/12 är MINST lika bra som Philips 70PUS8506/12 trots den äldre bild motorn och sämre processor, är det korrekt?

Bra research där.

Svaret är både ja och nej. Det går inte riktigt att ersätta den du hade. Och butiken tänker inte fel utifrån situationen. Finns inga 70-tummare i 2023-utbudet för Philips. Just de där 70-tummarna som var vanligare förut verkar vara av en enklare, billigare och sämre sort.

Det har skett en viss förskjutning i Philips utbud och årets "The One"-modeller är överlag roligare och bättre än tidigare års varianter. Det finns tre närliggande alternativ, ingen är direkt och exakt ersättande:

1) PUS85x8 är den mest direkta efterföljaren till 2021-modellen PUS8506. Fast den finns endast i 65 tum som störst. Det är det som tekniskt mest på "samma nivå" som innan vad gäller Philips P5 etc. Den 65-tums VA-panelen är TCL/CSOT:s paneler som är väl bekräftade i hur de väl fungerar som VA-paneler och bör vara en kännbar förbättring. Ifall du kan tänka dig gå ned 5 tum för vad som rimligen är en bättre TV på alla andra sätt är det denna. Jag gissar dock att dagens PUS85x8 i 65 tum kostar mer än vad du gav för din förra 70-tummare.

2) PUS88x8 finns i 75 tum men det är en betydligt mer kapabel modell (likt 4K/120) än den du köpte. Det är ett tydligt kliv uppåt mot tidigare års "the one". Lär vara bra dyrare. Om du kan betala – och butiken accepterar – mellanskillnaden kanske det är en möjlighet.

3) PUS81x8 som du erbjuds är en "not the one" som är enklare men fortfarande ger Ambilight. Oklart vad det är för paneler. Den har sämre Philips-specar. Samtidigt kan en nyare dual core-processor mycket väl ge ungefär samma umpf som en äldre quad core. Men jag bara spekulerar här.

Ur butikens synpunkt – och majoriteten köpare som inte hänger på forum som detta – tänker man att storleken räknas. "Min 70-tummare gick sönder och jag fick en 75:a. Nu är jag nöjd!" Så alternativ (3) är butikernas default-respons i sådana här situationer. Inte fel, inte riktigt rätt. Men det som de flesta kunder alltså föredrar.

Permalänk
Medlem

Mycket bra svar! Vet du om det skiljer mycket på bilmotorera?

Har blivit erbjuden en 75PUS8848 för 3000 kr mer. Vi behöver dock inte 120 hz. Men vi vill inte ha sämre bildkvalitet häller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neon:

Mycket bra svar! Vet du om det skiljer mycket på bilmotorera?

Har blivit erbjuden en 75PUS8848 för 3000 kr mer. Vi behöver dock inte 120 hz. Men vi vill inte ha sämre bildkvalitet häller.

Även om du inte behöver 4K/120 specifikt är det fortfarande ett samband med högre kvalitet på all inblandad hårdvara som krävs för att kunna köra TV:n i 4K/120. Likt bättre paneler och modernare kretsuppsättningar. Samt sammanfallandet att tillverkarna tenderar att göra allting bättre på samma gång. I dagsläget är 4K/120-kapacitet synonymt med en bättre TV där tillverkarna adderar mervärde. Max 60 Hz är i sin tur synonymt med en TV där man minskar mervärdet och väljer enklare komponenter för att få till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Mycket bra svar! Vet du om det skiljer mycket på bilmotorera?

Har blivit erbjuden en 75PUS8848 för 3000 kr mer. Vi behöver dock inte 120 hz. Men vi vill inte ha sämre bildkvalitet häller.

Hei. Jeg hadde en dårligere TV enn det du hadde. Jeg ble tilbudt en 75pus8108 som erstatning. Siden 8108 er bedre enn den jeg hadde, takket jeg ja. Noen dager senere fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre det byttet alikevel, og ble tilbudt 8848 i stedet.

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen ett ärende med Philips om en reklamation på min OLED706. Det handlade om ett ljudfel där både 2021 och 2022 modellerna var drabbade (knastrade vid flerkanal PCM). Blev erbjuden en OLED707, alltså 2022 varianten av den TV jag redan hade. Jag tackade dock nej och fick pengarna tillbaka istället och köpte mig en LG C3. Philips återbetalade Webhallen som sedan skickade pengarna till mig, kanske kan vara ett alternativ för dig med om du inte är nöjd med utbytesenheten?

Edit: Såg att du fått ett erbjudande redan. Nvm

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT