MAC adress, arp -a stämmer ej med tryck på Router

Permalänk
Medlem

MAC adress, arp -a stämmer ej med tryck på Router

Jag bytte leverantör från Telia (500/500) till Bahnhof (1000/1000) under julhelgen och upplever en väldigt mycket segare uppkoppling både på mobiler och datorer. Bredbandskollen ger inmte heller så höga siffror - runt 300/300.
Efter lite sökande så läste jag att det kan bero på att man inte har fått en publik adress hos Bahnhof och att man då kan beställadet. För att beställa det behöver man ange sin routers MAC-adress.

Jag har Meshnätverk hemma via 3 st Google Nest Pro och på den pucken som agerar router så står det tryckt en MAC-adress, men om jag kör kommandot "arp -a" i Kommandotolken så får jag inte exakt samma - de två sista tecknen är på pucken "1c" och via "arp -a" så är det "29".
De andra två puckarna har snarlika adresser, men där skiljer de sig åt på de 4 sista tecknen (så det är ingen av deras som listats i kommandotolken).

Vad skall man lita på?
Kan man göra något annat för att försöka få till bättre anslutning?

Jag skall självklart kolla med Bahnhofs support, men om publik IP är ett alternativ så vill jag vara säker på att jag anger rätt MAC adress.

Permalänk
Medlem

En router har två MAC-adresser.

En för WAN och en för LAN.

Så arp från dator visar vilken MAC-adress routern din har på insidan. Inte den du skall ge din Internetleverantör.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det du får via arp är lan sidans mac address. Den skiljer sig från wan porten. Lita på det som står tryckt på enheten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stort tack för info!
Så tokigt det kan bli när amatörer snabbgooglar

Permalänk
Medlem

Tyvärr funkar det inte - Home-appen visar inte den infon om routern bara, WAN/LAN-IP, Modell samt Programvaruversion.
Jag tror att de instruktionerna gäller andra anslutna enheter (t.ex. home, brandvarnare, etc).

Permalänk
Medlem

Det finns troligen en MAC-adress per radio och en per RJ45-uttag (ja, vissa maskiner verkar ha en MAC för samtliga portar på den inbyggda switchen på LAN-sidan, men jag tror det är rätt ovanligt). Du vill hitta den MAC-adress som sitter på WAN-porten.

Om den inte syns i något användargränssnitt eller står tydligt dokumenterat på maskinen så blir det lite krångligt.

Det kan möjligen gå att helt enkelt koppla ihop routerns WAN-port med en ethernetkabel till en nybootad PC och sedan titta i ARP-tabellen i PC:n. Det borde i alla fall gå att sniffa routerns DHCP-förfrågan med Wireshark i det läget och se vilken MAC den kommer från.

En annan ide är att du eventuellt kan hitta en av nodernas MAC på WAN-porten och sedan göra en rokad så att den noden blir router. Men det är nog lite trixigt att vara säker på att du hittat rätt MAC.